PTinfo

A leghosszabb vasúti alagút

2010. október 20. - mestska

Svájc: Hegyek, hó, csoki, békésen kérődző lila tehenek. Idilli, nem? :) A prospektusokban azonban nem tüntetik fel, hogy Svájc bizony kőkeményen a tranzitforgalom országa is. Nem is csoda, az alpesi ország Európa legiparosodottabb régiói közül kettő, Németország és Észak-Olaszország között terül el. Ezzel egy ideig nem volt probléma, a forgalom vasúton bonyolódott javarészt, 1980-ban azonban megnyílt a 17 kilométeres Szent Gotthárd alagút, korának leghosszabb közúti alagútja. Az új átjáró a gazdasági térségek szomszédsága miatt hatalmas forgalmat vonzott természetesen, az áthaladó kamionok száma 1,2 millióra nőtt évente. A folyamatosan növekvő, jórészt tranzitforgalom ellen Svájc korlátozásokkal próbált élni, idő- és súlykorlátozások, magas úthasználati tarifa sújtotta  a fuvarozókat.

Torlódás a Gotthárd-alagút előtt (fotó: www.roadtraffic-technology.com, Szabó Balázs)

Ezek azonban csak az első lépések voltak, a cél a forgalom vasútra terelése volt, egyszerre biztosítva ezzel a tranzitforgalom szabad haladását (meg a tranzitbevételek svájci kasszába való juttatását), valamint a környezet minél kisebb károsítását. Ennek vélhetően az osztrákok is örülnek, hisz a közúti forgalom jelentős része a közeli Brenner-hágóra menekült a svájci tarifák elől.....

A vasútra tereléshez új, a mainál gyorsabb eljutást biztosító kapcsolatokat jelöltek ki, az AlpTransit projekt keretében. Nyugaton az új Lötschberg, keleten az új Gotthárd tengely biztosítja (lásd a térképet). Bár a nyomvonalak korábban is léteztek már, az új kapcsolat részeként fúrt vasúti alagutak jóval mélyebben futnak a korábbiaknál. A magassági vonalvezetést jól mutatja, hogy míg az új alagút legmagasabb pontja 550 méterrel esik a tengerszint fölé, addig a korábbinál ez az érték 1150 méter volt. (a régi és az új alagút elhelyezkedése egymáshoz képest) A két tengelyen összesen négy bázisalagutat terveztek, melyből a Lötschberg 2007 decembere óta üzemel. 

Kelet és nyugat (forrás: Wikipedia)

2010. október 15-én pedig egy újabb lépést tett Svájc a környezetbarát szállítás megteremtése érdekében. Ezen a napon, délután negyed három körül az északi bejárattól mintegy 30 kilométerre ugyanis a Sissi elnevezésű fúrópajzs áttörte a még hátralévő szakaszt, ezzel teljessé vált az új Szent Gotthárd bázisalagút is, a keleti tengely legfontosabb eleme. Meglehetősen pontosan fúrtak: az eredetileg tervezetthez képest az eltérés mindössze 8 cm vízszintesen, és egy centi függőlegesen.

Az áttörés pillanata (forrás: www.57km.ch)

A 2003-ban fúrni kezdett alagút méretei impozánsak, hossza 57 kilométer körüli (a két sínpár külön alagútban fut, hosszuk nem azonos), így a világ leghosszabb közlekedési alagútjának fog számítani, megelőzve az eddigi rekorder japán Szeikant. A két főalagutat 325 méterenként szervizjáratok kötik össze, így a teljes járatrendszer (átnézeti rajz) hossza eléri a 150 kilométert, a kiásáshoz összesen 26,5 millió tonna követ fejtettek ki. Természetesen mindez nem volt olcsó mulatság, a költségek folyamatosan nőttek. A Gotthárd-bázisalagút jelenlegi becsült költsége 9,83 milliárd svájci frank azaz 2 billió forint, és nem vagyok biztos benne, hogy tényleg ez lesz a végösszeg.

Az alagutak belülről (fotó: Wikipedia, illetve www.alptransit.ch)

Az alagút maga jelenleg "szinte" csak egy lyuk a hegyen keresztül, a következő évek feladata a berendezés lesz, a vasúti pályák, biztosítóberendezések, különféle hírközlési, tűzvédelmi, stb. eszközök kiépítése lesz. Az átadást jelenleg 2017-re tervezik.

A megnyitó után személy- és teherszállító vonatok egyaránt használni fogják az új vonalat. A 250-el rohanó személyvonatok az új szakasz használatával egy órát nyernek a ma 3 óra 40 perc menetidejű Zürich-Milánó vonalon, míg a várhatóan napi 200 feletti számot elérő tehervonatoknál az eddigi 1700 tonnás súlykorlátozás 4000-re nő, azaz hosszabb és nehezebb szerelvények tudnak a hegyeken átkelni.

Madárdaltól hangos völgyek (fotó: www.alptransit.ch)

Az ember mindent legyőz, csak a hegyeket nem látja többé eredeti állapotban....

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr762384558

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

felucca 2010.10.20. 10:41:29

Technikailag természetesen lenyűgöző, más szempontból hervasztó. Honnan hová az a napi 400 tehervonat és mi végre? Hová került az x millió tonna kőzet? Ki és milyen értelmetlen dologgal fogja eltölteni azt az egy órát, amit nyert Milánó és Zürich között?

A Lötschberg-bázisalagúton átsuhanni természetes és gépi, a régi Lötschberg-vonalon átmászni a hegyen szívet melengető és gyönyörűséges. Most akkor a Gotthardon is beköszönt az üres kirándulóvonatok korszaka? Gyorsan, még 2017 előtt el kell ide látogatni!

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.20. 12:49:19

@felucca:

Erdősi tök jó példákat ír erre, hogy milyen forgalom bonyolódik erre, pl. az Olaszországban leszedett narancs, amit Németországban dobozolnak, aztán visszaviszok Olaszországba, vagy a Németországban bányászott agyag, amiből Olaszországban csinálnak köcsögöt, meg mást, hogy aztán jóészt Németországba adják el. (ez az agyag szép nagy mennyiség volt állítólag a könyv írásakor)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.10.20. 13:54:34

Ó, a Gotthard alagút... azért gondolom, nem minden vonat megy majd az új nyomvonalon, vagy de?

hegylako01 2010.10.20. 14:18:50

@Comandante en Jefe: Ha a megnövekvő kamion fogalom ellen csinálták akkor gondolom inkább tehervonatokat fognak preferálni.

gramercy 2010.10.20. 14:34:50

mar vartam hogy megirod

egy kis politikai adalek: az attores utan a mostani kozlekedesi miniszter (Leunberger, szocdem) es a korabbi miniszter (Ogi, jobboldali neppart) osszeolelkeztek (!!!) es mindketten sirva fakadtak (!!!)

na, ennyit svajcrol

- Rendi - 2010.10.20. 14:36:43

Hosszú beruházás, csillagászati összegért... Kíváncsi vagyok, milyen megtérülési idővel számoltak.

@Comandante en Jefe:
Gondolom nem, úgy lenne ésszerű, hogy aki a hegyekben szeretne vonatozni, annak legyen rá lehetősége; esélyes, hogy a rövidebb út előnyeit az alagúthasználat ára ellensúlyozni fogja.

gramercy 2010.10.20. 14:43:47

@felucca: svajcot ismerve, szerinted bezarjak a regit vonalat?

akkor is megtartanak, ha csak napi 1 turistavonat menne rajta...

meg fogjak tartani, es ha a tavoli jovoben betelik a bazisalagut kapacitasa, akkor majd lesz hova terelni, egy keveset

addig is lesznek helyi szemelyvonatok, lesznek regios vonatok, a nemzetkozi vonatok utasainak viszont nyilvanvaloan sokat jelent az 1 ora nyereseg

a kozlekedes / aruszallitas is egy termek, ahogy gazdagodik europa ugy fog megnoni a kereslet az utazas irant is, kell tehat a kapacitas

a koltsegek lehet hogy elkepesztoek, de a jelenlegi "piszlicsare" alagut is ~140 evig szolgal(t) egyedul es utana se zarjak be

ez a beruhazas a kovetkezo 2-3 evszazadban (!!!) fogja szolgalni svajcot

felucca 2010.10.20. 14:45:43

@Comandante en Jefe: Hát, gondolom, nem azért építik ezt az alagutat, hogy ne arra menjen a vonatok 100%-a. A régi vonal meg fog maradni valamiféle helyi forgalomnak, ugyanúgy, ahogy a Lötschberg-vonalon is, a bázisalagút-vonal két csatlakozási pontja között.

Mondjuk a Lötschberg-bázisalagút arra jó, hogy ha már nagyon elfáradtál, akkor ott szunyálhatsz 17 percet a sötétben, nem kell félni, hogy valamit elszalasztasz...és közben álmodozhatsz azon, hogy 600-1000 méterrel a fejed felet milyen csoda világ lehet...hát, itt most többet lehet majd szunyálni:)

LongJohnHolmes 2010.10.20. 14:59:47

@felucca: Biztosan lesz WiFi a vonatokon, így lehet jókat kommentelni az okostelefonokon :)

gramercy 2010.10.20. 15:02:32

@felucca: ha kiepul a "terv" akkor gyakorlatilag Zurichtol az olasz hatarig lehet majd aludni

itt a kepeken lathato meg a Ceneri alagut amit szinten furnak, de annak es a Gotthardnak is csak az elso etappja keszul most el

ezeken kivul gyakrolatilag Zurichtol Zugig, Zugtol Goldauig, Goldautol a mostani Gotthardig uj alagutak lesznek, illetve a Bellinzonatol nyugatra levo tombbe is terveznek egy ~10 kilometeres alagutat...

Chastar 2010.10.20. 15:13:25

@- Rendi -: 10 milliárd Sfr kb 2000 milliárd Huf. Ennek kb. a negyedéért építjük a 4-es metrót. Ahogy a mai híreket olvastam kb. egyszerre fog a forgalom megindulni a két alagútban. Lehet, hogy az árak is összeérnek?

ruba 2010.10.20. 15:16:45

@felucca: Nem tudom minek kell itt azon siránkozni, hogy az emberek nyernek egy órát, Svájcban úgyse fogják bezárni a másik vonalat se, akit a vonal szépsége érdekel, az ezután is utazhat arra fele, helyi vonatokkal. És ha a táj szépsége miatt utazik el arra az ember, akkor nem mindegy, hogy egy München-Milano nemzetközi vonat, vagy egy helyi személyvonat ablakából nézi az ember a tájat? A többség, aki csak el akar jutni A-ból B-be az örül, hogy egy órával kevesebbet kell vonaton töltenie, és így talán nem az autót fogja választani. Persze gondolom szerinted az lenne az ideális, ha egy gőzős vontatta szerelvény kanyarogna végig a hegyi szerpentineken, függetlenül attól, hogy úgy mondjuk 13 óra lenne az út.

- Rendi - 2010.10.20. 15:20:27

@Chastar: Jogos a felvetés, a négyesmetrós összehasonlítás nem jutott eszembe.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.10.20. 15:50:21

@felucca:
A kibányászott kőzet egy nagy része hasznosításra került. Beletették abba a betonba, amit az építkezés során használtak fel.

gramercy 2010.10.20. 15:53:25

@Fricy: egy reszebol tavakat toltottek fel / stabilizaltak tolteseket stb.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.10.20. 16:01:00

@felucca: "Ki és milyen értelmetlen dologgal fogja eltölteni azt az egy órát, amit nyert Milánó és Zürich között?"

Nooormááális? :-D

OftF 2010.10.20. 16:11:17

Film a tervről 2003-ban, Discovery Channel stílusú narrációval (mivel, hogy ők csinálták), de szerintem elég jó. Első rész linkje (ott a többi is):
www.youtube.com/watch?v=puDbQLmvvH4

underdog 2010.10.20. 19:24:11

Csodálatos teljesítmény. Így kell ezt csinálni, le a kalappal. Aki meg hegyeket meg a termszetet akarja nézni az ne vonatozzon, hanem kiránduljon. Pont ezért próbálják a közlekedést a föld alá terelni, ott kevesebb embert zavar. Abban is biztos vagyok, hogy a kamionokat is casúttal fogják átvinni az országon (ahogy nekünk is kéne...). Az meg tényleg atom durva, hogy a 4-es metró ennek a negyedébe kerül (bár még egyik projektnek sincs közel sem vége). Abszurd.

kacsa! 2010.10.20. 21:02:35

Mekkora huzat lehet odalent :)