PTinfo

Zarándokmetró Mekkában

2010. november 16. - mestska

November 13-án megnyitották Mekka első metróját, ami egyben egész Szaúd-Arábia első ilyen jellegű vasútja. A vonalnak egyetlen szerepe van, kiszolgálni azokat a zarándokokat, akik a Haddzsra, a mekkai zarándoklatra érkeznek, mely idén november 14. és 18. közé esik. Az új vasútvonal lényegében leköveti a zarándokok útját (térkép), jól mutatják ezt az állomásnevek is. Dzsamarat, ahol a hívők megkövezik az ördögöt szimbolizáló falat;  Mina. ahol hihetetlen méretű sátortábor várja a több millió résztvevőt; Muzdalifa, ahol megpihennek a hívők az Arafát-hegyi imák után, és végül maga az Arafát, ahol Mohamed az utolsó beszédét mondta.

Örülnek az új metrónak (fotók: AFP/www.spiegel.de)

A most megnyílt vonal összesen 18,1 kilométer hosszú, az állomások száma kilenc. Utóbbiakból három-három szolgálja ki az Arafátot és Muzdalifat, kettő Minat, egy pedig Dzsamaratot, amely a vonal belső végállomása. A megnyitással a szaúdiak a tervek szerint mintegy 4000 buszt váltanának ki. 

 

A minai sátortábor felett (fotó: arabnews.com)

Bő egy évvel ezelőtt már külön posztot kapott a vonal, megemlítve hogy tizenkét kocsis szerelvények szokatlanok egy metrójellegű vonalnál. A vonal építése lényegében akkor kezdődött, azaz ezalatt  bő egy év alatt sikerült felhúzni a vonalat, kínai munkások tömegének éjjel-nappali munkájával. A kínaiak mellett más nemzeteket is megtalálunk, érkeztek a maláj vasúttól és a kairói metrótól egyaránt. (a kínai munkások jókora hányada felvette az iszlám hitet - egyesek szerint mindössze a munkavállalási lehetőségekért)

Kanyarog (fotó: AFP/www.spiegel.de)

Bár eredetileg tizenhét szerelvénynek kellett volna üzembe állni, a kínai CNR Changchun gyár eddig mindössze tizenkét darab, egyenként tizenkét kocsis A osztályú szerelvényt szállított le, így az üzemeltető Serconak ezekkel kell lebonyolítania a Haddzs alatti intenzív forgalmat. Egy, a haddzs teljes időtartamára érvényes jegy 250 rijalba kerül, azaz mintegy 13500 forintba. Nem olcsó, de a kényelem árát meg kell fizetni.


 

Végig viadukton (fotók: AFP/www.spiegel.dewww.alriyadh.com)

Egy-egy szerelvény kapacitását 3000 főben határozták meg, az utasok a szerelvényeket a 300 méter hosszú, peronfallal ellátott peronokról közelíthetik meg.  Az állomások belső teréről nem nagyon találtam még fotókat, így egyelőre nem tiszta, hogyan képesek az állomásokon belül ennyi embert kezelni. Annyi biztos, a szaúdiak a Haddzs látogatóinak számának növekedésével, a balesetek megszaporodásával egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a biztonságra, átalakították Dzsamarát, tűzállóbbá tették a minai sátortábort. Vélhetően hasonló hangsúlyt fektettek a biztonságra a metró esetén is.

Peron (fotó: www.alriyadh.com)

A 6,7 milliárd rijalos (362 milliárd forintos) projekt jelenleg mindössze félgőzzel üzemel, és nem csak a szerelvények számának köszönhető. A rendszer teljes automatizálása mindössze jövő májusban készül el, addigra a vonal az új vonatok beállásával már 72 ezer utast lesz képes kezelni óránként és irányonként a jelenlegi 25 ezerrel szemben. Ez utóbbi számot egyébként hagyományos módon, vezetővel érik el.

Kínai metróbelső (fotó: www.aleqt.com)

A későbbiekben tervezik a vonal hosszabbítását egészen a Nagymecsetig, és további vonalak létesítését, melyek a szent helyek valamint a dzsiddai repülőtér illetve a Dzsidda-Mekka-Medina nagysebességű vasút felé kapcsolatot teremtene.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr582451236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hegylako01 2010.11.16. 07:16:39

Az a kényelem, hogy nem busz, hanem metró? Nem igazán jött át miért is kell itt 13eft-t fizetni.
1 zarándok 1 jeggyel végig járhatja az utat? Leszáll mondjuk az első állomáson Dzsamarat megkövezi a falat, majd ugyan azzal a jeggyel megy tovább. Vagy új jegyet vesz?
Ha az utóbbi akkor ez e a metró nagyon jól hozza majd a pénzt.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.11.16. 08:17:10

@hegylako01: a zarándokok vélhetően eleve jól hozzák a pénzt, hogy még metrót is érdemes nekik építeni

morbiczer 2010.11.16. 08:31:50

Ez mitől metró? Egyik képen sincs a föld alatt.

Mr Neanderthal 2010.11.16. 08:40:50

Az utolso elotti kepen latszik az a vonatot a perontol elvalaszto plexifal, amit a Kinaban minden metroallomason hasznalnak, ez nagyon okos megoldas, a nagy tulekedesben elkerulnek egy csomo balesetet vele.
Gyanitom hogy csak ezt a kinai ceget kellett volna megbizni a negyessel, fele annyi penzbol egy ev alatt megcsinaltak volna...:)

Peter Blau 2010.11.16. 08:46:43

A metró föld alatt megy nem? Ez inkább valami HÉV féle nekem.

Grgabácsi 2010.11.16. 08:47:09

Az hagyján, de még felsővezetékes is! ;)
Ezek nem tudják, hogy a metró a föld alatt megy, harmadik sínről szedi az áramot, és még kék is? Amatőrök!

nickita 2010.11.16. 08:50:16

@fejo: ja, kínai munkásokkal, akik mind felvették volna a katolikus vallást :)

sebi77 2010.11.16. 08:57:42

Van már nekik toronyóra aranylánccal, zarándok magasvasút (a zarándoklás lényege nem a gyaloglás?), kínai melósok akik csak azért vették fel az igaz hitet hogy beléphessenek Mekkába (micsoda erkölcsi szigor!). Kéne oda néhány óriáscsúszda és mikiegér, hogy lehagyják diznilendet.

ruba 2010.11.16. 09:05:35

@morbiczer: @Peter Blau: Csak a ti csökött kelet-európai agyatokban megy a metró mindenképpen a föld alatt, a világ értelmesebb részein már túlléptek ezen a gondolkodásmódon. Nem baj, hogy ti így gondoljátok, az sokkal nagyobb baj, hogy nálunk a közlekedésmérnökök és döntéshozók is ilyen elavultan gondolkodnak. A munkások pedig azért vették fel az iszlám hitet, mert Mekkába csak iszlám vallású ember léphet be, bár azt nem tudom, hogy ezt hogy ellenőrzik.

mátéé (törölt) 2010.11.16. 09:14:16

Az iszlám vallás - nyilvánvalóan formális - felvételéhez nem kell más, mint fennhangon kimondani a hitvallást. Ezen kívül nyilván amíg építkeztek, nem volt disznó az szecsuániban.

tcom 2010.11.16. 09:16:28

Zarándok?
Az nem azért zarándok, hogy szépen a két lábán, mezítláb jusson el a szent helyre?
Metró? Sátortábor? Mikor viszi őket helikopter?

kötözködő 2010.11.16. 09:16:50

Az milyen durva kontraszt már, hogy kiszállnak egy modern, 21. századi járműből, és megdobálják az ördögöt jelképező falat. :-)
Egyébként tényleg nem metró (=városi vasút), hanem inkább HÉV, de ezt nem kötözködésnek szánom.

tcom 2010.11.16. 09:19:02

Megnéztem volna az építkezést. Milyen munkavédelem volt a kínai munkásoknak?
Mennyit fizethettek a kínaiaknak, ha még az iszlám vallásra is áttértek? Lehet, hogy már megkapták a magyar átlagnyugdíjat is? =;-)

mátéé (törölt) 2010.11.16. 09:19:23

@kötözködő: Ja, van ilyen. Kiszállsz Párizsban a TGV-ből, aztán imádkozol egy kép előtt, amin egy szűz által szült, kivégzett ember látható.

Ez a hit, nem függ a modernizációtól.

mátéé (törölt) 2010.11.16. 09:20:17

@tcom: Nem. Rómába sem mezítláb megy a nép.

gramercy 2010.11.16. 09:20:27

@ruba: lol

igazad van, itt a villamos is csak akkor villamos ha ket vagany van, legalabb szegeden tudjak lehet maskepp is

Publius Decius Mus 2010.11.16. 09:21:06

Még egypár kínai felveszi a muszlim vallást, azt majd nem lesz már hely az araboknak.

Mellesleg amilyen számban Szaud Arábia is gyártja a gyerekeket, az összes arab, meg afrikai, azt jelenti, hogy Európa és a magyarok számaránya a föld népességében nap mint nap csökken. Így nehéz lesz sportversenyeket, Nobel díjakat, vagy akármit nyerni. Kihalófélben van a demokratikus állatfaj.

Holva 2010.11.16. 09:21:59

Gyk.: Metró a metropolitan szóból ered. Az underground, subway, Untergrundbahn mutatja igazán, ha földalattiról van szó.
És a nagyvárosi (metropolitan) közlekedési hálózat része mind...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.16. 09:30:57

Gyerekek!

A metró nem attól metró, hogy a föld alatt megy vagy sem, millió helyen megy metró föld alatt, viadukton vagy felszínen, adottságtól függően.
Vagy aki azt írja - teljesen komolyan - hogy a metró attól metró, hogya föld alatt megy, aszerint a Pillangó utca és az Örs vezér tere között nem metró van?

Az egyetlen dolog, amiért ezt nem feltétlenül metrónak kellene hívni, hogy elsősorban nem városi forgalmat szolgál ki.

Peter Blau 2010.11.16. 09:34:04

@ruba: Nézd öreg, teljesen ártatlan dolgot írtam le. Erre te nekiállsz sértegetni. Csököttözés nélkül nem lehetett volna leírni a válaszodat? Attól komolyabb csávónak érzed magad ha beszólsz semmiségekért? Élmény lehet a közeledben élni haver...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.16. 09:34:52

@hegylako01:

A zarándoklatnak "előírt" sorrendje van mind helyszínek, mind időbeosztás tekintetében. A jegyár egy utazás árát jelenti, ha valaki mindennap utazik a metróval az egyes helyszínek között, akkor mindennap kifiezeti a jegy árát. (az utolsó nap kedvezményes)

A zarándoklatot meg úg yképzeld el, hogy sokszázezer ember hömpölyög egyik helyszínről a másikra gyalog, autóval, buszokkal, stb. Sok tízezer busz szolgálja ki a hívőket, óriásiak a forgalmi torlódások természetesen. ennek a forgalomnak egy részét váltja ki a metró.

tcom 2010.11.16. 09:35:39

@mátéé:

Rómába sem mezítláb, de nem is metróval mennek az arabok!
Én már ilyen hagyományos gondolkodású vagyok.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.16. 09:36:50

@ruba:

nyugi, ettől nem csökött agyú senki, a témára laikusan tekintő.

Peter Blau 2010.11.16. 09:37:46

@mestska: Akkor mitől metró a metró? Az alapján a logika alapján amit te írsz, akár a HÉV is lehet metró, ugyanaz a célja csak a föld felett halad. A magasvasutat, függővasutat, villamost, monorailt sehol nem hívják metrónak tudomásom szerint. Szóval mitől metró a metró? Széleshomlokú ruba barátunk sem tudta ezt megfogalmazni, a csököttözés az viszont megy neki csuklóból.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.16. 09:44:42

@tcom:

"Milyen munkavédelem volt a kínai munkásoknak?"

Neked ajánlom ezt a videót, kb 0:50-nél van szó erről :)

www.youtube.com/watch?v=y5WOWN7vGCw

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.16. 09:50:45

@Peter Blau:

A metrót nagyon nehéz megfogalmazni, hogy micsoda, mert egy csomó, egymástól nagyon különböző dolgot hívnak metrónak.
A legegyszerűbb talán azt mondani, hogy nagykapacitású, teljesen szegregált vonalvezetésű, sűrűn közlekedű, városi forgalmat kiszolgáló vonal. Hogy a föld felett avgy a föld alatt megy, az lényegtelen. Hogy harmadik sínről vagy felsővezetékről veszi az áramot, az is lényegtelen.

Bécsben pl. van felszín felett menő, felsővezetékes metró, máshol gumikerekes, kétkocsis automata szerlvények vannak, a definíció alkalmazkodik a helyi igényekhez.

A világ összes metróüzeméről olvashatsz itt:

www.urbanrail.net/

Peter Blau 2010.11.16. 09:52:48

@mestska: Ok, köszönöm a választ :-)
És a linket is!

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.16. 09:52:48

@Peter Blau:

egyébként igen, a hév az egy speciális budapesti állatfaj, de a városi szakaszai simán lehetnének metrók egy jelentősebb kipofozás után (útátjárók megszüntetése, stb.) Nem véletlen, hogy a távlati tervek valamennyi budapesti hév vonal metróba integrálását tartalmazza.

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2010.11.16. 10:46:44

@ruba: Igen, sőt valahol meg a villamos megy a föld alatt (pl. Bécs). Nem értjük mi ezt :)

B.B/alias B.B · http://libero.blog.hu/ 2010.11.16. 10:49:20

Mert baromi okos vagyok, és szívemen viselem az emberiség tudástárának gyarapítását, ezért bekommentelem ide, hogy mitől metro a metro.
A metrot azért hívják metronak, mert hogy: Metropolitan Railway

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.16. 10:56:49

@B.B/alias B.B:

a metró név innen ered, de itt nem ez volt a kérdés.

Balázs1983 2010.11.16. 11:07:16

@mestska: A 250 rijálos jegyár nem egy útra, hanem egy hétre vonatkozik: en.islamtoday.net/artshow-234-3843.htm
Így már azért nem olyan durva.

Laci69 2010.11.16. 11:10:44

a "metro" szo az eredeti angol cikk szószeinti átirata lett, ez adott okot a keveset látott honfitársainknak a kötözködésre.

Tehát lehet magyar-nyelvészkedni, mi legyen a neve a föld felett futó metrónak?

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.16. 11:11:43

@Balázs1983:

köszi, ezt benéztem, pedig az én forrásaimban is egyértelműen le van írva.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.16. 11:15:39

@Laci69:

nana, ez nem ilyen egyszerű :) Az angol szócikkek egy részében light railként szerepel, más részében metróként, egy részében pedig railwayként.
A posztok írásakor soha nem szokott érdekelni, hogy az eredeti nyelvű cikk, legyen bármilyen nyelvű, milyen terminológiát használ, lévén az különbözik az itthon (és Európa legnagyobb részén) használttól.
Az angolok nem igazán tudnak mit kezdeni a különböző kötöttpályás formákkal elnevezéstanilag, az az igazság.

Magyar terminológia lapján ezt lehet metrónak, vagy valamiféle városi vasútnak tekinteni. Mivel a funkciója nagyon specifikus, ez adhat okot kételkedésre.

Laci69 2010.11.16. 11:24:05

további anyag az érdeklődőknek:
arabnews.com/saudiarabia/article192120.ece

ez ugyan nem szakmai lap, de a régió legszínvonalasabb újsága

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.16. 11:28:11

@Laci69:

köszi, szuper, végre egy állomásfotó kívülről, ahol látszanak az állomás és a felszín kapcsolatai.

Peter Blau 2010.11.16. 11:29:24

A kisföldalattit meg földalattinak hívjuk, nem metrónak. Londonban is földalattinak hívják, underground railway, nem metrónak. Szóval tökéletes a zavar, de nagytudású kommentelő társaim talán majd jönnek és ismét helyretesznek :-D A helyi érdekű vasút elnevezés is fura egyes esetekben, mert ha helyi érdekű viszonylatban közlekedne akkor miért megy ki Gödöllőig, hiszen az már egy másik helyiség, ha meg már egy másik helyiséget érint akkor mitől marad helyi érdekű? :-)

Peter Blau 2010.11.16. 11:30:02

@Peter Blau: Ja és ez nem kötözködés, félre ne értsétek, de szerintem totál káosz van az elnevezések körül.

Peter Blau 2010.11.16. 11:32:08

@mestska: Igen komoly méretű ez az egész, egy sima állomása nagyobb mint nálunk egy nagyvárosi pályaudvar. Nem véletlen szerintem, hogy Kínaiakkal építtették.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.11.16. 12:14:11

azt hiszem, a terminológiáról való meddő vitát nyugodtan be lehet fejezni. hogy miért?
azért, mert az úr a hatodik nap végén megteremté a vasútat, hogy városok közt lehessen közlekedni, meg a villamost, hogy a városban is lehessen közlekedni.
osztán ádám leszármazottai jól összebarmoltak mindent, leásták a párizsi villamost a föld alá, és elnevezték metrónak. eközben moszkvában a nagyvasutat ásták le, és azt nevezték el metrónak. (budapesten a millfav villamos, az M2 és M3 viszont vonat)aztán egyesek a közelbe menő nagyvasutat átnevezték hévnek/s-bahnnak/RER-nek. aztán budapesten a hév államosításakor már a vasút és a villamos közti (egyikkel sem kompatibilis :) üzemet alakítottak ki.
na, ekkor durrant el a nagyon precíz németek agya, hogy ennyi baromságot már nem lehet rendszerezni. azt találták ki, hogy nosza, gyúrjunk egybe mindent. azzal kezdték, hogy a vonatot átvezették a város alatt (vonat=metró).olyan villamosok is vannak, melyek gond nélkül kijárnak az agglomerációba vasúti sínen, sőt, egy sínen jár a metró meg a villamos (villamos=s-bahn=vonat), satöbbi.
no, ezért van majdnem mindenkinek igaza itt.
:)

Mikrobi 2010.11.16. 12:25:06

Ez nem metró, hanem magasvasút (mint ahogy a többi hírforrás is mondja). Attól, hogy a piros metró az Örs és a Pillangó u. között, a kék meg a Köki és a Határ út között a felszínen megy, még metró. Bár menne a 4-es metró is minél több helyen a felszínen! Viszont Németországban is megkülönböztetik az U-Bahnt és az S-bahnt, ráadásul van Straßenbahn, ami meg nem azonos az S-Bahnnal. De egy vasút, ami végig pilléreken, az utcaszint fölött megy, az bizony nem metró!

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.16. 12:30:14

@Mikrobi:

tévedsz.

(én már láttam viadukton menő villamost, vonatot, stbt is. Most akkor az is magasvasút, nem villamos, vasút, akármi? A magasvasút nem igazán szakmai terminológia)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.16. 12:32:06

@Radio Free Aberrania:

azért nincs mindenben igazad szerintem, vannak benne sarkítások, de tudom, hoyg te tudod, mikor miről beszélünk :)

viszont beidézem a témában írt hozzászólásod egy évvel ezelőttről ;)

"egy év múlva már üzemel??? most meg még tervben sem létezik? no-no, tudom, hogy nem hazánkhoz kell mérni, de azért... :)"

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.16. 12:38:40

@Peter Blau:

nincs itt semmi probléma, egyszerűen az eltérő városi igények mindenhol kitermelték a maguk rendszerét, amiben óriási a differencia. ráadásul egyes helyeken ezek átmennek egyikből a másikba, ahogy Radio Free Aberrania is írja, így még nehezebb a döntés.

A mi kisföldalattink pl. egyszerre lehetne metró és földalatti villamos is, eredetileg az utóbbiként épült meg. A földalatti elnevezés csak egy tradicionális dolog.

A hévek helyiérdekű szava a térségi jellegből adódik, a lényge, hogy nem országos vagy regionális jellege van a dolognak. Épp ezért nem probléma ha kimegy gödöllőre a hév :)

PeterBlau · http://4smallwheels.blog.hu 2010.11.16. 13:18:32

@mestska: Komolyan 1 év alatt csináltál meg a tervezés kezdetétől a működőképes állapotig? *hüledezik erősen*
Nincs mese, ide kell hívni ezt a Kínai céget, ezekkel kell befejeztetni a négyes metrót, jövőre készen is lesz!

ruba 2010.11.16. 13:23:15

Hajaj micsoda vita alakult itt ki:)
Amúgy a HÉV-ben a "helyi érdek" nem azt jelenti, hogy egy település érdeke, hanem hogy az nem országos érdekű nagyvasút, mint mondjuk egy Budapest-Miskolc-Kassa vonal. Hiszen ezeknek a HÉV vonalaknak a kiépítésekor az Osztrák-Magyar monarchia egészéhez viszonyítva elhanyagolható apróság az, hogy Budapest és Szentendre között van-e vasútvonal, viszont a helyieknek ez elég fontos volt. Persze könnyű összekeverni, hiszen a busznál a helyi járat tényleg az, ami egy adott települést szolgál ki, és a HÉV-ből is van ugye a Csepeli, ami csak Budapesten belül fut(bár persze a kiépítésekor Csepel még nem volt Budapest része), viszont az elnevezés nem innen ered.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.11.16. 13:27:48

@mestska: én még ültem is rajta,amikor a hüvösvölgybe mentem :)
ludwigshafenben a földalatti villamosmegállónál frankón kint volt az u-bahn jelzés :) (egymegállós metró :)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.11.16. 13:29:40

@mestska: hát igen, túl magyar vagyok, azt hiszem :)
(bár a tervek tuti megvoltak, nem hinném, hogy úgy történt, hogy jött a sok kínai, a lepedős megbízó meglengette a karját az arafát hegy felé, hogy "na, arra építsék", a kínaiak meg felhúzták a dolgot.)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.11.16. 13:30:54

@PeterBlau: jövőre?? mit szaroznának annyit? még idén! az alagút már kész, állítólag.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.11.16. 14:26:26

@Peter Blau:

Nagyon jól írod, a HÉV is lehet metró.
Az csak történelmi okokból alakult úgy, hogy nálunk ha egy 100m-es, pár percenként járó vonat zöld és a Batyiról indul, akkor metrónak, ha kék és a Déliből, akkor HÉV-nek nevezzük.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.11.16. 14:58:18

@Comandante en Jefe: :)
az örs vezér jobb példa lett volna, bár ott kifelé talán nincs akkora sűrűség.

hegylako01 2010.11.16. 16:14:02

@mestska: Köszi:) Tehát ez egy erősen megtérülő beruházás. Tudnak valamit ezek az arabok.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.16. 16:34:38

@hegylako01:

na közben kiderült, hogy rosszul írtam, a a tízezres jegy a Haddzs telje sidejére érvényes. Ráadásul Haddzson - csúcsidőn - kívül nem tudom mekkora forgalma lesz a vonalnak.

hegylako01 2010.11.16. 16:51:09

@mestska: Így már nem is olyan drága.

Mihaszna Kelly 2010.11.16. 18:38:13

Szerintem a kínai munkások mindegyike felvette az iszlám hitet, hitetlen ugyanis nem léphet be a városba. Így közülünk se sokan utaznak majd a 12 kocsis metróval...

sebi77 2010.11.16. 21:50:06

@mestska: A magyar nyelvben a metró jelenti a földalatti vasútat. Máshol a metrót se metronak hívják hanem subway, tube stb.. Szóval egy arab urban railway-re azt mondani hogy metró elég nagy baromság.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.16. 22:16:40

@sebi77:

ennek fuss neki még egyszer szerintem...

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.11.16. 22:50:37

@sebi77: Akkor gondolom ezt meg valami magyar szabotőr (minden jel szerint maga Mestska) írta:
en.wikipedia.org/wiki/Metro_(rapid_transit), direkt berakta a metró elnevezést is a többi mellett.

Sőt, Oroszország meg egyenesen bele se tartozik a te általad jelzett "máshol"-ba, mert ott meg ugye: Метрополитен vagyis köznapi nyelvezeten: метро́- ehhez nem kell tudni oroszul, hogy kitalálja az ember mi van oda írva ;)
Franciaország dettó.

Amúgy egy szaúd-arábiai -közlekedési eszközre- elég nagy baromság egy angol/svéd/német/marsi szót használni és nem csak használni, hanem egyértelműen kijelenteni. Ha annyira korrekt akarnál lenni, akkor szépen az arab nevén neveznéd. Egyébként meg magyar blogon mi nevezhetjük metrónak is teljesen jogosan és nyugodtan. Ahogy a francia, kínai stb szupervonatot is nevezhetjük vonatnak és nem feltétlen a kínai, francia stb elnevezését használjuk.

sebi77 2010.11.16. 23:06:26

@sanche: Nem az volt a kérdés hogy a világon mi mindent neveznek Metro-nak. Hamburban még a buszt is annak hívják. Mo-n viszont nem, ilyen egyszerű.

"A metró az egyik legszerteágazóbb használatú fogalom a városi közlekedésben. Magyar nyelvterületen az 1950-es évek eleje óta egyértelműen a földalatti vasút szinonimája, ez azonban – a nemzetközi jelentéstartalomhoz képest – erős fogalomszűkítés."
hu.wikipedia.org/wiki/Metr%C3%B3

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.17. 07:51:20

@sebi77:

Ha a te állításaidat figyelembe venném, akkor villamos helyett kénytelen lennék tramviat meg tramwaj írni, esetleg árnyalva a képet írhatnék light railt, szybki tramwajt, stadtbahnt, metro ligerot, stb. Metró helyett megj öhetnének az U-Bahn, tube, subway és hasonló megnevezések. Esetleg az arab vagy a kínai nevét is leírhatnám a járműnek. (megjegyzem, a mekkai metrónak a hivatalos átirata Al-Masha'er Metro....)

teljesen mindegy, hogy egy adott ország nyelvén az adott közlekedési eszközt hogy hívják, az attól még karakterisztikájában, szakmai szemmel nézve ugyanaz, de legalábbis hasonló lesz. A különbségeket az egyes városok speciális igényei miatt előállt változások jelentik, az alapdolgok, az alapfunkció azonban besorolhatóvá teszi őket jellemzően.

A magyar szakmai terminológia képes ezeket rendszerezni, más országokhoz hasonlóan. Így bizony Londonban a magyar terminológia szerint metró van és nem tube, Madridban metro ligero helyett villamos van, max. közúti gyorsvasút, Mekkában meg metró. (az egyetlen dolog, ami nem feltétlenül teszi metróvá, az az, amit korábban is írtam - elsősorban nem városi forgalmat bonyolít le)

Az, hogy a magyar wikipédia mit ír a témában, az nem túlságosan érdekel, a magyar szakmai elnevezéstan nem a földalatti vasút szinonímájaként használja a metrót, még ha a hatvanas években szocializálódott tervezők így is gondolják. Az idő, a változó és eltérő városi igények ezt is meghaladták. Nem véletlen, hogy a DBR projektigazgató Gulyás László "a metró a föld alatt jár, és harmadik sínről szedi az áramot, ez köztudomású" mondatainak szakmai dilettantizmusán sokan felháborodtak anno.

Összefoglalva: a metró nem a földalatti vasút szinonímája a magyar szaknyelvben, és nyugodt szívvel lehet használni a magyar elnevezést olyan helyeken is, ahol a nyelvi eltérések miatt az elnevezés más, hisz a rendszer alapkarakterisztikában ugyanaz.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.17. 07:52:20

@sebi77:

nem mellesleg épp ezért nem hívtam a fenti okokból metronak a portoi cuccot, az ugyanis a magyar (és nemzetközi) szakmai besorolás alapján nem az, még ha a helyi hivatalos elnevezés az is. Pedig még föld alatt is megy....

sebi77 2010.11.17. 08:50:07

@mestska: Ha az én állításomat figyelembe vennéd, akkor a földalattit hívnád metrónak, ahogy a magyarok 99%-a. De felőlem hívhatod lekvárosbuktának is, ha vállalod hogy senki se fogja érteni miről beszélsz, ahogy most is történt.

sebi77 2010.11.17. 08:57:31

@mestska: "nyugodt szívvel lehet használni a magyar elnevezést olyan helyeken is, ahol a nyelvi eltérések miatt az elnevezés más"

Idáig végig erről beszéltem. Akkor volna indokolt azt az arab magasvasútat metro-nak hívni, ha legalább ők annak hívnák. Így hogy se mi se ők nem hívják annak, butaság annak hívni.

Peter Blau 2010.11.17. 09:42:12

@sebi77: "Akkor volna indokolt azt az arab magasvasútat metro-nak hívni, ha legalább ők annak hívnák. Így hogy se mi se ők nem hívják annak, butaság annak hívni."

El is olvasod amire reagálsz vagy mindenképp neked kell legyen igazad?!

"(megjegyzem, a mekkai metrónak a hivatalos átirata Al-Masha'er Metro....)"

Peter Blau 2010.11.17. 09:44:20

Egyébként én nagyon örülnék ha lenne egy ilyen magasvasúti metrónk a Kökiről Ferihegy 1-2-re. A Kínaiak fél év alatt összedobnák szerintem. Meg kéne bízni őket. Már bizonyítottak Mekkában.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.17. 09:57:58

@sebi77:

mégegyszer, mert látom read-only vagy.

A hivatalos neve a mekkai cuccnak Al-Masha'er Metro.

De mint említettem, teljesen lényegtelen, hogy ki minek nevezi az adott járművét, csak az érdekel, hogy szakmai terminológia szerint az micsoda.
Ha holnaptól kezdve mindenki hosszú kék kígyónak hívná a hármas metrónkat, hivatalosan és nem hivatalosan egyaránt, attól még szakmai szemszögből nézve metró marad.

"ha vállalod hogy senki se fogja érteni miről beszélsz, ahogy most is történt."

szerintem mindenki értette rajtad kívül...

egyébként te azonos vagy az indexen tevékenykedő sebi280 nickkel?

arconfosom 2010.11.17. 10:00:37

Metró szó a Szovjetunióból származott hozzánk.

Ez helyi ékes magyar nyelven HÉV
Mert nálunk a metró a többségében föld alatti vonalon közlekedő szerelvényekre értendő.

Metró? Ilyen alapon lehetne Szaud-arábiai troli is. Elvégre árammal megy :P

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.17. 10:00:47

@Peter Blau:

igazából Ferihegyre többször többen terveztek már vonatot, különböző megoldással. Lásd itt:

www.trains.hu/magazin/fejlesztes/090610-alagut.html

Nagy előnye Ferihegynek, hogy ott a vasút a közelében, csak nem használjuk ki. Privatizáláskor talán rá lehetett volna részben lőcsölni a vasúti kapcsolat megépítését a befektetetőre. Kérdés, hoyg egy nyolcmilliós reptérnek szüksége van-e vasúti kapcsolatra.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.17. 10:16:27

@arconfosom:

"Metró szó a Szovjetunióból származott hozzánk."

Oda pedig Franciaországból.

"Ez helyi ékes magyar nyelven HÉV"

Tök más a kettő

"Mert nálunk a metró a többségében föld alatti vonalon közlekedő szerelvényekre értendő."

Ha egyszer lesz ötös metrónk, ez változni fog a köznyelvben is. (mert te arról beszélsz) Meg egyáltalán, mi az, hoyg többségében ?:)

sebi77 2010.11.17. 10:37:37

Bocs, igazad van abban hogy ők Metro-nak hívják, ezt nem néztem. Így már értem hogy miért hívtad te is metrónak, de ettől még a magyar anyanyelvű olvasóközönség számára totál értelmetlen ez a szóhasználat. Ha a szakzsagonban nem akkor jó, azt nem ismerem és szintén nem érdekel.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.17. 10:44:38

@sebi77:

hát hogy téged nem érdekel az, hogy mi a szakmai szóhasználat, az egy dolog, attól én még annnak nevezem a dolgokat, amik valójában, nem kreálok új kategóriákat.
Érdekes módon a kommentelők többsége megértette, miről van szó. Peter Blau olvtárs meg továbbképezte magát pillanatok alatt :)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.11.17. 11:43:52

@sebi77:

Szerintem praktikus okokból sem baj az, ha nem ragaszkodunk az itthon szigorúan bevésődött kategóriák amúgy tök esetleges határaihoz.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.11.17. 15:26:54

@mestska: napi két pár bézét megtöltene, mekkora poén lenne, ha megépítenénk (mélyvezetésben, természetesen), aztán meg jönne valami okos ember, és bezárná kihasználatlanság miatt :)
olyan magyaros lenne.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.11.17. 15:30:14

@Peter Blau: de jó, hogy befejeztem a kakaót a link előtt. tuti félrenyelek és megfulladok.
máv-ice? földalatti terminál? hehe.
ahhoz képest, hogy hat méter normális vágány nincs az országban, elég vicces soktíz kilométernyi alagút-igényről beszélni. persze az európai pénzt el lehet szarni bármire, 120-as pályát át lehet belőle építeni 140-esre is, ha úgy tartja a hülye kedvünk.

hegylako01 2010.11.17. 17:11:29

@mestska: A Ferihegyi Reptérben iszonyatos potenciál van csak nem sikerült kihasználni még és szerintem nem is fogjuk soha.

BPO654 2010.11.18. 15:52:40

@mestska:
Ha ez a sebi77 uaz aki a VEKE fórumon sebbyként ill később sebi280G-ként kommenttelt, akkor sok jóra ne számíts tőle, ahogy ez most meg is mutatkozott. Olvasd el ha van időd a 4-es metrós topikot, meg a Gyorsvillamos Bp-ent..... . De csak ha van időd....... .

BPO654 2010.11.18. 15:54:38

Mellesleg ma már a járműgyártás homogenizálódik, csak itt a K.-Eu.-i síkságon vannak éles különbségek metró-hév-LRT-villamos között, MERT NINCS PÉNZ A LEROHADT RÉGI RENDSZEREK ÖSSZEKÖTÉSÉRE, ÉS EGYBEN MODERNIZÁLÁSÁRA.

BPO654 2010.12.06. 13:43:11

A cikk megdöbbentő lényege természetesen nem az, h vki 40 hsz.-en keresztül tépelődik a metró szón, ami egyébként uolyan nemzetközi szó mint a sport és Alaszkától Vanuatuig mindenki megérti (......), hanem az, h a világ leggazdagabbjainak megfelel a kínai gyártmány. Ha nekik jó szvsz nekünk is jó lenne ez a hév ami belső elrendezésében metró, jó lenne a szentendrei, csepeli stb. vonalakra..... .