PTinfo

A finnek megcsinálják?

2010. december 05. - mestska

Pár poszttal korábban arról írtam, hogy szerintem miért nem egyszerű a sokak által óhajtott magyar villamosgyártást ismét új életre kelteni. Az ott leírtakat most is tartom, a mostani finnországi történésekkel azonban mindenképp párhuzamot érdemes vonni. A finneknél egyetlen villamosüzem van, Helsinkiben, méretre valahol Budapest és Szeged között. A járműállományban ugyanúgy meghatározóak a helyi Valmet által gyártott villamosok, mint nálunk a Ganzok. A Valmet - bár létezik - ma már nem gyárt vasúti járműveket, korábban nem csak villamosokat, hanem mozdonyokat is készítettek.

Helsinki új villamosa (fotó: Transtech)

Innentől eltér a történet. Helsinki a járműállomány frissítésére 40 Variotramot rendelt, leszállításuk 1998 és 2004 között valósult meg. A kocsikkal már a kezdetek óta folyamatos műszaki problémák voltak, volt, hogy a járműállomány felét sem sikerült kiadni. A Bombardierrel végül megállapodtak, így a kanadai cég kénytelen volt javítóbázist telepíteni Helsinkibe. 

A leendő fejlesztések, és a folyamatos Variotram problémák miatt Helsinki ismét villamostendert írt ki tavaly, amelynek első köre után a következő továbbjutókat hirdették ki: a Bombardier, CAF, Skoda, Transtech, Vossloh. Egy ideig úgy nézett ki, a tendert  le fogják fújni, mert a szintén induló, de a szűkített mezőnybe be nem kerülő Koncar megtámadta az eljárást. Erre végül nem került sor, idén december 2-án pedig eldőlt, a hazai Transtech cég szállíthatja le a 40 kocsit. 

Finn villamosok, Transtech és Valmet(fotó: Transtech)

A döntő körbe végül a Transtechen kívül a CAF és a Bombardier jutott be. A részletes eredményeket egyelőre nem ismerni, a hivatalos álláspont szerint a Transtech mind műszakilag, mind gazdaságilag előnyösebb ajánlatot nyújtott be, mint a másik két cég. Nem rossz egy olyan cégtől, aki még soha nem gyártott villamost, ugye? 

2,40-be 2x2-es üléselrendezés? hm.... (fotó: Transtech)

A párhuzam tehát adódik: a finneknek a saját villamostenderükön sikerült kihozni győztesként egy olyan hazai céget, akinek még nincs tapasztalata villamosgyártásban. Bár a Transtech ténylegesen a már említett Valmet cég jogutódja, azaz 20 év távlatából nézve van villamosépítési tapasztalatuk, alacsonypadlós kocsit először fognak építeni. Miért ne tehetnénk meg ezt mi is akkor? 

Nagy különbség azonban a magyar helyzethez képest, hogy a Transtech - a Ganzzal szemben - ma is aktív vasúti járműgyártó, számos finn vasúti kocsi készítője. Részt vesznek ezentúl a  helsinki metró- és villamoskocsik felújításában is. A finneknek helyzeti előnyük van hozzánk képest tehát, nem kell mindent a nulláról kezdeniük. Azért azt még megnézem, hogy a CAF és a Bombardier mit szól az újonc győzelméhez.

Szerintem szűk (fotó: Transtech)

A Transtech összesen tehát 40, 100%-ban alacsonypadlós villamos leszállítására kapott jogot, további kilencvenre(!) pedig opciót, összesen 113 millió euróért. Egy villamos ára tehát 800 millió forint alatt maradna. A háromrészes kocsik egyenként 27,3 méter hosszúak lennének, szélességük 2,40 lenne, 73 fix, 14 lehajtható üléssel rendelkeznének, valamint 75 állóhellyel. Az első kocsik 2013-ban érkeznének meg, a tesztek - különös tekintettel a téli körülményekre - elvégzése után 2014-15-ben valósulhatna meg a villamosok legyártása a jelenlegi elképzelések alapján.

(a képeken látható villamosdizájn nem végleges, a formáját később tervezik kialakítani)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr272493718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.12.05. 14:39:44

Érdekelne a félbemaradt mondatok befejezése is.

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.12.05. 15:10:41

@mestska: Egyiket már javítottad, de az utolsó kép fölötti bekezdés továbbra is nagyon szeretné, hogy visszaolvasd :)

premium salmon 2010.12.05. 15:18:13

Folytatva a magyar párhuzamokat: vajon 100% AP volt Helsinkiben a követelmény?
Ha igen, jól látom a dobogót az első belső kép jobb oldalán?
Ha igen, az ágrólszakadt halszagú rokonoknak jó ez is, csak nekünk kell faltól falig, (vezető)fülkétől fülkéig sík csoda?
Hát nem?

mestska · http://cities.blog.hu 2010.12.05. 15:22:52

@premium salmon:

nem tudom, hogy követelmény volt-e a 100%, de azt hiszem, mindenki azzal pályázott.
Mindenesetre máshol a dobogós megoldások is 100%-ban alacsonypadlósak.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.12.05. 15:36:46

@premium salmon:
Ezt a marhaságot, hogy faltól-falig, vezetőfülkétől-vezetőfülkéig legyen 30 centi magas, ezt nem értem. Feltalálták a légpárnás villamost, aminek se motorja, se forgóváza, se kereke nincs? Mert, hogy az alacsonypadló alá ezek nem férnek be az tuti.

premium salmon 2010.12.05. 16:01:41

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Nem érezted az iróniát.
Természetesen a két magyar város aktuális tenderkiírásából idéztem gyakorlatilag szó szerint (a faltól falig = a kocsi/jármű teljes szélességében) amit - szintén idézek - a legjobb magyar kötöttpályás és vasúti szakemberek írtak. www.2-esvillamos.hu/birosaghoz-fordul-debrecen-onkormanyzata-87.html

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.12.05. 16:14:18

@premium salmon: Nekem úgy tűnik az álló utashoz viszonyítva, hogy nem magasított ülések azok. Vagyis csak a kerékdobra vannak ráültetve, pont mint a Combino esetében.

premium salmon 2010.12.05. 16:55:22

@Androidus:
Valóban, de előttük világosszürke homlokfallal dobogót / lábtartót sejtek. (méghozzá 2+2 az üléselrendezés.) Ez és a hajtóművek felett esetleg szembefordított ülések közti terület szintje a debreceni / miskolci vita tárgya. Ezért sasolok, de nem sokat árul el a két festmény.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.12.05. 17:22:13

@premium salmon: Értem én az utalást, tudom mire mondtad, nem is neked szólt. :) Arra a szarakodásra értettem, amit ezekben a városokban művelnek. Ha valakibe szorul egy kis műszaki érzék (de még az se kell, csak józan ész) az fel sem veti, hogy a jármű teljes területe alacsony legyen.

Azok alapján amit én olvastam, a gyártók azt szerették volna megtudni, hogy csak az állóhelyeknek kell alacsonypadlósnak lenni, és üléshez tartozó lábrész lehet magasabban (tehát ahhoz, hogy leülj, fel kell lépni valahova, mint a Combinokon a forgóváz felett), vagy a teljes utasszállításra szolgáló résznek, ideértve az állóhelyeket, valamint az ülések lábtér részét is. Pl ez utóbbi szerint a Combino nem 100% alacsonypadlós, mert 6x4=24 ülése nem padlószinten van, hanem dobogón. További 24 ülés (a forgóvázak oldalán, pl az ajtó mellettiek), ugyan a dobogó oldalában van, de a lábterük már a padlószinten, tehát ezek mindenképp teljesítik a követelményeket.
Erre a kérdésre pedig elég egyszerű volt a válasz a város részéről: "Legyen az egész alacsonypadlós, mondtuk, hogy 100%." Ebből joggal gondolták a gyártók, hogy vagy nem fogták fel a kérdés lényegét, vagy tényleg ilyen hülyék. :)

premium salmon 2010.12.05. 17:35:48

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

Elhatárolódok a www.nol.hu főcímétől és a "h szótól", de a közszolgákon kívül a nemzet (szakmai) legjobbjait minősíti a kiírás, (uniós) legnagyobbjait pedig az ellenőrzés színvonala. nol.hu/belfold/debrecenben_ismet_megsertettek_a_kozbeszerzesi_torvenyt

kristoof 2010.12.05. 21:53:42

Szerintem legalább kettő oka van annak, hogy nem érdemes párhuzamot vonni a hazai dolgokkal:

1. Itthon semmiféle nyersanyag készlet nincs amit egy ilyen projektbe be lehetne fektetni. (Gondolok itt arra, hogy rozsdamentes zártszelvényeket amiből a bármilyen tömegközlekedési eszköz készülhet tulajdonképpen a finneken kívül senki sem gyárt Európában.)

2. A Finneknek van gazdaságuk. Nekünk meg (ahogy elnézem) egy jó darabig nem, hogy versenyképes, de semmilyen sem lesz! :-((

Moszkvicsslusszkulllcs 2010.12.06. 00:42:12

Végre itt az - ismereteim szerint - első villamostípus, ami 4 db hagyományos forgóvázzal fog a 100%-ban alacsonypadlós feltételnek megfelelni.
Megkockáztatom, hogy ez talán történelmi esemény lesz (majd egyszer visszatekintve) a villamosok históriájában.

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.12.06. 09:29:46

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Izé, az alacsonypadlósság mértéke nem függ egészen véletlenül a kerékmérettől? És áttételesen a gördülési komforttól?

A kerékméretet egyébként szabvány behatárolja? Vagy a gyártók maguk hozzák meg a kompromisszumokat? Vagy ez is olyan, hogy van összesen két gyártó, és egy méret? :)

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.12.06. 12:43:39

@Androidus: Dehogynem függ. Durva becsléssel, ha mindenhol 30 centis padlómagasságot akarunk, és mondjuk 10 cm a padló vastagsága, akkor marad 20 centi a keréknek. Ezért van a dobogó. Összehasonlításként a Combino kereke 60 cm, a nagyvasúti mozdonyoké méter felett. A futás minősége elég erősen függ ettől, illetve minél kisebb a kerék, azonos haladási sebesség mellett annál nagyobb a tengely fordulatszáma is. Nem vagyok gépész, képletet ne kérdezz (bár az egyetemen nagyon erősen próbálkoznak, de ellenállunk), de a bejárható ívsugár is függ a kerékmérettől. Városi közlekedésben tehát optimalizálni kell ezek alapján, ugyanannak a járműnek kell tudnia akár 90-100-zal hasítani 2 város között mint ami elfordul a Lánchíd alatti átjáróban.

Az alacsonypadlósságot még annyiban befolyásolja a kerékméret, hogy ez egyben a tengely magasságát is meghatározza. A Combinoban ezt úgy oldották meg, hogy a két szemben lévő kerék közt nincs tengely. A forgóváz két oldalán van 1-1 motor ami az egymás mögött lévő két kereket hajtja. Így a forgóváz közepén nincs semmi, át lehet járni.

Tehát vannak megoldások, de olyan, hogy mindenhol alacsonypadlós faltól-falig, na olyan nincs.

BPO654 2010.12.06. 13:31:52

Nálunk is van aktív vasúti jgyártás, tehát Mi is megtehetnénk uez! Ráadásul a.p Ganz ICS is van 1972-73 óta úgy hívják, h kisföldalatti, tehát építési tapasztalat van. Semmibe sem kerül kitalálni egy nevet mondjuk Villtech Zrt., és már mehet is a vill.gyártás, (M N V -másik topik röviden).
Ez a vill. igen hasonlít a kizárt Koncar Tmk 2200-as típusra, ilyenek futnak Helsinkiben.
Az árat sokallom, a Combinok 2006-ban igaz a kötbér miatti kedvezmény végett 820 millióba kerültek/db, és az dupla olyan hosszú stb.

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.12.06. 16:17:51

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Ahogy sejtettem. Köszi. Ha viszont így van, akkor szerintem kicsit más a viszonyrendszer. Nem arról van szó, hogy nem lehetséges a faltól-falig alacsonypadló, hanem hogy kell a fenének. A jó kompromisszum a cél, és nem a szélsőséges megoldás.

premium salmon 2010.12.06. 16:54:12

@Androidus:
A "faltól falig" 100% AP fizikai lehetetlenség, műszaki nonszensz. Lehet durvábban fogalmazni. Épp ezt részletezték a nemzet legjobb sínes szakemberei egyik városban így, másutt a jármű "teljes szélességében" 100% AP előírásával.

Ha a padló magasság 300-350 mm, a kerék 600 mm, - meg motor és forgóváz is van - hogy a túróba ne türemkednének be az utastérbe mindenféle idomok, amelyeket leburkolva kapjuk üléselhelyezés előtt a padló domborzati képét:-)

Minél több az alföld, annál klasszabb a műszaki fejlesztés, minél több a vadregényes hegyvidék, annál gyengébb, mert kevesebb utas ülhet rajta kényelmesen(!). Márpedig most nálunk férőhely-függő mindkét tender. Bármi áron…

sandor68 (törölt) 2010.12.06. 21:54:09

@BPO654: az elmúlt húsz évben csak egy kék koncart láttam errefelé kipróbálásra, amit a jugók erôltettek rá a helyi közlekedési vállalatra. Még ingyen ide is hozták, plusszba kifizették az üzemeltetési költségeit is. Miután szinte üresen járt a villamos -az emberek inkább megvárták a következôt, annyira szar h senki se akart vele utazni-összecsomagoltak és hazamentek. Hazai gyártású valmetek járnak már a kezdetek óta, és mostanában az ócskavas variotramok mellett azok pótlására beszerzett asszem öt db használt, totálgenerálozott düwag egység. jno.1g.fi/Rvuuti8.htm Ami a tendert illeti: egyetlen finnek se volt kétsége se a hazai gyôzelme felôl. Egyfelôl a valmet tuják (1973-85) hihetetlenül jó futásúak, folyamatosan felújítottak, alacsonypadlósítottak, légkondisok és télire fûtöttek, emellett totál üzembiztosak télen-nyáron és HAZAIak. Az egész tender formalitás volt. Ahogy a hivatalos értékelés szószerinti fordítása is mutatja: " a transtech ajánlata mind NEMZETGAZDASÁGI szempontokból mind árát tekintve a legkedvezôbb választás." Ezt nehéz lesz megtámadni, csak ésszel kell kiírni a tendereket.

BPO654 2010.12.06. 22:20:09

@sandor68: a belinkelt oldallal kapcs.-ban a következő tanulságok vannak:
1. régi villamosból is lehet az esélyegyenlőségi feltétleknek megfelelőt csinálni a.p középrész beépítésével, ahogy azt a M N V c. topikban leírtam.
2. A képeken látható összes régi típusnál a Ganz ICS sokkal szebb mind kívűl mind belül, ráadásul kétirányúak. Sőt a legszebb '70-es évekbeli típus egész Európában sőt talán a világon. Köszönet érte az akkori mérnökeinknek. A jó futás alapja a jó pályaállapotok. Nálunk a pályák ócskák... .

sandor68 (törölt) 2010.12.06. 22:44:09

@BPO654: jaja az ics-k nagyon szépek, szerintem is jól eltalálták. Viszont asszem már gyártásukkor elavult technologiát képviseltek. Viszonyításkéntl a valmetek visszatáplálósak majd születésük óta. Szerintem is kár értük és sokkal jobb lenne magyar villamost fejleszteni mint másét megvenni. Licenszet is lehet venni, a valmet nrI-es széria is düwagon alapul és továbbfejlesztették a helyi igényeknek és ízléseknek megfelelôen. Itt van több adat róla en.wikipedia.org/wiki/Valmet_Nr_II szerintem még a felújítatlan elsôszériások is nagyon igényesek kívülrôl-belülrôl. Ahogy "kristoof" fentebb pontosan leírta ennek okait. A pályák sajna itt is szarok, folyamatos csere van, hiszen a város feltöltött mocsárra épült ami folyamatos talajmozgással jár, plussz a fél évig tartó havas csonthideg tél a negyven fokos hôingadozással (-20 +20) elintézi a többit. Ezek minôségi termékek, így érthetô a helyiek ragaszkodása a jól bevált hazaihoz. Jó lenne ha otthon is így gondolkodnának az emberek.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.12.06. 23:05:19

@BPO654:

utaztál már ganzon? szerintem szörnyű, nem csak új, hanem akár korabeli nyugati villamosokkal is összehasonlítva.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.12.06. 23:07:04

@sandor68:

köszi a - ha jól értelmezem - Finnországból érkező hozzászólásokat! Ha esetleg tudod, hogy a tenderkiírásban volt-e referenciára való hivatkozás, és ha igen, a Transtech mit adott be, megköszönném, ha megírnád.
Ugyanez vonatkozik arra, hogy pontban illetve árban végül milyen végeredmény született a három döntős versenyző esetén.

sandor68 (törölt) 2010.12.06. 23:22:50

@mestska: jaja most pont hkibôl (anyám finn). Utánanézek és megírom ha valami számokat is találok :)

BPO654 2010.12.07. 13:37:26

@kristoof:
1.Akkor majd importáljuk.. .
2. A finn gazdaság alapja a Nokia, uúgy ahogy Monacoé a Casino.

BPO654 2010.12.07. 13:41:56

@sandor68:
M.ország anno a többi volt Kgst országgal együtt rajta volt a Cocom-listán (gugliba beüt), lényege az volt, h a legkorszerűbb technológiákat a nyugati államok nem adhatták át sem licence, sem know-how sem egyéb más formában (pl.barter megállapodás, államközi egyezmény keretében), ezért olyan az ICS amilyen - nem táplál vissza, gyenge a fékber.stb.
A Valmet éppen megfelelne mert pont olyan széles mint az ICS és ez Bp.-en fontos szempont mert van ahol csak Ics mehet, de csúnyák, nincs kétoldali ajtósor, kétoldali vezfülke, úgyhogy nem felel meg ide.

BPO654 2010.12.07. 13:44:52

@mestska: Igen, és mindennel együtt szeretem, azonkívül fenti hsz (Cocom lista), és kbírtak jópár évtizedet a körúton ami mindig is Európa sőt a világ legsűrűbben járatott villamos vonala volt, mivel metrószintű utasterhelése van, adódóan abból a funkciójából, h töri a sugaras tömközl.-si hálózatot, és ilyen járat nem sok van Bp.-en, egész konkrétan az 1, 1A, meg a hévek de azok csonkák... .

sandor68 (törölt) 2010.12.07. 17:04:52

@mestska: sajnos a pontokat nem árulták el, ha a caf vagy bomba fellebbez a gazdasági döntôbíróság majdani ítéletében részletezve lesz. Referenciát kértek: a tender kiírása elôtt a város készíttetett egy elôtanulmányt és elôterveztette a villamost a helyi bkv-val. Eme tervek alapján kiválasztottak a piacról 12 szállítót akiket megkértek ajánlattételre. Nyolcan válaszoltak ha jól emlékszem. Az elsô körben kiszórtak mindenkit aki nem vette komolyan ajánlatával a városi elôterveket (Skoda fellebbezett de két nap alatt elintézte a versenybíróság) hiszen kimondottan újfejlesztésû, a helsinki városi pályák sajátosságainak és a helyi idôjárásnak tökéletesen megfelelô jármûvet akar a város okulva a variotramos cirkuszból. Az ucsó körbe a transtech caf bomba jutott. Pontos adat nincs a referenciákról, annyit tudni h a pályamûveknek 100%-ban meg kellett felelni az elôterveknek és villamos/vasúti jármûgyártói tapasztalat kellett. A transtechrôl annyit, h a vasúti jármûgyártáson kívül a valmet alvállalkozójaként 1975-tôl 85-ig gyártotta a nrI és II szériákat, valamint 2000-tôl az alacsonypadlós középrészeket illetve a bombardier alvállalkozójaként szerelte össze azokat a szerencsétlen variotramokat. A bomba valami variotram sufnituninggal próbálkozott (tuti nem fog fellebbezni) a caf a transtech-hez hasonló koncepciót adott be, amivel közben megnyerte a stockholmi tendert (így valószínûleg ôk se fognak fellebbezni). Az elbíráláskor az elôterveknek való megfelelés volt az elsô szempont, utána a nemzetgazdasági vetület majd az ár. Hát ennyi konkrétumra leltem eddig.

sandor68 (törölt) 2010.12.07. 17:27:36

@BPO654: a finn gazdaság alapja százalékos eloszlás szerint Top5: nro1 papír-és faipar (Stora-Enso, M-Real és Metsä Tissue papírgyártás, Upm- Kymmene és Metsäliitto faipar, Metsä-Botnia cellulóz, ), nro2 gépipar (Wärtsilä erômûvek, óríás dízelmotorok, gépipar és Kone felvonó és mozgólépcsô), Nro3 telekommunikáció és elektronikai ipar (Nokia és Elcoteq), nro4 olaj és energetika (Neste Oil) majd nro5 bank és finánctevékenység (Nordea).

Annyiban igazad van, h a Nokia a Finnországban mûködô (tehát 100%-ban haza adozó) legnagyobb vállalat.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.12.07. 18:06:42

@sandor68:

köszi, ez is messze több, mint amit én találtam. A CAf szerintem hiába nyert Stockholmban (erről holnap lesz poszt), attól még szerintem simán megpróbál Helsinkiben is kihozni valamit, lásd a hazai béna kiírású tendereket.
Nagyon úg ytűnik, hogy a CAF igyekszik a nagyokhoz felzárkózni villamosgyártás területén.

sandor68 (törölt) 2010.12.07. 20:15:32

a caf-nak nagyon nívós termékei vannak, nem csoda ha zárkózik :) A tenderkiírás szerint az ajánlat tárgyának az elôtervezetnek kellene 100%-ban megfelelnie. Emellett a nemzetgazdasági faktor nyom a legtöbbet pontszámban. Az ár csak harmadik volt, ami arra volt hivatott h ha esetleg mind a három gyártó épp oan tuját kínálna azonos beszállítói feltételekkel akkor beindulna a lefelé licit. Ez ugye sehogyse történhetett volna meg. Magyarul oan vilit terveztek elôre ami a mostani nr I-II sorozat alacsonypadlós verziója. A transtech mint jogutód és korábbi gyártó nyilvánvalóan pontosan tudja mit kellett ajánlania. Emellett 85-100%-os hazai beszállítást ígértek. Ha meg is támadják az eredményt- bombardiernek esélye sincs a variotram kudarc/cirkusz után-a caf próbálkozhat ugyan de ien beszállítási mutatókat nem tud beígérni se pedig oan villamost szállítani, hiszen ahhoz az nr szériák pontos tervrajza és harminc év üzemeltetôi tapasztalatai kellenének. Imígyen gyakorlatilag a tender a transtechnek lett kiírva.

Osztom kétséged hogyan fog két-két üléssor elférni bennük :D Az nr-ekben próbálkoztak már, úgy lett megoldva h a belsô ülések 30 cm-el hátrébb lettek tolva. Igaz így az ucsó sorokban helyeket vesztettek de valahogy ülésforma dizájnnal elfért a négy szék. Mondanom se kell h nem mûködött a dolog, néhány ien tuja maradt csak fenn.

Beleolvastam a svéd forumokba, azon szomorkodnak h mi megkaptuk amit akartunk, nekik mediterran tuja jön. Szerintük ki kellett volna várni a Helsinki tender végét és az északi viszonyoknak megfelelô transtech tuját venni :D :D :D

Várom a holnapi postot, csak így tovább!! Egyik kedvenc blogom vagy :)

sandor68 (törölt) 2011.02.28. 17:26:54

Február 10.-i határidôvel a legfelsôbb versenybíróság jogilag megalapozatlannak találta és elvetette a Caf fellebbezését. A döntés szövegezésében van egy fontos kitétel: ha esetleg továbbvinnék a fellebbezést más bírósági fórumokra és esetleg majdan a végállomásként funkcionáló legfelsôbb gazdasági döntôbíróság mégis jogosnak ítélné a Caf keresetét, az csak pénzbeli jóvátételre számíthat, megrendelésre semmilyen esetben sem (ilyen kitételhez ennek a bíróságnak más fórumok álltal megdönthetetlen joga van ha fontos nemzetgazdasági okokra és a tender felesleges késedelmére hivatkozást szövegezi a döntés indoklásába). Egyidôben jogi erôre emelve a Transtech szerzôdést és nekik ítélve a kizárólagos jogot a villamosok leszállítására. Hát így is lehet ezt csinálni)

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.02.28. 23:46:59

Nem hangzik túl demokratikusnak amit írsz.

premium salmon 2011.03.01. 01:51:11

@sandor68:
"..sajnos a pontokat nem árulták el, ha a caf vagy bomba fellebbez a gazdasági döntôbíróság majdani ítéletében részletezve lesz..." írtad fent.

Sikerült megtudnod, hogy oszlottak meg a pontok és követelmények?
Hogy fogalmazták meg a "nemzetgazdasági követelményeket"?
EU tagként hogy kerülték meg / játszották ki a versenysemlegesség elvét?

Megérted ugye, az itthoniak szeretnének minél több tudást, tapasztalatot szerezni és hivatkozási alapot találni a 4.miskolci és a 6(!) debreceni tuja-tender kiírásához.:-)

Ebben ti, "külföldi tudósítók" rengeteget tettetek eddig is: elég, ha tom-a-hawk varsói metró tender összegzéseit említem, aminek köszönhetően letölthetjük, elemezhetjük a teljes tenderdoksit.

Előre is köszönet!