PTinfo

The war on the car is over

2010. december 29. - mestska

Kuala Lumpur: A kuala lumpuri monorail szállítókapacitásának növelésére a maláj főváros 12 darab, egyenként négykocsis vonatot rendelt a hazai Scomitól egy 494 millió ringgites szerződés keretében. A vonalon annak 2003-as megnyitója óta kétkocsis, egyenként 20 méter hosszú és három méter széles szerelvények közlekednek, a szűk kapacitás miatt folyamatos az utaslemaradás. Mivel a peronok hossza 63 méter, így a négykocsis vonatok kényelmesen beférnek, van lehetőség a kapacitásbővítésre.

Ma még két kocsisan (fotó: www.lighrailnow.org)

Oslo:  December 21-én a Siemens újabb  32 darab, egyenként háromkocsis szerelvény leszállítására kötött szerződést Oslóval. A megegyezés még egy 2003-ban kötött keretszerződés alapján jött létre, amelynek keretében 2003 óta 83 háromkocsis Siemens MX3000 típusú vonat érkezett a norvég fővárosba. Az eddig leszállított szerelvényeknek köszönhetően idén nyárra sikerült kiváltani a T1000 és T1300 sorozatjelű kocsikat, melyeket még az azóta a Bombardier kezébe került Strømmens Værksted nevű helyi cég gyártott 1964 és 1981 között.

Vidékies metróvonal (fotó: Wikipédia)

A most érkező új Siemens kocsik elsősorban a meglévő szerelvények sűrítésére, valamint további hatkocsis vonatok kialakítására fognak szolgálni. Az átjárható vonatok egyenként 54 méter hosszúak, 138 ülő- és mintegy 360 állóhely kapacitással.  A vonatokat a Siemens bécsi üzemében gyártja le, a szállítás 2012-ig meg kell történjen. 

Tbiliszi: Tbiliszi polgármestere szerződést kötött a francia Systra céggel egy új, 15 kilométer hosszú villamosvonal terveinek elkészítéséről. A tervek készítését a francia kormányzat finanszírozza, így tulajdonképp a grúzoknak nincs sok vesztenivalójuk. A most elképzelt 2014-es átadást azoban több, mint aggályosnak tartom, különös tekintettel arra, hogy Tbiliszi eredeti, 1883-ban megnyitott villamoshálózatának utolsó szakaszai is bezárták 2006-ban.

Santo Domingo: Panama mellett az Alstom Santo Domingoban is sikeres pályázatot tudott felmutatni a hónapban. A két éve megnyílt dominikai metróüzem jelenleg épülő, várhatóan 2012-ben megnyíló második vonalára 15 háromkocsis Metropolis szerelvént szállíthat le, további hat kocsira pedig opciós lehetősége van. Az új vonal a várost - egyben a szintén Alstom vonatokkal kiszolgált első vonalat - kelet-nyugati irányban szeli át, hossza 21 kilométer lesz, összesen 20 darab állomással. (térkép) Számomra érdekes egyébként, hogy az Alstom a latin-amerikai térségben is hogy nyomul, bár azt klasszikusan a spanyol gyártók fenségterületének képzelné az ember. (Azért biztos, ami biztos, a kocsikat egy spanyolországi gyárban gyártják le :)

 Metropolisok az egyes vonalon (forrás: Metro de Santo Domingo, Flickr)

Toronto: Torontoban új polgármestert választottak és mint minden ilyen alkalomkor a világ bármely nagyvárosában, a közlekedési fejlesztések is újra terítékre kerülnek. Toronto esetében az új szeleknek a Transit City elnevezésű, 2007-ben az előző polgármester által életre hívott, új villamos és buszkorridorokk építését célul kitűző közlekedésfejlesztési programban szereplő LRT viszonylatok eshetnek áldozatul. Az ok a poszt címében szereplő mottó volt.


 Az út közepén, hol máshol? (forrás: Sheppard LRT Summary)

Ahogy az új polgármester, Rob Ford fogalmazott: "we will not build any more rail tracks down the middle of our streets", azaz nem építünk több vágányt az utcáink közepére. A megoldást villamosépítések helyett a metróépítésben látja. A nagy vitákat kiváltó bejelentés pénzügyi vitákat is generált, ami nem csoda, hisz az első light rail vonal, a Sheppard Line kiváltása metróval közel annyiba kerülne a becslések szerint, mint a teljes közlekedési program, ráadásul mintegy 130 millió kanadai dollárt költöttek már el az építésre, és tízszer ekkora a megkötött szerződések összértéke. (pld. a grandiózus járműbeszerzések egy része)

Toulouse: A francia nagyvárosban december 11-én végre megindult a közlekedés a város 1957 utáni első villamosvonalán. Bár a hivatalos megnyitó november 27-én lett volna, a járművezetők sztrájkja miatt ez elmaradt, így a 10,9 kilométeres vonal (térkép) az első két hétben zárva tartott. A következő években újabb vonalak-vonalszakaszok építését tervezik, köztük egy kapcsolatot a repülőtér irányába.


 

Reklámfotó (fotó: toulouse.fr, Flickr)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr832546611

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.12.29. 21:28:09

Csúcs ez a francia sztrájkolósdi. :) Pofátlanabbak mint a Gaskó, pedig ez már önmagában nagy szó. Nem vagyok a munkavállalók kizsigerelésének híve sem, de az, hogy még meg se nyit a vonal (tehát 0 munkaóra után) már sztrájkkal kezdenek az erősen a ló túlsó oldala.