PTinfo

Rövidhírek - Párizs és a többiek

2011. február 27. - mestska

Bagdad: Az Alstom nyerte el a jogot a bagdadi metró kiépítésére (és vélhetően majd a szerelvények leszállítására is), megelőzve két másik francia céget. A szerződés pontos összege nem ismert, a beruházás azonban 50-60%-ban francia kölcsönből valósul meg, így nem csoda az igen aktív francia részvétel. 

Mexikóváros: Február 8-án megnyílt Mexikóváros harmadik BRT buszvonala is. Az új 17 kilométeres, 20 megállós vonal érinti a 2005 óta kiépült korábbi két buszvonalat, és több metrójáratot is. (térkép) Az új vonal kiépítése 800 millió pesóba került, azaz mintegy 13 milliárd forintba, cserébe a vonal kiépítésén kívül minden megállót a buszok szintjéhez igazítottak és két új buszgarázs is létrejött. Sőt még kerékpárt is lehet a buszokon szállítani, bár meglehetősen korlátozott az időbeni felhasználhatóság.

Figyeljétek a fordított ajtóelrendezést! fotó: laapmx

Nálunk szerencsére nincsenek ilyen széles utak (fotó: ind-Erick/Skyscrapercity)

Az új, csuklós Mercedes buszokkal kiszolgált vonal tervezett napi utasszáma 120 ezer fő, a bevezetésétől azt várják, hogy akár napi 100 ezer autós utazással is kevesebb történhet az óriásvárosban. Az új vonallal együt már 67 kilométeresre hízott a hálózat, 113 megállóval, 280 busszal kiszolgálva. Az együttes utasforgalom 620 ezer fő.

Ningbo: No igen, egy újabb kínai milliós város a hatvanból, aminek a neve semmit nem mond, holott a világ egyik legforgalmasabb kikötőjéről beszélünk. A metrók iránt érdeklődők viszont tanulgassák a nevét a városnak, hisz 2009 óta az első, 2010 óta pedig a második vonal is épül. (térkép) Átadás 2014-ben. Friss hír, hogy a járműveket a hálózatra a CSR Zhuzhou szállíthatja, első körben összesen 22 darab hatkocsis vonatot, melyek a 2014-ben megnyíló, 21 kilométeres első vonalra fognak kerülni. Bár a hivatalos kommunikáció szerint egy vonatba több, mint kétezer ember fér be, azt hiszem, ez nem európai mércével előállított szám.

Párizs: A párizsi RER hálózat legújabb, MI09 jelzésű vonatát február 8-án mutatták be. Az utasforgalomba a tesztek után várhatóan évvégén álló emeletes vonatok az A vonalra kerülnek, kiváltva az 1985-90 között gyártott "egyszintes" MI84-eseket. A beruházás kapacitásnövelő: az ötkocsis, 110 méteres új szerelvények egyenként 1725 utas szállítására alkamasak a hivatalos adatok alapján.

Sivár belső terek (fotók: www.defense-92.fr)

A STIF és az RATP még 2009-ben kötötte meg a szerződést az Alstom és a Bombardier konzorciumával 130 egység leszállításáról, melyből az első csomag 60 vonatot és 917 millió eurót tett ki. 917 millió euró, 250 milliárd forint új elővárosi vasúti szerelvények vásárlására. 

Párizs: Az összefoglaló másik, Párizst érintő híre, hogy a párizsi 9-es számú metróvonal szerelvényeinek leváltására 66 darab új metrószerelvényt szereznek be. A vonalon jelenleg 70 darab, a hetvenes évek közepén MF67-es fut, őket váltanák ki az Alstom-Bombardier-Areva konzorcium által gyártott MF2000-sek. A most megkötött, 330 millió euró értékű szerződés opciója volt a korábbi, kettes és ötös vonalra megrendelt ugyanilyen típusú vonatok szállítási szerződésének.

Az új típus korábbi bemutatója (fotó: Jean-François Picard)

Prága: Február 5-től hivatalosan is beállt a 18-as vonal menetrendszerinti forgalmába az első prágai Skoda ForCity, várhatóan márciusban követi a következő. A Skodák próbája meglehetősen hosszú időre nyúlt, még 2009 őszén kezdődött el, először utasok nélkül, majd tavaly októbertől immár utasforgalomban. Prága 250-et rendelt a hazai típusból, az új típus minden nyűgét-gondját is felvállalva ezzel.

Még a tesztek alatt (fotó: Zahadam Industries)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr142693517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2011.02.27. 11:58:53

Mi volt az oka a hosszúra nyúlt prágai tesztnek?
A szépség ugyan subjektív, de ez a formavilág sokkal jobb, mint a bumfordi Porshe dizájn.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2011.02.27. 12:01:32

Ennek az új MI09-nek "érdekes" a homlokfala.

premium salmon 2011.02.27. 19:21:18

31,40 m hosszú járműben 61 ülőhely/239 állóhely, összesen 300 személy? Nem tűnnek furcsának az infotram cikk végén az utaskapacitás adatok? A megújult gyári termékismertető szerint a számok 8 álló utas/m2-re vonatkoznak, sőt ott már 240 prágai polgár áll a ForCityben :-)

Kevesebb, mint 800 km-rel és két országgal odébb, de még mindig Közép-Európában a berni „BKV” kapacitás-egyezményének a 2 fő/m2 állóhelyi normaértéke bizonyítja a kulturális és a „rejtett dimenziók” jelentős módosító hatását, a hazai férőhely-determinált tuja tender elbírálás tarthatatlanságát, bornírtságát.

Jó lenne a PTinfo prágai tudósítójával, vagy egy csehül jól értő hozzászólóval egyeztetni, mi igaz a ForCity körüli prágai városi legendákból. A Skoda honlapja szerint 6 mítoszt kell eloszlatni, ám kérdéses, hogy a cégnek sikerült-e, illetve vajon minden tévhitet számba vettek-e? Csak ékes cseh nyelven hozzáférhető a két február 16. keltezésű anyag.

Meglepő - vagy tán az előzmények ismeretében nem is annyira az - hogy a RM CEE híre szerint Prága önkormányzata megkérdőjelezi a döntést az új Skoda 15T tuják vásárlásáról. Valószínű, hogy nem csak a havas viszonyok közti közlekedési problémák okozták az októberben választott új önkormányzat kétségeit a mega-szerződés tisztességét és „jóságát” illetően

Elírás lehet a Rail Market CEE portálon a 20 mrd CZK=5,7 mEUR szerződési érték, helyesen kb 819 mEUR a 250 jármű ára, azaz 3,27 mEUR esik egy tujára. A cseh belvitában a Skoda inflációval korrigálva 18 mrd CZK-ra árazza be a szerződést, de ez is 2,95 mEUR/jármű. Szerintetek megér ennyit Miskolcnak és/vagy Debrecennek egy ForCity?

gyarló 2011.02.28. 05:36:16

Azt lehet tudni mi lesz a leváltott MI 84-esek sorsa? Ha esetleg eladják, érdemes lenne lecsapni rájuk akár elővárosinak, vagy a HÉV-re. A wikipedia alapján 140 km/h-t tud, 2780 mm széles, és többáramnemű (25 kV 50 Hz/ 1,5 kV DC).

ruba 2011.02.28. 12:37:40

@gyarló: Ja, mondjuk a HÉV-re pont nem lenne jó, mert az 1000V AC-vel működik, a MÁV elővárosi vonataira meg azért nem lenne jó, mert magas peront kéne hozzá építeni (mint ami most pl. a metrónál, vagy a fogaskerekűnél van).

premium salmon 2011.02.28. 16:35:57

@mestska:
„Prága 250-et rendelt a hazai típusból, az új típus minden nyűgét-gondját is felvállalva ezzel.”

- nem Prága a bátor vállalkozó, hanem Riga, ahová a prototípus 2010 áprilisában, az utolsó jármű januárban érkezett, így teljes a flotta, míg Prágában 1 magányos T15 rója a síneket.

- a lettek 20 tuján túl 32-re kötöttek opciót a csehekkel, bár nyilván arra számítottak, hogy a 250 darabos rendelésből addigra kicsiszolódik egy megbízható, „pöpec tuja”.

- sajátos, hogy ismertetőről ismertetőre változnak az állóhelyi adatok és főleg az, hogy a csak 4 centivel szélesebb rigai jármű 18-al több utast fogad be. Papíron…

- ne felejtsük el, mindkét futó ForCity típus egyirányú, ami a magyar városok igényeinek megfelelő kétirányúra átszámolva mínusz 5 ülő- és kb. 5 állóhelyet jelent(!)

gyarló 2011.02.28. 18:05:35

@ruba: A budapesti HÉV 1000 V, de DC. Bár nem vagyok villamosmérnök, de szerintem nem lenne bonyolult felemelni 1500-ra a feszültséget.

fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:MI84_StLaz_Marchepied_bas_ZBD8480.jpg

Ezen a képen meg látszik, hogy nem kell feltétlen magas peron hozzá.

kamarawood 2011.02.28. 20:38:41

Istenem mikor fogjuk azt olvasni, hogy Budapest 250 db új villamost vásárol........?

nyocker · http://kritikustomeg.blog.hu 2011.03.02. 00:16:22

írjátok meg vagy linkeljétek be légyszi (csehül nem értek), mik voltak a gondok a skodával, a bennfentes kommentekből nem értek egy kukkot se :-(

premium salmon 2011.03.02. 09:06:57

@nyocker:
Csehül én is csak állok:-) Íme a cikk, infotram.pl/text.php?from=archive&id=38198 Ahogy lesz egy kis időm, összegzem, amit fordítóprogramokkal magam megértettem, Hacsak nn em akad egy prágai "tomás-a hawk"

premium salmon 2011.03.02. 09:17:42

Hacsak nem akad egy prágai "tomás-a-hawk"

Neki meg mutatom a Skoda üzemi újság hírét a mítoszokról és az igazságról:
www.skoda.cz/cs/o-spolecnosti/novinky/pravda-a-myty-kolem-tramvaji-forcity-pro-prahu/
Do to ho!

MHD 2011.03.03. 09:14:42

Látom gond van a cseh nyelvvel....
akkor az 1. igazság és mítosz a prágai ForCity villamosok körül: "Mitosz: 1. A ForCity villamosnak gondja van a vízzel és a hóval - a maximális hó- és vízmagasság 5 és 1 cm.
Igazság: A villamos haladási paramétereit az idevonatkozó szabványok és a Prágai Közlekedési Vállalat (továbbiakban csak "PKV") követelményei határozták meg (ebben az esetben az előírás és a PKV követelménye azonos), tehát a villamosnak a sínkoronát 5 cm-rel meghaladó hóban és 1 cm-es vízben kell tudnia közlekedni. A ForCity ennél többet tud, mert képes haladni 60 cm-es hóban és 30 cm-es vízben is.
A 15T ForCity villamos minden szabványos előírást teljesít (utasokkal is), amit a Prágai Vasúti Főhivatal által kiadott, korlátozások nélküli típusjóváhagyása is igazol.
Idén a téli hónapokban a 15T villamost hótakaró miatt nem kellett kivonni a forgalomból (tesztjáratokból), ami azonban tavaly janurban megtörtént. Mint minden villamos, télen ez is igényli a hó eltakarítását a sínekről. Az első tesztjáratok idején még nem állt rendelkezésünkre villamos-hótoló. A 15T villamos az alacsonypadló miatt az alsó részén szélesebb, mint a hagyományos villamosok, ezért a síneket is szélesebb méreteben kell megtisztítani a hótól. Az eddig alkalmazott villamos-hótolók csak a régi villamosoknak megfelelő szélességben tolták el a havat a sínek környékéről. Ez a helyzet idén
mmár nem ismétlődött meg, a havat a PKV és a SSkoda felkészülten várta."

folyt. köv...

MHD 2011.03.03. 09:30:18

Skoda 15T ForCity
"2. mítosz: A versenytárgyalást nem transzparens módon, csak egy cég részére írták ki. A jelentkezésre és a villamos kifejlesztésére csak 60 nap állt az érdeklődők részére.
2. igazság: A PKV által az alacsonypadlós villamosok szállítására kiírt versenytárgyalást többször is megtámadták bíróság előtt, de ezeket a bíróság elutasította, például a Versenyhivatal által kiadott határozatokkal"

ezt nem bírom ki megjegyzés nélkül:)
no comment....(az itteni Kbt. szerint egy pályázó is lehet győztes...)

MHD 2011.03.03. 10:41:12

Skoda 15T ForCity
"3. mitosz: A Skoda a tuljadonosa annak a Vasúti Jármű Kutatóintézetnek, amely a veresenytárgxalás feltételeiről konzultált a Főpolgármesteri Hivatallal.
Igazság: A PKV részére szállítandó alacsonypadlós villamosok versenytárgyalása, illetve annak a kiírása teljes egészében a PKV kompetenciájába tartozott. Nem nyilváníthatunk véleményt azokkal a személyekkel és intézményekkel kapcsolatban, akik szakmai szempontból véleményezték a prágai villamosok specifikációját. A prágai villamosvonal rendkívül sajátos, kis fordulókör rádiuszok (Prága történelmi városrészében)és magas emelkedés (Barrandov vagy Troja városrészben). A Vasúti Jármű Kutatóintézet a versenytárgyalás feltételiről a Főpolgármesteri Hivatallal nem konzultált"

MHD 2011.03.03. 10:44:44

Skoda 15T ForCity
"4. mítosz: A megkötött szerződések felmondthatatlanok.
Igazság: Ez az állítás félrevezető. A PKV elállhat a szerződéstől, amennyiben a Skoda nem tartja be a szállítási határidőket vagy a villamosok műszaki paramétereit"

megjegyzés: a forgalomba helyezés több mint egy évet késett...

MHD 2011.03.03. 10:47:08

Skoda 15T ForCity
"5. mítosz: A számítások szerint Prága 17 milliárd (CZK) helyett 19,5 vagy 20 milliárdot fog fizetni.
Igazság: Az aktuális eladási árakat tekintve, figyelembe véve az évközi inflációkat is, a megkötött szerződés értéke 18 milliárd (CZK)."

MHD 2011.03.03. 10:57:49

Skoda 15T ForCity
"6. mítosz: Prágának nincs szüksége 250 új villamosra.
Igazszág: Az új villamosok beszerzését a régi villamosok (pl. a T3) élettartama határozza meg. A régi villamosokat már nem lehet tovább üzemeltetni, ezért kell új villamosokat vásárolni.
Prágában jelenleg ezer villamos közlekedik, amelynek a nagy része nagyon öreg, és nem felel meg az alacsonypadlósítás és a biztonság mai követelményeinek. Az alacsonypadlós villamosokra azért van szükség, mert (itt rövidítek): ...mozgáskorlátozott, rosszul látó személyek és kisgyerekes szülők is közlekedhetnek...komfortosabb a ki- és beszállás...gyorsabb az utascsere...rövidebb ideig áll a villamos a megállóban...Röviden összefoglalva, ez a villamos rövidebb idő alatt több utast szállít.
...kamerarendszer kívül belül...a vandálok nem fogják kedvelni ezt a villamost.
Az elmúlt időben több város is 100%-ban alacsonypadlós villamost vásárolt, Berlin, Varsó, Torontó, (kb. 200), Berlin szintén hasonló műszaki megoldást választott, ami a kerékagymotoros megoldást illeti."

BPO654 2011.03.07. 23:12:33

@kamarawood: Lehet, h nemsoká, mert EU pénzből lehet, h vesznek -gondolom mutatóba, azaz nem sokat, de az valszeg teljesen a.p-ós lesz és 1,1A-ra mehenek, meg tán a 3-ra, h legyen néha a.p-ós kocsi is. Mindez csak 1-es pályafelújítása után, ami idén lesz, és akkor lesz rajta Combino, de még vesznek hozzá valamilyet. Ennyi.

BPO654 2011.03.07. 23:19:29

@MHD: A T3 a világ legrondább villamosa, és a cseh formatervezők különben is nagyon lent vannak.....(Tátránská Ocsmányová Villamosová) Bezzeg az ICS letisztult ék alakjával, egyszerű de nagyszerű belterével korának legjobbja volt. Nem csoda, h külföldit kértek fel... . A 14,15,16T-k baromi hangosak visító hangjuk szörnyű, szűkek, és a metrós üléselrendezés sem villamosba való (az Uv-ban is utáltam azt ott középen). Nálunk szerencsére nem kell villamoscsere, mert a régieket felújították, és 10 évig kibírják, amelyiket nem azt meg majd felújítják és kibírja. Új buszok és trolik kellenek elsőként Ziu-kat a kukába!!!

premium salmon 2011.03.08. 02:22:20

@MHD:
"Látom gond van a cseh nyelvvel..." Nem-nem - a szlovákot direkt kedvelem a viszonosság reményében :-) - csak nem értem.

Ezúton szeretnék köszönetet mondani MHD, meg tom-a-hawk, sandor68 kollégáknak és mindazoknak, akik fordításaikkal, kinti tudósításaikkal hozzásegítik a blognépet a naprakész európai tájékozottsághoz.

Ez az év amúgy az önkénteseké az EU-ban, ha meg már tagok vagyunk, illendő megünnepelni mestska (nemzetközi nagy)mestert és önkénteseit. Meg rögtön megkérni sandor68 kollégát válaszadásra a helsinki tujatender részleteiről Előre, illetve még egyszer kösz!

Qtya22 2011.03.09. 13:35:07

Az Alstom nem a metro tendert nyerte meg tudomásom szerint.

www.iraqdirectory.com/DisplayNews.aspx?id=14770

"...The line will take about two years to build. This is a separate project to the USD 3 billion Baghdad metro..."

mestska · http://cities.blog.hu 2011.03.11. 18:59:40

@Qtya22:

az alstom kapcvsán mindnehol metrót írnak, mégpedig magasvezetésű metrót, leszámítva az általad bejelölt cikket.
Mivel az Alstom nem jártas a monorail építésben, így vélhetően valamilyen VAL rendszerű vonalra tudok gondolni.
Rijádban lehetett olvasni pl. hogy monorail épül, aztán kiderült, hogy ugyanolyan lesz, mint a koppenhágai metró.

Itt is abból lehetett a keveredés, hogy akorábbi fúrt metróterveket felváltotta egy magasan vezetett vonal.

Qtya22 2011.03.11. 22:04:18

@metska

Számomra nehéz elképzelni, hogy ha 2010 májusában shortlistre kerül 8 cég, amely építené a 3 milliárd USD-s baghdahi metrót
(www.reuters.com/article/2010/05/26/iraq-metro-idUSLDE64P1HO20100526?type=marketsNews (Közülük csak egy francia)), majd a város önkormányzata június 11-én bejelenti, hogy az egész projektet saját maga kívánja finanszírozni (business.highbeam.com/409213/article-1G1-230438635/municipality-fund-3bn-baghdad-metro), és végül szeptember közepén, nagyjából 6 hónapja bejelentik, hogy Ramadan után várható újabb lépés az ügyben (www.meed.com/sectors/transport/rail/baghdad-metro-plans-derailed/3009100.article, business.highbeam.com/409213/article-1G1-238413053/baghdad-metro-discussions-stall), ezt követően pedig, hirtelen újratervezik az egészet, és teljesen más paraméterekkel, már le is bonyolítják a pályázatatást is, végül pedig szerződnek az Alstom-mal...

Qtya22 2011.03.11. 22:15:12

Plus one: www.systra.com/a-delegation-from-the-Mayorality?lang=fr

Bocs, nem akartam flood-olni link-ekkel az amúgy kiváló blogodat. Csak sztem itt tényleg több egymással párhuzamosan futó projektről van szó, amelyek között nehéz eligazodni az információ áramlás rendszertelensége miatt.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.03.11. 22:30:35

@Qtya22:

dehogy baj, sőt nagyon hasznos.

De továbbra is azt mondom, hogy szerintem itt egy módosult projekt van, amit az Alstom vitt.
Lásd még:

www.cityrailways.it/home/2011/1/25/ad-alstom-i-lavori-per-la-metropolitana-di-bagdad.html

anno rijádról pl. azért nem lett poszt mert nem tudtam, hogy mi is lesz, ki is építi, annyira össze vissza írkált mindenki.

premium salmon 2012.01.05. 22:36:07

@MHD:
Mégegyszer kösz a mítosz fordítást. Jól értem, hogy nem indult más a prágai tujatenderen, csak a Skoda? Mikor volt az a 60 napos tender és vajon mikor írták alá a szerződést?
Hála

MHD 2012.01.06. 15:16:36

@premium salmon: A szerződést 2005-ben írták alá. Két szerződésről van szó, az egyik 50 darabra a másik 200 darabra szól. Prága olyan villamost rendelt meg, ami akkor még nem is létezett.A versenytárgyalásra jelentkezett még az Inekon is, de azt kizárták. A Prágai Közlekedési Vállalat egy olyan kutatóintézettel (VÚKV) konzultálta meg a közbeszerzési pályázat feltételeit és a műszaki paramétereket, akik akkor már a Skoda Plzen tulajdonában álltak. "Kistálytiszta" beszerzés...