PTinfo

Az új barcelonai szupercsomópont

2011. március 26. - mestska

Sagrera állomás egészen tavaly nyárig nem volt több, mint egy, a metróhálózat perifériáján elhelyezkedő átszállóhely, melyet csak az L1 és L5 vonalak érintettek. Az idők azonban változnak és 2010. június 26-tól Barcelona legnagyobb közlekedési beruházásaként (egyben Európa legnagyobb metróépítéseként) az újépítésű L9 és L10 vonalak első szakaszai is megépültek, így a gyorsvasúti viszonylatok száma négyre nőtt a megállóban. (térkép)

Az új megálló (fotó: www.trenscat.cat)

Mindez azonban ismét változott, és február közepén megnyílt a helyi gyorsvasúti hálózat, a Rodalies állomása is, a város egyik legnagyobb átszálló pontját teremtve meg ezzel. Az új megálló a metró La Sagrera elnevezésű megállójától eltérően a La Sagrera - Meridiana nevet viseli. A hosszabb név szükségességérel az utolsó bekezdésben még visszatérek. A Rodalies vonalak közül a 3-as, 4-es, 7-es, valamint a regionális 12-es vonal áll meg az új, Arc de Triomf és Sant Andreu Arenal között kiépült megállóban.

A vonal maga, amin a megálló kiépült, nem újépítésű, már 1862 óta erre közlekednek a vonatok, sőt, 1954-ben a teljes vonalat alagútba helyezték, ekkor épült meg az L1 vonal állomása is. 

Elosztócsarnok (fotó: www.trenscat.cat)

Az elővárosi vasút új állomásának február 20.-i megnyitóján Jordi Hereu, Barcelona polgármestere azt mondta, az új állomás szinonímája lesz az intermodalitásnak. (Ahora, la Sagrera será sinónimo de intermodalidad). Elég az alábbi látványtervre ránézni, és érthető lesz, miért is mondta ezt.

Perspektíva (forrás: www.trenscat.cat)

Az új állomás két szinten helyezkedik el. A felsőn egy gyalogos elosztó csarnokot alakítottak, ami biztosítja a kapcsolatot a metrók és a Rodalies között. Az elosztó terem egyúttal a jegyellenőrzésre is szolgál: itt alakították ki a beléptető kapukat is.

 Mindenhonnan mindenhová (forrás:www.gencat.cat)

Ezalatt építették ki a Rodalies új 200 méter hosszú és 6,4 méter széles enyhán íves középperonját. Mivel az új alagút szélesebben és mélyebben helyezedik el a korábbiaknál, teljesen űj szerkezetet kellett építeni, a régi elbontásával. Összesen 370 méternyi alagutat építettek ki az új állomás számára, emellett 1300 méternyi új vágányt és felsővezetéket fektettek le. 

Beszuszakolták (forrás:www.gencat.cat)

A kétkijáratos új állomás természetesen minden irányból ellátott mozgólépcsővel és lifttel. Rendezték ezen felül a felszíni autós és gyalogos kapcsolatokat is. 

A mostani beruházás összköltsége 34,3 millió euró volt, azaz kevesebb, mint 10 milliárd forint. (A teljes állomás kiépítése 87 millió euró volt) Az átadással várható utasszám napi 130 ezerre nő várhatóan az egy évvel ezelőtti 53 ezerről.

Vészkijárat a peron közepén (www.trenscat.cat)

S hogy hogyan tovább? Az elkövetkező években az L4 is megérkezik a csomópontba, tovább bővítve az elérhető metróvonalak számát. 2016-ban pedig megnyílik egy metróállomással odébb (illetve maga a metróállomás is) a Sagrera-TAV nevű megálló, ami a Barcelona alatt átfúrt Madrid-Franciaország nagysebességű vonal második barcelonai megállója lesz. 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr542732630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.03.27. 13:15:11

volt szerencsém errefelé utazgatni, tényleg elég érdekes a legtöbb metró vonalvezetése, meg az átszállások se semmik: némelyikhez képest a Deák tér egy teleport :)
De akkor is szenzációs.
A Sagrada Familia templomban ki van téve egy tábla, amin az AVE (a gyors vonat) templomhoz közeli vonalvezetése ellen tiltakoznak, hogy a rezgés így meg úgy. Én nem aggódom, a templom azt is kibírta, hogy már 100 éve építik :)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.03.27. 13:45:36

@peetmaster:

igen, a hasonlat találó, némelyik barcelonai átszállás kritikán aluli színvonalú. (ez persze nyilván nem igaz erre az újra)

A Sagradánál elég régen kinn vannak a tiltakozók az AVE ellen, láttam már pro és kontra véleményeket is a kérdésben...

mig8 (törölt) 2011.03.27. 14:02:01

Egy másik spanyol érdekességre szeretném felhívni a figyelmedet: Oviedo esetére. Többé-kevésbé ott is megvalósult intermodalitás, csak nem a metrók között, hanem a háromfajta vasúti nyomtáv közül kettőé ("normál" + keskeny) + buszállomás (bár ez utóbbihoz kb 50 métert kell gyalogolni).

Az ottani normál nyomtáv szélesebb, mint az EU többi részén, így adódik a harmadik nyomtávtípus, ami viszont már az európai normál (pár éve kezdték el kiépíteni, viszonylag korlátozott az elterjedése). A keskeny nyomtáv viszont egységes és ezeken közlekedik a FEVE vasúttársaság. Spanyolország ezen régiójában (Asztúria és Kantabria) ez a nyomtáv viszonylag gyakori.

Pappistuta 2011.03.27. 14:03:05

Engem csak az építési költségek fogtak meg...
Mennyibe is van eddig az el nem készült 4-es metró Budapestnek...?
A Barcelonaiak 5-ös 6-os 7-es metrót is építettek volna már ennyi pénzből...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.03.27. 15:27:16

@mig8:

ezt Bilbaoban még tovább is fejlesztik :) Az új,átépülő pályaudvaron az AVE megérkeztével három nyomtáv lesz (a régi széles, az AVE normálja, meg a FEVE keskenyje), és persze ott is van busz, meg ezen felül villamos és metró is :)

mig8 (törölt) 2011.03.27. 21:56:01

@mestska:

No igen, Bilbao :-) Csak az egy más lépték, más lehetőségekkel. Oviedo hozzá képest vidéki kisváros.

Viszont ha már Spanyolország, akkor érdemes megemlíteni Burgos buszpályaudvarát. Más idők jártak, amikor ez épült, de érdemes megnézni. Ami viszont nagyon előremutató, az Stavanger buszpályaudvara: egy épületbe - nem tehetek róla, nem jutott jobb szó az eszembe - összelegózva.

Van elrettentő példám is: Ribadesella vasútmegállója (FEVE). A hegyoldalban van, lépcsőkön kell felkapaszkodni.

És egy nagy kedvencem, Ribadeo. No nem a közlekedése miatt, hisz végülis ez egy tengerparti kisváros. Hanem mert egy olyan öböl van mellette, amely kézszerűen benyúlik a szárazföldbe és a tengerparton van egy szép híd. A busz pedig elmegy a hídig - van ott egy megálló -, majd az öböl partján szépen körbemegy a kis partmenti településeken bő két óra alatt. Fantasztikus érmény. Ribadeo különben egy átszállási csomópont sok busztársaság között.

És végül egy kis repülés. ne tévesszen meg senkit, ha az Oviedoi reptérre szeretne menni, mivel az nem Oviedoban van, hanem Luancoban, ami Oviedotól kb bő egy óra busszal. Egyébként egy fantasztikus tengerparti városka.

BPO654 2011.03.27. 22:03:02

@Pappistuta: Hivatalosan 350 Mrd Ft, a másodikkal együtt (Bosnyákig) 511 Mrd. De ezt 249 FT/euro árf.-mal számolták... . És korrupció nélkül.
De nálunk is lesz ilyen szép cs.p. pont M4 miatt a Kálvin tér válik azzá, hiszen M3-M4-M5 is arra megy/fog menni. Csak idő kérdése.:P

mestska · http://cities.blog.hu 2011.03.27. 22:32:40

@mig8:

sajnos nem voltam még a baszkoknál, de előbb-utóbb csak eljutok oda is. Te ott élsz?

Voxx · http://andrasmuller.com 2011.03.28. 09:12:03

@peetmaster: Én úgy emlékszem, hogy ahol távol volt egymástól a két peron, volt mozgójárda, egy-két régebbi állomás jut eszembe, ahol össze-vissza kellett lépcsőzni (a 28 kilós bőrönddel :P). Amúgy meg szerintem fényévekre vagyunk ettől a hálózattól egyelőre. Mikor lesz itt olyan, mikor a vasútállomások mind föld alatt vannak?

mig8 (törölt) 2011.03.28. 13:21:05

@mestska:

Nem, már nem élek ott. :-(

De csak hogy ne legyen képzavar: Oviedo Asztúria "fővárosa", az asztúrok voltak az első igazi spanyolok, innen indult ki a reconquista mozgalom. Ribado már Galíciában van, ez Spanyolország legnyugatibb tartománya. Ribadesella pedig már tkp Cantabria tartomány keletre, de még mindig nem Baszkföld. Mint ahogy Stavanger sem, bár ez már tényleg Baszkföld határa. Burgos pedig a hasonló nevű tartomány központja, egykor királyi központ volt.

Visszatérve egy kicsit a vasutakra. Ha Madridban jársz, érdemes felülni az elővárosi vonatok közül arra, amelyik Salamancába megy. Az ottani pályaudvar is megérne egy posztot. Én 2001/02/03(?)-ban jártam ott, akkor még újépítésű volt. A buszpályaudvar viszont (még) pont a város másik végében volt, ami nem épp ideális sok szempontból, ezért is tervezték az áthelyezését.

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2011.03.29. 02:07:09

Ez igazából (amellett, hogy jó hír), tök szomorú dolog :( (mmint, hogy nálunk mi van a metróval)