PTinfo

Gázvillamos

2011. április 18. - mestska

Malajzia Unesco-világörökség kikötővárosának, Melakának egy közlekedési érdekességéről furcsaságáról már szó volt korábban, most itt egy újabb.  A mostani furcsaság egy leendő 40 kilométeres villamoshálózat, melynek alapkövét február 19-én rakták le. Az első szakasz megnyitóját 2012 májusára, bő egy év múlva tervezik. Szoros az ütemezés.

Modern villamosdizájn (forrás: transitmy.org)

A villamoshálózat önmagában nem furcsa természetesen, sorra nyílnak az új rendszerek a világban. Az érdekesség ott kezdődik, hogy a villamosok nem elektromos meghajtásúak lesznek, nem lesz se felsővezetékük, se harmadik sínes betáplálásuk. 

Az alapkőletételkor a prominens személyek büszkén hangoztatták a megnyitón, hogy ez lesz a világ első hálózata, ahol a járművek földgázüzeműek (NGV) lesznek, és ez milyen szuper környezetbarát. Gázbusz után itt vannak tehát a gázvillamosok is, döntse el mindeki, hogy ez jó-e, én látok benne fantáziát.  Ehhez persze tudni kell azt is, hogy Malajzia jelentős, a magyar kitermeléshez viszonyítva mintegy huszonötször nagyobb földgáztermelő.

A kocsik gyártója is ismert már, sőt maketten is látni őket. (lásd az első képet) A 20 darab, 1000 milliméteres nyomtávú kétkocsis szerelvényt a kínai CNR Tangshan fogja legyártani. Bár reklámozzák, hogy a válallat Kína egyik legnagyobb járműgyátó cége, láthatóan a dizájntervek közül valami ötvenes évekbeli úttörővasútét sikerült leemelni a polcról. A járművek befogadóképessége 120 fő lesz. 

Pózolnak a úttörővasúton villamoson (forrás: melaka-destinasibajet.blogspot.com)

A 40 kilométeres, 32 megállós vonalat 78 millió dollárért építik ki, nem tiszta, hogy ebben az MRails által amúgy 25 évre elnyert üzemeltetés benne van-e. 

Az MRails ugyanis megkapta az üzemeltetést is, bár tapasztalata nincs hasonlóban. Mindenesetre reklámozzák, hogy a világ egyik legolcsóbb üzeme lesz, az utasoknak mindössze két ringgitet (120 forintot) kell egy útért fizetni. Nem mellesleg 40 ezer utas prognosztizálnak naponta. Hogy ez meglesz-e, az bizonytalan, mindenesetre a helyi politikusok szerint a vonal ikonikus jelképe lesz nem csak a városnak, hanem egész Malajziának. 

Egy nagyon korai látványterv - ebből sikerült kihozni a fentit. (forrás: transitmy.org)

Sikeres üzemelés esetén a rendszert, a gázüzemű közúti vasutat exportálni is szeretnék, remélik hogy a kis úttörővasutukat Indiában és Afrikában is értékesíteni tudják majd.

Bevallom, a korábban említett pakisztáni lóvasút számomra klasszabb és több tartalommal rendelkező projekt volt, mint ez. Az is környezetbarát és a turisták is jobban élveznék.:) 

Ti mit mondtok, legyen algyői gázzal üzemeltett hasonló járgány Szegeden? :)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr642809917

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: P+R és a kiterjesztett zónákból befolyó pénzek 2011.04.19. 13:52:21

 Tegnap egy 13. kerületi irodaházban volt dolgom, és  a parkoláskor szembesültem vele, hogy hiába külváros, és hiába van az irodaház egy teljesen üres lakótelepi parkoló mellett, itt bizony fizetni kell. Nem volt apróm, mobillal nem tudok par...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ruba 2011.04.18. 08:22:11

Hát a dizájn tényleg nem túl megnyerő. Az üzem maga sem tetszik nekem, a villamosnak éppen az lenne az egyik előnye a busszal szemben, hogy környezetkímélő. Az sem igaz, hogy a világ legolcsóbb villamosa lenne, Ukrajnában gyakorlatilag mindenhol (és azért elég sok villamos üzem van Ukrajnában) 1grivnya, vagyis kb. 23Ft a jegy egy utazásra, de még Belgrád is olcsóbb, ha jól emlékszem ott olyan 90Ft-körül van a jegy. Szóval összességében nekem nem tetszik a dolog.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.04.18. 08:49:58

A közösségi közlekedésben a gázüzem szerintem nem halott ötlet, de bakker, valahogy mintha ez a projekt erősen megteszkógazdaságosodott volna.
Vagy esetleg szándékos a retródizájn, mint a New Orleansi villamosoknál?

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.18. 09:33:43

@Comandante en Jefe:

na de mit próbálna retrózni? egy kínai úttörővasutat?

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.04.18. 10:53:53

rosszul látjátok a dolgot. a pekingi úttörővasút leszólt a CNR tangshannak, hogy kéne 300 szerelvény a korábbi maláj dizájnnal. erre a tangshan szólt a malájoknak, hogy öt évig nem tud szállítani a pekingi megrendelés miatt, viszont pekingből jutányos áron be tud szerezni 20 selejtezés előtt álló szerelvényt, amit át lehet alakítani gázüzeműre. a számlát a modern szerelvények áráról állítják ki, a különbséget meg lefelezik. a malájok meg rábólintottak.

Ezmégnincs 2011.04.18. 12:43:04

Ez gázos, nem villamos...

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2011.04.18. 14:37:27

Szerintem a végén nekünk is ilyesmi metrónk lesz...

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.04.19. 09:32:24

Mondjuk ha sok földgázuk van, akkor logikus azzal hajtani a "villanyost". Az áramot is úgyis gázból csinálnák valószínű, mivel mint írták sok gázuk van...
Ha meg bedől, akkor majd megvesszük extra magas áron, és jó drágáért veszünk hozzá gázt is, maximum emeljük a jegyárakat. Meg a gázét is, és ha már benne vagyunk a benzinét is. Mondjuk ahhoz még villamost sem kell venni..l.

teddybear01 2011.04.19. 11:14:06

@newtehen: Már alig van gáz akár Kiskundorozsmán, akár Algyőn. Inkább csak tárolónak használják, az orosz gázt nyomják bele nyáron, hogy télen onnan nyomják az országos hálózatba, ha megint elzárják a csapot az oroszok.

A makói gázmező meg közönséges átbaszás volt, mindössze egy tőzsdei trükk.

BPO654 2011.04.19. 22:21:55

@mestska: Kínai???
Frászt! Tőlünk lopták, a dunakeszin épült vagonokra hasonlít! Íme:

www.kisvasut.hu/view_cikk.php?id=465

Egyébként meg ezzel fogják húzni: )))))
www.kisvasut.hu/view_cikk.php?id=1340

jack o'neill 2011.04.21. 10:14:55

Ez vicc? Ápr 1 már elmúlt... Az alsó látványterv után az a szerencsétlenség mi? Érteném ha mondjuk megvágták volna a pénzügyi keretet mondjuk 80%-al?

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.21. 12:34:49

@BPO654:

:)

akkor ez a magyar gazdasági expanzió jele. A pannon puma lenyomja a maláj tigrist meg a kínai sárkányt.

"Borneó és Celebesz magyar volt és magyar lesz" :D