PTinfo

Újabb zöld-sárga villamosok

2011. május 29. - mestska

Poznan az elmúlt időben változatos járműparkjáról vált ismertté a villamosbarátok körében, a félmilliós város az egyik leggyorsabban modernizálta flottáját a lengyel városok között. Az eredeti Konstal 105-ösök mellett akadnak itt nyugatról használtan vásárolt villamosok, mint a Düwag GT6-os és GT8-as kocsijai, az Amszterdamból érkezett Beijnesek, akadnak itt felújított kocsik, mint a Modertrans Konstalokból átépített 40 szóló kocsija, de akadnak itt új gyártású részben vagy teljesen alacsonypadlós járgányok is, 14 Combino és 10 Tátra Rt6N1, de még a Cegielski egy darab Pumája is itt van Poznanban.

A zöld-sárga flotta az elmúlt napokban újabb két típussal egészült ki. 

Moderus Beta (fotó: wikipedia)

Május 17-én a 13-as vonalon elindult az első Moderus Beta, amiből korábban 24-et rendelt a város. A kocsi a lengyel városokban még ma is százszámra előforduló Konstalok két kocsijából készült, egy alacsonypadlós középrészt közéjük helyezve. Az átépítéssel 25%-os alacsonypadlós kialakítást elérő kétcsuklós kocsi hossza 28,25 méterre nőtt, a férőhelyek száma pedig 200 fölé ugrott, amelyből 30 darab az ülőhely. Az átépítés kapcsán jelentősen modernizálták az eredeti Konstal részeket is természetesen, az utasok örömére hűtés és fűtés rendszer, egyedi ajtónyitás is került beléjük.

Guruló lépcsőház (fotó: wikipedia)

Érdekesség, hogy a Modertrans Gdanskban még a Dortmundból érkezett Düwag N8C-kből alakította át Moderus Beta tipusát, igaz MF 01 jelzéssel, mig a poznaniak MF 02 sorozatjelet kaptak.

A Moderusok mellett a másik, Poznanba megérkezett kocsi az a típus volt, ami az elmúlt két évben felkavarta a lengyel villamospiacot és amelyik már a magyar piacra is megpróbált betörni -  igaz sikertelenül egyelőre.

Az első villamos már elindult... (fotó: Dawid Skonieczka)

A gyári szlogen által a legszélesebb ajtókkal rendelkező villamosként definiált Solaris Tramino első, engedélyezett példányát ugyanis - immár zöld-sárga színekben - május 23-án adták át Poznannak. A teljes hosszban alacsonypadlós, közel 32 méteres kocsikból még 2009-ben rendelt Poznan 40 darabot. A megrendelés később 45-re bővült, miután a város lehívta az első öt egységet a huszas opcióból.

A tervek szerint valamennyi, egyenként 229 férőhelyes kocsi meg fog érkezni 2012 első feléig Poznanba, hogy a foci eb ideje alatt megfelelő minőségben szolgálhassa a helyi meccsekre igyekvőket.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr732933164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.05.29. 20:20:48

szerintem kifejezetten ostobák a viszonylatszám-jelzőik. a konzervatív bécs se applikálta ezeket az ulfokra, pedig ott van hagyománya meg hagyománytisztelet is. és persze jó ízlés.

ez a egy-két régi roncsból egy újat ilyen olcsó? a cseheknek is mániájuk.

Feri BPO-537 2011.05.29. 22:24:59

"...és 14 Tátra Rt6N1"

Ismereteim szerint csak 10 db készült a cseh csodákból.

premium salmon 2011.05.30. 08:26:36

Többet érdemelne tán a blog közönsége a Tramino-ról, különösen, hogy az Innotransról ismert prototípushoz képest és a posztban említetten kívül számos fejlesztés jellemzi a sorozatgyártott tuját:
- több, mint 2 tonnával kisebb önsúly, 50 mm-el szélesebb kocsiszekrény: www.railwaygazette.com/nc/news/single-view/view/tramino-runs-for-charity-in-poznan.html
- új homlokelem/szélesebb vezetői látómező, új forgóváz-kapcsolat/jobb futáskomfort: www.railwaygazette.com/nc/news/single-view/view/tramino-and-moderus-beta-trams-go-into-service-in-poznan.html
- a szemnek is járjon valami: narancsról zöldre váltott a belső színvilág is (ld. 4. és 9 fotó)meg a 1500 mm-es ajtók (majd-hogy-nem lenyűgöző) látványa a 6 képen: infotram.pl/text.php?from=main&id=40224
- a ritkábban szereplő belső térről érdemes megemlíteni, hogy nem zavarják dobogók, lépcsők az utastér padlóját, de rámpákat azért alkalmaznak a forgóváz felett: www.solarisbus.pl/en/busmania,aktualnosci,news_list,652,0.html 3. kép

Ja és egy korábbi cikkben önként 5 év(!) teljeskörű garanciát kínáltak, + 14 évet a kocsitestre.

Miskolc - 85%-ban uniós pénzen - szerintetek hány év garanciát kér az új kiírásban?

mestska · http://cities.blog.hu 2011.05.30. 09:34:35

@Feri BPO-537:

Jól tudod, köszi. Véletlenül a Combinok darabszáma került be oda is.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.05.30. 09:35:38

@premium salmon:

köszi a linkeket. Ugyanakkor az 50 mm-el szélesebb -vélhetően a megrendelő által elvárt - kocsiszekrényt és hasonlókat ne tekintsük már fejlesztésnek :D

premium salmon 2011.05.30. 11:32:48

@mestska:
OK, arra gondoltam, hogy mondjuk a TRAKO kiállításon 2009 októberében bemutatott prototípushoz képest 50 mm is számít a belső térhatásban :-)

De azt tán fejlesztésnek tekinted, hogy sínekre konzolosan szerelik az üléseket, így könnyen alakíthatják a belső teret, rugalmasan követhetik a változó igényeket.

És az a hír is jelzésértékű, hogy több német tenderen vesz éppen részt a poznani "Nap" csapat.

Én büszke vagyok a "közülünk való" KKE régióbeli PESA londoni sikerére, és indulatos leszek, ha kiderül, a PESA után a Solaris sem indulhat a debreceni és/vagy a miskolci tenderen :-(

mestska · http://cities.blog.hu 2011.05.30. 12:38:42

@premium salmon:

Értettem, mire gondoltál :), csak ez nem fejlesztés. Egyszerűen a megrendelő igénye ez volt, ha 2513 mm-ereset kérnek, olyat gyárt a Solaris, vagy bármelyik másik gyártó.

A konzolos székek szintén nem egyedi megoldás szerintem :)

Melyik német tendereken indulnak? Tudsz valamit?

Meg hogy kell érteni ezt a londoni sikert, nyertek, tudsz valamit?

premium salmon 2011.05.30. 13:37:41

@mestska:
"konzolosan" törölve, a sín marad: "Side-mounted seats on flexible rails allow the seating layout to be modified quickly in case of changing operational requirements"

A Railway Gazette, meg az InfoTram is kiemelendőnek tekintette onnan gondolom ghogy valami új. Ha nem (tovább)fejlesztések, akkor legyenek változtatások a magasabb minőség (kedvezőbb tulajdonságok, jobb utaskomfort, -áramlás, -biztonság, stb.) és teljesítmény irányba...

Te tudod, pontosan miről van szó? Akkor meg honnan veszed, hogy nincs benne semmi új :-)

SzedlmajerLaszlo 2011.05.30. 14:08:44

De azt tán fejlesztésnek tekinted, hogy sínekre konzolosan szerelik az üléseket, így könnyen alakíthatják a belső teret, rugalmasan követhetik a változó igényeket.

deszeretnék ott dolgozni, ahol ezt a t hatóság rualmasan követi. Igaz nekünk is több combino belsőtérre van hatósági vizsgánk...

ZBR 2011.05.30. 14:20:35

Szerintem semmi baj nincs a viszonlatjelzőkkel. Esetleg szokatlan lehet, de nekem nem bántja a szememet, nem tűnik ízlés elleni merényletnek. Inkább ízlések és pofonok kategória.

Az viszont tény, hogy így nagyobb hely jut a végállomási feliratnak, ami szerintem semmi esetre sem baj.

premium salmon 2011.05.30. 14:36:21

@SzedlmajerLaszlo:
De szeretném, ha a városomban lenne ismét villamos, és az lenne a fő gond, hogy miként kövessék a NÖVEKVŐ igényeket:-)

Egyébként a poznaniak elgondolkodtak, szimuláltak, optimalizáltak, aztán kihozták, hogy a leggyorsabb ürítést és járatkövetést az biztosítja, hogy az ajtók oldalán csak a forgóvázakra kerülnek ülések, míg a nyugodt túloldalon 2 tömbben 5 sor kettős ülés kap helyet.

Kászon Tomi · http://kulturjunkie.blog.hu 2011.05.30. 16:44:21

Érdekes villamos. Az ajtók olyanok, mintha egy buszról szedték volna le. :D Belül pedig magas lépcső, hát nem tudom.