PTinfo

PTinfo

16 ezer napelem a vonatok felett

2011. június 11. - mestska

Igencsak érdekes műszaki alkotást adtak át a belga mérnökök június 6-án. A Brüsszel-Amszterdam közötti nagysebességű vasútvonal Antwerpentől közvetlenül északkeletre eső szakaszán (Google maps még a napelemek nélkül) egy mesterséges alagút tetején 16 ezer napelemet helyeztek és üzemeltek be. Az A1 autópályával párhuzamos 3,6 kilométer hosszú keretet a vonatok fölé eredetileg a vonal melletti kidőlő fák miatt kellett megépíteni. Az így kialakult óriási felületen végül azonban 50 ezer négyzetméternyi (8 futballpálya, ha valaki így jobban el tudja képzelni) napelemet helyeztek el.

Az alagút tetején (fotó: inhabitat.com)

A projekt összköltsége 15,6 millió euró volt, az eredmény pedig 3300 MWh megtermelt energia lesz évente, ezer lakás éves átlagos fogyasztása. A megtermelt energiát az antwerpeni pályaudvar energiafogyasztásának fedezésére használják (mintegy felét fedezi), de jut egy kis kakaó a vonatoknak is.


 

 A világon máshol nem alkalmaznak hasonló rendszert egyelőre, a projetfejlesztő Enfinity azonban reméli, hogy a "termékét" az Egyesült Államokban is kedvezően fogadják majd, és hasonló rendszerek ott is kiépülhetnek. Bár arrafelé nem sokat jelent, hogy a szén-dioxid kibocsátás például jelen beruházásnak köszönhetően évi 2400 tonnával csökken...

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr282975121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Italo Balbo 2011.06.11. 15:23:50

25 év alatt meg is térül, igaz addigra tönkremennek a napelemek és cserélni kell. Mondjuk az energia ára is felmegy, kérdés melyik a gyorsabb folyamat :)

Brigi \"B. A.\" főnöke 2011.06.11. 15:38:27

Én magyarországi árakkal számoltam, lévén fogalmam sincs, hogy mennyibe kerül 1 kWh áram Antwerpenben, úgy 33 év jött ki megtérülésre. Ha alacsonyan tudják tartani a karbantartási költségeket ÉS a pályaudvar energiaigényét is jelentősen vissza tudják fogni, akkor _talán_ le lehet szorítani a megtérülési időt. Megkockáztatom, hogy a befektetés célja nem is elsősorban az olcsóbb üzemeltetés volt.

Drukkolok, de nagyobb összeget nem tennék rá, hogy sikerülni fog.

robian 2011.06.11. 16:07:43

vajon mennyi széndioxidot bocsátottak ki a napelemek gyártásakor stb ?

Kászon Tomi · http://kulturjunkie.blog.hu 2011.06.11. 16:27:16

Lenyűgöző építmény! Nálunk az országban összesen nincs ennyi napelem... :)

smartdrive 2011.06.11. 16:42:01

kezdem unni ezt az egyre jobban divatba jövő futballpályázást. a szabálykönyv szerint, ha csak a nemzetközi mérkőzésekre vonatkozó szabályokat is vesszük alapul, a legkisebb és a legnagyobb pálya területe között 1.3-szeres szorzó van. nem nemzetközi mérkőzéseken ez a szorzó 2.7-szeres

doominogame · http://www.doominogame.com 2011.06.11. 17:37:02

A szándékot kell nézni az építőkben, azt a szándékot, amelyik a mi dicső kormányunkban egy gramm sincs. Nálunk még ott tartunk, hogy amiből az államnak nincs bevétele (áram-gáz-benzin adója, az TILOS!!!!) Szomorú.

stepboy 2011.06.12. 10:23:32

Ezt nem értem: a keretet a vonatok fölé a kidőlő fák elleni védelem miatt kellett építeni. Ha ezt telerakják napelemmel, akkor azokra ugyanúgy rádőlhetnek a fák, nem?

Sliders 2011.06.12. 13:57:11

Szerintem egyszerűbb lett volna, a vonatok közeléből a fákat kivágni és arrébb ültetni újakat.
Amúgy meg igen, rá fog dőlni a napelemre. De ahol sok pénz van ott nem számít, na.

spag · http://railzone.nl 2011.07.08. 15:09:44

érdekes ez az obszesszió a semmi alatti alagutakkal errefelé. Barendrecht városa is kihisztizte hogy márpedig alagutat akar, és mikor kiderült hogy ennek a költsége irreális, az alagút végül a felszin felett(!) épült meg. A tehenek alatt haladó Groene Hart alagutrol nem is beszelve.

Az uj rotterdami es utrechti palyaudvar tetejen is lesznek napelemek de nem 100%ban szoval napfény is lesz.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.08. 16:22:31

@spag:

A Groene Hart alatti alagút az egy érdekes móka :)

Rotterdam CS átépítése kapcsán meg a Köki jutott eszembe, mert ezt is meg azt is átépítik, mégis rendezettebb viszonyok uralkodnak Rotterdamban :)
süti beállítások módosítása