PTinfo

Új versenyző a villamospiacon

2011. július 07. - mestska

No kérem. Új versenyző, a Vossloh mutatkozott be a teljes hosszban alacsonypadlós villamosok piacán, megbolygatva talán a saját véleményem szerint az elmúlt években amúgy is átalakuló gyártói versenyt. A bolygatás első jele, hogy bár az első kocsit most mutatták be a nagyközönségnek, máris kettő sikeres tender áll mögötte. Amúgy Solaris módra.

 

Hegyesorrú (fotó: www.vialibre-ffe.com)

A Vossloh természetesen csak a 100%-ban alacsonypadlós kocsik esetén új szereplő, további, részben alacsonypadlós kocsijai évek óta futnak a valenciai és alicantei villamoshálózaton, de ilyet rendelt a közelmúltban Gijón  is a tervezett tram-train vonalára. Ezenfelül a Vossloh-Kiepe számtalan német város villamosgyártásában működött közre, mint az elektromos berendezések gyártója, mint például az új hannoveri  (az Alstommal közösen) és az új bielefeldi kocsik (a Heiterblickkel közösen) leszállításában való részvétel.

 

Mik azok a puklik az ülések között? (fotó: www.europapress.es)

A Vossloh cégcsoporton belül a Vossloh Espana felelős elsősorban a villamosok legyártásáért. A gyáregység Albuixech-ben, Valencia mellett helyezkedik el, így nem is csoda, hogy az új Tramlink névre hallgató típust is Valenciában mutatták be. A cég  a Material y Construcciones S.A. (vagy röviden MACOSA) nevű nehézipari cégből (az pedig a valenciai Construcciones Devis és a barcelonai Sociedad Material para Ferrocarriles y Construcciones S.A.egyesüléséből 1947-ben) jött létre kissé körülményes úton. 1991-ben  az Alstom-GEC cégcsoporthoz került az időközben Meinfesara átkeresztelt cég, hogy aztán 2005-ben már a Vosslohé legyen a tulajdon. Nem hiába, nagy átalakulások jellemezték a kilencvenes éveket a járműgyártás területén. Annyit azért említsünk meg, hogy a MAFESA volt a második spanyol cég a CAF után, ami vasúti jármű gyártásába kezdett.

A most bemutatott új villamos - jegyezzük meg:Tramlink - első példánya 32 méter hosszú, de a moduláris rendszernek köszönhetően lehetőség van akár 21 vagy 57 méteres járműhossz kialakítására is.  A most kiállított kocsi 236 férőhelyes, ebből 54-en ülhetnek le. 

És hogy kik azok a bátrak, akik az új villamosból máris rendeltek, lényegében látatlanul? León 4-et rendelt a villamosvonalára, további négyet opcióként, míg Rostock 13-at szerezne beszerezni az új kocsikból. León esetében korábban nem a Tramlinkről volt szó, hanem más típusról, úgy tűnik valamikor, valahogy megváltozott... Legalább 17 kocsi eladva már tehát, de nagyon kacsintgatnak az épülő valenciai kettes villamosra is. Nem lennék meglepve, ha a helyi gyár ott is sikerrel pályázna. A további cél természetesen Spanyolország és Németország, de Argentína, Brazília és Délkelet-Ázsia is elhangzott, mint lehetséges piac.

Budapestre nem lenne jó egy ilyen üléselrendezés (forrás: www.vossloh-espana.com)

Az új kocsi kifejlesztésére 2009-2012 között 20 millió eurót fordítottak, 5,5 milliárd forintot. (műszaki adatok itt) És ez csak a fejlesztés költsége, egy meglévő gyárban, villamosgyártási előzmények mellett, megfelelő szakember állománnyal, csakhogy visszautaljak a magyar villamoskocsi építési lázra.

Ki milyen jövőt jósol az új kocsinak, lesz keletje, vagy a Vossloh továbbra is kicsi marad önálló villamosgyártóként? 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr963045668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.07.07. 12:09:19

A 2. mondat vége olyan... költői! :)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.07. 12:43:39

@Comandante en Jefe:

:D Most kérünk tartalmi hozzászólást is :)

Traktoros 2011.07.07. 12:52:12

Ha rugalmasak tudnak lenni (ld. ezerféle Combino szerte a világban), akkor esélyes, hogy fenn tudnak majd maradni. Csak nehogy az legyen, hogy már nem lehet normális pályázatot kiírni, mert a hat-nyolc-...-n számú pályázó közül az egyik állandóan ordít, hogy "szemüveget a bírónak". És minél több a szereplő, annál többen ordítanak majd, csak esetleg felváltva.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.07.07. 12:58:24

Tartalmit? Nem vagyok én jós :) .
Hát valamennyire úgy látom én is, mint Hamster.
A villamos a multicsuklós örökséget viszi tovább, ami nem baj, ha összehoznak olyan futásjóságot, mint pl. az Alstom. A kocsi valóban inkább gyűjtő jellegű (elővárosi?) vonalra tűnik alkalmasnak, illetve az a kérdés, hogy a folyosó mennyire lehet széles?

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.07.07. 12:59:36

Ja igen, ez a modularitás:
És ha pl. 30 és 54m-es kocsikat akarunk, azt ki tudják kombinálni?

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.07. 13:23:55

@Comandante en Jefe:

Ez egy jó kérdés, hiszen biztosan vannak máshol is olyan hosszúsági kötöttségek, mint nálunk.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.07. 13:27:08

Megkaptam a kérdést, miért lenne rossz szerintem az üléselrendezés Budapestre. Úgy gondolom, hogy ezek a kupacokba helyezett ülések a jármű két végén és közepén inkább a hosszabb távú utazásokra alkalmas, ahol az utascsere nem túl intenzív az egyes megállókban. Ezekehez az üléscsoportokhoz ráadásul keskeny közlekedők tartoznak.

A budapetshez kapcsolódó első- és hátsó ajtó intenzív használata miatt az egyszárnyú ajtók után következő keskeny folyosó biztos nem lenne megfelelő.

jack o'neill 2011.07.11. 11:00:49

@mestska:
Hát ha az első és hátsó ajtó intenzív használatából akarunk kiindulni, akkor szinte az összes multicsuklós tuja rossz Budapestre. Dupla ajtóra elől-hátul hely sincs rajtuk. Bp-n az meg halál lenne. Ebből a szempontból (is) jó vétel volt a Combino.

fuad 2011.07.17. 09:42:49

Érdekesek a fából készült ülések, bár szerintem elégé ,,csúszósak". Továbbra sem értem viszont miért kell 100%-ban alacsonypadlós villamos mindenhová, azon kívül, hogy most ez a trend és drágábban el lehet adni,nagyobb rajta a nyereség, más nem indokolja. Az utazók egy részének sosem jelent majd nehézséget "felmászni" 1-2 lépcsőt, 50% bőven elég lenne.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.17. 20:49:34

@fuad:

Ma már minden villamosgyártó palettájának fő eleme a 100%-ban alasonypadlós kocsi. Könnyebben találsz ilyet, mint más speciális járművet, ráadásul nem is drágább, mint mondjuk egy 70%-ban alacsonypadlós. Ha pedig nem drágább és használható, miért ne vegyenek azt a városok.

Számtalan vonalon nem megfelelő szerintem a részben alacsonypadlós kosik használata, Budapesten is inkább a kisebb forgalmú vonalakon lehetne alkalmazni csak,

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.07.18. 01:15:53

Biztos, hogy nem drágább a 100%-ban alacsonypadlós multicsuklós???

zsoci 2011.07.26. 13:46:21

Miért ne lenne jó ez az üléselredezés ? El kéne szakadni már a jelenlegi kevésülőhelyes ostobaságnál, csak azért mert régóta ez van.

Amúgy az ülések közt pukli valószínüleg a trakciós motor.

A teljesen alacsonpadlósnál meg szerintem sokkal praktikusabb a részben alacsonypadlós megoldás.