PTinfo

Új villamos Kazahsztánban

2011. július 10. - mestska

A volt szovjet tagköztársaságok soktucatnyi villamosüzeme maximum stagnáló jelzővel illethető, szinte bizonyos, hogy az elkövetkező években újabb és újabb városokról fogunk hallani, ahol megszűnt a villamos. Épp ezért, ha ennek ellenkezőjét olvasni, azaz új villamosvonal avatásáról valahol a Kárpátok és a Bajkál között, akkor az inkább egyedi eset, mint valamilyen valós szemléletváltás kezdete jelenleg. 

Olyan avatásra,  amikor az új vonal egyben új üzemet is jelent, nem került sor arrafelé már 20 éve, utoljára a cserjomuski vízerőműhöz épült 1991-ben új villamos.

Az utolsó szovjet villamosüzem (fotó: mishbanych.livejournal.com)

Most megtörni látszik mindez, 2014-ben ugyanis új villamosüzemet köszönthetünk Kazahsztán új fővárosában, Asztanában. Asztana 1998-ban lett csak Kazahsztán fővárosa, lecserélve a korábbi - ma is az oszág legnagyobb városának számító - Almatit. (leánykori orosz nevén Alma-Atát). A nagyszabású fejlesztések, a prosperáló város vonzza a lakosokat, az elmúlt évtizedben a lakosszám 280 ezerről 700 ezer fölé nőtt, az egymillió lakos elérését 2030-ra várják.

A folyamatosan növekvő lakosság igényeit kiszolgálandó az elmúlt években folyamatosan keresték, milyen közlekedési eszköz lehet a legalkalmasabb. Kezdetben metróról volt szó (Almatiban idén nyílik meg az ország első metróvonala), majd automata könnyűmetróról, ma azonban úgy tűnik egy light rail jellegű villamosvonal -  igaz részben viadukton vezetve - fog megvalósulni, ahogy már korábban is beharangoztam.

A 41,8 kilométeresre tervezett hálózat alapkövét Nazarbajev elnök rakta le július 4-én a Nazarbajev Egyetem épülete mellett. A vonal Y alakban fut keresztül a városon, a reptérről kiindulva éri el az Abu Dhabi Plaza ingatlanfejlesztést, ahol elágazva halad tovább a vasútállomás és a lakóterületek felé. 

Az első ütemben egy 16,4 kilométeres szakasz épülne ki, mindössze nyolc állomással a reptér és az Abu Dhabi Plaza között. Az állomásszám jól mutatja, hogy nem hagyományos villamosról beszélünk, még akkor sem, ha Citadisok fognak járni a vonalon.

A jövő Asztanában (fotó: www.railwaygazette.com)

Az Alstom ugyanis a fő szerződő partner a projekt megvalósításában, ők felelnek a vágányépítésért, a jelzőberendezésekért, az áramellátásáért, az utastájékoztató rendszerért, és természetesen a járművek leszállításért is. Utóbbit 12 darab, háromrészes Citadis jelenti majd első körben. A kocsik mindegyike 1520 mm nyomtávú, egyenként 31,5 méter hosszú, az időjárás szélsőségeinek jobban ellenálló (-40 és +40 fokot egyaránt kibíró) lesz. Asztana lehet az első város a térségben, ahol modern, alacsonypadlós járművek közlekednek. (bár az iráni Mashad és kínai alacsonpadlósai sincsenek messze)

A második, főpályaudvarig futó ütem megvalósulásával nem várnak az első befejezésére, már jövőre elkezdik. A tervek szerint a 7,9 kilométeres szakaszt is átadják 2014 második felében. A harmadik szakasz (17,6 km, 13 megálló) ütemezése egyelőre kétséges, az azonban elképzelhető, hogy egyes helyeken APS - azaz az Alstom felsővezeték mentes, harmadik sínre épülő - rendszere valósulhat meg.

Linkeltem volna kazah oldalakat is, de pl. az astana.kz nálam nem jön be.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr53052540

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.10. 14:06:22

@Ordog Espokol:

nekem sehogy nem jön be, bárhogy próbálom, a te linkedről sem... :/

pedig onnan talán még térképet is tudtam volna linkelni.

Ordog Espokol 2011.07.10. 14:06:44

Térkép csak a teljes Asztanai tömegközlekedéshez van fenn, magáról a villamosvonalról nem láttam (de lehet, h csak nem vettem észre Nazarbajev elnök portréjától :) )

Izo 2011.07.10. 15:30:45

Aztán vigyázzanak a fékekkel!

"hálózat alapkövét Nazarbajev elnök rakta le ... a Nazarbajev Egyetem épülete mellett" Jé, de érdekes egybeesés!

A fenti képen figyeljétek a füvesített pályát! :)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.07.10. 21:31:57

@Ordog Espokol: igazságtalan vagy, mert nazarbajevnek csak egy képe van fent, a polgmesternek meg kettő, plusz egy callcenteres kazakica :)