PTinfo

Metrót vesznek tucatszám

2011. július 24. - mestska

A Coruña: A galíciai városban felfüggesztette a helyi önkormányzat a villamosüzemet, miután egy kisebb siklás után több olyan hibát fedeztek fel a pályában, ami miatt az üzem fenntartását veszélyesnek itélték. Az újraindulás dátuma egyelőre bizonytalan. A vonalat 1997-ben nyitották meg, elsősorban turisztikai jelleggel, nosztalgiaüzemmel, majd az elkövetkező években többször is meghosszabbították az eredeti, hatvanas években megszüntetett villamosvonal nyomán haladva. 

Nosztalgia (fotó: Moncho)

Chicago: Egy 2006-os, eredetileg 406 kocsi leszállítását tartalmazó szerződés opciójaként a chicagoi metró üzemeltetője újabb 300, 5000-es sorozatú, Bombardier gyártmányú metrókocsi beszerzése mellett döntött, összesen 336 millió dollárnyi értékben. Az új kocsik képesek a fékezés során keletkező energia visszatáplálására, csökkentve így az üzemeltetési költségeket.  A kocsikat természetesen az Egyesült Államokban, a Bombardier plattsburghi gyárában gyártják.

Szögletes amerikai (fotó: Bombardier)

Isztambul: Május 23-án újabb egy megállóval bővült északi irányba az isztambuli M2-es metróvonal, átadták ugyanis Hacıosman állomást. Az 1,3 kilométeres új szakasz egyben a vonal új északi végpontját is jelenti, további bővítés nem várható ebben az irányban. (a vonal déli irányú bővítése Yenikapıig 2013-ban várható, új kapcsolatot létrehozva ezzel az Aranyszarv-öböl két partja között).  Hacıosman állomás végpont szerepét tovább erősíti, hogy az állomáshoz kapcsolódóan egy négyszintes, 422 férőhelyes mélygarázst alakítottak ki.

Orléans: Január 1-től a Keolis veszi át Transdevtől a helyi közlekedés üzemeltetői feladatait a városi tanács döntése alapján. A Transdev közel 30 éve jelen van Orléansban, közreműködött a város villamoshálózatának kiépítésében is. A Keolis győzelmét alacsonyabb árainak köszönhette, ugyanakkor vállalása alapján a tömegközlekedést választók számának 25%-os növekedését kell elérnie 2018-ig. Vajon Budapesten mikor lesz, hogy privát üzemeltetők és a BKV verseng a jobb szolgáltatás biztosításának mottójával? 

Santiago de Chile: A CAF  újabb 12 darab, egyenként kilenckocsis szerelvényt exportál Chile legnépesebb városának folyamatosan bővülő, földrengésbiztos hálózatára. A 144 millió eurós üzlet a 2007-ben elkezdett közös munka folytatása, a CAF akkor 20 szerelvényt szállított Santiagoba. Az új szerelvények az egyes, kettes, ötös vonalakra fognak erősítésként kerülni, érdekességük, hogy a santiagoi metrókocsik (a CAF mellett több Alstom típust lehet találni) ezek lesznek az első légkondícionált szerelvények.

Az előző CAF sorozat egyik példánya (fotó: Ariel Cruz)

Sao Paulo: A CAF nem csak Chilében, hanem Brazíiliában is sikerrel pályázott, és Sao Pauloba is szállíthat 26 darab, egyenként 6 kocsis metrószerelvényt. Az első szerelvényt 2013-ban szállítják le, hogy aztán újabb 40 hónapot követően valamennyi megérkezzen Sao Pauoloba. Az összesen 276 millió euróba kerülő kocsikat Sao Paulo közelében, a CAF hortolandiai gyárában állítják össze.

Egy már futó CAF metró Sao Pauloból (fotó: Eduardo Ganança)

Waterloo: A közel félmilliós kanadai Waterloo-térség (ami a 100 ezres Waterloon kívül a 120 ezres Cambridget, a 200 ezres Kitchenert és több kisebb várost foglal magába) regionális tanácsa döntött egy új light rail vonal megépítéséről, amely Waterloot és Kitchenert kötné össze. (térkép) A 19 kilométeres, 18 megállós vonal költsége a tervek szerint 818 millió kanadai dollár lenne, azaz mintegy 160 milliárd forint. A 2017-re tervezett átadás után a vonal kiválthatná a jelenleg egész nap 10 percenként közlekedő iXpress buszokat. Mivel Cambridget nem érintené a light rail, így a villamosvonal folytatásaként, Kitchener és Cambridge között egy új Bus Rapid Transit vonalat hoznának létre. (a cambridge-i polgármester a projekt ellen is szavazott)

A busz is népszerű (fotó: Angela Vieth)

Az LRT és BRT vonalak megépítését szövetségi és állami pénzből tennék meg nagyrészt, Ontario állam 300, míg a központi kormány 265 millióval járulna hozzá a fejlesztéshez.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr623092499

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

giovanni p 2011.07.24. 12:22:11

"Vajon Budapesten mikor lesz, hogy privát üzemeltetők és a BKV verseng a jobb szolgáltatás biztosításának mottójával?": amikor a város tisztességes támogatás fog adni a szolgáltatásért akkor a magán társaságoknak is érdemes lesz "harcolni" Budapest-ért

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.26. 00:08:04

Igazán csalódott vagyok, hogy senki figyelmét nem ragadta meg a kerékpárszállító alkalmasság a busz elején. Ilyenkor kell jönnie azoknak a kommenteknek, hogy mi is kérünk ilyet, meg hogy úgyis lelopnák. :D

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2011.08.04. 23:30:54

@mestska: lehet egyeztetni a NABI-val.
Bp.-en meg volt anno verseny, a szolgáltatók között, nem volt szerencsés az sem, pedig volt egy, úgynevezett BKV előd cég is akkoriban.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.08.20. 11:29:30

@Labzo:

a budapesti verseny anno, a villamosépítés hajnalán nagyon nem volt szerencsés, hiszen két piaci alapon nyugvó cég versenyzett egymással, kerülve lehetőség szerint minden peage vonalhasználatot. A verseny ma is jól látható eredménye pl. a Salgótarjáni-Kőbányai úti párhuzamosság.

Egy mai kiszervezéssel a két (három-négy) cég nem egymás konkurenciája lenne, hanem egymás kiegészítői.

Macibb · http://indafoto.hu/macibb/tag/kiskutya 2011.10.19. 20:46:48

@mestska: Nekem első pillantásra nem az állvány tűnt fel, hanem a sorbanállók között a biciklis ember.