PTinfo

Óriáshíd csak a villamosoknak

2011. július 25. - mestska

Az elég egyértelműnek tűnik, hogy Portland az egyik vezető város Észak-Amerikában a villamosépítés területén (lásd ezt a listát), most azonban olyat mértékű beruházást lépnek meg, ami meglepett. Pár napja ugyanis   a tervezett Portland-Milwaukie light rail vonal építésének első lépcsőjeként megkezdték a helyi Willamette folyón átívelő híd építését.

Jó nagy - ide kattintva még nagyobb (forrás: www.oregonlive.com)

A híd a térség első ferdekábeles hídja lesz, hossza 524 méter lesz, azaz jó 30 méterrel hosszabb a Lágymányosi hídnál. A híd érdekessége, hogy személyautók semmilyen formában nem mehetnek át majd rajta, a híd mindössze a már említett light rail vonalnak, a buszoknak, a kerékpárosoknak, a gyalogosoknak, na meg a portlandi villamosoknak lesz fenntartva. (Portlandben az elővárásokba is kifutó LRT vonalak mellett önálló belvárosi villamoshálózat van)

Hivatalos videó a projekt indításáról (forrás: trimet.org/pm)

A híd középső, legnagyobb támaszköze 220 méter lesz, melyből 150 méternyi szakasz 23,6 méter magasan lesz a folyó legnagyobb mért árvízszintjéhez képest. A pilonok magassága mintegy 55 méter lesz. A híd építéséről részletes ütemterv és adatsor tekinthető meg a projektoldalon. Jelenleg a keszonok előkészítése folyik, a nyugati torony építése szeptemberben kezdődik el. A híd átadását jelenleg 2015-re tervezik. 

Autók sehol (forrás: www.portlandonline.com)

A hídon áthaladó LRT vonal elsődleges feladata Portland délkeleti részeinek feltárása, egyúttal a húszezer lakosú Milwaukie elérése. A vonalra 22-25 ezer utast várnak naponta 2030-ra, melyre a többszáz épülő P+R férőhely is rásegít. 

LRT a hídon, villamos a híd alatt (forrás: trimet.org/pm)

 A projekt teljes költsége - híddal együtt -  1,6 milliárd dollár lesz az előzetes becslések alapján, melynek a 60%-át a helyiek a központi kormányzat révén keresztül szeretnék finanszíroztatni.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr413094027

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.07.25. 13:02:08

Nem rossz!

Azt honnan lehet tudni, hogy a streetcar is használná a hidat?

(Elvileg tudja használni az LRT vágányait, de a wiki szerint ez a lehetőség eleve csak üzemi mozgásokra lett volna, és nem használják.)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.25. 14:01:40

@Comandante en Jefe:

A projekthonlap is hivatkozza, illetve mindne más oldal is emlegeti, hogy megegyezett a két üzemeltető.

Itt a térkép, hogy menne:

www.portlandstreetcar.org/pdf/loop_map_201102_lores.pdf

Karipapa01 2011.07.25. 16:36:43

Na ezt próbáljátok meg Pesten! Egyből lenne tűntetés, útelzárás, forradalom, mivel itt sokkal több autó van, mint Portlandben.

gpt32 2011.07.25. 17:05:12

@Karipapa01:
Portland a Vikipédián: "A 2007. évi felmérések szerint lakosainak száma 568 380 fő volt"
Egy pár km-es folyószakaszon 8 hidat lehet megszámolni a Google maps-en.
Lehet hogy némileg fiatalabb és átgondoltabban épült város mint Budapest.
Lehet, hogy nem hiányzik a városból legalább két híd, meg egy teljes körgyűrű.

Karipapa01 2011.07.25. 17:16:39

@gpt32: De az is lehet, hogy nem, csak valahogy megpróbálják élhetőbbé tenni a várost, ha már nem akarják a régi épületeket eldózerolni és helyette utakat építeni. Sajnos a belvárosban a mai forgalmat tekintetbevéve ez lehetne az egyedüli megoldás, ha mindenképpen az autóközlekedésre helyeznék a hangsúlyt. Népe válogatja.

gpt32 2011.07.25. 17:26:21

@Karipapa01:
Én azt próbáltam kihangsúlyozni, hogy ott jóval kevesebb a lakos, jobb a közlekedés, nem lovaskocsikra van méretezve a belváros, ők tehát nyugodtan megengedhetik maguknak egy kizárólag tömegközlekedésre szolgáló híd építését.

Karipapa01 2011.07.25. 17:46:14

@gpt32: Igen! Sajnos Budapestet kinötte a lakosság és a gépjárművek száma. Mindenképpen szükség lenne egy hasonló megoldásra, ahol is a gyalogos-, kerékpár- és tömegközlekedés javítható lenne, nem beszélve arról, hogy a többi hídon is könnyítené a gépjárműközlekedést. Ez átmeneti megoldás ugyan, de sokat segítene. Tartok tőle azonban, hogy főként a személygépkocsik vezetőjének szemében ez örökös szálka maradna.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.07.25. 23:20:02

@gpt32:

A város lakosainak száma önmagában nem sok mindent jelent - valahogy meghúzták a piros vonalat, de az emberek azon azért át szoktak kelni.
A város vonzáskörzetében több mint kétmillióan laknak, ami Budapest vonzáskörzetével simán összevethető.

Ehhez jön még, hogy a tipikus amerikai város jóval lazább felépítésű, jellemzően sokkal nagyobbak az ingázási távolságok, mint Európában szokás, a közlekedés pedig sokkal inkább az autóra alapul.
Portlandban és környékén a mobilitási igény összességében valszg. veri a budapestit.

Voxx · http://andrasmuller.com 2011.07.29. 10:22:04

Szerintem egy időleges fejetlenség elkerülhetetlen, ha át akarják terelni az embereket a közösségi közlekedésre. Márpedig erre szükség van Bp-n is pont azért, mert több autó nem fér el.

2011.08.01. 09:44:37

Budapesten ilyen? Ugyanmár..
Itt következetlenül csinálnak dolgokat. Rájöttek már arra, hogy csökkenteni kéne a belváros forgalmát, mert élhetetlen így a város, csak arra nem jöttek még rá, hogy a közösségi közlekedést fejleszteni kéne.