PTinfo

Elindultak a kapszulaautók a Heathrow-n

2011. augusztus 21. - mestska

A blog egyik korai bejegyzése a londoni Heathrow reptéren építeni kezdett automatikus kabinautó rendszerről szólt. Kétéves próbafutást követően - idén áprilistól már utasokkal - augusztus elején teljes valójában átadták a rendszert az utasoknak, ami ezzel a  világ első, valóban működő, kereskedelmi jellegű Personal Rapid Transit vonala lett.

Kapszula (fotó: www.ultraprt.com)

A világon számos helyen gondolkodtak már azon, hogy hogyan lehetne kialakítani olyan rendszert, ami az autók rugalmasságát biztosítja a városi közlekedésben, ugyanakkor mégis bárki számára elérhető tömegközlekedési rendszert épít ki. Számos helyen vázoltak fel olyan automata kis kapszulaautókat, amik taxiszerűen hívásra megérkeznek, majd a kért címre elszállítják az utasokat. Városi szinten ez természetesen még működésképtelen, hiszen  dedikált pálya kell a járgányoknak, az autóforgalomban egyelőre automatizmusuk okán nem tudnak haladni. De ugye emlékszik mindenki az automata autókra a különböző sci-fi filmekből? (a magasvasútként tervezett ilyen rendszereknek - lásd ezt a videót - szerintem nincs jövője)

A most Londonban átadott, 22 kapszulaautóval kiszolgált, 3,86 kilométer hosszú pályán közlekedő rendszernek is ez, az igényalapú közlekedés az alapelve. Az utas megérkezik a repülővel Heathrow-ra, hív egy egy kapszulaautót, a rendszer a szabad kabinokat átrendezve küld egyet, majd az automatikusan elszállítja az utast a kiválasztott célhoz - jelen esetben az N3 Business parkolóban található két megálló valamelyikéhez.

Parkoló (fotó: Dave A. Flett)

Egyfajta automatikus, területi korláttal rendelkező taxiról beszélhetünk tehát, ami ebben az esetben dízelbuszokat váltott ki. A buszok korábban - a menetrendnek megfelelően -napi 216-szor tették meg az utat a terminál és a parkoló között, most a kapszulaautók az automatizmus és igényvezérlés okán jóval takarékosabbak. A napi 800 utas jöhet bármikor, találni fog egy kocsit, ami azonnal indul is vele.   A kétirányú, egyenként 1,6 méter széles pályán a kapszulákat szenzorok irányítják, komoly háttér-biztonsági rendszerek felügyelete mellett természetesen.

Beszállás (fotó: www.ultraprt.com)

A korábbi számítások szerint 12 másodperc az átlagos várakozási idő a maximum 40 km/h-val haladó autókra. A reptér üzemeltetője szerint a korábbi megoldáshoz képest 60% a megtakarítás a eljutási időben (ideértve a várakozást is), míg a költségek terén akár 40%-os üzemeltetési költségcsökkenés is elérhető.

Kilátás (fotó: Langur/Skyscrapercity)

Híd (fotó: hpulling)

Az egyes járművek közvetlen szennyező-anyag kibocsátása lényegében nulla, energiahatékonyságuk pedig 70%-kal jobb egy személyautóhoz képest. A négyszemélyes kapszulák hossza 3,7 méter, szélességük 1,47 méter, magasságuk 1,8 méter. Sematikus jellegrajzok itt találhatóak. Fordulási sugara 5 méter, üres tömege 850 kilogramm.

Végállomás (fotó: Dave A. Flett)

A tervek szerint, amennyiben a pilot-projekt bejön az üzemeltető és fejlesztő, bristoli ULTra cégnek, a rendszer tovább bővül, újabb és újabb pontokat bevonva a reptér környezetében.

Hóban is megy (fotó: www.ultraprt.com)

A rendszer fejlesztői készítettek egy szimulációs programot is, a különböző megoldásokra, akár saját városunk, kerületünk kitalált rendszerét is leszimulálhatjuk vele. A szimuláció ingyenes, itt tölthető le. Ha játszottatok vele kicsit, és felépítettetek egy működő rendszert valamilyen valós, hazai környezetre vetítve, akkor a legjobbakat szívesen bemutatom itt egy későbbi, külön posztban.  

(a kapszulák színe lila, a fehér kocsikról készült fotók a korábbi próbafutásokon készültek)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr993167183

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Jéghegyet hajóval Afrikába! 2011.08.21. 12:01:10

Az 1970-es évek közepén egy szaúdi befektető támogatásával Georges Mougin francia mérnök azt tervezte, hogy a Déli-sark vidékéről egyetlen vontatóhajóval átúsztat egy hatalmas jéghegyet Afrika aszály sújtotta partjaihoz. A legtöbb szakértő akkor kineve...

Trackback: Jéghegyet hajóval Afrikába! 2011.08.21. 12:01:10

Az 1970-es évek közepén egy szaúdi befektető támogatásával Georges Mougin francia mérnök azt tervezte, hogy a Déli-sark vidékéről egyetlen vontatóhajóval átúsztat egy hatalmas jéghegyet Afrika aszály sújtotta partjaihoz. A legtöbb szakértő akkor kineve...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hungeri 2011.08.21. 10:09:43

Hát... Ha jól értem, egy durván 4 km-es, napi 216-szor forduló buszjáratot váltottak ki egy dedikált pályával rendelkező, elektronikával agyon terhelt kütyüvel... Nem mondom, hogy nem tetszik, maga az ötlet is kecsegtető, de a hatékonyság ellenére meg fog ez térülni valaha?

mestska · http://cities.blog.hu 2011.08.21. 10:13:20

@hungeri:

a megtérülésre vonatkozó kérdésed nagyon jó, meglátjuk lesz-e belőle valami. Végül is láttunk már elég közlekedési pilot projektet bebukni.

altimus 2011.08.21. 10:36:51

@hungeri: a magyar forditasban szereplo szamok baromsagok. nem napi 800 ember hasznalja ezt a transzportot, es nem az osszes busz fordul osszesen 216x, hanem egy busz. ...

nem kerestem ki az eredeti cikket, de itt egy cikk a megtakaritasrol: cleantechnica.com/2011/08/10/automated-battery-cars-replace-buses-at-heathrow/

biztos lehet tobb adatot is talalni errol.

megjegyeznem, hogy itt nem magyar metro beruhazasi osszegekrol van szo, az egesz project 27millio fontba kerult, azaz kevesebb mint 10milliard ft-ba!

a kapszulak autonom mozgasu elektromos autok, kerekeken, nem egy gyorsvasut sineken.

zsitva 2011.08.21. 10:37:31

Nem fog metérülni.

Ez egy kísérlet. Hogyan lehet egyáltalán üzemeltetni? Mennyire drága ? Ki képes megfizetni? Az ilyen kísérletek arra jók, hogy valaki szponzorálta pénzből kipróbáljanak egy ötletet működés közben.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.08.21. 10:47:14

@altimus:

"a magyar forditasban szereplo szamok baromsagok"

érdekes módon több forrás is napi 800 utast ír, de nyugodtan oszd meg a forrásod, ha ettől eltérő számot találtál.

Az útvonalat két busz szolgálta korábban, napi 216 fordulóval. Lehet számolgatni, hogy ez hány perces követés, és lehet számolgatni, mennyi lenne, ha minden busz 216-szor fordulna.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.08.21. 10:50:14

@altimus:

ami pedig a beruházási költséget illeti: 10 milliárd forint nagyon sok pénz napi 800 utasért.

Pharaoh85 2011.08.21. 10:56:20

Nem rossz, főleg ott lenne jó, ahol több terminal van és buszokkal kell közöttük menni. Ha nem sok idő van átszállásra jó ha nem kell sokat várni, bár nem tudom mennyi kis autó kéne pl los angelesi reptérre.

Pharaoh85 2011.08.21. 10:58:19

Heathrow és a 800 fő valóban kevésnek tűnik. A mozgáskorlátozott WC-t többen használják ott.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.08.21. 11:10:17

@Pharaoh85:

a 800 fő valóban kevésnek tűnik, de ez egy parkoló és egy terminál közti kapcsolatot jelent. Lesz ez még több is, sokkal több, ha a rendszer bövül. Az altimus által linkelt cikkben ott vannak a bővítési tervek.

DeadEnd · http://dend.blog.hu/ 2011.08.21. 11:12:17

szerintem meg simán anyagilag is megéri. Tekintsünk el a fejleszti költségtől, hiszen ez nem egyszeri dolog akar lenni valószínüleg.
Tehát nézzük. Két busz volt, helyette lesz 21 kis jármű. Egy busz kb 80MFt. Egy ilyen pod nem tudom mennyi, de mivel kevés benne az anyag, nincs szükség összetett futóműre (max 41km/h, sima út), vezetéshez szükséges mechanika-ra stb, bőven kijön a 21 pod a két busz árából. (8 millióból egy Prius is kijön regadóval ami ugye teljesen más kategória).
Üzemeltetés: 2 buszhoz kell 6 teljes állású sofőr plusz gázolaj. Podhoz, nem kell sofőr, áram kell, abból se sok, mert keveset fogyaszt, mert nincs fékezgetés, gyorsítgatás, mivel nincs dugó és max 40-el megy.Szóval szerintem itt is kevesebb.
Infrastruktúra: na izz kell beruházni egy kicsit, de itt is csak egy sima zárt pályás utat kell építeni, nem sín, meg maglev. Ugye a busznak is kell út egyébként.
És nem feldjük a cikkben szereplő várakozási időre és útra vonatkozó értékeket is! A környezetszennyezésről már ne is beszéljünk...
Szóval szerintem a mai világban, ahol egy másfél vonalas villamos felújítás (pl Szeged, Miskolc, Debrencen) simán 40 milliárdos büdzsével megy, hát én tuti átgondolnám a dolgot.

altimus 2011.08.21. 11:19:04

@mestska:

guglizz adatokat batran, a www.ultraprt.com/applications/existing-systems/heathrow/ lap szerint orankent 164 jargany fogdul (a menetidobol ki lehet szamitani ez hany ktualis jarmu), meghozza napi 22 oraban. ez tobbtizezres kapacitas mar az elso korben is, nem hiszem, hogy 800 utasra terveztek volna ilyet. :)

a masodik bovitesben meg a kornyekbeli hotelek is be lesznek kapcsolva ...

ha jartal mar a heathrow-n akkor vilagos lenne, hogy a 800-as forgalom baromsag.

a wikipedia szerint evi 65 millio az utasforgalom
en.wikipedia.org/wiki/Heathrow_Airport

nehany link:

www.ultraprt.com/heathrow/

en.wikipedia.org/wiki/ULTra_(rapid_transit)#Heathrow_Terminal_5

Heathrow Terminal 5

The ULTra guideway under construction, with Terminal 5 in the upper left of the shot.
Terminal 5 at London Heathrow Airport is served by a 3.9-kilometre (2.4 mi) ULTra PRT system that connects the terminal to its business passenger car park, just north of the airport. The line has been built on behalf of BAA, the airport's owner and operator.[11][12]

Construction of the guideway was completed in October 2008. The line is largely elevated, but includes a ground level section where the route passes under the approach to the airports northern runway. Following various trials, including some using airport staff as test passengers, the line opened to public usage in May 2011. Although available for public use, the current phase is officially described as passenger trials, with a general opening forecast during the summer of 2011. This will involve 21 pods operating 22 hours a day.[13][14][15]

The developers expect that users will wait an average of around twelve seconds with 95-percent of passengers waiting for less than one minute for their private pod which will travel up to 40 kilometres per hour (25 mph). If the pilot project is successful, BAA have indicated that they will extend the service throughout the airport and to nearby hotels using 400 pods.[12]

**

www.youtube.com/watch?v=epiiPy9kAho

mestska · http://cities.blog.hu 2011.08.21. 11:27:53

@altimus:

nem az a kérdés, hogy napi hány jármű fordul meg, hiszen a szimulációból is látszik, hogy a járművek folyamatosan mennek, nem egy tárolóból húzzák elő őket, íg ybiztosítható a folyamatos rendelkezésre állás. Ez azonban nem jelenti azt, hogy valammenyiben utas is van.

A 65 millió reptéri utasnak évente semmi köze jelen rendzser forgalmához, részben mert azt renegeteg más közlekedési eszköz, autó, metró, busz, vonatviszi el, részben pedig azért, mert itt csak egy, az ötös terminál érintett. A 65 millió utas nem mindegyike akar az N3 Businesss Car Parkba menni :)

teddybear01 2011.08.21. 11:29:50

Napi 800 utas, és 216 forduló, azaz egy fordulóban elvittek átlag 3-4 utast. Ehhez minek busz? Bővel elég egy egyterű személyautó!

DeadEnd · http://dend.blog.hu/ 2011.08.21. 11:43:39

@teddybear01: Mert ha egyszerre esik be 20 ember nem mondhatod, hogy ok elviszek most 2x6-ot a többiek meg várjanak egy 20 percet....

piezo 2011.08.21. 12:09:08

"...olyan rendszert, ami az autók rugalmasságát biztosítja a városi közlekedésben..."

Első nekifutásra masszív gumi lökhárítókra gondoltam, feltételezve, hogy a cikk magyarul van írva.

unionist 2011.08.21. 12:34:38

teljesen jónak tűnik egy ez repülőtéren. hosszabb távon kiválthatja a taxit.

ninimimi 2011.08.21. 12:37:50

"a világ első, valóban működő, kereskedelmi jellegű Personal Rapid Transit"
Az első az 1870-es Budai Hegypálya volt (a mai Budai Sikló), illetve elődje Lyonban.
Na jó, a "rapid" kicsit sántít.

studkell 2011.08.21. 14:17:19

"Az egyes járművek közvetlen szennyező-anyag kibocsátása lényegében nulla, energiahatékonyságuk pedig 70%-al jobb egy személyautóhoz képest."

70%-kal. Csak -val, -vel rag van a magyarban.

taksony11 2011.08.21. 14:17:48

www.ultraprt.com/uploads/Documents/ULTraDescriptionOct09.pdf

Ha sok üres jármű szaladgálna, akkor nem érné meg, a leírásban 20%-kal számolnak.
Itt 480 utas/óra jön ki egy egyes álláshelyre

MeteorAttractingBoy 2011.08.21. 14:59:16

"Two diesel-powered buses that used to make 216 trips daily along this route were removed from service in June, and now 22 pod cars shuttle nearly 800 passengers every weekday over 2.4 miles of track." ( wheels.blogs.nytimes.com/2011/08/05/pod-cars-moving-silently-at-heathrows-terminal-5/ )

azaz a buszok 216-szor fordultak, de mostmár a helyettük működő 22 kapszula visz 800 utast minden munkanap. hogy a buszok mennyit vittek június előtt, arról nincs adat a cikkben.

2011.08.21. 19:48:35

@mestska:" A 65 millió utas nem mindegyike akar az N3 Businesss Car Parkba menni :) "

sőt. Pont oda csak a töredéke, igazad van. Hogy ez mennyire kísérlet, mi sem bizonyítja jobban ,mint a 800 utasra 22 kapszula arány.
NAPONTA 37 utast fuvaroz egy-egy???
Minek ennyi? Óránként 1,7 utas per kapszula???

mestska · http://cities.blog.hu 2011.08.21. 20:08:00

@ninimimi:

na, azért a budai sikló nem ugyanez. Nagyon nem :)

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.08.22. 02:03:55

Az a 216 trips az 216 menet, vagyis 108 forduló lesz.

Ez inkább kísérlet és túristalátványosság.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.08.22. 10:05:02

@Moszkvicsslusszkulllcs:

na, ezen gondolkodtam, hogy 216 forduló vagy 216 menet, de nem volt egyértelmű.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.08.22. 14:05:38

Megnézném nálunk Ferihegy I. és II. között (oh bocs, Lisztferihegy). Kb. 2 napig menne, utána szétvágnák, szétlopnák. Majd 500 év múlva lesz nálunk is ilyen... :(

tom-a-hawk 2011.09.02. 10:55:57

koszi a posztot, figyeltem korabban a temat, de nem vettem eszre, h mar atadtak. Itt Lengyelorszagban van egy muki, akinek mar 10 eve a PRT a maniaja, lobbizott Varsoban, Rzeszówban, Opoleben, neha meg igereteket is kapott a bevezetesre. Itt lehet megnezni (egy kocsi is keszult belole):

www.youtube.com/watch?v=3yq_zszzV0E

itt Varsoban kicsit lesajnaltak a pasit, nem valoszinu, hogy egy ilyen eszkoz fogja megoldani a napi tobbmillio utas elszallitasanak a problemajat.