A franciáknál egyszerűen követhetetlen, hány villamosprojekt fut egyszerre, lassan minden kisváros kötöttpályát épít magának. A legújabb, a villamosprojektet régóta dédelgető városka a mindössze 44 ezer lakosú Marseille közeli Aubagne. 44 ezer lakos még Franciaországban is kicsi, ez olyan, mintha Dunakeszi, vagy Hódmezővásárhely szeretne villamost építeni. (na jó, utóbbi tényleg építene, igaz csak csatlakozva a szegedi hálózathoz)
Összetörte a szívüket?(fotó: www.agglo-paysdaubagne.com)
Aubagne azonban ezzel szemben önálló, kétvonalas hálózatot szeretne megvalósítani. A két viszonylat együttes hossza 9 kilométer lenne (térkép), összesen 19 állomással. A vonalat a tervek szerint 18 darab, egyenként 22 méteres jármű szolgálná ki, a tervek szerint tízpercenként reggel háromnegyed hattól este negyed kilencig. Úgy néz ki, vasárnap nem is járnának a kocsik.
Dunakeszi Aubagne (fotó: www.agglo-paysdaubagne.com)
A 16 ezres napi utasszám kissé gyanús, még akkor is, ha a francia módinak megfelelően a villamosok kifutnának az amúgy 55 ezres agglomerációba, elérve például a 6 ezres lakosú La Penne-sur-Huveaune-t, ami a végállomás is lenne egyben.... A tervezett ingyenes használat persze sokat dob az utasszámon, a helyiek máris a világ első ingyenes villamosaként reklámozzák a projektet. Az ingyenes használat, a mellette jelentkező magas karbantartási igények miatt jelentkező plusz költségek és na persze mellé a 113 millió eurós (+járművek) megvalósítási költség a helyiek egy részénél is kiverte a biztosítékot, komoly kampány folyik, nehogy megvalósuljon a minivillamos.
Kisváros (fotó: www.agglo-paysdaubagne.com)
Pedig mintha a város elkötelezett lenne, sorra köti a szerződéseket, készülnek a részletes megvalósítási tervek, és a járműveket is megvásárolták, legalábbis a 2014-ig megvalósuló Le Charrel – Pôle d'échange d'Aubagne vonalszakaszra. Az Alstommal kötött szerződés értelmében a városba 8 darab, egyenként 22 méteres Citadis Compact érkezne, ami egy új márkanév is egyben. A 14 millió eurós rendeléssel Aubagne vált a huszadik francia várossá, akik Citadist rendeltek.
A kocsik 2013-ban érkeznének meg, a rendelés további 5-10 villamosra tartalmaz opciót.
Az első Citadis Compact (fotó: www.agglo-paysdaubagne.com)
És hogy miből finanszírozná a város a villamost? A költségek 30%-át állami és tartományi forrásból tervezik megvalósítani, 12 %-ot dobna bele a város, a fennmaradó részt bankkölcsönből finanszíroznák.