PTinfo

Debreceni végelszámolás: a CAF a nyertes

2011. november 07. - mestska

Technikai okokból közel egy hónapig szünetelt a blog, így nem volt lehetséges a debreceni illetve miskolci villamostenderek eredményeinek rögzítése.  Pedig Szeged után -  aki közel két év előnyben van a másik két városhoz képest, és már az első villamosát is megkapta -  Debrecen és Miskolc is úgy tűnik, sikeresen zárta le a villamostenderét, előbbi hatodik, utóbbi negyedik próbálkozásra. 

Nézzük mi lett a vége Debrecenben.

A hatodik tendernél Debrecen valami újjal próbálkozott: a korábbi, jellemzően a műszaki dokumentációk pontatlanságán megbukó tenderek, majd az ebből eredő elmarasztaló KDB döntéseket követően a hatodik tenderen úgy döntöttek, a pályázóknak nem kell részletes műszaki dokumentációt benyújtaniuk, elég, ha nyilatkoznak arról, megfelelnek az ajánlati dokumentáció mellékleteként jelölt elvárásoknak.

Az újítás bejött: egyrészt a korábbi tendereknél többen indultak, szám szerint hatan, másrészt eredményt is sikerült hirdetni, a spanyol-baszk CAF-ot nevezve meg nyertesnek, harmadrészt pedig az immár elmaradhatatlan KDB eljárások (melyek elemzését még a héten külön posztban teszek közzé) után október 11-én szerződést is sikerült kötni a spanyolokkal.

Odáig persze rögös volt az út, a hat induló (a CAF mellett a nagy versenytárs AnsaldoBreda, a feltörekvő Solaris, a svájci Stadler, a cseh Skoda, és az újonnan induló Astra) közül négyet - az az Ansaldon és a CAF-on kívül mindenkit - kizártak formai okokra hivatkozva, a Solarisnak és az Astrának már a referenciája sem volt megfelelő a debreceniek szerint. 

A CAF a nyertes tehát, ő szállíthatja le a debreceni kettes villamosra a 18 darab, egyenként  32,5 méter hosszú, 2650 mm széles kocsit, összesen 38 millió euróért. Ez egy kocsira vetítve igen alacsony árat jelent nemzetközi összevetésben. A 38 millió eurónak 77,14%-át az Unió, 13,61%-át az állam, 9,25%-át pedig Debrecen állja

Debrecen ezzel nem dőlhet hátra, továbbra is kritikusan, odafigyelve kell működnie. A sikeres - műszaki dokumentáció nélküli - eljárásrend egyik következménye ugyanis, hogy a jármű jellegrajza és műszaki dokumentációja csak ezután kerül átadásra, a szerződést követő 45 napon belül. Reméljük a CAF megfelel minden elvárásnak, és nem nézünk újabb pereskedés elébe.

Amennyiben rendben haladnak a dolgok, abban az esetben várhatóan 2013 júliusában érkezhet meg az első CAF - írjuk ki a teljes nevét: Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S. A. - Urbos 3-as Debrecenbe, melyet követve 2014 januárig megérkezne a többi 17 kocsi is. 

Reméljük minden rendben lesz, gratulálunk Debrecennek!

A látványterv variánsok a 2-esvillamos.hu hivatalos projektoldalról származnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr293359737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BPO654 2011.11.07. 10:06:25

Gratulálunk Debrecennek. Igaz máshol duplacsuklós trolikkal oldják meg de ezt most hagyjuk.
1. 307 Euro/huf árf.-mal számolva 650 M Ft /db-ra jön ki egy kocsi. A Pesa Swing 150 MFT/db-bal olcsóbb volt utaskapacitása tán uannyi -210 fő.
2. Azt írta asszem a népszab. a múlt héten,h nem fizették ki az alvállalkozókat.......... .
3. Spanyolország az Usa után a világ 2. legeladósodottabb országa, a munkanélküliség 21,5%, tehát minden megrendelés kell nekik, de nagyon!
4. Mi lesz ha időközben Baszkföld tényleg elszakad??? (Politikai kockázat -kötött ellene biztosítást Kósa Lajos?). Ez nem vicc!

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.11.07. 11:36:52

@BPO654:

"Igaz máshol duplacsuklós trolikkal oldják meg de ezt most hagyjuk."

Hát a duplacsuklós trolikat szerintem is hagyjuk!
Az a "máshol" amúgy talán két hely a világban. (Azon belül Svájcban). Egyéb "másholokban" könnyűmetróval, villamossal, vagy egyszerűen busszal oldják meg az ilyen volumenű utasforgalmat.

1. A jelen gazdasági helyzetben valszg. olcsóbb, ha Debrecen viseli az árfolyamkockázatot, mintha a gyártó. Ez korábbi sikertelen tenderből világosan kiderült.

4. Ez nem vicc, hanem hülyeség. Egyrészt marhára valószínű a kontrollálatlan elszakadás, ha eddig -jóval feszültebb helyzetben- nem történt meg. Másrészt a szakadástól még a szerződés nem szűnik meg, és a két félnek ugyanúgy érdeke lesz teljesíteni.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.07. 12:37:26

@BPO654:

1. A PESA lehet, hogy olcsóbb, ettől függetlenül azonban Debrecen is olcsón jutott villamosokhoz

2. Ezt nem tudom, de nem is szeretnék ilyenekkel foglalkozni itt

4. Mi lenne? semmi. BAszkföld nem fog elszakadni az elkövetkező három év alatt, de ha mégis, akkor a CAF meg fogja oldani, hogy működjön a dolog.

+1: ahogy Robi is írja, máshol sem duplacsuklós trolikkal oldják meg ezt.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.07. 12:39:35

@BPO654:

Mióta a blogom indult, kéttucatnyi új villamosüzemet indítottak el, sok száz villamos járművel. Lehet, hogy nem ők gondolják rosszul?

GOLAZ111 2011.11.07. 12:58:21

@BPO654: Szegeden mindig mindent a legolcsóbban vesznek, csak aztán soha nem készül el, ott áll a Csáky mezőn kibelezve, pereskednek és érdekes módon nem lesz belőle több. Pedig milyen olcsó volt...
A szegediek azt csinálják, hogy a vételárra kihoznak valami nagyon alacsony összeget, amivel lehet dicsekedni, de, hogy mi lesz aztán az már nem érdekli őket.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.07. 13:04:14

@GOLAZ111:

Egy pillanatig ne zavarjon, hogy Szegedre már megérkezett, sőt próbázik az első alacsonypadlós kocsi

cities.blog.hu/2011/11/01/kifutott_a_varosba_az_elso_szegedi_pesa

jazzcool 2011.11.07. 13:21:31

@BPO654: a Pesa azért is olcsóbb, mert az egyirányú, és egyoldalú.

GOLAZ111 2011.11.07. 13:53:14

@mestska: Sőt próbázik. Nahát. Ez a 3. alacsonypadlós típusuk, csak az első kettő nem készült el. Most meg fog érkezni a 9 Pesa, de maradnak a Bengálik is tartaléknak. Most felhangozhat a siker szigálja...
Úgy vették a második alacsonypadlósukat, hogy nem számít, hogy nem normálnyomtávú, mert a Tátra forgóvázakat bármilyen nyomtávra át lehet állítani. Csak az alcsonypadlós rész alatt nem Tátra forgóváz volt... De legalább olcsó volt. Reméljük.

BPO654 2011.11.07. 14:07:13

"Hát a duplacsuklós trolikat szerintem is hagyjuk!"
Röviden, mi bajod van velük?
1.Nem lennék ebben biztos, de mind1, nekem 8.
4. A beírt gazdasági adataim frissek, és ebbe az irányba is elmehetnek a dolgok. Senki sem gondolta pl,h földrengés lesz márciusban Japánban.. . Az elszakadás egy társadalmi földrengés lenne, és voltak tüntetések a közelműltban is ott. Mind1, majd meglátjuk. A leszállítás még messze van; 2013 közepe, még bő 1,5 év.

BPO654 2011.11.07. 14:12:05

@mestska:
2. Oké, csak nehogy elkezdjék bontani a sínt, mert nem kapják meg a pénzt.. .
4. Nem lehetsz ezekben biztos, mert semmi se biztos manapság. Ha máshol is van gyáruk akkor megoldják, de ha nincs.... .
A troli előnyei a villamossal szemben egyértelműek, többször leírtam, pl: a "rajnai villamosokban" is.

BPO654 2011.11.07. 14:13:48

@mestska: Néhány meg megszűnt.
Mi (is) csak az EU pénzéből vigéckedünk, az unió felbomlását meg naponta hallhatjuk a hírekben.

BPO654 2011.11.07. 14:14:41

@jazzcool: Aláírom. Igazad van ebben.

BPO654 2011.11.07. 14:16:18

@GOLAZ111: Igen, oda kb 20 új vill. kéne, de ennyire volt pénz gondolom.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.11.07. 15:01:51

@BPO654:
Nincs bajom a trolival, de a villamos jobb utazási színvonalat biztosít a gumikerekűnél, egy bizonyos utasszám fölött pedig azt éri meg építeni. Tipikusan ahol fölmerül a duplacsuklós, az már ez a kategória.
Ez alól persze lehet kivétel pl. ha egy (nagyrészt) már létező trolivonalon kezelik így le a megnövekedett utasforgalmat/igényeket. Debrecenben ellenkező a helyzet: a villamosvonal az, ami részben már megvan (Nagyállomás-Pláza).

1. emlékszel arra a tenderre, amikor forintban kérték az ajánlatokat épp a(z előző) nagy forintpara idején?
2. amit leírsz, az nem pusztán a baszk önállósodás (amire önmagában nem fogadnék komoly téttel), hanem egy teljes gazdasági összeomlással/háborúval járó szakadás lenne. Kicsit nagyobb szerintem ennél az esély arra, hogy a másik esélyes gyártó (az Ansaldobreda) mögött álló gazdaság szakad össze...

kamarawood 2011.11.07. 15:39:58

@GOLAZ111:
Nagyon okos valaki, ha valaminek nem ismered a hátterét , nézz utána! Szegeden jelenleg négy vagy öt keskeny nyomtávú kt4es van forgalomban.
Vajon hogy sikerült? Az, h nincs kész az annak köszönhető, h erőből leváltotta az Szkt vezériget a fityisz frakció.....
Nem lesz tartalék bengáli ha itt lesznek a pesák, viszont Debrecenben naponta élvezheted őket!
Jelnleg a legszarabb villamos gördülőállománnyal Debrecen rendelkezik.
Szóval én a helyedben leszállnék a magas lóról!...

GOLAZ111 2011.11.07. 16:58:27

@kamarawood: Ez jellemző. Mondom alacsonypadlós. Na, abból nincs egy sem forgalomban. Most azért nincs kész, mert leváltották a vezérigazgatót. Tavaly miért nem volt kész? És azelőtt?
Az új vezérigazgató éppen a minap mondta, hogy lesz tartalék Bengáli Szegeden.

_andrás_ (törölt) 2011.11.07. 17:11:16

@BPO654: Lehet, hogy olcsóbb egy trolibusz, de az élettartama is feleannyi, tehát többször kell venni, így árban utolérheti a villamost. Az utazás kényelme meg függ az út állapotától - amit ugyebár rengeteg jármű használ - illetve a vezetési stílustól (hirtelen irányváltás, aknafedőkre ráhajtás, stb.), míg a villamost a villamospálya "vezeti", csak a hirtelen fékezéstől kell tartani. Persze csak ha nem bkv paneles villamospályáról beszélünk...

Balu424 2011.11.07. 17:54:08

@BPO654: Amibe a magyarok belépnek, az felbomlik, vagy vesztes ügy lesz :) (lásd két világháború)

9-143 2011.11.07. 18:39:20

Részben alacsonypadlós villamosból lett volna 2, ami készülés alatt volt, a KT8A3 és a KTNF6. A KT8A3-t láttam a legutóbbi nyíltnapon, ha a vázat továbbviszik, akkor lehet belőle villamos. A másik tényleg kérdéses, hogy az alacsonypadlós rész alatt hogy lehet a nyomtávot kibővíteni.
A PESA-k teljes számú érkezése után nem lesz Bengáli tartalékban. A jelenlegi helyzetben, ha a 2-est hamarabb beindítják, mint hogy itt lenne az összes villamos, akkor kellene a tartalék Bengáli.
A 13 plusz 4 T6A2 és TB6A2 ill. ha elkészül az összes, akkor 18 KT4 elég lesz a PESA-k mellett.
Az előző igazgató a KT8 projekttel előre akart menekülni, hogy ha nem lenne EU pénz a további járművételre, akkor is lehessen korszerűsíteni önerőből. Erre volt példa az ARC csuklós troli is.
Egyébként a debreceniektől származó a szegedieket kissé lenéző cikk ellenére is szurkolok a debrecenieknek, és remélem, hogy a közlekedési nagyprojektek a vidéki nagyvárosokban tényleg növelik az élhetőséget.

_andrás_ (törölt) 2011.11.07. 19:55:37

Ma indult el Miskolcon az 1-es villamos a teljes útvonalán (pontosabban a korábbi teljes útvonalán, a hosszabbítás még nem készült el), és már első nap többen utaztak vele, mint a pályafelújítás előtt. Reméljük így is marad.

premium salmon 2011.11.24. 18:36:19

Bréking nyúz: Miskolcon a Skoda nyert! www.minap.hu/main.php

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.11.25. 10:02:24

Ami ellen a CAF máris jogorvoslat eljárást indított...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.25. 10:21:31

@Moszkvicsslusszkulllcs: Nem csodálkoznék, ha az Ansaldo is ezt tenné....

premium salmon 2011.11.25. 17:51:09

@Moszkvicsslusszkulllcs:
A történeti hűség kedvéért a CAF 23.-á adta be a jogorvoslati kérelmét a döntés 24.-én délután született, tehát nem vonatkozhat az eredményre.

Tán azt a hiánypótlást vitatják, ami alapján az addig elégtelen referencia hirtelen megfelelt:-)

BPO654 2012.03.22. 22:21:24

@_andrás_: Ha az élettertama feleannyi akkor kettő troli= egy villamos.
1 új a.p villamos min.500 mFt.
Egy új csuklós troli 130 m Ft.
2x130=260 M Ft, tehát a troli olcsóbb sokkal mint a villamos. Ezt megszívtad, ahogy Debrecen is a villamos építést:
www.vagy.hu/tartalom/cikk/1910_doglott_varju_kettes_villamos_kosa_duma
Egyébként a duplacsuklós troli 200 MFt/db és 200 fős. Hess lighttram3. Van luxustroli is Viseon típusú az 300 milla.