PTinfo

Vario LF Kassán és Taskentben is

2011. november 14. - mestska

Bagdad: Ahogy azt már korábban meg lehetett jósolni, a bagdadi metróhálózat még egy ideig nem épül meg, hiába hirdették ki nyertesnek az Alstomot még az év elején. A projekt csúszását (mivel nem tudták megmondani a csúszás mértékét, így kijelenthető talán, hogy a törlését) a közlekedési miniszter jelentette be, jelezve, hogy a másfél milliárdos projekt elindításához nem áll rendelkezésre a szükséges forrás. Pedig Franciaország jelentősen támogatta volna a metró kiépülését, de úgy tűnik, Irakban nem vállalák be ezt. Szerintem jól tették.

Bilbao: Bilbao idén már másodjára bővítette metróhálózatát. Míg február 11-én az Etxebarri-Ariz szakaszt adták át, addig november 11-én (11-kor természetesen) megnyílt az Ariz-Basauri szakaszt nyitották meg. Mindkét új megálló Bilbaon kívül, Basauri közigazgatási területén helyezkedik el.(a metró a másik végén is elhagyta már Bilbao területét) Basauri Bilbao elővárosa, 42 ezer lakossal, az új metrómegálló közvetlenül a Városháza mellett-alatt épült meg. Az első nap forgalma mindössze 3734 utas volt, így nem a forgalom indokolta a vonalszakasz kiépítését...

Ariz állomás az átadás után - Basauri is hasonló jellegű (fotók: Sinsorgo/Skyscrapercity)

Caracas: Az Alstom vezette konzorcium építheti meg a caracasi Los Teques Metro 12 kilométeres folytatását. (Bár a most tervezett vonalat második vonalnak nevezik, valószínű, hogy inkább második szakaszról beszélhetünk. (térkép)) Az 530 millió eurós szerződés értelmében az Alstom a Colassal és a Thalesszel közösen 2015-ig építi meg a hat állomásos vonalat. A szerződés a szerelvények leszállítását is tartalmazza, az Alstom 22 darab, egyenként hatkocsis Metropolis vonatot szállíthat a vonalra.

A meglévő vonal belső végállomása (forrás: metrofan992)

A Los Teques Metro nevéből eredően elsősorban nem Caracast szolgálja ki, hanem a 400 ezres Los Tequest, a vonal 2006-ban átadott, jelentős részben alagútban futó első szakasza 9,5 kilométer hosszú, napi 42 ezer utas használja, lényegében egy shuttle járat a városi metróhálózat külső végállomásáig. 

Kassa: Kassára áprilisban 18 év után új villamoskocsi érkezett, átadták ugyanis az első Vario LF típust, melyet az Alliance TW cseh konzorcium gyártott T3-as kocsik felhasználásával. A konzorcium a Pragoimexből, a KOS Krnovból és VKV Prahaból áll össze. A kocsi a próbák után augusztus 10-én a négyes vonalon megkezdte az utasokkal történő közlekedést. A 606 ezer euróba kerülő kocsit még 15 társa követi, várhatóan a jövő évben.

Az első nap utasokkal (fotó: imhd.sk, Viliam Kováč)

Katmandu: Egy újabb egzotikus hely, már ami a városi kötöttpályás közlekedést illeti. Nepál közel milliós fővárosa egy 75 kilométeres metróhálózat kiépítését tervezi, köztük egy 26 kilométeres körmetróét. A fővárossal összenőve a Katmandu völgyben számos más település alakult ki, a kötöttpálya ezeknek a településeknek a megközelítését szolgálja. Első körben a megvalósíthatósági tanulmány készülne el, bevallom, én kételkedem, hogy a világ egyik legszegényebb országában (az egy főre jutó GDP 562$) metró épül a közeljövőben.

A KTM az agglomeráció közkeletű rövidítése (fotó: www.ktm2day.com)

Taskent: Üzbegisztán függetlenéségének szeptember 1-én megtartott 20. évfordulója nem csak politikai jellegű volt, a villamosüzemet is érintette. Bemutatták ugyanis az első két kocsit abból a 20 kassaihoz hasonló Vario LF típusból, melyet még korábban rendeltek az Alliance TW konzorciumtól. Taskent villamosüzemének első, igaz csak 36%-ban alacsonypadlós kocsijai a helyi viszonyoknak megfelelően lettek kialakítva, egyaránt bírják a -40 és a +70 fokot, ahogy a 400 és 900 volt közötti feszültségingadozást is. A többi kocsi 2012-ben érkezik meg.

Rendezett körülmények  (fotó: rolly)

Wuppertal:  Nem tudom, hogy csinálják, de a Vossloh neve feltünően sokat szerepel a blogon mostanában, sorra nyerik a tendereket. Bevallom számomra meglepetés volt, hogy ők tudták elvinni a wuppertali kocsik gyártásáról szólót is. A wuppertali egyedi, folyó felett kanyargó függővasút teljes megújulásáról korábban részletes posztot írtam. A 400 millió eurós rekonstrukciós program egyik utolsó eleme lesz a MAN által 1972 és 1975 között gyártott 23 darab kocsi lecserélése. A Vossloh 122 millió euróért összesen 31 kocsit szállít, ezzel lehetővé válik a követési idő csökkentése is. Az első kocsi 2014 közepén érkezhet meg, melyet havonta újabb két-három darab követhet. Az utolsó kocsik 2015 végére érkezhetnek meg Németországba.

Így fog kinézni az új kocsi (forrás: neue-schwebebahn.de)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr793374230

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2011.11.14. 09:03:01

A taskenti Vario LF valahogy jobban néz ki ezzel a festéssel. A kassai olyan esetlenül néz ki.

premium salmon 2011.11.14. 13:38:38

Hány %-ban AP ez a cseh Vario LF? Semmi köze a gyártó triónak az Inekonhoz? (Ami ugye multinacionális cég, az USA-ban is üzemeltet gyárat. Igazi tuja nagyhatalom ez a Czechia!:-)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2011.11.14. 13:50:36

Ezek a spanyol metrók nem ugyanolyanok, mint a hetvenes évektől az alagutas Stadtbahnok voltak Németországban? Mülheim a.d. Ruhr alatt fél óránként járnak a villamosok, de úgy általában Németországban most, az első felújítás előtt jönnek rá, hogy nem éri meg az alagutakat fenntartani, gazdaságtalanok. Ludwigshafenben már csuktak be földalatti villamosmegállót, de a Ruhr-vidéken is morognak, hogy hogy fognak kijönni az számlával, mert a földalatti üzem elviszi a pénzt a fejlesztéstől. Nagyon szép, most elműxik a dolog, de mi lesz 20-30-40 év múlva?

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2011.11.14. 14:55:24

@Hamster: Hm, most olvasom, hogy Vélez-Málaga-ban a villamosra sincs pénz, a polgármester állítólag kéthetente bejelenti,h ogy akkor leáll a dolog, pótlóbuszok menetrendjét már elkészítették, aztán eddig még mindig lett rá pénz valahonnan.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.14. 15:07:17

@Hamster: egy amúgy szükséges metró két megállós hosszabbítása nyilván más kérdés, mint külön villamos vonalak.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.11.14. 15:26:48

a katmandui az tuti metró lenne? mert szerintem ez egy marketingfogás á la porto. lrt lesz az, az meg annyira azért nem drága, bár nepáli viszonylatban ez kb mindegy is, hogy mi nem épül meg.

wuppertalon miért csodálkozol? annyira egyedi üzem, hogy simán belefér a vossloh is, akiknek azért bőven van vasúti tapasztalatuk. "függővillamost" nagy szériában senki se gyárt (de még kicsiben sem).

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.11.14. 15:27:50

@Hamster: fúrni kell mellé még egy alagutat, és autókat belevezetni. a vili/stadtbahn meg jöjjön vissza a felszínre :)

MHD 2011.11.14. 17:04:48

@premium salmon: a PRAGOIMEX-nek semmi köze sincs az INEKON-hoz, talán csak annyi, hogy mindkettőben találhatók volt CKD-s dolgozók, tervezők, kereskedők...
www.pragoimex.cz/
www.inekon.cz/en/products/rail-transportation/
Ehhez a kettőhöz még hozzá kell tenni a Skoda PLzent is, hogy meglegyen mindhárom cseh villamosgyártó (igaz, hogy az INEKON most inkább felújításokkal foglalkozik, mint új villamososkkal).

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.14. 17:07:43

@MHD: És ez a seattlei szállítás micsoda akkor? Mármint az Inekonnál.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.14. 17:08:49

@milliliteratura: mindnehol metroként emlegették, nem light railként, azért írtam metrót. De mindegy, mert szerintem nem lesz semmi.

MHD 2011.11.14. 17:11:29

@mestska: azokat biztos, hogy nem Csehországban gyártották, szerintem valamilyen korábbi szerződés részei, és valószínűleg amerikai gyártások

MHD 2011.11.14. 17:14:54

@mestska: Csehországban már évek óta nem szállított az INEKON új villamosokat, volt valamilyen szófiai szállításuk (felújított villamosokra), de gyáruk sincs, a munkát mindig az Ostravai Közlekedési Válallatnál rendelték meg

premium salmon 2011.11.15. 02:01:56

@MHD:
Akkor nem nagy baj, hogy Szeged nem az Inekon mellett döntött, bár sokan akarták.

Az amerikai rejtélyhez friss adalék:
www.railwaygazette.com/nc/news/single-view/view/seattle-tramway-to-be-electrified-in-only-one-direction.html

Hogy csinálják? Seattle nem akármilyen város! De megéri sokévente egyszer néhány tuja eladása reményében gyárat üzemeltetni odaát?

premium salmon 2011.11.15. 02:17:30

Az Inekon új tuja referenciaoldalt nem mostanában frissítették.
www.inekon.cz/en/group/inekon-trams/reference/deliveries-of-new-trams.html

Hat korábbi és hat új tujáról szól az egy hetes hír, a lista szerint csak háromra kötöttek 2005-ben szerződést? A honlap alapján én nem rendelnék tőlük.:-)

BPO654 2011.11.15. 17:20:46

@premium salmon: Én rendelnék Vario Lf-eket. Tutira megéri, végül is 190 millió Ft-ért kapok egy (azaz 1 darab) 100 fős kapacitású járművet, amely kapacitás megegyezik egy szóló busz/troli kapacitásával, azzal a különbséggel, h a busz az kb 60 millió, a troli meg 90-100 millió/db.
Na akkor ezekután tán még a legelfogultabbnak is leesik, h a villamos a legdrágább, és nem mellesleg a legrugalmatlanabb felszíni tömközl. eszköz.

BPO654 2011.11.15. 17:21:39

190 millióért tán még kedvenc járművem a Hess Lightram is beszerezhető, 200 fős, és sín se kell hozzá... .

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.15. 17:32:48

@BPO654: mert a Vario LF nem tipikusan az a kocsitípus, ami a villamosüzemet alapban indokolja.

BPO654 2011.11.15. 17:49:46

@mestska: Ja, tehát nagyobb kapacitás kéne de nincs rá pénzük. Akkor aszfaltozták volna le és vettek volna trolit, az olcsóbb lett volna... .

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.16. 11:53:33

@BPO654: Nem kell nagyobb kapacitás, de ők ógy döntöttek, hogy a drágább, ám magasabb komfortú villamost használják. sok-sok más város így döntött, szerited ők nem értenek hozzá. De lehet, hogy ha 100 város így dönt, de te mást mondasz és ajánlasz, akkor nem biztos, hogy a kisebbségnek van igaza.

BPO654 2011.11.17. 23:08:51

@mestska: Ha nem kell nagyobb kap. akkor pont hogy elég lenne a troli, pláne, h az üzbég vill pálya elég ramaty állapotú... . A vill pedig az ócska T3-ból lett sufnituningolva, és csak egyharmadrészben a.p.
Épp most járt Ü.-ban Schmitt Pál. Legközelebb menjen Fellegi és ajánljon nekik buszt meg trolit... .
Mellesleg kiváncsi leszek mikor olvasunk ilyesmit vmely járműgyártóról:
www.napi.hu/nemzetkozi_vallalatok/olympus-botrany_husz_evig_titkoltak_a_milliardos_veszteseget.501087.html

MHD 2011.11.18. 13:16:54

A Vario LF 4 változatban készül, van köztük 61 %-ban alacsonypadlós is. E+gyébként ez nem "tunningolt" T3-a, hanem teljesen új villamos.
www.pragoimex.cz/o.php?o=produkty---tramvaje---tramvaje_vario_plus

BPO654 2011.11.21. 10:16:56

@MHD: Erre csak annyit, h a metrós léselrendezés egyenesen undorító felszíni járműveken, és jó, h nekünk Combinónk van...................... .

BPO654 2011.11.21. 10:22:52

@mestska: Ajánlott irodalom; 17. és 19.oldal.

www.uvt.bme.hu/targyak/kterv_I/kterv_I_II_fi_ea/kterv_II_fi_ea_8.pdf

Tehát igazam van amikor azt mondom, h még az 1-es villamos is kiváltható trolival v olyan járművel mint a Van Hool Exquicity, hiszen órás egyirányú kapacitása 6000 fő/óra.:D

www.vanhool.be/home%20en/public%20transport/hybrid%20diesel-electric/exquicity24dieselelecEN.html

iho.hu/hir/bemutatkozik-a-van-hool-exquicity

_andrás_ (törölt) 2011.11.21. 16:35:00

@BPO654:
A villamos meg 12000 fő/óra... Ugyanazon az oldalon szerepel ez az adat is.
Szóval ki lehet váltani a villamost trolira, de 2x annyi kell belőle. Vagyis amit a troli bevezetésével nyersz, azt elveszíted a fenntartáson, hosszú távon még veszteséges is lehet. Megéri?

Duplacsuklós (bár ez nem troli, hanem busz, de szerkezetileg ugyanaz mindkettő, ugyanazok a gondok lehetnek a trolival is):

iho.hu/hir/hamburg-nem-valtak-be-a-duplacsuklosok-111121

BPO654 2011.11.22. 23:29:09

@_andrás_: 17.oldal Dr Fi Istvántól:
"Néhány megjegyzés a tömegközlekedési eszközök alkalmazásáról:
- villamost csak nagy forgalmú vonalakon alkalmaznak,". Jó lenne megjegyezni!
Pont azért írtam az 1-est, mert még ott sem éri el a 12000 Főt az órás egyir.kapacitás, pláne más vonalakon. Tehát nem kéne villamos. A többletjármű és jvez ktg.-ét bőven fedezné a pályaépítésen megspórolt pénz, és mivel sokkal rövidebb idő megépíteni egy trolit, ez további spórólást jelent mivel; "the time is money".
Pl:az ICS is duplacsuklós úgyhogy ez az érv sem jött most be.. .
A 85%-os rendelk állással itt mindenki kibékülne.
Remélem 2015-ben lesz rá lóvé, h megvegyük őket Hamburgból.

_andrás_ (törölt) 2011.11.23. 17:39:59

@BPO654: Csakhogy, ha a villamoson csökken az utaskapacitás, akkor lehet kisebb kocsikat is forgalomba állítani, pl.: csak egy szóló T5C5-öst. A trolival mit csinálsz, levágod a végét?

És mióta van szerkezetileg köze egy többcsuklós villamosnak a duplacsuklós trolihoz? A villamost a sín vezeti, tehát nincs szüksége se becsuklásgátlóra, se hátsó kormányzott kerékre, ennyivel is kevesebb alkatrész van benne, amit karbantartani, cserélni kellene, és ennyivel is kevesebb a karbantartási költsége.

Látom, utálod a villamost...

BPO654 2011.11.24. 12:42:51

@_andrás_: Aha, mert a sínt azt nem kell karbantartani mi?:D Akkor miért nem járt a Combino a szmogriadó kellős közepén? Ja...... . Az se zavarjon, h a duplacsuklós troli úgy 200 millió, a legolcsóbb villamos meg 500 millió. A kettő közti különbség talán fedezi a h.kerékkorm.rudazatot, meg a becsuklásgátlót.:P Ezenfelül a legtöbb egyedi alkatrészt a villamos tartalmazza.
A villamosok szétkapcsolgatásával senki nem fog bíbelődni, csomó plusszktg. ugyanis.

BPO654 2011.11.24. 13:11:42

@_andrás_: "Látom, utálod a villamost... "

Látom, h új vagy. Nos;

Duplacsuklós troli: 200 fő, 200 millió Ft.
Pesa Swing: 210 fő, 500 millió Ft.
A pazarlást utálom....... .
Ráadásul a vill.-hoz még sín is kell. Nos ezekután hány mp. kell egy min.érettségizett embernek, h eldöntse melyik jármű vétele esetén kköltöm el hasznosabban/hatékonyabban a pénzt?:D
(Ha a troli 250 milla, még akkor is feleannyi mint a villamos).

BPO654 2011.11.24. 13:41:45

@BPO654: Ha már eszembe juttattad a szmogriadót; nos 207 buszjárat van Bp-en amelyek összvonalhossza kb 4000 km. A troliasítás ktg 120-140 millió Ft/km.Legyen 130 milla. Nos szorozd össze. 130 M x 4000 km = 520 Mrd Ft. Mivel önjáróak a trolik így kb 10%-on nem kell kiépítgetni mindent. Tehát 468 Mrd Ft-ból egész Bp-en mehetne troli. Nos M4 első szakasza 553 Mrd Ft és asszem ezt még 270 körüli árf.-mal számolták.... . Ugyebár nem kéne szmogriadót elrendelni. És melyik érné meg jobban? Ki-ki döntse el maga. Ki lehet még számolni függővasútra is de sztem nem érdemes.:P

_andrás_ (törölt) 2011.11.24. 17:02:23

@BPO654:

Kicsit kiegészíteném:
Duplacsuklós troli: 200 fő, 200 millió Ft. - élettartam: 10-15 év
Pesa Swing: 210 fő, 500 millió Ft. - élettartam: 35-40 év
Érettségi nélkül is látom, hogy jobban megéri a villamos... Hosszú évtizedekig nem kell újat venni.

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.11.25. 09:59:02

Atyaisten, annél lejjebb már nincsen....

Például azért, mert egy villamostban élettartama alatt kb. 5-ször megvesznek még alkatrészek formájában....
Persze ugyanígy a trolibuszra is.

BPO654 2011.11.26. 11:17:48

@_andrás_: 35-40 év alatt mennyit is fejlődik a technika??? Sztem érettségi nélkül is különbséget tudnak tenni még a mai napig is pl: a debreceniek egy Bengáli és egy Ganz villamos között..........:D
Bp-re meg megvették a TW6000-eseket amik ma már 33-36 évesek, tehát élettartamuk végén járó kohószökevényeket vettek, úgyhogy jó is hogy leírtad.:P
Ilyen alapon akár a régi buszokat is megérné teljesen felújítani, de persze nem éri meg... .

BPO654 2011.11.26. 11:19:24

@Moszkvicsslusszkulllcs: Rád is vonatkozik. A technikai fejlődést nem veszed figyelembe. Ilyen alapon akár 2030-ig is maradhatnának ZIU-k mondjuk, v az ICS-k. De nem fognak... .