PTinfo

Ganz-Skoda Miskolcon?

2011. november 26. - mestska

A miskolci városvezetés a csütörtöki közgyűlésén meglepetés döntést hozott. A döntés alapján ugyanis a  Ganz-Skodát jelölték meg, mint aki leszállíthatja a miskolci villamosfejlesztéshez kapcsolódó 31 villamost. Nem véletlenül használom a meglepetés szót, hiszen minden abba az irányba mutatott, hogy a nyertes ajánlattevő az AnsaldoBreda lesz, hiszen a Ganz-Skoda ajánlatát az eljárás kezdetén már érvénytelennek nyilvánította a város.

Ilyen, Prágában is futó kocsik érkezhetnek Miskolcra (fotó: lukk)

Miskolcon immár negyedjére próbálkoznak a járműbeszerzéshez kapcsolódó közbeszerzés sikeres befejezésével, az első három kisérlet különböző okok miatt rendre kudarcba fulladt. A negyedik tenderre - Debrecenhez hasonlóan - Miskolc is változtatott a közbeszerzés lefolytatásának menetén. Mivel a korábbi próbálkozások során a közbeszerzési eljárások sikertelenségének legfőbb okai a műszaki dokomentációkban előforduló hibák voltak (mind a kirásban, mind a benyújtott pályázatokban), így a döntés értelmében a mostani tender során a pályázóknak nem kellett teljes műszaki dokumentációt benyújtani, mindössze nyilatkozniuk kellett, hogy a kiírt műszaki specifikációnak megfelelnek a járműveik.

A módosított felhívás - ismét csak Debrecenhez hasonlóan - nagyobb indulói létszámot hozott össze a korábbi tendereken szokásosnál. A már említett Ganz-Skodán és az Ansaldon kívül a hazai tendereken rutinos, Debrecenben nyertes CAF, valamint a román Astra és a lengyel Solaris indult. Ahogy várható volt, megfelelő referenciahiány és más okok miatt Debrecenhez hasonlóan kizárták az indulók jó részét, érvénytelennek minősítették a Ganz-Skoda, a Solaris, és az Astra ajánlatát is. 

A prágai kocsik vázlatrajza (forrás: 1+1=3, Skyscrapercity)

A szeptember eleji eredményhirdetésen az AnsaldoBredát nevezték meg nyertesnek, második legjobb ajánlattevőnek pedig a CAF-ot, de ekkor már bizonyos volt, hogy újabb KDB eljárások elé nézünk, a Skoda és a Solaris is a döntőbizottsághoz fordult. Nem is csoda, ha a kizárások nem történtek volna meg, a beadott ajánlatok alapján mindkét cég az Ansaldo előtt végzett volna. A két kizárt cég mellett a jogilag nagyon aktív CAF is a KDB-hez fordult.

A KDB a CAF és a Solaris esetében valamennyi kérelmi elemet elutasították, nem így történt azonban  Ganz-Skodánál. A csehek összesen hat pontban kérték a KDB közbenjárását, melyből különösen a referenciákra vonatkozók voltak érdekesek, hiszen ajánlatukat Miskolc az ennek történő megfelelőség hiánya miatt nyilvánította érvénytelennek.

Az első pont kapcsán a Ganz-Skoda jogászai nyelvészkedni kezdtek, vitatták, hogy vajon a referenciaként megkövetelt megfogalmazásban, miszerint 

....a 15 járműből legalább 8 jármű két oldalon ajtózott, egyterű, az utastér állóhelyi alapterületét alapul véve részben (min. 50 %-ban), vagy teljesen (100 %-ban) alacsony padlós, normál nyomtávú vagy legfeljebb a normál nyomtávú kétszeres darabszámáig egyéb nyomtávú, közúti-vasútivillamos szállítására....

az egyes mondatrészek összfüggőek lennének, azaz ugyanannak a 8 járműnek kellene egyszerre két oldalon ajtózottnak, egyterűnek, 50 vagy 100%-ban alacsonypadlósnak, stb.  lennie. Értelmezésük szerint a vesszővel ellátott részek nem konjuktívak, azokat külön-külön lehet csak értelmezni, külön-külön 8 jármű is megfeleljet az elvárásoknak. 

A KDB a kérelmet elutasította, álláspontjuk alapján a vesszővel ellátott mondatrészek konjuktívak, ugyanarra a 8 járműre vonatkoznak. A KDB ennek alapján megállapította, hogy a Skoda által benyújtott referenciák valóban nem felelnek meg a Miskolc által kiírt elvárásoknak. A Skoda egyébként 9 darab, 950 milliméteres nyomtávú, Cagliariba szállított 06T típusú kocsival, valamint 36 darab prágai 14T-ről hozott referenciát. Mivel a prágai kocsik egyirányúak, így a kétirányú referenciát a szardíniai kocsiknak kellett volna hozni, zokból azonban a keskenynyomtáv miatt 2*8, azaz 16 darabot kellett volna felmutatni, ez pedig nem történt meg.

A Skoda a második kérelmében szintén a referenciákkal foglalkozott, állspontja alapján Miskolc a vonatkozó jogszabályoknak nem megfelelően kérte a hiánypótlást, azaz csak a benyújtott referenciákra vonatkozóan kért részpótlásokat. Arra vonatkozóan, hogy a benyújtott referenciák összességében nem felelnek meg az elvárt követelményeknek, már nem kért Miskolc hiánypótlást, így a Kbt. vonatkozó jogszabályait megsértette.

A Skoda további négy kérelme a többi pályázóra vonatkozott, részben alapos is volt, ezzel azonban most nem foglalkoznék, hiszen nincs szerepe a későbbiekben, akit érdekel, elolvashatja a vonatkozó KDB döntésben.

A KDB összességében megsemmisítette Miskolc elzárást lezáró döntését, azaz a Skodának lehetősége volt pótolni a szükséges referenciákat. Úgy tűnik sikerült neki, hiszen ahogy a bevezetőben is írtam, a városvezetés döntés alapján a Ganz-Skoda lett megnevezve nyertes szállítóként, azaz a hiánypótlással az ajánlata érvényesnek lett tekintve.

Ezzel természetesen nem ért véget az egész. Egyrészt a CAF már a döntés előtt ismét a KDB-hez fordult, másrészt a hírek szerint az Ansaldo is ezt fogja tenni a Skoda irreálisan alacsony karbantartási ára miatt. A Skoda egyébként lényegében ezzel nyerte meg a pályázatot a hírek alapján, maguknak a kocsiknak az ára a legmagasabb (de összességében így sem magas) volt valamennyi ajánlat között, a 31 kocsi flottaára 61,6 millió euró volt.

Rigában is futnak a kocsik (fotó: Кристиан Грамбергс)

Biztos terítékre kerül az ajánlatot ismét érvényesnek nyilvánító referencia kérdése is: mivel a Skoda szinte kizárólag egyirányú kocsikat szállított, így nem tudni, hogy biztosította a szükséges, még hiányzó kétirányú kocsikat a referenciájához.

A villamosbeszerzés az eddigi tenderektől szokatlan módon belpolitikai viharokat is indított: a helyi ellenzék tiltakozik a villamosbeszerzést lezáró döntés ellen, szerintük nem megfelelő módon történt meg a döntés. Aggasztó szerintük, hogy az illetékes bizottság 3-2 arányban döntött a Skoda mellett, ahol a nem szavazatokat a mérnök és a közbeszerzési szakértő adta le.

Egy prágai kocsi belseje (fotó: wikipedia)

Most sem sikerült tehát csendesen eredményt hirdetni, egyelőre nem tűnik biztosnak, hogy valóban Ganz-Skoda érkezik Miskolcra. Erre az elhúzódó újabb KDB döntések miatt valószínűleg idén már nem is kapunk választ, remélhetőleg azonban január végére le lehet végre zárni az eljárást, és Szeged és Debrecen után Miskolc is megkaphatja az alacsonypadlós villamosait. 

Amennyiben a Skoda nyer mégis, abban az esetben Miskolc a fentebbi fotókon is látható 15T, vagy ehhez hasonló típust kap várhatóan. A kocsik forgóváza a csuklókban található, így a belső tér hosszú, keskeny csuklóalagutakkal szabdalt. A járműből korábban Prága 250-et, míg Riga 20-at rendelt, mindkét város első kocsijának érkezésekor külön bejegyzést közölt a PTinfo.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr763413133

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hegylako01 2011.11.26. 16:53:40

Jó összefoglaló.
itt a magyar ismertető a tipusról
hu.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_15_T

jack o'neill 2011.11.26. 19:20:20

Azért az a csukló alagút elég keskeny mit ne mondjak. Meg azért egy első ajtós rendszer ezzel a tujával hogy működne?

NAR 2011.11.26. 19:50:38

Komolyan nem értem, a kiírás szerzője nem tudja, hogy lehet Word-ben listát írni és sosem járt matematikaórán, hogy megtanulta volna, hogy kell egy állítást megfogalmazni? Valahogy így (ha jól értem, mert tényleg eléggé érthetetlen):

A referenciavillamosokra vonatkozó feltételek:
* legalább 8 legyen belőlük
* jármű két oldalon ajtózott
* egyterű
* az utastér állóhelyi alapterületét alapul véve részben (min. 50 %-ban), vagy teljesen (100 %-ban) alacsony padlós,
* normál nyomtávú

vagy
* legalább 16 legyen belőlük
* jármű két oldalon ajtózott
* egyterű
* az utastér állóhelyi alapterületét alapul véve részben (min. 50 %-ban), vagy teljesen (100 %-ban) alacsony padlós,
* egyéb nyomtávú

KissGecihuszár 2011.11.26. 19:57:15

@jack o'neill: Első ajtót itt el lehet felejteni, majd az MVK összes ellenőre az 1-es, 2-es viszonylaton fog kolbászolni, hisz az 1,1A buszviszonylat úgyis megszűnik, ill lerövidűl, a többin, -talán kivétel ez alól a 31,32,35-ös viszonylat- pedig napközben úgyis csak 1. ajtózás van, mint 15 éve, oszt mégse halt bele az 1. ajtózásba senki. Egyébként, ha jól tudom, a villamosokon most sincs 1. ajtózás, legalább is, nappal, max csak este,ill hétvégén reggel és este?! Remélem, "szeretett" BKV-nk is el fog gondolkodni az 1. ajtózás kiterjesztésén, legalább is csúcsidőn kívűl, a szóló kocsikon, sőt este 20h után akár mindegyik (troli és "normál" buszviszonylaton és akkor akár még csökkenteni is lehetne a jegyárakat, mondjuk 250.- re, mert max ekkora viteldíj lenne reális ezért a szarhalmazért,amit nyújtanak, hisz azért végűlis eljutsz A-ból B-be...

hegylako01 2011.11.26. 20:00:21

@KissGecihuszár: Hivatalosan van első ajtózás a villamoson is. A vezetőtől függ, hogy betartja e.

TH 2011.11.26. 21:44:26

@mestska: a 30 villamosból huszonkettőt kivontak ideiglenesen a forgalomból, 11-et műszaki okokból, 11-et pedig megelőző jelleggel (azokat vonták ki, amiknek a futásteljesítménye elérte a 25 ezer kilométert).
A hiba a GMT által szállított kerekekkel kapcsolatos, valami gumi alkatrésszel, ami a vibrációt és zajt csökkenti...
Az alkatrészeket mind a 30 járművön garanciálisan cserélik.

És amennyire láttam, a csere gyorsan megvolt, eléggé sokat látok mostanában ezekből a villamosokból. :)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.26. 22:10:13

@TH: köszönöm, ez a gumi dolog nem volt tiszta.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.11.26. 23:01:50

most nem azért, de nincs olyan, hogy ganz-skoda, tudtommal egy kereskedelmi iroda a ganz belőle, minden érdemi meg skoda. ennyi erővel az ansaldonak is lehetett volna annyi esze, hogy ganz-ansaldoként indul, mert volt olyan is.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.26. 23:21:08

@milliliteratura: a hivatalos pályázó a ganz-skoda volt. Nyilván az összes referenciát, az összes anyagot az anyacég hozza. Az Ansaldo esetén egyébként a DIGÉP alvállakozó volt.

premium salmon 2011.11.27. 12:13:09

Több dolog nem világos számomra:
- honnan kapott elő referenciát a Skoda, ha az értelmezésben nem adtak igazat neki? Nem tudni a rigai 20 tujából hány futott 25 000 km-t 2010 végéig, mert bár ezek is egyirányúak - mint minden 100% AP szállítás és rendelés a KKE régióban – legalább a rigaiak azonos/hasonló járművek, mint amiket Miskolcnak ajánlottak.

- hogyan nyerte meg a legutóbbi III. menetet a Skoda - még a Ganz elő/álnév nélkül :-)- lényegében azonos referencia-követelménnyel? Csak ezért nem lett győztes, mert a CAF és az AB kinyírta egymást és akkor még nem nyerhetett az egyedül állva maradt pályázó. (Most már igen!)

- tévedés ne essék, a nem-orthodox kiírás révén a döntésben semmilyen(!) műszaki-szakmai szempont (befogadóképesség, tömeg, konstrukció, forgóvázak és ajtók száma, elhelyezése, utasáramlás, stb.) sem játszott szerepet. A kétéves garanciális karbantartás díja (az ajánlati ár kevesebb, mint 1 ezreléke(!) döntött a messze legdrágább mellett!

- ami a politikát illeti: a minap.hu titkolja, hogy is született az új döntés, a boon.hu meg megírja, hogy öten szavaztak, ebből ketten(!) ellene (a mérnök és a közbeszerzési szakértő) Akkor kik (politikusok?) és milyen kompetenciákkal (szakmai? műszaki? egyéb?) döntöttek másképp? Mi a közérdek és ki képviseli?

BPO654 2011.11.28. 10:38:00

Ez tehát a cseh ULF. Lekoppintották az ULF-ot.
Nade mind1, ha ilyet vesznek, remélem akkor már a rigai modellt veszik meg, amelyiknek nem olyan ronda, agresszív az arca -homlokfala. Mi a szerepe az egészben a Ganznak?

BPO654 2011.11.28. 15:36:21

Rájöttem mitől Ganz. Csak annyi, h a moduláris 3 szekciós 4 forgóvázas sima futású teljesen a.p.-ós középen hajtott és terhelt jármű már 1971-ben meg volt tervezve, és '72-'73-ban pedig gyártották. Mégpedig a Ganz. Ez pedig a kisföldalatti. 40 év kellett ehhez a cseheknek.............:D
Az ULF pedig uez, csak sokkal bonyolultabb, és nem lég- hanem vízhűtéses a motorja. És jó drága... .

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.28. 17:20:42

@BPO654: az a szerepe a Ganznak, hogy hivatalosan a Ganz-Skoda volt az induló. ez nem két cégnév egymás mellett, ez egy itthoni cég neve.
www.resonator.eu/gyartok.php?id=24&lang=magyar

BPO654 2011.11.28. 17:23:56

Az a.p-ós ICS, azaz a Ganz kisföldalatti kétirányú. Ezért Ganz-Skoda, lehet erre hivatkozni, nem?
Ez a villamos átjárható, igaz elég szűken. Méretre szabva leválthatná mai kismetrókocsikat akár. Szélessége 2,2 m. kelene legyen, ennek min.2,3 m., magassága pedig 2,6 m., 3,6 helyett.

BPO654 2011.11.28. 17:33:53

@mestska: Attól Ganz amit írtam. Amit írtál azt tudom. Az, h felvásárolják a cégeinket mert nálunk az a divat, h eladunk mindent, az tükrözi a szemléletbeli különbségeket... .
Most már bemutathatják referenciának, h 40 évvel ezelőtt az előd cég ami csak Ganz volt és nem Ganz-Skoda, gyártott kétirányú teljesen a.p.-óst.
Ugyebár maguktól csak guruló pályagyilkos lépcsőházakat tudtak, és a dizájn is olyan szögletes csehesen ocsmány volt, csak a Porsche tudott jól kinéző vill-st varázsolni nekik -14T.
És mondom, akár gyárthatnának Pestre is új járművet esetleg itthon a kismetróra.

nyelv-ész 2011.11.29. 23:56:00

@BPO654: "Ugyebár maguktól csak guruló pályagyilkos lépcsőházakat tudtak..."

Tény, hogy hosszú és keserves út vezetett idáig, mire a Skoda összelapátolt egy életképesnek tűnő konstrukciót. Azt azért tegyük hozzá, hogy nagynevű gyártók sem találták fel rögtön a spanyolviaszt, ők is megszenvedték, mire használható alacsonypadlóst sikerült összehozniuk.

A budapesti kismetrót meg talán ne emlegessük együtt ezekkel a konstrukciókkal. Tény, hogy egy egyedi és mellesleg jól sikerült konstrukció, de azért nem ugyanaz a kategória, mint ezek a hason csúszó alacsonypadlós villamosok.

BPO654 2011.11.30. 23:24:43

@nyelv-ész: az a kostrukció csak a cseheknek 40 év kellett hozzá.

BPO654 2011.11.30. 23:26:41

@BPO654: Uaz a konstukció...:XD

VW józsi 2012.01.02. 13:51:08

Nagy szégyen ez, hogy a Magyar ipar nem tud gyártani villamost. Lenne rá igény, és munahely teremtő is lenne.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2012.01.03. 17:08:27

@VW józsi:
Annyiszor, de annyiszor végig lett ez a dolog rágva. Igen jó lett volna, ha nem rombolták volna szét a magyar elektronikai termékek gyártását, de megtették.. Budapest egész villamoshálózata +Miskolc+Debrecen+Szeged tudott volna egy magyar gyárnak húsz évre elég megrendelést adni, tény. Főként, ha trolikat is gyártottak volna.. De nincs ilyen gyár, már keseregni is felesleges érte.

Abban viszont nincs szégyen, hogy a magyar ipar nem tud villamost gyártani, mivelhogy nincs magyar ipar :)

@BPO654 vagy aki tudja: Még tavalyról leragadtam ott, hogy Láng(ész) Zsolt minden erejével azon van, hogy megfúrja a Fonódó EU projektet..
Azóta semmit nem hallottam a dologról..most végül is lesz?És mikor?
Arra is csak ígéret volt, hogy a 17-es villamos a műegyetem előtt el fog menni..persze nem az ésszerű lágymányosi híd(kopaszi-gátig), de most már erről se hallottam..

1-es villamos hosszabbítást tényként közlik már ÉVEK ÓTA, meg a pénz is megvan rá(gondolom el is költötték azóta :) ) ezzel is mi a helyzet? Tudni, hogy mikor lesz és meddig lesz?

mcfigyelo 2012.01.10. 10:47:51

Mcfigyeltem egy váratlan tegnapi déli hírt a borsodi portálokon: elkésettség okán elutasították a CAF 2011. december 13.-án érkezett jogorvoslati kérelmét:
minap.hu/news.php?extend.48060.10
www.boon.hu/miskolc/a-kdb-megszuntette-a-miskolci-villamos-tender-elleni-ujabb-jogorvoslatot/1879403

Azt is mcfigyeltem, hogy január 6.-án délután tették fel ennek a hétnek a tárgyalási naptárát, benne 12.-én 10:30 kor a CAF kérelmének nyilvános ülését. A bejelentés nem elkésett?

Mcpróbáltam többször is, de nem jelentkezik be nálam a http://www.közbeszerzes.hu, de tegnap este még fennen hirdette a nemlétező tárgyalás . Kinek higgyek?

Mcfigyeléseim alapján a lényeg: a fentiek szerint még ezen a héten eldől a 31 tuja – és a miskolci utazóközönség sorsa.

premium salmon 2012.01.12. 11:54:20

Lassan ismertté válik a döntés a IV miskolci villamostender kimeneteléről. Sokféle forgatókönyv jöhet - a legutóbbi fejlemények tág teret nyitnak a képzeletnek.

Többen latolgatják, milyen járművet ajánlana Ganz-Skoda, létezik-e a sajtóban „felröppent” X35 modell? Nehezen képzelem el, hogy szupertitkos új csodatuja készülne magyar-cseh-francia együttműködésben néhány hét alatt. A kiírás különben is „utasüzemben bevált és visszaigazolt” konstrukciót vár. Egyes vélemények, rossz nyelvek szerint azonban a Skodának a 100%-ban alacsonypadlós kategóriában nincs „utasüzemben bevált és visszaigazolt” gyártmánya.

De ha netán (épp ezért) közösen fejlesztenének, mi magyarázza az Alstom 10% alatti szerepét? Valószínűbb hogy üzleti fogásról, trükkről van szó. A franciák KKE régió irányában ápolt ethosza, (szállítási fegyelme, alkalmazkodási készsége, stb.) ismert, különösen szerződéskötés után, jelentős előleg birtokában. Itt még abszurdabb a helyzet, mint a 4-es metró esetében: előbb szerződik Miskolc, utána kérdezi, mit is kap majd a 20 milliárdért. Reálisabb feltételezni, hogy valami kisértékű komponenssel száll be az Alstom - ha egyáltalán részt vállal a gyártásban(!).

Más kérdés, hogy mit ér, egyáltalán hogy merülhetett fel és elfogadható-e a vásárolt referencia, azaz bizonyított alkalmasság?

mcfigyelo 2012.01.13. 14:26:23

Mcfigyeltem még egy és még váratlanabb hírt, ezúttal az olasz IBinari szakmai hírportálon: www.cityrailways.it/home/2012/1/10/materiale-rotabile-aggiornamento-012012.html

Idemásolom a január havi szemle miskolci vonatkozású cikkének gépi angol fordítását:
”- The joint venture between Ganz and Skoda has won the tender to supply 31 trams (with an option for a further 10) for the city of Miskolc in the amount of $ 104 million. The vehicles will be based on the Skoda ForCity and will be delivered by 2014.”

Mcfigyeltem azt is, hogy az AnsaldoBreda hazájában szerkesztett lap rövid híre több figyelemre méltó elemet tartalmaz:
- tényként jelenti be a Ganz-Skoda győzelmét,
- 10 járműves opciót említ
- tudni véli, hogy a ForCityt ajánlották
- 104 millió USD-re taksálja az üzlet értékét

Mclepő lenne, ha az olaszok olyasmi(ke)t tudnának már az eredményhirdetés előtt, amit mi még nem...

Nem?

mestska · http://cities.blog.hu 2012.01.15. 10:02:12

Meglepő, de a világ közlekedési szaklapjai számos hibával dolgoznak, valószínűleg ugyanazért, mint én: a túl sok nyelv és sok esetben az információhiány a cikkek pontatlanságát okozza.

A Ganz-Skoda győzelmét leírta egyébként több külföldi lap is, hiszen azt a Skoda megjelentette a honlapján, és megjelent a sajtóhírekben. Igen, Debrecen esetén is lehetett olvasni az Ansaldo meg a CAF győzelmét is az elmúlt években.

A 10 darabos opció akár még igaz is lehet, de hogy hova kerülne ez a jármű, ésmiből finanszírozódna, azt nem tudni. És szerintem ez már felbukkant volna a hazai médiában is.

A ForCity leírása egyértelműnek tűnik, hisz ez az egyetlen típusa a Skodának, ami 100% alacsonypadlós.

Most nem tudom az euró-dollár átváltást, de a kocsik flottaára 61,6 millió euró, így a 106 millió dollár akár még igaz is lehet.

mcfigyelo 2012.01.15. 16:45:01

Mcfigyeltem, hogy az aktuális átváltási árfolyamok 315 HUF/EUR és 246 HUF/EUR alapján a Ganz-Skoda ajánlata kb. 79 millió USD, azaz kb. 25 milla hiányzik.

Ez akár az opció is lehet, ami kb. 19,5 millió EUR - ez 2 millió alatti árat jelentene.

Miből? Miért? Milyen alapon?

premium salmon 2012.01.16. 06:08:39

Most látom, hogy a cikkben még senki sem oldotta fel a referencia rejtélyt! A KDB igazat adott Miskolcnak, amiért a Ganz-Skodát kizárta, de eljárási slendriánságot állapított meg abban, ahogy ez történt. A megismételt hiánypótlásban a G-S-nek hirtelen lett referenciája Európa legnagyobb villamosgyártója az Alstom révén, akit hirtelen meg is nevezett, mint 10%-nál kisebb értékben közreműködő alvállalkozót.

Általános vélemény szerint ez az ajánlat utólagos módosítása, amit tilt a törvény és ami ellen tiltakozik az igazságérzet.

mcfigyelo 2012.01.16. 22:50:49

Mcfigyeltem volna, ha tudtam volna, hogy ki nyerte a miskolci tujatendert. A hazai média is biztatott erre: www.boon.hu/miskolc/villamosok-beszerzese-ma-kiderulhet/1884384

Mcfigyeltem ugyanakkor, hogy egyrészt a KDB-nek nincs honlapja, másrészt a Közbeszerzési Tanács / Hatóság honlapján sem szerepel a határozat, bár a boon.hu ezt délutánra valószínűsítette. Az hogy ma sem derült ki a tender eredménye, aligha róható a boon.hu rovására.

Mcfigyeltem azt is, hogy a tekintélyes Railway Gazette mai hírei között hozta a „Ganz-Skoda Kozlekedesi” 2 mrd cseh koronás miskolci üzletét 31 tuja szállítására és karbantartására:www.railwaygazette.com/nc/news/single-view/view/world-rolling-stock-market-january-2012.html

Mctakarítom mindenkinek a fáradságot az átszámítás körül: 2 milliárd CZK az biza 25 milliárd HUF, míg a 61,1 millió EUR 318 HUF/EUR árfolyamon is csak 19,5 milliárd HUF. Kérhetem a különbséget, vagy ez a rejtélyes tízes opció ára?

Mivel ma estig még nem ismert a Közbeszerzési Döntőbizottság határozata, Mestskanak igaza lehet a világ szaksajtója tényleg sok hibával dolgozik :-)

premium salmon 2012.01.18. 13:33:22

Bréking:
Megszületett a döntés a miskolci tujatenderben: győzött a Ganz-Skoda.

Ki lehet egyenesíteni a poszt címében görbülő kérdőjelet!

De ki egyenesíti ki a közvéleményben és a szakmában felhorgadó kérdőjeleket?

gemby 2012.01.19. 12:17:07

@premium salmon: főleg így:

"Nem fogadja el a KDB döntését az olasz AnsaldoBreda, tájékoztatta az Észak-Magyarországot Yosef Béla Dávid, a cég magyarországi képviselője. Mint mondta a határozatot Brüsszelben, az európai bíróságon támadják meg. Szerintük a döntés nincs összhangban a Magyarországon érvényes közbeszerzési törvénnyel, abban ugyanis szerepel a kirívóan alacsony ár fogalma, ez alapján a Ganz Skodát ki kellett volna zárni az eljárásból. Yosef Béla Dávid szerint ha Brüsszelben nyernek, akkor annak eredményeként elveszhet az uniós támogatás, amelyeket a villamosokra megvásárlására kap a város."

Qtya22 2012.02.15. 12:32:18

Ugh, bocs, most látom csak, hogy dupláztam...

premium salmon 2012.02.15. 14:42:32

Előre a 14T sikerei által kikövezett úton!

Qtya22 2012.02.16. 08:26:24

Az én értelmezésem szerint a cikk úgy fogalmaz, hogy a 25T az "Octavia", míg a ForCity a "Superb" kategórai... Miben jobb a 15T?

BPO654 2012.02.16. 23:40:39

@premium salmon: Ja, azt is a Porsche csinálta nekik.. .:D

BPO654 2012.02.16. 23:43:42

@Qtya22: Semmiben, sőt sokkal jobb is h nem az jön. Ez a 25T egész jól néz ki.
Inkább a legutolsó mondatot kéne értelmezni. Gondolom vmi olyasmi lehet azon a ...nyelvükön, h figyelik a Bp-i (és vidéki)metró troli és vill-sos lehetőségket. A gugli fordítás az ugyebár baromság. A 3,5 Mrd korún az meg mi? az eddigi rendelések értéke v más???

TH 2012.02.19. 14:27:37

@BPO654: 3,5 mrd: igen, 2007 óta ilyen összegben kötöttek szerződéseket Magyarországon a cikk szerint.
A villamos meg azért olcsóbb, mert pl. nem kell Miskolcon olyan kis ívekben fordulni, mint Prágában, valamint a síkabb terep miatt csak két futómű egység/forgóváz(?) hajtott, míg a prágaiban 3.

TH 2012.02.19. 14:29:47

@BPO654: az utsó mondatot a gúgli egész jól fordítja. annyiról szól azon a "... nyelvükön" (ezt a ...-ot hogy értelmezzük?), hogy a magyar piac egyre fontosabb számukra, illetve előtte volt egy olyan mondat, hogy Debrecenben meg kizárták a tenderből.

TH 2012.02.20. 17:15:31

@Qtya22: A 15T teljesen alacsonypadlós, a 14T - és ezek szerint a miskoli - nem. A kerekek ugyanis a 15T-nél a hosszú csuklóknál vannak, a 14T-nél viszont a hülyén, keresztben elhelyezett ülések alatt...

premium salmon 2012.02.20. 18:08:20

@TH:
@TH:
A 25T az eddigi zagyva hírek szerint 14T alapú, de 100% AP. Ez akár azt is jelentheti, hogy 3 nagy dobogóra felcuppantanak 3x2x8, azaz 48 ülést! Akkor ez a bornírt kiírás szerint teljesen alacsony padlós?

Nem lenne már ideje kiterítenie a kártyákat, bemutatni legalább egy műszaki adatlapot és főleg egy alaprajzot a magyar-cseh gyártónak? A zsozsó elvileg megvan...

TH 2012.02.20. 18:43:38

@premium salmon:
ekonomika.idnes.cz/foto.aspx?r=ekoakcie&c=A120214_161806_ekoakcie_vem&foto=VEM412f83_skoda_25T.jpg
ezen a rajzon a kerekek felett levő ülések lényegesen magasabban vannak, mint a többi...nehéz elképzelni teljesen alacsonypadlósnak...

premium salmon 2012.02.20. 21:12:21

@TH:
Ugyanazt mondjuk: a 3 hajtómű felett szimmetrikusan középen közlekedőfolyosóval 6 dobogót alakítanak ki, alápakolják a kerekeket, motorokat, áttételeket, egyebeket, és ráültetik az üléseket.

Alaprajz és metszet híján most csak aggódni, hinni, reménykedni lehet még vagy hat hétig. Mert hogy február 15. óta a magyar-csehek vannak nyeregben - Miskolc jól bevásárolt. Látatlanban. Ja és negyedrészt a mi pénzünkön!

TH 2012.02.20. 21:14:33

@premium salmon: látom nagyon skoda-ellenes vagy, nem tudom, hogy a többi gyártó lényegesen jobb-e.

premium salmon 2012.02.21. 08:13:27

@TH:

„látom nagyon skoda-ellenes vagy…”
Nem Skoda-ellenes vagyok, (a plzeniek Urquell modelljének nagy barátja vagyok:-) csak a KÖZÉRDEKET tekintem: A LEGJOBBAT A LEGJOBB ÁRON.

"a többi gyártó lényegesen jobb-e?"
A számszerű választ megtalálod a szabályosnak talált ajánlatok összehasonlításával:

Súlyszám 60% 16% 8% 16%
Cég FÁ/m€ GK/€/hódb OK/€/hódb EF/kWh/km

1. G-S 61,592 69 1 775 0,0135

2. AB 60,771 170 2 189 0,0134

3. CAF 59,011 450 2 381 0,0134

FÁ=flottaár,
GK=garanciális karbantartási díj,
OK=opciós karbantartási díj,
EF=fajlagos vontatási energiafelhasználás

Forrás: KDB határozat 16-17. o.:
217.20.139.1:8080/nid/dBHatarozatokProperties?objectID=DBHatarozatok.portal_50692

Az európai piac ítélete is elmond valamit az ajánlott tuják minőségéről:
-az AB Sirioból e blogban közölt adatok szerint 7 EU városban több, mint 300 fut
-a CAF Urbosból 14-16 város rendelt több mint 200 darabot, jóval 100 feletti opcióval
-a Skodának papíron létezik a terméke, és a 100% AP 15T-ből is csak 2 város kért

De ha valaki másképp tudja, írjon - haj-rá / do-to-ho!

TH 2012.02.21. 08:24:04

@premium salmon: "A LEGJOBBAT A LEGJOBB ÁRON."
Őszintén szólva ez mindig vita kérdése lesz, ha megnézed a korábbi villamos, busz és metróbeszerzéseket, olyan nem volt, hogy ne induljon hatalmas vita arról, hogy "ez vacak, de nem, az a vacak, de neeem, mert az használhatatlan ócskaság, ez 10x olyan drága, mint kéne, az meg még sokkal drágább" stb. És általában valóban nem a - valószínűleg - legjobb nyer...
A kérdés igazából az, hogy a nyertes cég betartja-e azt, amit a pályázatában ajánl...tényleg annyiba kerül-e egy villamos, annyit kell-e fizetni majd a karbantartásért, és bírják-e az alkatrészek addig, amíg kell nekik.
Azt gondolom, hogy erre egyik gyártónál sincs garancia, illetve esélyes, hogy a skodánál több lesz a meghibásodás kezdetben, mint a többi modellnél lenne, de hogy hosszútávon melyik a legjobb döntés? ahhoz szerintem most jósnak kell lenni, hogy el lehessen dönteni, de utólag majd könnyen leszünk okosak.
ui.: szerintem esélyes, hogy nem a skoda volt a legjobb választás, és jogosak az aggályaid.

premium salmon 2012.02.21. 13:01:27

@TH:
Persze hogy az ideális elérhetetlen, de mindent meg kell tenni, hogy a relatív legjobbat tiszta elvek sok-sok objektív szempont, arányos súlyozás és valóságos mérőszámok, fajlagos absztrakt mutatók alapján kiválasszuk:-) Így nem kell utólag magyarázkodni se

Ez a háromrétegű fejléc a miskolciak elvárt irányértékeivel jobban kifejezi a szitut:
Súlyszám60% 16% 8% 16%
Cég FÁ/m€ GK/€/hódb OK/€/hódb EF/kWh/km
Becsült - 1 700 1 000 0,0135 max. pont

mcfigyelo 2012.02.21. 19:08:25

Mcfigyeltem, hogy a vidéki közösségi közlekedési tenderek körüli anomáliákról cikket hozott le a HVG, és viszonylag részletesen foglalkoznak a IV miskolci villamos tenderrel is.
hvg.hu/hvgfriss/2012.07/201207_videki_villamosfejlesztesek_trukkok_es_tuja

Azt is mcfigyeltem, hogy a szegedi troli botrányban is főszereplő a Skoda. Ott is nyert - bár most az Ikarusszal társult Ikarus-Skoda néven - és ott is nagyon drága volt – közel 30%-al többet kérnek, mint az SZKT saját gyártású trolija.

Mcfejtette a lap a Ganz-Skoda tulajdonosi struktúráját és azt, hogyan lett a Resonator Kft-é a GANZ név használata, ill. bemutatta a feles társak üzleteit a cég 2006-os alakítása óta.

Mctudjuk azt is, hogy „nem szimpla projektcég” az ajánlattevő GANZ-Skoda, de azt nem, hogyan gyártanak majd tujákat a Budafoki út 59. 3. emeletén az Alstom (10% alatti) részvételével?

mestska · http://cities.blog.hu 2012.02.27. 09:03:12

@mcfigyelo: Az Alstom részvételével sehogy :D

MHD 2012.03.04. 12:05:53

Prágában megint gondok vannak a Cityvel, 18 darabot ki kellet vonni a forgalomból, mert idő előtt elkoptak a fékbetétek a tárcsaféken. A Skoda szerint a gyártó hibája (kérdés hogy melyiké?).

TH 2012.03.08. 09:39:28

@MHD: vicces lenne, ha bármelyik autógyár elkezdené a beszállítókat okolni valamelyik gagyi alkatrészért. Kit érdekel? a gyár felel érte a vásárló felé.