PTinfo

Varsó kétirányúra vált

2012. február 27. - mestska

Lengyel területen nem divat a kétirányú villamoskocsi használata, nem is tudok hirtelen olyan hálózatot mondani, ahol a teljes villamosforgalom kétirányú kocsikkal bonyolódna. Pedig a két vezetőállásos, kétoldali ajtós kocsiknak megvan a maga előnye: egyszerűbb fordítani őket közbenső végponton, nem kell nekik külön hurkot építeni, igaz a plusz ajtók az ülőhelyek rovására valósulhatnak meg.

Kétirányú Skoda 19T Wrocławban (fotó: Stefek_8335)

Lengyelországban a trendet Wrocław törte meg, 28 darab 19T jelzésű, kétirányú villamost rendelt 2009-ben a Skodától, az utolsó példányt nem is olyan rég, decemberben szállították le. Az akkor a Skodánál is új megoldásnak számító kétirányú megoldást a lengyel média külön kiemelte és hangsúlyozta, sőt egyenesen a metróhoz hasonlította jellegében! A kocsi belső elrendezése a fényképek alapján ugyanakkor nem sikerült valami jól.

Wrocław után most Varsó döntött úgy, hogy bevezeti a kétirányú kocsikat a hálózatán. Ehhez egyelőre nem írtak ki új tendert, a 168 villamosról szóló, jelenleg is futó gigarendelésből már a 100. kocsit szállító PESA-val azonban leültek, és módosítottak a szerződésen. Ennek értelmében hat kocsit kétirányúként szállít le a PESA, amelyért Varsó 10%-nyi költségtöbbletet fizet a kocsik eredeti árához képest. Az első kétirányú kocsit már szeptemberben leszállítják várhatóan.

A 100. Swing (fotó: www.ztm.waw.pl)

A PESA-nak jól fog jönni a kétirányú kocsi, hiszen Miskolcon vagy Debrecenben épp emiatt a kitétel miatt nem tudtak indulni a villamostendereken. Elképzelhető, hogy a mostani hat mellé további harminc is érkezhet, varsói nyilatkozatok alapján ugyanis az elkövetkező napokban-hetekben egy újabb villamosbeszerzési tender is indulhat, amely harminc kétirányú kocsiról szól. Bár a körülmények miatt a PESA-t tartják esélyesnek, a Solaris is bejelentkezett a jénai kétirányú kocsijával. A fővárosi piac megszerzése érdekében a Solaris várhatóan éles csatát kezdeményez.

Jénai Solarisok (forrás: www.rynek-kolejowy.pl)

Varsó a külső körülmények is arra kényszerítették, hogy elgondolkodjon a kétirányú kocsik bevezetését. A mostani szerződésmódosítással érkező hat kocsi ugyanis Varsó új villamosvonalára (hálózati térkép, az északi kék vonal az), a jelenleg is épülő északi Maria Skłoowska-Curie hídon átvezető vonalra kerülne. A híd építése előrehaladott állapotban van, egy-két hónap és az autósok használhatják.

Egy korai látványterv a hídról, nem Pesával... (forrás: mostpolnocny.warszawa.pl)

Egy tavaly őszi pillanat az építésről (fotó: mostpolnocny.warszawa.pl)

A villamos ugyanakkor csak valamikor az idei év végén-jövő év elején tud elindulni, ráadásul engedélyezési-környezetvédelmi problémák miatt egyelőre csak egy kis szakasz épül meg a jobb parton lévő hídfőn túl. (ütemezési térkép). A vonal folytatását Tarchomin irányába tervezik, de jelen állás szerint 2013-14 előtt nem várható a megépülése. Az átadni tervezett első szakasz végén ugyanakkor nem lesz hurok, így nem véletlen a kétirányú járművek felmerülése.

 Varsó két partja között ez a negyedik villamoskapcsolat lesz egyébként, és ne feledjük új kapcsolatként épül a kettes metróvonal is. (Megjegyzendő, hogy 2000 óta ez a harmadik új Visztula híd lesz, amit átadnak a városban)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr574208080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.02.27. 09:28:32

Alacsonypadlós villamosoknál szerintem annyira nem vészes a kétirányúság. Magas padlósnál a lépcső nem számít bele az állóhelyekbe, tehát kétszer annyi a "veszteség", ha mindkét oldalt van. Alacsony padlónál viszont lehet olyan elrendezés, mint pl a budapesti Combinokon, hogy az ajtó előtt tánctér, beljebb viszont több ülőhely. Jó, ez esetben beljebb sincs több ülőhely, de a csukló és a forgóváz közötti részen (ahol a lehajtható ülések vannak) lehetne fix 2+1 székezés, ha nem a nagykörúti heringjáratra készült volna a gép.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.02.27. 21:43:17

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Ugye pont a korábbi varsói PESA-k tapasztalatain alapulva módosítottak az üléselrendezésen, az utasok állítólag túl szűknek érezték a 2+1-es üléselrendezést.

Radio Silicon 2012.02.27. 22:31:35

taggelni való ablakfelületből szerencsére van elég ;)

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.02.27. 22:58:38

Anno a 67-es villamosnak volt forditoja, meg a 44-esnek aminek hangulatos vegallomasa volt a Bosnyak ter mogott a Rákospatak utcanal.

v2peti 2012.02.27. 23:18:45

Ha jól rémlik, az a 67-es hurokvégállomás megvan még. Ott fordul a 62-es villamos. A többi hurok szépen eltünedezett. Van még egy hurok talán a 3-as végállomásán, de ott mintha egy delta is lenne. Nem is tudom, hogy most ott hurkon vagy deltán fordul a villamos. Máshol meg nem rémlik hurok.
42 megszűnt, Móricz megszűnt, Margit híd megszűnt, 6-os végállomás megszűnt, hogy csak az utóbbi ca. 10 évben megszünteket említsük.

taksony11 2012.02.27. 23:55:01

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Pont a kétirányúságból következik, hogy a kombájnban 1+1 elrendezés mellett nincs meg a minimális ülőhely %

Tell Vilmos 2012.02.28. 08:02:42

B@szus milyen jól megy a Lengyeeleknek! Nincs az a rohadt széthúzás mint nálunk. Bp.-en is el kellene még vagy két új híd. Aquinqumnál és Csepelnél...

innovation 2012.02.28. 09:38:28

@Tell Vilmos: és új villamos vágányok, troli viszonylatok, gyalogos híd, egy ép körgyűrű, átgondolt vonatközelkedés, új buszok, volán-MÁV-BKV kooperáció, tiszta kocsik, tiszta város. OK, tudom: idealista vagyok. :/

ruba 2012.02.28. 11:33:09

Az 59-esnek ma is mindkét végállomásánál (János kórház, ill. Farkasrét Márton Áron tér) hurok van. Emellett megvan még a hurok a Moszkva téren is, csak nem használják, de tervbe van véve, hogy a meghosszabbított Fogaskerekű fogja használni. Nem szabad emellett még elfelejteni a Pesterzsébetet sem, hiszen az is csak egy hurok, igaz, jó nagy:).

Tell Vilmos 2012.02.28. 12:18:46

@innovation:

Istenem beh' szép is lenne!!!
Szerethető város lenne!

giovanni p 2012.02.28. 13:24:17

Egyébként Varsó a Berlini példát követi: ott is a nagy darabszámba rendelt egy irányú villamosokból kértek egy kisebb adag a kétirányú változatba: ez történt a AEG GT6N-el és ismét a Bombarier Flexity vel.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.02.28. 19:49:11

@taksony11: Persze, hogy amiatt van, de az ajtók előtti állóhely nem veszteség mint a lépcsős kétoldali ajtósoknál. Tehát az elrendezés az egyoldali ajtósoknál olyan lehet, hogy végig ülőhelyek, és mellette végig az ajtó oldalon állóhelyek. A kétirányúnál pedig hosszirányban elválasztva ülő és állóhelyes "szakaszok". Az ajtó előtt nagyobb állóhely, az ajtók között pedig mondjuk nem 1+1, hanem 2+1. Az pedig szerintem megrendelői kérdés, hogy hány ülőhellyel kéri, a Nagykörúton inkább a minél magasabb össz férőhely volt a cél, így az ülőhely nyilván kevesebb.

taksony11 2012.03.05. 13:18:32

a kombájnban a belógó csuklók és a forgóvázak annyi helyet vesznek el az utastérből hogy a rendelkezésre álló terület még így is kisebb
mint az ics-nél.

A megrendelő nem kérhet akármit, pl. fedett pőrekocsit mert több állóhely van benne.