PTinfo

Zónázó villamos Madridban

2012. március 09. - mestska

Madridban egymástól szeparáltan két villamosüzem létezik, összesen három vonallal. Az egyikhez egy 5,4 kilométeres viszonylat, míg a másikhoz egy 8,7 illetve 13,7 kilométeres vonal tartozik. A nálunk megszokottakkal ellentétben a vonalak nem a belvárosi, sűrű forgalmú utcákon közlekednek, hanem a kül- és elővárosokban hordanak rá a metróhálózatra. (térkép)

Át az autópálya felett (fotó: migueljv)

A leghosszabb, hármas számú vonal pl. a 10-es metró Colonia Jardin nevű állomásától indul (a ketteshez hasonlóan egyébként) és halad tovább szinte egyenesen nyugati irányba, elérve a 46 ezer lakosú szatellitváros Boadilla del Montét. A vonal Boadilláig alacsony népsűrűségű területeken, sőt néhol egyenesen minden lakott területtől távol eső részen halad keresztül, raktárbázisok, autópályák, alul- és felüljárók jellemzik a szakaszt, néhol már a csak a gémeskút hiányzik. Két kép látható lentebb a google street view szolgáltatásából érzékeltetésül. 

 

Óriási forgalmú megálló lehet :)

A szatellitváros jelleg miatt a vonal forgalma is meglehetősen kiegyensúlyozatlan: míg hétköznap reggel 5 percenként közlekednek a 302-es Citadisok, addig a hétvégén mindössze félóránként követik egymást a vonatok. A legnagyobb utasforgalom jellemzően Boadilla és Madrid között, így nem csoda, hogy a vonatok felgyorsítása érdekében egy új, expresszvillamos szolgáltatást vezetett be az üzemeltető. Eszerint a 7:20-kor (ki van ébren akkor Madridban? :) és 8:20-kor induló kocsik csak a Boadillán belüli hat megállóban állnak meg, onnantól kezdve valamennyi megállón csak áthaladnak a belső végállomásig, öt perccel csökkentve a menetidőt. (vélhetően többel is lehetne, de ebben az esetben utolérnék egymást a kocsik)

Ipari park

Ugyan maga az expresszjárat nem nagy dolog, számtalan, megállót menetrendszerűen kihagyó autóbuszjárat van Budapesten is. Villamosnál persze előzni egy kicsit nehezebb, így a madridi példa nincs is elterjedve, bár jellegében nagyon hasonló a nálunk is ismert zónázó vonatokhoz. A magyar villamosvonalakon látnátok valahol értelmét egy hasonló üzemnek? 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr984298813

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2012.03.09. 09:16:24

Hirtelen az jutott eszembe, hogy valami hasonló pl. a 41-es villamos esete, ami a budai rakparton vagy Kamaraerdő környékén csak akkor áll meg, ha van fel- és leszálló.

ruba 2012.03.09. 10:18:00

Ilyen rendszernek Budapesten nem nagyon látom értelmét, hiszen nálunk nincs olyan villamosvonal, ami útjának egy jelentős részét szinte, vagy teljesen lakatlan területen teszi meg. Talán még a 41-es külső szakasza ilyen, de ott meg nincs a külső végállomásnál jelentősen nagyobb forgalom. Szerintem itt az is bőven jó, hogy ezek a villamosok a kevésbé forgalmas időszakban nem állnak meg, ha nincs le- vagy felszálló utas.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2012.03.09. 12:04:21

Szerintem ez az az eset, amikor a villamos megnevezés használata és a Budapesti villamosokkal való hasonlítgatás megtévesztő.

A spanyolok könnyűmetrónak nevezik, holott létezik náluk villamos kategória. Budapest környékén az ilyen jellegű üzemet jelölte klasszikusan a HÉV (de ezek többségét elnyelte a városi villamoshálózat.)

Ma ilyen vonalunk nem nagyon van. Ami a legjobban hasonlít rá, a 41-es külső szakasza, a 14-es részben, illetve a ráckevei HÉV-vonal.

A 41-esen és a 14-esen természetesen a törzsszakasz forgalma miatt nem lehet zónázást csinálni. A Ráckevei HÉV-nek viszont nagyon jót tenne valami hasonló gördülőállomány, és igen, valódi zónázó menetrend lehetne rajta (nyomokbann ma is van).

tom-a-hawk 2012.03.09. 16:37:05

Voltam, lattam, utaztam. Sztem a madridi villamosok tipikus peldaja a strukturalis alapok pocsekolasara. Ilyen helyeken a busz (esetleg buszsavon) sokkal koltseghatekonyabb. De ha van teli zsak penz, akkor lehet mutatoba csili-vilit epiteni :)

ruba 2012.03.09. 22:12:40

@Comandante en Jefe: Egyetértek, a Ráckevei HÉV-en tényleg lehetne gyorsítani. Sajnos pont az ellenkezője zajlott, lassan 10 éve (pontosan már nem emlékszem mikor), hogy megszüntették a gyorsvonatokat, pedig régebben volt reggelente 2-3 vonat Ráckevéről befelé, ami nem állt meg mindenhol. Bár tényleg nem volt olyan sokkal gyorsabb, de legalább az embernek megvolt a haladás érzete.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.09. 22:27:01

@tom-a-hawk: hát, nem véletlen, hogy a további vonalak építése elmaradt, a kocsikat meg nem győzték hová kiszórni.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.09. 22:30:22

@Comandante en Jefe: A metro ligero névről írhattam volna, sajna a közlekedés fórumon is van egy olyan nézet, hogy metro ligero, tehét ez is metró. Pedig ez egy kutyaközönséges villamos, amit a spanyolok vidékre építettek ki.

Persze a pálya szeparált, de ennyi erővel az egyes villamos is metro ligero lehet a felújítás után :)

Egyszer csinálok már egy posztot az ilyen fals metrókról :D

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.10. 08:04:36

Intersziti írta a témában:

www.bsag.de/111214_Linienuebersicht_2011_.pdf

Ez a brémai nappali hálózati térkép. Egyrészt a belvárostól "sematikus északkeleti" irányban látható Kirchbachstrassénél, ahogy a 4-es szétválik egy 4-es és egy gyorsjárati 4S viszonylattá, illetve ugyaninnen kelet felé az 1-es és 1S viszonylatok. Másrészt, ha nyugaton elnézünk a "sárga" viszonylatok végére, Gröpelingenbe, onnan is indul egy 3S expresszjárat a 3-assal párhuzamosan, elég markáns megállókihagyásokkal.

Ez utóbbit meg is néztem a menetrendekben, a végállomástól, Gröpelingenből tíz percenként indul egy alapjárat, a reggeli csúcsban minden második alapjáratot két perccel megelőzve indul egy expresszjárat (vagy zónázó, itthoni nevén). A zónázó első megállója az alapjáratnak tíz percébe kerül, a zónázónak hétba, vagyis tíz perc alatt hármat nyer, ráadásul ebben az első megállóban már 5-5 perces közös követés alakul ki. Szóval Bréma elég jól nyomja.

A lentebb említett zónázó budapesti 3-assal is Nagy Lajos királyné - Örs között hozni lehet jó három percet, ez nem tűnik soknak, de oda-vissza már hat perc, amivel egy kocsit meg lehet spórolni a vonalon.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2012.03.10. 09:24:53

@ruba:
Ja, csak az a "haladásérzet" a mai menetrendben azt jelentené, hogy a belső megállókban 15 helyett 30 percenként van vonat...

Ellenben ha a gyorsvasúti szerelvények helyett a célnak jobban megfelelő kisebb befogadóképességű, elővárosiasabb kialakítású villamoskocsik lennének, akkor esetleg meg lehetne csinálni. Persze akkor meg ott a másik menetrendi korlát, hogy túl nagy időnyereség nem lehet, mert utolérik egymást a kocsik, vagy meg kell oldani az előztetést.

A Ráckevei vonalnál azonban lenne egy B verzió is, használhatna a gyors és a lassú viszonylat eltérő pályát egy szakaszon - hiszen adott egy villamosvonal a Gubacsi úton.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2012.03.10. 09:47:29

@mestska:
Ezen még sokszor el fogunk vitázgatni :)

Persze, lehet mondani, hogy ez is csak villamos, és valóban, műszakilag nézve közúti vasút, ami nálunk azonos a villamossal.

A light rail (tren/metro ligero...) egyik oldalról sem zárt kategória: a teljesen szeparált, nehézmetrónál kisebb befogadóképességű rendszerektől a kutyaközönséges városi villamosig folytonos a skála, gyakorlatilag minden belefér. A "villamos" szavunk (ill. a spanyol tranvía) viszont ennek a skálának egy adott végét jelenti.

A szóban forgó rendszer funkciójában eltér a tipikus városi villamosvonalaktól (hogy emellett még értelmetlen is, azt elhiszem nektek, ez innen messziről kevésbé látszik...), peremvárosi-elővárosi ráhordó szerepe van, szokásos városi villamosnál (vélhetően) jóval magasabb átlagsebességgel stb.

Természetesen ha ez egy nagyobb villamoshálózat eleme lenne (mint nálunk a 14-es, 1-es), akkor nem merülne föl külön név adása.
Nálunk van egy rendszer, aminek a "súlypontja" villamos, és a kicsit kilógó elemeket nem szeparáljuk le róla.
Barcelonában sem merült fel, hogy könnyűmetrónak nevezzék a villamosukat, hiszen jelentős szakaszán városi jellegű vonalakról van szó.
Itt viszont a rendszer a saját jogán kap egy úgymond jellemzőbb LRT-nevet...

---

IC felvetéséhez:
Azért az nem véletlen, hogy a zónázás többnyire sugárirányú, elővárosi jellegű vonalakon szokás, és nem körgyűrűkön, ahol a jellemző utazáshossz olyan 3-10 megálló...

magyar bucó 2012.03.10. 12:22:21

Ez fordítási hiba, az ilyen jellegű jármű nálunk a HÉV-nek felel meg. Az is sínen halad, ármaszedője is van, mégsem villamos...

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.10. 12:25:15

@magyar bucó: :))

megnyugtathatlak, hogy nem fordítási hiba, ennél jóval bonyolultabb a városi kötöttpályás közlekedési eszközök nevezéktana.
Ez egy elővárosba kifutó villamos / közúti gyorsvasút.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2012.03.10. 12:30:50

Amikor eszitek egymást a nevezéktanon, tessék visszanézni az időben - hu.wikipedia.org/wiki/T%C3%A1trai_villamosvas%C3%BAt minden villamos amit nem dízelmotor hajt és alapvetően magyar találmány:) A metró is csak anyagi okokból különbözik, 3. sin = olcsóbb alagút. A nyomtáv meg végképp nem kategória témában - hu.wikipedia.org/wiki/Nyomt%C3%A1vols%C3%A1g

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.10. 12:34:28

@Comandante en Jefe: A light rail az egy divatszó, sok olyan dologra alkalmazzák, ami nem az, különösen az egyesült államokban. Nem is tiszta a fogalom, ahogy te is írod, hiszen light railnek hívják a norfolki vonaltól kezdve a DLR-ig mindent, eszméletlen széles műszaki és forgalmi kategóriát teremtve

Itt a kontinensen (és nálunk) kicsit szofisztikáltabb a dolog. Ez a magyar terminológia szerint a közúti gyorsvasútból a gyengébb kategória lehetne. Ez a villamoshoz sokkal közelebb álló dolog, emelt paraméterű kivitelben. Az egzotikumot itt az adja, hogy az elővárosokba fut ki.

A metro ligerot lehet ennek is értelmezni spanyolul, itthon azonban a metrónak, vagy a szó szerinti fordításnak a könnyűmetrónak egész más jelentéstartalma van.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.10. 12:36:40

@nomad: nem esszük egymást :), a te meghatározásod sem rossz, különösen a magyar találmány :D

A metró egyébként nem az alagúttól vagy a harmadik síntől metró.

Abban viszont teljesen igazad van, hogy a nyomtáv teljesen lényegtelen.

kofy 2012.03.10. 12:36:46

Pesten a Ráckevei HÉV mellett Csepeli HÉV-nél lehetne esetleg alkalmazni: csúcsidőben ne álljon meg minden vonat a Szabadkikötőnél. Elég ha pl. minden második megáll. Alig van utas, és így rövidülhet kb. 2 perccel a menetidő.

mellékvágány 2012.03.10. 14:49:13

Bárhol el tudom képzelni Budapesten, amikor pl. a műszaki okok miatt feltorlódott járművek újraindulnak. Sokkal gyorsabban helyreállna a rend, ha az elöl lévő kocsikat (az utasokkal együtt) előre küldenék. Ehhez persze tájékoztatás lenne szükséges (idegen nyelven is), hogy aki nem akar pl. a végállomásig utazni, az gyorsan pattanjon le!

NAR 2012.03.10. 19:03:56

A Szentendrei HÉV vonalán is el tudom képzelni, hogy csúcsidőben a Szentendréről jövő/-re menő (vagy minden második) szerelvény ne álljon meg Rómaifürdőn, Filatorigátnál, esetleg Tímár utcánál vagy Csillaghegyen sem. Így a forgalmasabb helyeken ugyanannyi szerelvény állna meg és talán utol sem énék egymást.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.03.11. 10:42:06

Ezekkel a zónázókkal a legnagyobb gond a pályakapacitás. Menetrendi ábrán (út-idő diagram) nagyon jól látszik, hogy egy, a többitől eltérő sebességű menetvonal mennyivel több pályakapacitást igényel. Sőt, minél hosszabb a nem-megállós szakasz, és minél nagyobb menetidő különbséget akarunk az alap és a gyorsított/zónázó között, annál többet foglal. (nyilván előztetni nem akarunk, mert az legalább 4 perc plusz az alapjáratnak, legalábbis vasúton) A budapesti villamosokon olyan sűrű a követés, hogy fizikailag nem lehet zónázó rendszert csinálni. A külső 10-15 percezős részeken, ahol lehetne, ott meg ugye pont nincs semmi szükség egy alap és egy gyorsjáratra. Érzésre a HÉV-eken is valami hasonló lehet a helyzet (nem számoltam ki), különösen a szentendrein és a csepelin, a ráckevein talán belefér, ha nem biciklitempójú szüttyögés lenne a belső részen, és nem olyan menetdinamikájú járművek amilyenek. Kb Flirt, 80-as (a belső, városi részeken) pályán és akkor lehet valamit csinálni.

Az ideológiai vitába pedig beneveznék a berlini Metrobus vonalakkal. :P

magyar bucó 2012.03.11. 10:45:59

@mellékvágány: Aha, tényleg jó ötlet. A közbenső megállóban félórája várakozók anyázása külön élmény lenne, amint megállás nélkül elhúz mellettük...

Jakabfy Tamás 2012.03.11. 23:23:25

@NAR: A szentiendreit én is számolgattam. Batthyány-Békás között 10.8km, 21 perc. Ha csak a nagyobb átszállóhelyeknél állna meg (Margit, Szentlélek), 7 megálló esik ki, ami saccra 10 perc gyorsulás. (Okosabbak meg tudják mondani pontosabban?)
Azaz ha 15 percenként indul Békásig "személy", akkor 2 perccel előtte elmehet egy "zónázó" Szentendrére úgy, hogy nem éri utol az előző személyt (aminél 10 perccel gyorsabb, de annak 13 perc előnye van). Csúcsidőn kívül szerintem minden további nélkül csinálható, csúcsidőben most 6 perces a követés, így valószínűleg csak úgy, ha megállítjuk más közbülső megállókban is.

@mellékvágány: A 4-6 villamos torlódásánál a lehetőség (utastájékoztatás technika) is adott volna, kéne csinálni!

BPO654 2012.03.22. 22:15:05

@NAR: Az nem tűnt még fel, h minden megálló ltp-eket érint??? Árpádfejedelem, Flórián környéki ltp-ek, Kaszásdűlő, utána a másik oldalon a Pók utcai.... . Békásig sűrűn lakott városrészek vannak egymás után, itt nem lehet bevzetni a feltételes megállót ahogy az 59-61-en, ráadásul a hév sokkal több utast is visz így szinte mindig van le v felszálló még éjjel is.
A jelenlegi biztberek mellett a sűrítés sem elképzelhető ahhoz fejlesztés kéne sok mrd Ft-ért, de mindnekelőtt a kábellopásokat kéne megszüntetni... .

NAR 2012.03.25. 14:27:43

@BPO654: Rómaifürdőnél pont nincs lakótelep. Filatorigát is határeset, a Kaszásdülői lakótelep közelebb van a Kaszásdülő HÉV-megállóhoz vagy a 86-os és 206-os buszvégállomáshoz. Az óbudai tízemeletesekhez is közelebb van a 86-os és 206-os busz, mint a HÉV. Elég üres szokott lenni az a megálló (az előtte és utána következőhöz képest).

mestska · http://cities.blog.hu 2012.04.04. 23:06:23

7,9-re pontozták az új járatot az elégedettségi skálán:

www.vialibre-ffe.com/noticias.asp?not=8663