PTinfo

A közterek prostituálása?

2012. március 25. - mestska

Nem is olyan régen történt Budapesten, hogy a korábbi Ferenc körút névre hallgató metróállomást átnevezték.  A megálló új neve Corvin negyed lett, az átnevezés költségeit pedig a Corvin sétány projekt ingatlanfejlesztője vállalta és kezdeményezte. Hazánkba is betört az a trend tehát, amely némi anyagi ellenszolgáltatás fejében eladja egy-egy megálló nevének a jogát egy reklámozó cégnek. A Corvin negyed teljesen vállalható név véleményem szerint, egységes elnevezést kapott végre a csomópont. A világban ennél sokkal durvább reklámok is vannak, az is igaz viszont, hogy az azokért kifizetett összeg jóval magasabb a Budapesten kifizetett 20 millió forintnál.

Lisszabonban a Portugal Telecom vásárolt nevet... (további fotók: sapo.pt

....És ez a teljes állomás átfazonírozásával járt. (fotó: www.propagandistasocial.com)

Így lesz New Yorkban évi 200 ezer dollárért Barclays Center állomás, így lett Lisszabonban a központi Baixa-Chiado megállóból négy évre Baixa-Chiado PT Bluestation wifivel és új megvilágítással, utalva a névadó Portugal Telecomra, és így lett Philadelphiában AT&T öt évre ötmillió dollárért a Patison állomásból.


AT&T állomás Philadelphiában (fotó: www.septa.org)

A folyamat, amit az egyik portugál újság a közterek prostituálásának nevezett, úgy tűnik szép lassan teret nyer. Dubajban például egyenesen külön honlaprészen hirdetik, hogy még vannak eladó metróállomások, hogy aztán szép bevételeket kaszírozzanak. Az egyik állomás nevét például 8 milliárd forintért adták el 10 évre az Etisalatnak

A legújabb példa a névvásárlása vagy angol nevén a naming rightsra azonban nem egy arab város, hanem az egyik legnagyobb metróhálózattal rendelkező európai város, Madrid. Március 13-a óta a központi helyen fekvő (itt van a spanyol "nullás" kilométerkő is) Sol állomás  neve Sol Galaxy Note, ebből pedig a figyelmesek ki is találhatják, hogy a szponzor a Samsung. 

Mindenki örül az üzletnek (fotó: www.misapisportuscookies.com)

A névcsere az állomás valamennyi táblájára kiterjedt, némi vizuális káoszt okozva, míg ugyanis a Sol felirat továbbra is a madridi metró utastájékoztatási rendszerének tipográfiájával szerepel, addig a Galaxy Note felirat és a Sol elé biggyesztett Estación már a Galaxy Note-hoz kapcsolódó betűtípust használja. 

Az átnevezés további reklámokat és módosításokat is hozott magával, egyes vonatok is reklámhordozók lesznek, de például a kijárat (Salida) jelölése is módosult egyes pontokon.

Samsung mindenhol (fotók: www.aboutthestreet.com)

A Samsunggal kötött szerződés részleteibe nem avatták be a nagyközönséget, a háttérként azonban elhangzott, a madridi régió új közlekedési vezetője, Pablo Calvero csökkenteni szeretné a tömegközlekedésre fordított támogatási összeget. Nem kis pénzről beszélünk, egymilliárd eurót emlegetnek éves szinten. Madridban a jegyekből befolyó összeg mindössze a 38%-át fedezi a valós költségeknek, azaz Budapesthez és lényegében az összes európai nagyvároshoz hasonlóan itt is támogatásra szorul a tömegközlekedés.

Tipográfia-kavalkád (fotó: www.aboutthestreet.com)

A névváltoztatás napján az egyik legnépszerűbb téma volt az új név, sorra jöttek a névadási ötletelések, így lett az Ibiza megállóból Seat Ibiza, az Avenida de Americából Avenida de American Express, a Principe Pióból Principe Pioneer....

Megkerestem a témában a magyar Samsungot, kíváncsian várom a véleményüket a témában, vajon lesz-e Déli Galaxy pályaudvar állomásunk ;) 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr264337696

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.25. 09:56:21

A névvásárlás nem új dolog természetesen, de egész más egy külső buszmegállót átnevezni, mint a város legfontosabb csomópontjaiban elhelyezkedő metrómegállókat.

Gábor, akinek két gázórája van 2012.03.25. 10:01:06

Érdekes téma, ezekről a külföldi példákról nem tudtam, kösz az összeállítást.

Ugyanakkor azt is érdemes szem előtt tartani, hogy Budapesten (és nyilván vidéken is) rengeteg megálló nevében van cégnév, de egyszerűen azért, mert az a cég van ott - nemritkán _csak_ az a cég -, és az utasok így találják meg.

Pl. a 67-esen, ami Kőbánya egyik iparnegyedén vágtat ás, van Danone, Fővárosi Kertészet, és EGIS Gyógyszergyár is, a 276E vonalán szintén van EGIS, a 92-es, 162-es mindegyikének az egyik végállomása Auchan, a 125-ös vége MEDIMPEX stb. biztos vég nélkül lehetne sorolni a példákat. Ezekért az érintett cégek aligha fizettek, a megállók nevének egy része huszon-harmincéves, legfeljebb a cégnevek változásait követik nyomon. Szóval nálunk egyelőre ingyen jutnak ilyen lehetőséghez a vállalkozások, ha pont olyan helyen vannak, ahol másról nemigen lehetne elnevezni a megállót.

A másik különbség, hogy Budapesten - egyelőre - közterületek, vagy közlekedési kapcsolatok adják a metróállomások nevét, nem jött divatba, hogy magát az állomást kereszteljék el. A közterületektől független névváltozatokban vannak külföldön híres emberek is, vagy egészen más jellegű, nem propagandahátterű állomásnevek is.

Nekem alapvetően nincs kifogásom a cégnevezés ellen, csak az nem tetszik, amikor x évente nevet cserél a megálló, mert lejár a szerződés, csődbe megy a cég stb. (Egyébként akkoriban, amikor a Corvin-negyed nevet adták, a 4-es másik két megállóját is átkeresztelték, de csak "sima" utcanévre: a Baross utcai Harminckettesek tere lett, a villamost keresztező 9-es busz megállóival együtt, a Fehérvári úti végállomás pedig Újbuda-központ.)

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.25. 10:08:27

@Gábor, akinek két gázórája van: Pedig a fenti külföldi példák valóban arról szólnak, hogy a bevétel maximalizálás érdekében x évre adják csak el az állomás nevét, nem tekinthető véglegesnek.

A Corvin negyed azért jó, mert egyrészt nem túl "reklámszagú", másrészt végre egységes nevet kapott az a kereszteződés.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2012.03.25. 10:36:48

@mestska:
Mondjuk Miskolc belvárosának 2 fontos villamosmegllóját nem nevezném kültelki buszmegállónak :) .

Szvsz. ha az állomást egy jelenlevő, utasvonzó intézményről nevezik el, akkor felőlem fizethet is utána az intézmény, az vállalható.
Ha reklámhordozóként helyhez nem igazán köthető cégről, termékről szól, ami az utas tájékozódását nem segíti, hanem inkább összezavarja, na az a vállalhatatlan.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.25. 10:38:53

@Comandante en Jefe:

Tehát az nem lenne probléma, ha mondjuk Westendnek neveznék a Nyugatit és Árkádnak az Örs vezér terét, de az Estación Sol Galaxy Note az baj? :)

Rocko- 2012.03.25. 11:41:51

"Lisszabonban a Portugal Telecom vásárolt nevet... "
azt hittem lecseréled a fejlécet erre. :))

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.25. 11:58:25

@Rocko-: Ha fizetnek, akkor lecserélem :D

siófoki35 2012.03.25. 12:45:41

Corvin Negyed szerintem is vállalható, meg persze az xy pláza stb. is, de a helyhez nem köthetőek eléggé megnehezíthetik a tájékoztatást (pl. Samsung Galaxy következik)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.03.25. 13:06:51

szerintem a madridi megoldás nem rossz. annyi különbség, hogy az estación is a szokásos tipóval kellene, és kötelezném a reklámozót, hogy attól jelentősen eltérő betűtípust használhat csak. és ez így menne a térképre is, a turista meg látja, ha van esze, hogy van egy változatlan törzsnév meg egy változó reklámparaméter. (tehát a sol ford escortot öt év múlva be tudja lőni, hogy ez volt a samsungé.)
a reklámba oltott tájékoztatás kreatív, csak ki kell kötni, hogy 3 méteren belül semmilyen reklám nem lehet mellette, azaz "vizuális sivatag" közepén kell lennie.
(plusz én tuti, hogy állomásfelújítás + üzemeltetési költségért adnám legalább. pesten így rendbe lehetne hozni pár megállót.)

NAR 2012.03.25. 13:42:33

Az Astoria megálló a szállodáról van elnevezve, nem?

Gyokszi 2012.03.25. 14:42:12

@Comandante en Jefe: Igen, Miskolcon legalább ebben haladunk a világgal. :)
Van a Szinvapark bevásárlóközpontról elnevezett Szinvapark megállónk és szerintem világszinten az egyik legjobban hangzó megállónév volt a Lézerpont (arculattervező, designer cég), sajnálom, hogy átnevezték.

subtotal 2012.03.25. 14:44:34

Debrecen Plaza, jó reggelt kívánok, 1-es villamos vonalán évek óta így mondják be. Tudom, vidék, messze van.

Szaki Danee 2012.03.25. 15:05:00

@subtotal: Annál mondok régebbit és jobbat. Aba, Vörös Hajnal Termelőszövetkezet. Elég jó esélyt adok annak, hogy a névadó már rég nem létezik (sajnos nem sok tsz. maradt meg, főleg nem szövetkezeti formában, ha egyáltalán...), de a megálló ingyen és bérmentve őrzi a brandet. :)

Egyébként Budapesten kültelki buszmegállóknál is van rá példa, hogy egy-egy megállót külön megállapodás alapján neveznek el. Pl. a Gyömrői út 105. megálló nevét egy ideig kiegészítette a Start Auto elnevezés, vagy a Keresztúri út valamennyi utótagja is "Bétex áruház" volt. Tehát nem csak a frekventált helyeken jellemző a jelenség. Ugyanakkor az is tény, hogy sokszor valóban nincs más alternatíva és azért pl. egy Fővárosi Kertészet elnevezés még mindig informatívabb, mint a "Keresztúri út, 12. kilométerkő" (elnézést, ha nagyságrendileg tévedtem volna :), sőt, megkockáztatom, hogy még az utcanév+házszám kombinációnál is valamelyest több az információtartalma.

Az a véleményem, hogy bizonyos korlátok között vállalható ez a trend. Amit szinte mindenki hangsúlyozott: segítenie kell az új elnevezésnek az utas tájékozódását. Ezen kívül fontos szerintem, hogy hosszú időre szóló szerződések legyenek olyan esetekben, amikor a megállót teljesen átnevezik (pl. a Corvin-negyedhez hasonló esetekben minimum 5 év). Ha csak utótagot csapnak a megálló névhez (teszem azt, Gyöngyösi utca - Duna Plaza), akkor kevésbé zavaró az utótag elhagyása akár néhány hónap után. Amit viszont nem engednék, az az egységes arculatba való belepiszkálás. Egy-egy diszkrét logó elfér, de azért a Sol példája erős túlzás - még ha a marketingértéke óriási is.

Adani 2012.03.25. 15:17:03

@Gábor, akinek két gázórája van:

Tarlós átnevezek István csinált nekünk Elvis Presley parkot is pl. De pl. a Moszkva teret Széll Kálmán térre átnevezni vagy a Lágy,ányosi hidat Rákóczira, ennek semmi értelme nem volt. Már régóta az a nevük ami, megszokta mindenki.

A Roosevelt teret Széchenyi az talán kissé más, elvégre mégis egy magyar térről van szó, az ország fővárosában és hát Roosevelt nem tett értünk semmi olyat, amiért megérdemelne egy teret sőt kb. semmi nem tett az országért, azon kívül ,hogy a 2. VH-ban épp akkor ő volt az amerikai elnök.

Magával a reklámcélú elnevezéssel sztem semmi baj ,ha kifizeti a kérvényező az összes költséget, ami ezzel jár (mert pl. a Moszkva tér átnevezése milliókba került, hiszen sok új viszonylattáblát, megállónév táblát kellett csinálni ,meg cserélni a hangosbemondást a metrón, villamoson), sőt szerintem a kijevi példát is be lehet vezetni ,ahol nemcsak megállókat, de a szerelvényeket is fel lehet jó pénzért matricázni. Kívül belül lehet pl. egy metró piros és méter X méteres coca Cola logókkal teli, van is ott ilyesmi. A BKV-nak is jól jönne némi pluszpénz ebből.

Paleee 2012.03.25. 15:24:16

Egyet nem értek, ami marha nagy üzlet lenne: a Pöttyös utcai metrómegállót hogy a fenébe nem vette még meg a Friesland a Túró rudi népszerűsítésére? Kicsit kipofoznák a belsejét, kis "pirospöttyösítés" és voilà, lenne egy egész szép metrómegálló a 3-as vonalon is :)

Buszvezető 2012.03.25. 15:25:01

Azért az öt éves időtartamokat én is rövidnek tartom.

Gondoljatok bele, felnő egy generáció, akik így ismerik az adott megállót, jön egy másik, akik úgy, majd egy harmadik, akik meg emígy. Egy idő után egyszerűen nem értenék az emberek egymást, nem tudnák beazonosítani a helyszínt. Ha pl. valaki 12 éves korában először találkozik az Örs vezér tere névvel, majd 17 éves korában átnevezik Árkádra, majd 22 lesz, amikor Sugár, 27 amikor IKEA nevet kap ugyanaz a megálló. 32 amikor egy bank veszi a nevére, és mondjuk a saját gyereke akkor lesz 12 éves.

Én inkább 20-40-50 években gondolkodom.

Ha valaki azzal érvel, hogy ennyi időre nem lehet gazdasági prognózist készíteni, és egy vállalat sincs, amelyik garantálná, hogy fennmarad 50 évig, akkor én inkább arra az álláspontra helyezkedem, hogy akkor inkább ne adjuk el az állomásneveinket. Lehet, hogy pár évig egy hajszálnyit csökken a névértékesítés az üzemeltetési számla végösszegén, de az emberek elveszíthetik az igazodási pontjaikat a városban, generációk nem értenék meg egymást.

És aki azzal érvel, hogy még nem tartunk ott, hogy ötévente cserélődjenek az állomásnevek, annak ajánlom figyelmébe a Népstadion - Stadionok - Puskás Ferenc stadion variációkat.

Buszvezető 2012.03.25. 15:28:43

Ja, még hozzáteszem: nekem sincs bajom a reklámnevekkel, tőlem is lehetne pl. Árkádia mondjuk az Örs vezér tere, csak akkor legyen 40 évre. Legyen változtatási tilalom.

Buszvezető 2012.03.25. 15:31:06

Ja, és még egy :)

Én is gratulálok a remek gyűjtéshez, klassz összeállítás!

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.25. 15:46:36

@subtotal: Csak metróállomásokkal foglalkozik a bejegyzés, ahogy mások is leírták, kisebb léptékben (busz/villamosmegálló) tele van az ország ilyennel.

Egyébként meglepődnél, ha tudnád, hogy hányszor szálltam le vagy fel a Debrecen Plázánál.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.25. 15:50:45

@Buszvezető: Ha megnézed, az itt jelölt esetek többségében (még Dubajnál is) a megálló az eredeti nevét megtartotta, pusztán ahhoz jött kiegészítésként egy másik név, amit a köznyelvben valószínűleg amúgy nem is használnak.

subtotal 2012.03.25. 15:53:00

@Szaki Danee: jó persze, MGM volt itt is, és nem a MEtro-Goldwin-Mayer reklámozott.
Viszont ez itt Debrecenben egyértelműen marketing okokból bekövetkezett névváltás.

@mestska: "A közterek prostituálása"
Ez a címe a bejegyzésnek. Nem a metróké.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2012.03.25. 16:02:04

A Déli Galaxy pályaudvar nagyon tetszene nekem :) Pályaudvar helyett hívhatnánk űrállomásnak és akkor még jobb :D

@siófoki35: Szerintem értelmes szabályokat kéne húzni, hogy összesen mennyi ilyen reklámos megálló lehet, így nem lenne káosz. Az utcáról való elnevezés meg tud hasznos lenni, de azért alapvetően nem onnan tájékozódunk. Pl metróval az Arany János utcánál sokszor szálltam le, de lehet, hogy még sosem jártam az Arany János utcán. És fejből nem is tudnám, hogy melyik az. Nyilván hamar megtalálnám, mert ki van írva és nincs sok lehetőség, de akkor is..Felőlem Telenor is lehetne a megálló neve, nem nehezítené az ember tájékozódását.

Az arabokból nem indulhatunk ki, de azért jó elgondolkodni azon, hogy ha néhány milliárdot lehetne szerezni néhány utcából, akkor az milyen jó lenne. Néhány milliárd elég lenne, hogy az összes pöfögő, bűzlő buszt trolira cseréljük..

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.25. 16:11:37

@subtotal: Nem állítottam, hogy nincs ilyen Magyarországon, de a metrókról volt szó az egész bejegyzésben, amit ki lehetett volna hangsúlyozni, és akkor nem beszélnénk itt már a Debrecen Plázáról már a harmadik kommentben ;)

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.25. 16:12:49

@sanche:

ugye volt már itt szó pár olyan metrórendszerről, ahol a felszíni utcáknak nem sok közük van a metróállomások neveihez, Santo Domingo, Phenjan, stb.

subtotal 2012.03.25. 16:22:24

@mestska: innen is nézhetjük :)

infensus senex 2012.03.25. 16:32:49

...és a cégek, egyelőre csak egy-egy megálló nevéért fizetnek, de hamarosan majd ott tartunk – ismerve az ország anyagi „erejét”–, hogy majd városokat, s végül az egész országot veszik meg...

Kuruttya 2012.03.25. 17:09:39

Kapitalizmus van, szerintem jól van ez így. Most ugyen nem tudok példát mondani, de tuti, hogy 1945 előtt is fordult elő ilyesmi.

egy maréknyi dollár 2012.03.25. 17:15:33

Érdekes.
Akár a városokat is át lehetne nevezni meghatározott időközökre, annak a cégnek a nevére, amelyik a legtöbbet fizeti érte.
Kicsinyke bonyodalmak adódhatnának ebből itt-ott, főleg kezdetben, de ezek eltörpülnének a hozadéka mellett.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2012.03.25. 17:17:34

@mestska:

Ugye van egy olyan faktor, hogy tökéletesen megfelelő nevek megváltoztatása nem túl szerencsés, és minél ismertebb egy elnevezés, annál kevésbé.

Ettől eltekintve Az Örs Vezér tere nyugodtan lehetne Árkád. A Nyugatinál az is ott van, hogy a pályaudvar, mint közlekedési kapcsolat azonos neve fontos tényező, abba meg nem hiszem, hogy a MÁV (vagy a Földrajzinév-Bizottság?) belemenne, hogy Budapest-Westend pu. legyen :DDD

---

A Corvin-negyed jó példa arra, ahol át lehet nevezni: ott a megszokás ténye nem egyértelmű, mert a Corvin-mozi is élt a közbeszédben, plusz a korábbi többes elnevezés nem volt szerencsés, mégplusszabb ott olyan nagyszabású városrendezés történt, ami talán indokolhat egy átnevezést.

M. Bertalan 2012.03.25. 17:47:52

azért látható, hogy madridban nem adták el igazából a nevet, mert továbbra is Sol, csak kapott egy szponzort.

Adani 2012.03.25. 18:30:15

@Buszvezető:

Ez ma is így van minden reklám nélkül is. Régen volt Népstadion a megálló neve az M2-n majd lett Stadionok, ami egy logikus és rövid név volt, aztán most hirtelen Puskás Ferenc Stadion lett.
@Comandante en Jefe:

Ennyi erővel az Örs Sugár is lehetnem, az is ott van.

Póniló 2012.03.25. 19:03:06

@Paleee: ugy tudom, hogy probaltak, de a BKV nem adta...

nyu 2012.03.25. 19:09:21

"sőt szerintem a kijevi példát is be lehet vezetni ,ahol nemcsak megállókat, de a szerelvényeket is fel lehet jó pénzért matricázni"

Ahhoz kepest, hogy anno Demszky azt mondta, hogy a kombinen nem lesz reklam, most mar alig van olyan szerelveny, aminek kilatszik a sarga oldala a reklamok alol.

vladimir964 2012.03.25. 20:22:51

Szerintem teljesen fölösleges rágódni ezeken a megálló elnevezéseken. Ha valamelyik cég megfizeti, hát fizesse meg a megálló nevét, akár öt évente is.
Valamennyi nagyobb városban a helyiek amúgy is csukott szemmel is tudják, hol kell leszállni, az idegenek pedig már most bepötyögik a telefonjukba, tabletjükbe alkalmazásként telepített GPS-be a célt, és az simán elvezeti őket - még tömegközlekedve is - a kívánt helyre. Tetszik vagy nem, a XXI. században élünk, és a technika vívmányait alkalmazni illik és kell.
Egyébként a névadásokhoz még annyit: az Astoria biztosan nem fizetett e metrómegálló nevéért. A városok átnevezéséhez: azért nem is olyan túl régen Dunapentelét ugye előbb átnevezték Sztálinvárossá, majd Dunaújvárossá, aztán még ott van Tiszaújváros is, leánykori nevén évtizedekig Leninváros. (hogy csak hazai példáknál maradjunk)

györfi andrás (törölt) · http://www.gawebmediagroup.blog.hu 2012.03.25. 20:30:06

,,Ha kiterjed az űrkutatás, mindent nagyvállalatokról fognak elnevezni, IBM műcsillag, Microsoft galaxis, Starbucks bolygó."

Tell Vilmos 2012.03.25. 20:34:08

Nagyon kevés az a 20 millió Ft. az elnevezésért! Legalább a tripláját kellett volna elkérni a mocskos burzsuj beruházótól...

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.03.25. 20:52:28

Még mindig jobb, mint amikor politikusok csinálják, mert azok még csak nem is fizetnek érte.

(Gyanítom, hogy a Vatikán se fizetett a II. János Pál térért :) )

kicsibuta 2012.03.25. 22:03:24

Tudooom, csak metrókról szólt a post, tudooom... :) Engem akkor is iszonyúan zavar a Harminckettesek tere nevű villamosmegálló. Ahol a Margit híd felől a villamos megáll, az a Baross utca. A Harminckettesek tere jóval beljebb van a Baross utcán. Ahol meg a Margit híd felé áll meg a villamos, az kb. a József utca: még a villamos leghátuljából sem látni a Harminckettesek terét.

felka 2012.03.25. 22:18:47

@Tell Vilmos:

"Nagyon kevés az a 20 millió Ft. az elnevezésért! Legalább a tripláját kellett volna elkérni a mocskos burzsuj beruházótól... "

plusz kötelezni, hogy az aluljárót akadálymentesítse, azaz építsen be legalább egy mozgólépcsőt..mert ugye ez nem jutott eszébe a kedves kapitalista beruházónak..

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.25. 22:57:25

@felka: Azért ez nem ilyen egyszerű.

Egyrészt nem a beruházóról vagy a projektjéről lett a helyszín elnevezve, másrészt ha megnézed a megállót, akkor maga az állomás sem vette fel a corporate brandinget.
Összességében az állomás és a terület kapott egy egységes nevet.

Lehet, hogy az összeg lehetett volna magasabb, de szerintem a külföldi összegek elérésére ilyen kondíciókkal esély sem volt.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.25. 23:00:25

@kicsibuta: A 32-esek tere a Corvin negyedhez hasonlóan egységes név a keresztezésre, szerintem nincs komoly gond vele. Az alapelv, miszerint egy csomópontban valamennyi megállónak azonos neve legyen, pedig szerintem abszolút fontos és helyes dolog.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.25. 23:01:19

@Lord_Valdez: "ogy a Vatikán se fizetett a II. János Pál térért :)"

Ki tudja? :D

ritmikus csimpifon 2012.03.26. 00:00:37

Én ellentétes irányú módosítások lehetőségét is számba venném, pl. a Copy General-t átnevezni "Schmitt Másolószalon"-ná stb.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2012.03.26. 00:16:28

Van azért régebbi példa is az ilyesmire: Anker köz (Anker Biztosító), Haris köz (Haris Gergely bazára) - bár nem ugyanaz, mert ezek eredetileg magántulajdonban voltak, és utána lettek közterek.

A megállónevek eladásában itt többen "ingyenpénzt" látnak, amiből ki lehet tömni a BKV lyukas zsebét, stb. Nos, nekik üzenném, hogy a kapitalizmusban semmi sincs ingyen. Ha egy cég telerakja reklámmal az egész metróállomást, azt igen nehéz figyelmen kívül hagyni, még jobban belemászik a marketing az emberek életébe, még kiszolgáltatottabb fogyasztók leszünk, stb. És még örülünk is neki. Hát köszönöm, nem - akkor inkább legyenek kicsit szerényebb járművek.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.03.26. 00:30:26

@airdace: Az Anker közben azért nincs igazad, mert ott pont fordított esemény zajlott le, ott a magántulajdon alakult át közterületté. Az az utca csak az Anker-épület építése idején alakult ki, Alpár Ignác terveinek megfelelően, a telek közepén.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2012.03.26. 00:34:06

@mestska: Én pontosan ugyanezt írtam, amit te. Jóreggelt :)

balazsman 2012.03.26. 01:25:16

a BKV-nál sokáig azzal játszottak, hogy direkt béna tájékozódási pontok alapján nevezték el az esetlegesen újonnan létrehozott megállókat (Budaörs, Sport utca) ahelyett, hogy aszerint adtak volna nevet nekik, ahogy azokra az emberek hivatkoznak. Ment ez mindaddig, amíg az adott cég nem volt hajlandó fizetni érte (Campona) legalábbis remélem, kaptak pénzt érte, és most nem a Nokiás-dobozok ra gondolok...
Ami nagyon bosszantó, a legutóbbi megálló átnevezési hullámból, az az Újbuda-központ.
1: senki nem hívja így, Alle-ra hivatkozik mindenki, pedig ott a piac is
2: a kerületnek úgy tűnik számos központja van, ott a Kelenföld városközpont, a Móricz Zs krt. (forgalmi központ), a városháza (ezt hívnám Újbuda-központnak, ha már - sajnos az ide vezető villamos lehetőségét a Bocskai úti metróhoz épített lift örökre megakadályozza)

Kusics Iván · http://pinguinekszigete.blog.hu 2012.03.26. 11:02:02

@milliliteratura: Tökéletesen egyetértek. Ugyan kezdetben zavaró lenne, ha a hangosbemondó mondjuk azt harsogná, hogy OTP Bank Deák tér (vagy Deák tér-OTP Bank) következik, mindenesetre ha világosan elválik az állomásnév és a szponzorációra kiadott paraméter, mindenhol ugyanazt a mintát követve (tehát nincs olyan, hogy egyszer előtte, egyszer utána szerepel az állomásnév), ráadásképp a szponzoráció keretében kirakott reklámok is igazodnak a metróvonal (kettes metró) vagy az állomás (négyes metró) vizuális kialakításához, akkor semmi akadályát nem látom az üzemeltető közlekedési vállalat (vagy épp tulajdonos önkormányzat) ilyetén realizált bevételének.

@poszt: Ugyan a posztban sorolt külföldi példák mindegyike egyívású, azonban az említett Corvin negyed megállóhely nem (ahogy már a kommentekben is többféleképp említésre került). Alapvetően két eshetőség adott: 1) a fenti, milliliteratura által ajánlott módozat, frekventált, "reklámpotens" helyeken, az adott cég székhelyétől függetlenül, megfelelően nagy díjazásért;
2) a cég székhelyét (Debrecenben pl. IT Services Hungary, mint buszvégállomásnév, vagy Győrben az Audi különböző kapuihoz rendelt megállónevek), bevásárlóközpontot (az említett debreceni Debrecen Pláza megállóhely, vagy a győri, "enyhébb" Budai út-Árkád megállóhely), vagy épp élményfürdőt (szintén Debrecen: Aquaticum) megjelenítő vagy magában foglaló megállónév, ott ahol adott, emígy reklámozott intézmény fizikailag is megtalálható. Értelemszerűen ez a megoldás kerülne kevesebb pénzébe a szponzorálónak (vagy épp semmibe, ha nincs civil alternatíva az elnevezésre - főleg ha a telephelyről, akármiről való elnevezés a közlekedő szempontjából informatívabb).

Szerintem teljességgel elfogadható ötlet, tekintve hogy a tömegközlekedési cégek minden plusz forrásra rászorulnak. Viszont itt van egyfajta negatív feedback is, lévén a potenciális szponzorálók is tudják, hogy sem a BKV, sem mondjuk a MÁV (ha már itt közösségileg generalizáltuk a poszt témáját) nincs abban a pozícióban, hogy az esetleges pluszbevételt kockáztatva alkudozni kezdjen. Márpedig bagóért nem éri meg a dolog, tehát megint oda jutunk, hogy közlekedési cégeink zászlóshajói nem feltétlenül alkalmasak efféle lehetőségek realizálására - maximum valamiféle állami-önkormányzati garanciával, hogy a rászorultságuk ne legyen annyira nyilvánvaló.

Dr. Cica75 2012.03.26. 11:36:52

@mestska: A Vatikan nem szokott fizetni, inkabb mi fizetunk a Vatikannak.

Adani 2012.03.26. 12:51:46

@Dr. Cica75:

Vatikán az csak vatikáni valutában fizet (Isten fizessen meg:), annak meg nem túl jó az árfolyama.

@idősebb vitéz Szarfalvay Teréz:

Én javaslom a Wordben is kicseérlni a másolás billesztés parancsot CTRL+C CTRL+V.-ről Schmidt+C-re és Schmidt+V-re

akkor 2012.03.26. 16:28:32

Az a véleményem, hogy ne szemeteljük össze a megállóink neveit reklámmal. Így is tele vannak a városok audiovizuális szeméttel. Semmi szükség újabbakra, inkább ennek a szemétnek a csökkentésén kellene gondolkodni. Magam részéről inkább szívesen fizetek többet a bérletért, hogy cserébe ne legyenek ilyenek.

Hangosbemondásban pedig pláne ne legyen semmi efféle. Engem már a géphang jó utat kívánása és megköszönése, hogy vele voltam is idegesít. Mit jelent egy gép köszönete és kívánsága? Semmit az égvilágon. Mikor ezt bemondja, az tökéletesen egyenértékű azzal, mintha semmi sem történt volna, csak növeli a zajt...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.03.27. 22:34:01

@Adani:

Roosevelt nem tett értünk semmi olyat, amiért megérdemelne egy teret sőt kb. semmi nem tett az országért, azon kívül ,hogy a 2. VH-ban épp akkor ő volt az amerikai elnök.

- Elvis mit tett?

fn.hir24.hu/itthon/2011/03/28/gero_nemzeti_emlekezet_rostal/

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.03.27. 22:39:06

Itt a tökéletes megoldás:

hu.wikipedia.org/wiki/Phenjani_metr%C3%B3

Csollima vonal

Pulgunbjol – vörös csillag
Csonu – elvtárs – átszálló állomás
Kaeszon – diadalmas visszatérés
Tongil – újraegyesítés
Szungni – győzelem
Ponghva – jelzőtűz
Janggvang – dicsőség
Puhung – rehabilitáció

Hjokszin vonal

Kvangbok – helyreállítás
Konkuk – nemzeti alap
Hvanggumbol – arany mezők
Konszol – építés
Hjokszin – felújítás
Csonszung – diadal – átszálló állomás
Szamhung – három eredet
Kvangmjong – fényesség – lezárva
Ragvon – paradicsom

Adani 2012.03.28. 08:58:36

@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn:

Semmit ill. talán egyszer még 1956-ban bemondta egy koncertjén, hogy forradalom tört ki nálunk és ez milyen jó. Tarlós biztos szereti Elvis zenéjét.

Phenjanból való legenda, ami szerintem se igaz, hogy a villamosközlekedés mikor megindult úgy ment, hogy egy ember a villamos tetején hasalt és lerántotta az áramszedőt a megálló előtt, majd visszatette.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2012.03.28. 18:32:28

@Adani: @Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn:
Roosevelt tett... Konkrétan nyugodt szívvel dobta Magyarországot oda az oroszoknak.
Most nem azt mondom, hogy gyűlölni kell az emlékét is stb, de Rooseveltről elnevezni bármit is, meglepően nagy ízléstelenségre utal. Hogy nyaljuk az amcsik s..ét, egy rakat másik elnökről is nevezhettek volna el utcát, teret, aki nem tett semmi jót ebben az országban, de legalább rosszat se.
Persze egyetértek, Elvis a másik undorító, bár Ő legalább nem ártott..Elvis helyett lehetne Hervis és akkor még pénz is lenne belőle.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.03.28. 22:32:39

@sanche: Amerika gazdasági ereje nélkül mi lett volna a II. VH kimenetele? Ezt nem tudjuk. Viszont az USA hadba lépése és gazdasági támogatása minimum évekkel lerövidítette azt.

Azt, hogy odadobott minket a szovjeteknek? Nézd úgy, hogy minket már nem tudott onnan kihozni, a lehetőségei csak Ausztriáig terjedtek.

Egy dolgot ne feledjünk: A szovjet rendszer legalább nem a születése pillanatában sorolt valakit ellenségei közé a származása miatt.

Bocs az OFF-ért.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.03.28. 22:40:38

@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn:

Berlinben vannak olyan megállók, amelyek neve 100 éve változatlan.

Pedig ott is volt ideológiai váltás.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2012.03.28. 22:58:16

@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn:

Hogy amerika nélkül mi lett volna a háború szerintem Roosevelt vs róla elnevezett tér szempontjából irreleváns.

Én félreértés elkerülése végett, egy pillanatig sem "komcsizni" akartam, vagy oroszokat szidni, csupán azt mondtam, hogy Roosevelt hülye is volt és bunkó is(a történészek finoman naivnak szeretik nevezni..), aki számára ez az ország maximálisan feláldozható volt. Kevéssé van arról szó, hogy "nem tudott megmenteni"..
Ne legyünk ennyi idővel ezek után mérgesek se rá, se az oroszokra, de ha talpat akarunk nyalni, akkor ne pont Roosevelt nevével szerintem.
Durva példa, de kb hasonló lenne, ha a lengyelek a németek iránti tiszteletből Hitler utcának neveznének el valamit.
Na most a németeket lehet tisztelni, sőt, vannak akik még Hitlert is tisztelik, de ne egy olyan emberrel fejezze ki ezt hivatalosan az állam, aki konkrétan kimondta, hogy ki akarja irtani őket.

ON: Ma voltam a Savoya parkban 18-as villamossal és ott nem reklámoztatja magát az Auchan, viszont úgy tudom, hogy az az egy megálló a kocsiszíntől részben vagy egészben, de az Auchan pénzéből ment. Ez is a támogatásnak egy módja. Bizonyos szempontból jobb, bizonyos szempontból rosszabb, mint a megállónév vásárlás..

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.03.28. 23:14:37

@sanche: Tulajdonképpen egyetértünk. Bár máshonnan nézzük.

Értsünk egyet abban is, hogy nem jó dolog, ha a megállók neveit gyakran cserélgetik.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2012.03.28. 23:55:44

@Dr Karl Friedrich Drais der Freiherr v. Sauerbronn:
Ebben is egyetértünk.
Visszatérve az eredeti témára, az viszont engem nem zavarna, ha a megálló neve megmaradna, csak hozzácsapódna egy cégnév, ahogy volt ez fent példában. És akkor ki lehetne 3-5-10 évre is adva, tájékozódás szempontjából nem ront semmin, ha egyszer Citibank Moszkva-térnek hívják, 5 év múlva pedig Telenor Moszkva-térnek.

Buszvezető 2012.03.29. 15:10:37

Tudom, hogy metróállomásról volt szó, de egy érdekesség: a 67-es busz Bétex nevű megállója megváltozott Kabai utcára. Nem tudom eldönteni, hogy valaha fizettek-e ezért a megállónévért, és most lejárt a szerződés, esetleg tönkrement a cég, vagy mi lehetett a háttérben.

wolfclaw · http://wolfclaw.blog.hu/ 2012.03.31. 14:54:00

Kiváncsi vagyok, hogy mikor lesz KöKi Terminál a Kőbánya-Kispestből, Europark a Határ útból, Duna Plaza a Gyöngyösiből, Europeum a Blahából, stb... Végülis... :)

wolfclaw · http://wolfclaw.blog.hu/ 2012.03.31. 14:55:40

@Buszvezető: Valószínűbb, hogy a Nagy átnevezési hullám elérte ezt a megállót is :)

Adani 2012.04.01. 13:04:37

Viszont pl. a Pöttyös utcánál a túrórudi simán reklámozhatná magát átnevezés nélkül is. Csak a rudi design-ra kell átalakítani a megállót, pont úgy, ahogy a Galaxy megállót is a képen.

A Köki terminál név is jó is lenne, hiszen az van ott és amúgy is mindenki Kökinek hívja a környéket. Még az Elvira is megtalálja ha azt bírod be, hogy Köki.

Vagy pl. a 3-as villamosnál is ennyi erővel bármikor lehetne a megállók neve az, hogy Sugár és Árkád a mostnai Örs vezér tere zuglói ill. kőbányai oldal helyett. Rákosfalva helyett meg McDonalds

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2012.04.03. 12:28:48

@Adani:
Az Örs 15 évvel ezelőtt teljes joggal lehetett volna Sugár...

spag · http://railzone.nl 2012.04.03. 13:40:12

@felka: "aluljárót akadálymentesítse, azaz építsen be legalább egy mozgólépcsőt"

lett zebra a felszinen. A metróba pedig addig kerekesszékkel sajnos úgysem lehet lemenni, amig nincs lift a peronokig.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.04.04. 22:26:36

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Nézd, Párizsban is van Stalingrad nevű metrómegálló....

mestska · http://cities.blog.hu 2012.04.04. 22:28:03

@spag:

Így van, illetve ha az aluljárónál csak egy mozgólépcsőt építünk be, az halottnak a csók kategória.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.04.08. 14:57:44

Akik az ilyenen meglepődnek, annak nem tűnt fel, hogy egy rakat Tesco nevű buszmegálló megálló van vidéken, helyi és távolsági egyaránt, meg van egy rakat kocsmáról elnevezett megálló is?

mestska · http://cities.blog.hu 2012.04.08. 15:04:37

@Zabalint: nem tűnt fel, hogy nem városszéli tesco megállókról van szó, hanem milliós városok metróállomásairól?