PTinfo

Akksival a dombról le

2012. április 23. - mestska

Amerikában újabb példa születik arra, hogy egy városban hogyan lehet kétszintű kötöttpályás közlekedési rendszert kiépíteni, úgy, hogy metrót nem is építünk. Seattleben a Kinky Sharyo kocsikkal (nem nagyobbak egy Ganz csuklósnál!) kiszolgált light rail vonal adja a hálózat gerincét, amelyhez hosszabb-rövidebb streetcar vonalak csatlakoznak, illetve fognak csatlakozni.

A legújabb, várhatóan 2014-ben megnyíló streetcar vonalnál, a First Hill elnevezésre hallgató járatnál különösen szembeötlő lesz ez: a 3,5 kilométer hosszú, 10 megállóhelyes vonal két light rail megálló között teremt majd kapcsolatot.

A környező vonalak térképe (kék - light rail, barna - First Hill Streetcar, zöld - South Lake Union Streetcar, sötétzöld - Sounder Commuter Rail) Forrás: Wikipedia

Az eredeti tervekben a villamos helyett még a light rail vonal egy állomása épült volna itt meg, de a nagy mélység és a rossz talajviszonyok miatt elvetették a megálló megvalósítását végül. A 2005-ös döntést követően a terület kiszolgálását vizsgáló opciók közül végül az akkor már Tacomában bizonyított villamosra esett a választás. 

Az új vonal a light rail King Street-i állomásától indul majd kúszik fel a First Hillre, hogy aztán a most épülő Capitol Hill megállónál végállomásozzon első ütemben.

Videó a vonal egy szakaszáról (forrás: seattlebikeblog)

A 134 millió dollárba kerülő vonal komoly kritikákat váltott ki, rövid, lassú (18 perc a menetidő), nem hatékony vonalnak nevezték a vonalat, melynek becsült 3000-3500 napi utasát autóbusszal is ki lehet szolgálni. Szintén ellenvéleményt váltott ki a vonal kapcsán átépülő utcák tervezett keresztmetszete, a jellemzően 2x2 sávos utak helyett 2x1 sáv marad ugyanis, köszönhetően annak, hogy a villamos mellett kétirányú kerékpárút is megvalósul. Az építés elindítását követően ráadásul a a parkolóhelyek száma is csökken 40%-al.

But hey, cut traffic flow in 1/2 for the 13 bike commuters each morning and evening, the same ones that 10 probably ride the bus or drive a car in the winter months. 

A villamost támogatók szerint a terület jelenleg nem megfelelően kiszolgált autóbusszal, a villamos ráadásul turistalátványosság is lehet.

Kerékpár és villamos (forrás: www.wa98104.us)

A villamos építése mindenesetre elkezdődött, a járműgyártót is kiválasztották már. A vonal hat kocsiját a cseh Inekon szállíthatja, ahogy a meglévő South Lake Union vonalnál is történt. Helyesebben úgy tűnik, az Inekon csak a járművek tervezését végzi majd, és a jármű vázát szállítja, a végszerelést és a teszteket a helyi Pacifica Marine fogja végezni.  

Végállomás (forrás: www.wa98104.us)

A kocsikat akksival is fel fogják szerelni, amit szokatlan üzemmódban fognak használni. Míg máshol az akkumulátor egy-egy belvárosi, felsővezeték nélküli szakasz leküzdésére vagy egyéb üzemi mozgásokra szolgál, itt a villamosok hegynek felfelé a felsővezetéket, lefelé az akkumulátort fogják használni. A hivatalos indok szerint ez csökkenti a troli-villamos keresztek számát, ahogy csökkenti az energiafelhasználást és a karbantartási költségeket is, de várnám a ti véleményetek is a témában.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr424466004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DeadEnd · http://dend.blog.hu/ 2012.04.23. 08:25:41

Ez az út keresztmetszet nekem nagyon teszik. Pont ilyenen gondolkoztam. Ezt kombinálni, kell a városban az utcán csak az ott lakók parkolhatnak elvvel és, a villamos vonal végén lévő P+R-ekkel. Így nem gond a kisebb autós áteresztő képesség, mert úgyis csökken a forgalom. Főleg ha az átmenő utak elvágásra kerülnek autóval behajtani tilos táblákkal és egyirányú utcákkal. Egy sokkal élhetőbb városkép alakulna így ki.

hungeri 2012.04.23. 09:52:11

Ide is: csak arra tudok gondolni, hogy így biztosan teljesül a visszatápláló fékezés, nem számít a hálózat felvevőképessége, ráadásul az energia szállítás útja rendkívül rövid, tehát a szállítási veszteség közel nulla marad. Ha olyan az akku-pack, hogy tölthető ilyen intenzitással, természetesen :)

spag · http://railzone.nl 2012.04.23. 09:57:57

Villamos turistalátványosságnak? Ez tipikus amerikai wishful thinking, de a villamos nem látványosságnak való, hanem nagy kapacitásigény kiszolgálására.

A képen mixed traffic látható. Így sem építünk ma már villamost. Az egy dolog, hogy Zürich meg tudja oldani, de itt a képen nem lesz menetrendtartás.

Valóban kacskaringós a vonal. Ami viszont rosszabb, hogy ez nem egy hálózat, hanem két külön vonal. Vajon nem oda kéne inkább a meglévőhöz kapcsolódóan villamost folytatni, ahol négy buszvonal jár már, vagy egymás mellett négy utcában párhuzamosan jár busz?

Nem jósolok nagy modal shiftet ezek alapján az infók alapján.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.04.23. 11:25:36

Napi (!!!) 3000-3500 utasra villamost? Jobb helyeken ez kimeríti a hűtlen kezelés fogalmát.

ruba 2012.04.23. 11:51:13

Napi 3000-3500 utast nemhogy busz, de még egy 15-20 fős kisbusz is ki tudna szolgálni. De igazából már megszoktam, hogy az USA-ban ilyenekre mennek el a pénzek, miközben az egész országban alig van egy értelmes villamoshálózat.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.04.23. 14:54:19

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: pedig az átlag amerikai streetcarnál hasonló vagy kisebb értékeket találsz, mellé pedig sok tízmilliós beruházási költséget. Egyszerűen az egy más világ, ahol él az a hidelem, hogy ha kötöttpálya, akkor az, bárhová is rakjuk le, forgalmas lesz.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2012.04.23. 15:35:31

@ruba:
Seattle az értelmesebb helyek közé tartozik.

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Abszurdan hangzik az utasszám. Lehet, tényleg az is.
Mindenesetre néhány dolog a vonal mellett szól. A vonal egyrészt az egyetemet köti be a light railhez és az elővárosi vasúthoz, másrészt azért nem rossz a beépítés, ahol áthalad. Szóval én el tudom képzelni, hogy van itt látens igény dögivel.

@spag:
A nyomvonalat tényleg nem tudom elképzelni, mi alapján választották ki.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2012.04.23. 18:21:05

@Comandante en Jefe: Ha van látens igény, akkor először leteszteljük. Pl egy buszvonallal, vagy ha a jenkik az amperszagra ugranak, akkor egy akksis busszal. Arról még el is lehet mondani, hogy trendi meg zöld. Aztán ha tényleg van a vonalban potenciál, akkor neki lehet állni a villamosnak, de az, hogy a forgalombecslés 3k utas/nap, és mégis nekiállnak az nagyon durva. Ár-érték arányban nagyon rossz, ennyi pénzből szerintem sokkal jobb kiszolgálást lehet csinálni "európai" rendszerrel.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.04.26. 13:28:35

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: ha rákkattintasz az usa tagre fenn és megnézegeted a korábbi posztokat, akkor láthatod, hogy némely tervezett/megépült streetcar vonalon a 3k utas még sok is.

Például a térképen látszódó South Lake vonalon sincs ennyi.