PTinfo

Közép-Európa lenyomja Kínát

2012. november 03. - mestska

Sokszor leírtam, már újra megteszem: a villamosgyártók az elkövetkező 10 évben két fő piacra fognak koncentrálni: Oroszországra és Kínára. Mindkettőben komoly promóciós és licensz tevékenység zajlik jelenleg is, az igazi döntések azonban ezt követően fognak megszületni. Oroszország esetén a hatalmas mennyiségű, cserére szoruló járműpark, míg Kína esetén a metróépítések számának csökkenésével és a kisebb, de még mindig sok százezres vagy milliós városok felé való fordulása és a villamos bevezetése az óriási piacra a vonzó tényező. Kérdés persze, hogy mit kezdenek a helyi, olcsó munkaerővel egyszerűbb konstrukciókat létrehozó gyártókkal majd a nemzetközi cégek.

changchun_cnr_100%_1.jpg
Az első kínai (Marseille-ből "hozott" dizájnú) 100%-ban alacsonypadlós villamos (fotó: railwaygazette.com)

A kínaiak különösen sötét lovak ebből a szempontból. A nyáron a Siemens, a Bombardier és az Ansaldo is licensz megállapodást kötött a helyi gyártókkal, a CNR Changchun pedig bemutatta nem rég az első, teljes hosszban alacsonypadlós kínai villamost. (minden hírről beszámolt a PTinfo Facebook oldala, érdemes követni Facebook tagság nélkül is). A kínai gyártók otthon valószínűleg nagy előnyben lesznek, egy újabb kérdés azonban, hogy a technikát tudják-e exportálni is.Az autóikkal egyelőre nem sikerült betörniük komolyan az európai piacra, és a vasúti járműgyártásuk is hasonló helyzetben van.

Az első harc a kínai és az európai villamosgyártók között máris megtörtént. A helyszín Törökország volt, az egyetlen hely a térségben, ahol a kínaiak már megvetették a lábukat: metrókocsikat szállítottak Izmirbe (három éve még az első kínai fecskéről írtam itt!) és Ankarába is. Törökországról nem sok szó esik villamosok kapcsán, holott az országban több városban létesült új villamosvonal az elmúlt években. Ezek egyike Konya, az ország hetedik legnagyobb, egymillió körüli népességű városa, ahol 1991-ben nyílt egy 21 kilométeres új vonal. Más török városokkal (illetve a megnyitáskor rendelkezésre álló technológiai feltételeknek megfelelően) nem új alacsonypadlós kocsikat szereztek be, hanem használt, Kölnből származó Düwag GT8-as kocsikat használnak. 

konya_düwag.jpg

El fognak tűnni a Düwagok Konyából (fotó: Лайонел)

Most érkezett el az idő, hogy a meglehetősen öreg, ötvenéves járműállományt lecseréljék. Összesen 60 darab új kétirányú, 32 méter körüli kocsit szeretnének beszerezni. (ez nagyjából megegyezik azzal a járműmérettel, amit Debrecen és Miskolc rendelt) A tenderre összesen hat cég adott be ajánlatot, a következő árakkal:

Skoda: 98,7 millió €

PESA: 109 millió €

CNR Changchun: 110 294 788 €

CAF: 113 931 807 €

Astra: 121 740 488 €

Bombardier: 160 315 533 €

A teljes értékelési szempontrendszer közül az ár 70%-os arányban vesz részt, a maradék 30%-ot a szállítási határidő, valamint a műszaki szempontok döntik el. A Skoda elég nagy esélyesnek tűnik az árakat elnézve, de a villamostenderek kimenetelét sokszor nem lehet megjósolni.

Az árakból kiindulva érdekes lehet néhány dolgot kiemelni:

- A Skoda brutálisan alacsony árat határozott meg, 275 forinttal számolva ez mindössze 452 millió forint villamosonként, ami messze alulmarad a hasonló kocsik 550-700 millió forintos árától. Összehasonlításul: Debrecen 580 millióért, Miskolc 546 millióért vette saját villamosainak darabját, és már ezek az árak is nagyon alacsonyak voltak.

riga_skoda15t_forgalom.jpg

Skoda 15T kocsi Rigában (fotó: Кристиан Грамбергс)

- A kínai CNR-t két közép-európai gyártó, a cseh Skoda és a lengyel (amúgy Szegeden nyertes) PESA is megverte árban. Lehet, hogy nincs is igazából kínai árelőny? Nem lesz így kici occó kínai villamos. :)

- A CAF ismét versenyképes árral jött. A spanyol cég nagyon feljött az elmúlt években, az egyik legtöbb eladott villamost tudja felmutatni az utóbbi években.

- A román Astra, aki a budapesti Combino Aradra licenszelt változatával, a Siemens háttér támogatásával indul, nem tudta megszorítani a többi céget, ami az árat illeti. 

astra_imperioeco.jpg

Egy Bukarestbe szánt Astra (fotó: finastii.ro)

- A Bombardier ajánlati ára 62%-kal magasabb, mint a Skodáé, és 35%-al magasabb, mint az átlagár. Ilyen - amúgy teljesen reális -  árral a térségben nem lehet nyerni, ez már többször bebizonyosodott. 

- Egy hiányzó akad még a listán, ez pedig az Ansaldo. Az olaszok több török városban is sikeresen indultak, számtalan járgányt leszállítottak, itt azonban még ajánlatot sem tettek. 

samsun_ansaldobridge.jpg

Ansaldo villamos Samsunban (fotó: Jack May)

- A török gyártású, szintén Siemens alapokon nyugvó Durmazlar szintén nem indult a tenderen a Selyemhernyóval. Ez valószínűleg az Astra ajánlatának is köszönhető.

A 60 kocsit a szerződéskötést követő 36 hónap alatt kell leszállítania a nyertes, hamarosan kiderülő gyártónak, az első kocsinak pedig meg kell érkeznie 16 hónapon belül. Ez utóbbi dátum jócskán alatta van az iparágban megszokott 24 hónap körüli szállítási időnek, így együtt, az olcsó árral elég kemény ajánlatnak tűnik mindez a Skoda részéről.

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközledési hírekre, érdekességekre, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr954886250

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2012.11.03. 10:26:58

Még hogy düsseldorfi DÜWAG-ok Konyában, kölni lesz az :)

mestska · http://cities.blog.hu 2012.11.03. 10:31:34

@Hamster: Hol írtam olat, hogy düsseldorfi?

ruba 2012.11.03. 11:25:24

Szerintem egy ekkora dolognál, mint a villamos, már jelentős tétel a szállítási költség, és azért Törökország jóval közelebb van közép-Európához, mint Kínához, így lehetett az, hogy ezek a gyártók a Kínaiak alá tudtak menni. Nem véletlen, hogy itt a blogon is volt szó nyugati gyártók gyárnyitásáról illetve licensz-megállapodásairól Oroszországban és Kazahsztánban. Ekkora távolságra ugyanis már nem tudnak versenyképes áron szállítani, így ha előnybe akarnak kerülni ezek a gyártók, ott helyben kell villamos-összeszerelő üzemet építeniük. Szerintem ez lehet a háttérben, de persze ez csak az én személyes véleményem, amit semmilyen kutatás nem támaszt alá, szóval lehet, hogy totál hülyeség :) Egyébként a CNR Changchun gyártotta metrószerelvényekkel utaztam Teheránban illetve Mashhadben a metrón is kínai kocsik járnak, bár nem emlékszem melyik gyártótól. Igazából mindkét szerelvény rendben volt utas szempontból, igaz nagy extra sem volt egyik sem.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.11.03. 11:33:37

@ruba:

Igen, a szállítási költség adta árelőnyön én is gondolkodtam, bár a kínaiak rádobják valami amúgy is erre járó teherhajóra és szevasz :D

Ezek az árak azonban tényleg alacsonyak, egyszerűen a Skoda és a PESA dömpingáron adja a kocsikat, nem tudom, mennyire éri meg nekik, és mennyi ebből a piacszerzés.

Grgabácsi 2012.11.03. 11:49:42

Ha a Skoda a ForCitytvel indult, akkor legfeljebb a prágai szállításból lecsípnek pár kocsit :)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2012.11.03. 15:39:14

@mestska:

Szvsz. nem a szállítási költség lehet a nagy tétel, hanem a vám. Törökország az EU társult állama, de arról nem tudok, hogy Kínáé is lenne :) .

Amúgy gurrá-gurrá, tök jó, hogy újra írsz rendes posztokat...

mestska · http://cities.blog.hu 2012.11.03. 17:45:48

@Comandante en Jefe:

Köszi, reméljük, hogy lesz folyamatos visszajelzés (kommentek) is, mert magamnak nem írok feleslegesen:)

Glandeur 2012.11.03. 22:21:40

A magyar viszonyokból kiindulva lehet, hogy a többieknek azért magasabb az ára a Skodához képest, mert abban az árban már benne van a visszaosztandó "jutalék" :)

Béla, tudod a Béla 2012.11.03. 22:31:09

@mestska: "Igen, a szállítási költség adta árelőnyön én is gondolkodtam, bár a kínaiak rádobják valami amúgy is erre járó teherhajóra és szevasz :D"
Jah, 60 villamost, egy 110%-ra megpakolt hajóra ;)

stim 2012.11.04. 07:36:32

A Skoda és a Pesa tudja azt, hogy akkor maradnak meg a hazai vállalkozásai és munkahelyei ha termelnek és ahhoz piac kell.

Idehaza meg éhenhalnak a hazai buszgyártók mert a hazai piacon sem indulhatnak. Ganz villamos szóba se jött, valószínűleg nem is gyártanak villamost, vagy igen?

A csehek és a lengyelek a rendszerváltáskor ugyanonnan indultak ám mint mi. Csak ők védik az érdekeiket ezért lesz saját iparuk és munkahelyeik.

don't 2012.11.04. 08:46:49

legyen Raba villamos!

mestska · http://cities.blog.hu 2012.11.04. 09:14:20

@stim:

A Skoda és a Pesa abban különbözik a hazai buszgyártóktól, hogy a nemzetközi piacon is keresik a lehetőséget a termékeik eladására, nem a hazai odaadott rendelésre várnak.

A Ganz nem gyárt villamost 15 éve, nem is tudna ilyen villamost gyártani, hiányzik a szakember gárda, az üzem, a technológiai tudás. Öt év alatt ki lehetne fejleszteni egy hazai villamost, de minek erre a kis piacra, és ki finanszírozná ezt.

Ajánlom elolvasásra ezt a korábbi bejegyzést:

cities.blog.hu/2010/11/18/magyar_nemzeti_villamos

mestska · http://cities.blog.hu 2012.11.04. 09:14:53

@don't:

Nekem is ajánlom elolvasásra a Nemzeti Villamosos bejegyzést :)

cities.blog.hu/2010/11/18/magyar_nemzeti_villamos

mestska · http://cities.blog.hu 2012.11.04. 09:15:24

@Comandante en Jefe: Egyébként meg rakd be RSS olvasóba a fészbúk oldalt, szerintem érdemes.

premium salmon 2012.11.05. 07:46:32

@mestska:
A bejegyzés tényleg fontos és gondosan indokolt állásfoglalás, olyannyira, hogy most magadnak is ajánlottad :-)

mestska · http://cities.blog.hu 2012.11.05. 12:31:33

@premium salmon: mire gondolsz? nem teljesen értem :)

premium salmon 2012.11.05. 13:44:30

"@mestska:
"Nekem is ajánlom elolvasásra a Nemzeti Villamosos bejegyzést :)" - írtad, pedig kicsit feljebb megígérted,
"...magamnak nem írok feleslegesen:)"

Bizonyára egy betűcsere, azaz "Neked is..." a helyes megfejtés. Szerinted?

premium salmon 2012.11.06. 07:26:42

„A nyáron a Siemens, a Bombardier és az Ansaldo is licensz megállapodást kötött a helyi gyártókkal,…”

Valóban tudható - a blog híreiből is - hogy:
-a Bombardier júliusban eladta Flexity2 villamosa licenszét a dél-kínaiaknak (CSR Puzhen)
-az AnsaldoBreda októberben eladta Sirio villamosa licenszét az észak-kínaiaknak (CNR Dalian)

Az is tudható - de nem a blog híreiből - hogy:
-a Skoda Transportation napokon belül eladni készül ForCity villamosa licenszét a kínaiaknak (partnere még ismeretlen)

Az nem tudható - a blog híreiből sem – hogy:
-a Siemens is eladta volna valamelyik villamosa licenszét, valamelyik melyik kínai gyártónak.

Ugyan júniusban eladott 3 Trainguard TM nevű CBET biztonsági rendszert 3 kínai város metrójának, de ennek a tuja know-how transfer-hez csak közvetett köze van.

Az Alstom szerintetek nem készül ilyesmire?

mestska · http://cities.blog.hu 2012.11.06. 09:50:03

@premium salmon:

A PTinfo Facebook oldala július 8-án hírt adott a Combino licensz átadásáról a CSR Zhuzhounak, tehát a válasz de, tudható :)

usa.chinadaily.com.cn/business/2012-06/28/content_15530572.htm

premium salmon 2012.11.06. 13:45:23

@mestska:
Bocs, de én nem találom az említett fb bejegyzésed és a RG ill. az IRJ sem adott hírt a Combino licensz eladásáról a CSR Zhuzhou részére.

Július 8.-án ugyanakkor a Bombardier Flexity 2 licensz CSR Puzhen számára történt átadásáról tudósítasz a PTinfo arckönyvben.

Persze kösz a hírt! Most már csak azt erősítsétek meg, hogy amíg az Alstom - egyelőre - inaktív a kínai tuja gyártásban, ugyanígy van a Siemens Oroszországban.

otomatik portakal 2012.11.13. 10:41:18

A 2. képen a Kampus inkább a helyszínt jelöli mint a szerzőt:) Egyébként nagyon érdekes végállomás, a villamosok kétszer járják be a hurkot.

BPO654 2012.12.11. 00:39:23

@mestska: 25 éve nem gyártunk villamost... .
FRISS HÍR:

Malmö BRT csinál Van Hool exqui.cityvel.
iho.hu/hir/villamosok-helyett-121210

BPO654 2012.12.11. 00:42:42

@mestska:
"A Skoda és a Pesa abban különbözik a hazai buszgyártóktól, hogy a nemzetközi piacon is keresik a lehetőséget a termékeik eladására, nem a hazai odaadott rendelésre várnak."
jA EZ IGAZ DE CSAK RÉSZBEN, MIVEL A KÜLFÖLDI TENDEREN BE KÖLL ÍRNI A REFERENCIES-BE VMI REFERENCIÁT, CSAKHÁT HA NINCS REFERENCIA AKKOR MEHETSZ A BÜDÖS FRANCBA, MERT SENKIT NEM ÉRDEKEL ONNANTÓL A BUSZOD. Bocs bekapcs-va maradt a c.lock..:XD
A ref-át itthon lenne a legkönnyebb megszerezni.

BPO654 2012.12.11. 00:56:48

@mestska:
Kiemelés a fenti belinkelt iho-s cikkből:
"....néhány város – dacolva a trenddel – mégis más megoldást keres legforgalmasabb vonalai zsúfoltságának enyhítésére. Törekvésük érthető, hiszen a villamosok beszerzése és üzemeltetése drága, külön infrastruktúrát igényelnek és a nyomvonal sem módosítható túl egyszerűen, ha a város szerkezetének átalakulása az évek során esetleg ezt igényelné."
Ezt kéne már végre felfogni nem pedig mindenhová villamost építeni... . Pláne ha a világ egyik leggazdagabb államában is ezt csinálják. De nem, minekünk kilóg a seggünk is a gyatyából akkor is villamost építünk meg felújítunk mert VD meg Dorner Lajos azt akarják. Még akkor is ha minden valószínűség szerint pl a fenti kétirányú duplacsuklós tolinak nagyobb a kapacitása mint egy vacak TW6000-nek (176 fő BKV adat).
10 éve 42,52-t ki is akarták váltani - busszal.
Miért fejlesztik ki ezen jveket? Tán mert bolondok? Valszeg nem.
Hess Lightram3, Van Hool Exquicity, Mercedes Capacity, VDL Phileas, Göppel Autotram. Utóbbi kettő kapacitása 256 fő. Több mint a debrecenbe rendelt CAF Urbos 3-é.:DDD
A Pesa Swing 208 fő, csak azt 5 fő/nm.-rel számolták, normál 4 fő/nm.rel kb 166 fő jön ki.....Hoppá.!:D Ezért kár volt 18 Mrd Ft-ot elqrni Szögeden. Vidéken mindenütt elég lett volna a fenti járművek valamelyike.
Pécsett is 100 Mrd lenne visszaépíteni a villamost. Hol lenne itt erre pénz? Sehol. És most már az EU sem ad, épp nekünk csökkentik a legjobban 2014-2020-ra!!! Jól írtam 6 éve a Veke fórumon (most elérhetetelen a fészbukk:D), h 2050-re lesz ötös metró. Igazam lesz ebben is, mint szinte mindenben amit az utóbbi évkben írtam.