PTinfo

Moszkva a Bombardier-t választotta

2012. december 26. - mestska

Bekövetkezett az, amit a Ptinfo blog már jó ideje vár, és többször is jelzett, hogy előbb-utóbb bekövetkezik: a nyugati villamosgyártók tendert nyertek Oroszországban. A nyertes a Bombardier, aki a nyáron megkötött megállapodás alapján az Uralvagonzavoddal közösen fog 120 darab villamost gyártani az orosz fővárosba.

blackpool_flexity2.jpg

Ilyen kocsik lesznek Moszkvában? Flexity2 Blackpoolból. (fotó: Ian10B)

A villamostender természetesen ott sem tudott megfelelően lebonyolódni, Az eredetileg nyáron kiírt eljárást ketten is megtánadták, az Uszty-Katavi villamosgyár, valamint a Szinara-csoport (ami mögött a Siemens áll) egyaránt úgy gondolta, hogy a pályázat a pár hónappal korábban Moszkvában kiállított Alstom Citadisra lett kiírva. Bár a vizsgálatok azt mutatták, hogy a panaszok megalapozatlanok voltak, az illetékes hatóságok mégis felszólították a várost, hogy írja ki újra a tendert annak hiányosságai miatt.

moszkva_alstom1.jpg

A korábban Moszkvában kiállított Citadis.(fotó: Дмитрий Касаткин)

A tendert ősszel írták ki újra, meghívva egyúttal számos potenciális ajánlattevőt, így a Bombardier-t, az Alstomot, a Koncart, a PESA-t, a CAF-ot, az Uszty-Katavi gyárat, na és persze a Szinara csoportot.

A sok lehetséges ajánlattevőből végül mindössze ketten tettek ajánlatot, a már említett Bombardier-Uralvagonzavod páros, illetve az Alstom-Transzmasholding konzorcium. Az eredetileg becsült 9-9,2 milliárd rubeles költség helyett a kanadaiak 8,4, míg a franciák 8,505 milliárdért vállalták volna a szállítást. Tudnak tehát a nyugati gyártók olcsón is villamost szállítani, a nyertes ajánlat alapján átszámolva 508 millió forintra jön ki egy orosz Bombardier.

A nyertes Bombardier-nek 2015-ig kell leszállítania a 120 villamost, 70 darabot 2014-ben, 50-et 2015-ben, az első négy tesztkocsinak kész kell lennie 2014 első negyedévében. A határidő és a mennyiség alapján szép kihívás lesz mindez, különösen, hogy az Uralvagonzavod csúcsterméke eddig nem villamos volt, hanem a T-90 jelzésű harckocsi.... (lásd a cég honlapját)

Az új kocsik 25-30 m közötti hosszúságúak kell legyenek, maximum 255 fő befogadóképességgel (ezt vajon hány fő/m2-el számolták?) a járműveknek el kell tudniuk érni a 75 km/h-s sebességet. Az oroszok tehát továbbra sem gondolkodnak hosszabb, nagyobb befogadóképességű járművekben.

(A végére zárójelben: bár a Bombardier volt az első nyugati villamosgyártó, aki teljes hosszban alacsonypadlós villamost szállíthat az országba, az első hely mégsem az övé a külföldi gyártók között, hanem a PESA-é, akik nemrég mutatták be a Kalinyingrádba szállítandó kocsijukat.)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr694981951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ruba 2012.12.26. 13:04:17

Szerintem egy ilyen orosz harckocsigyár kapacitásához a 120 villamos semmi, valószínűleg a munkásokat berendelik egy szombaton, és kész is a 120 villamos:) De viccen kívül, azért az olcsó árban biztos benne van, hogy a villamosok feltehetően nagyrészt Oroszországban fognak készülni, a Bombardier inkább csak a "receptet" meg pár mérnököt adhat az egészbe. A nagy darabszám legyártását meg tényleg gyorsítja, hogy viszonylag rövid kocsikról van szó, gondoljunk bele, a 25 méter, az kevesebb mint a fele a budapesti Combinónak, vagyis Combinó-egyenértéken (igene ez egy új mértékegység, amit én találtam ki:))ez a 120 máris csak 60 villamos, hozzánk meg 40 került szintén kb. 2 év alatt összeszerelve.

jazzcool 2012.12.26. 13:49:53

érdekes, hogy ennyire rövid villamost rendelnek, a blackpooli flexiti2-k is több mint 32 méteresek. azok ugye 74 ülő-, és 148 állóhelyre méretezettek, összesen 222 utast fogadnak be, míg a "rövid" moszkvaiak akár 255-öt, na ja, orosz hering;-)

jack o'neill 2012.12.26. 14:16:40

" De viccen kívül, azért az olcsó árban biztos
benne van, hogy a villamosok feltehetően
nagyrészt Oroszországban fognak készülni"

Nem biztos. Pl a ruszkik nem rég rendeltek a fansziáktól Mistral osztályú partraszàllító hajókat. Ezekből 2 db-ot a csigazabálók tákolnak, a többit a ruszkik legózták volna, mondván olcsóbb a hazai munkaerő. Azt most úgy áll, törlik a hazai bizniszt, mert kiderült, hogy szinte elhanyagolható az árkülönbség.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.12.26. 15:43:55

@ruba: Igen, valószínűleg a villamosok egy része Oroszországban fog készülni, a partnercég vezetője már három villamosgyárat emlegetett. Ugyanakkor viszont a villamosok összeszerelésének ideje nem a hossztól függ elsődlegesen, két év vagy közel két év el szokott telni a proto vizsgáztatásáig a szerződéskötéstől. Itthon 3-4 kocsit szoktak emlegetni, amit le lehet szállítani havonta, ez Oroszországban biztos más persze.

jazzcool 2012.12.26. 19:46:30

120 db- os tétel azért ritka nagy tételnek számít, gondolom ezért is "olcsó".

nyelv-ész 2012.12.27. 16:15:40

A négyzetméternél gondolom, az is közrejátszik, hogy széles nyomtávú pályára készülnek a villamosok, ugye?

premium salmon 2012.12.30. 08:49:01

Egy ilyen méretű és ekkora előzetes várakozással kísért, opciókkal akár 300 tuját érintő közbeszerzés szvsz kicsit pontosabb és részletesebb híradást érdemel. Úgy tűnik, mostanában cserbenhagy legendás pontosságod, hiányossá vált nagykapacitású információtárad, vagy egyszerűen nincs időd cikkezni. :-(

A tender eredményét megelőzően elkötelezte már magát Moszkva és Szobjanyin főpolgármester a villamoshálózat jelentős fejlesztése mellett, a 3 éves programnak csak egy eleme a gördülő állomány lecserélése (120-300 jármű). Figyelmet érdemel a napi utasforgalom (600 000 fő/nap), annak tervezett hároméves növekedése (20%), a hálózat hossza (417 km), vagy a tervezett 6 vonal hálózatának visszaépítési mértéke (26 km). Elég lett volna a Railway Gazette-t, www.railwaygazette.com/news/urban-rail/single-view/view/mayor-of-moscow-commits-to-tram-investment.html vagy az Indóházat idézned iho.hu/hir/moszkvai-fejlesztesek-121201

A júliusban kiadott moszkvai tuja tenderkiírást valóban megtámadták ketten, valóban elutasították az Alstom-elfogultság gyanúját, ám az ottani antimonopólium hatóság / versenyhivatal olyan ár-érzékeny kiírási trehányságokat tárt fel, mint hogy nem volt megadva az ajtók száma, meg hogy a hóeke tartozék-e, stb. Szintén sajátos, hogy a Bomba és a Siemens konzorciumait, bár indultak - vagy jelezték indulási szándékukat, ez nem egyértelmű - egyszerűen kizárták. www.railjournal.com/index.php/light-rail/moscow-ordered-to-re-tender-for-trams.html

Tehát nem önként írt ki új tendert Moszkva, mint anno Debrecen, hanem a verseny-hivatal kötelezte erre, ugyanakkor rendkívül gyorsan korrigált a városi közlekedési hatóság.

Augusztus 10.-én a "Hivatal" új részletes specifikáció kiadására utasította a várost a következő fordulóban. Moszkva, miután 2 indulót engedélyezett először, erre meghívót küldött minden jelentős európai gyártónak, majd a hírek szerint a követelményekről konzultált(?) a potenciális résztvevőkkel. Októberben jelent meg a tuja tender ver2, novemberben volt a beadási határidő, december 13.-án már eredményt is hirdettek: a két ajánlat közti árkülönbség mindössze 45 millió rubel, azaz fél ezrelék(!) volt! Példás tempó, fellebbezésről pedig eddig nincs hír. sdelanounas.ru/blogs/26360/#cut
Nagy és nyitott kérdés, hogy van-e és ha igen, mekkora az opció – a beharangozók 200-300 új moszkvai villamosról szóltak.

Kérdésedre megjegyezem, hogy a fotón szereplő blackpooli Flexity2 - az egyik, ha nem a leg-korszerűbb villamos ma a világon - aligha lehet a moszkvai jármű. Az együttműködésről szóló tudósítások rendre Flexity alapú speciálisan orosz LRV-kre ill. metrókocsikra hivatkoznak, szemben a kínai üzlettel, ahol nevesített a Flexity2 licensz eladása.
Az Uralvagonzavodnak pedig bár jó poén, de aligha a tankgyártás a fő profilja, ha az év első felében 13 918 vasúti kocsit gyártott :-) www.railjournal.com/index.php/rolling-stock/bombardier-and-uvz-sign-russian-urban-rail-pact.html

Ami a zárójelet és a nyugati villamosgyártók oroszországi hódításait illeti, idézett cikkedben márciusban még a Siemens európai kivonulásáról írsz, most meg a Sinara csoportban jelzed a németek - vélhetőleg fajsúlyos - részvételét. Ezek szerint komolyan vették a tendert, ideértve a győzelmet, amit aligha lehet „kivonulásként” értelmezni. cities.blog.hu/2012/03/08/megerkeztek_a_nagyvadak

Jellemző az orosz vasúti járműgyártási viszonyokra, hogy a Railway Gazette friss híre szerint a Siemens épp a most győztesnek hirdetett, a Bombardier-rel júliusban „összeboltolt” Uralvagonzavodnak szolgáltat majd tanácsadást a teljes élettartam alapú termelési eljárás terén. Ki érti ezt? www.railwaygazette.com/news/single-view/view/world-rail-market-december-2012.html

A földrajzilag szintén nyugatra eső lengyel PESA pedig nemcsak bemutatta, de szerződésben bebiztosította, majd a terveknek megfelelően december 18.-án Torunból el is indította az első 19,35 méteres Swinget Kalinyingrád bevételére. Elvileg és a szerződés szerint ezt még kettő követi idén, aztán majd meglátják a felek… infotram.pl/text.php?from=search&id=52074

Említésre méltó még, hogy a hírek szerint a Belkommunmash - 86%-ban(?) - alacsonypadlós villamosaiból szintén még az idén hármat kap(ott) Szentpétervár. Ez a minszkiek első orosz, és Kiev után második ex-szovjet export üzlete. www.railjournal.com/index.php/light-rail/belarus-belkommunmash-to-ship-three-lrvs-to-st-petersburg.html

Vitatható tehát, ki az első és ki a nyugati gyártó, illetve mit értünk alacsonypadlós villamoson az oroszországi piacon.

Ami tuti: nem a Bombáé az első nyugati AP villamos Oroszországban, annál is inkább, mert szerződése sincs még, így a fentieken kívül mások is megelőzhetik 2014 tavaszáig, azaz az első kanadai-orosz tuják érkezéséig.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.12.30. 09:19:31

@premium salmon:

Elveszett a hosszú válaszom, így csak röviden még egyszer:

1. Már jeleztem korábban is, hogy arról írok és olyan mélységben, ahogy időm engedi és amihez kedvem van. Ebbe immár többedjére próbálsz beleszólni, a következő ilyen jellegű hozzászólásod moderálni fogom. Nem kívántam írni a moszkvai hálózatfejlesztésről, mert egyrészt nem kapcsolódik ide közvetlenül, másrészt mert Moszkvában kb. félévente bemutatnak egy nagyszabású fejlesztési tervet, amiből aztán nem valósul meg. A 417 kilométeres hálózatról pláne nem kívántam írni, lévén nem igaz a szám, ez valami viszonylat-összhossz, vagy hasonló lehet. Budapesten is 250 kilométeres hálózat van, ha így nézzük.

2. Az észrevétel jogos, valóban kérték Moszkvát, hogy írja ki újra a tendert. (bár nem augusztus 10-én szerintem) Ugyanakkor számos forrás írja, hogy a panaszokat megalapozatlannak találták, emiatt született a fenti posztrész.

3. Nem látom, hol írtam volna, hogy a tankgyártás a fő profilja a cégnek.

4. A Siemens az akkori cikk alapján lényegében eltűnt az európai villamospiacról. Szerepe,eladási mutatói messze önmaga korábbi részesedése, valamint a versenytársak alatt volt, ahol a versenytársak között nem csak az Alstomot és a Bombardier-t értjük. Ez mára ismét változni látszik, az ismerteknek megfelelően több tendert is megnyertek, beindult az Avenio több év után.

4. Lehet lovagolni a szavakon, illetve azon, hogy valakik megelőzhetik, de a nyugati villamosgyártók közül a Bombardier az első, aki teljes hosszban alacsonypadlós kocsit szállíthat Oroszországba. A Belkommunmas 86%-os kocsija nem teljes hosszban alacsonypadlós....

premium salmon 2013.01.05. 09:29:55

@mestska:
A blogon mostanában egy nap alatt(!) megy el egy bejegyzés, javítom a legutóbbi végét:

„ Vitatható tehát a zárójelen belül: 1/ ki az első, 2/ ki a nyugati gyártó, illetve 3/ mit értünk alacsonypadlós villamoson az oroszországi piacon:

-1/ ami tuti: nem a Bombáé az első nyugati AP villamos Oroszországban - annál is inkább, mert szerződése sincs még - így a fenti kettőn kívül mások is megelőzhetik 2014 tavaszáig, azaz az első kanadai-orosz tuják érkezéséig

-2/ ami a „nyugati” jelzőt illeti: ha nem is Nyugat-Európában található Bydgoszcz, avagy Minszk, de Moszkvától vagy „Leningrádtól” nyugatra esnek, a Bombardier központja, Montreál meg jócskán „keletre” :-)

-3/ ami a „teljes hosszban alacsonypadlós” követelményt illeti emlékeztek: a Skoda Debrecen 4.0 ajánlata 78% AP-t jelölt. Ha a lábtartókat, dobogókat értik a 14%-on a belaruszok, akkor teljesen AP a tujájuk! Ki látott már élőben belülről BKM 843-ast?... „
Eddig tartott volna az előző hsz.

Ami a lebonyolítást illeti, annak különlegességei szvsz figyelemre méltók tanulságosak. Emlékeztetőül egy menetrend a kételkedőknek forrásokkal (railwaygazette.com, railwayjournal.com, a sdelanounas.ru)

-július közepén hirdették meg az első tendert, majd a panaszok nyomán a FAS
-augusztus 10.-én azt érvénytelenné nyilvánította. Az RG szerint
-október közepén adták ki a közlekedési szolgálat a második felhívást,
-november végi határidővel. A fenti felhívás4.0 tán ezt módosítja, végül is
-december 05. 11:00 lett az elektronikus beadási határidő
-december 10.-ig azaz 5 napig lehetett mérlegelni, bírálni
-december 13.-án eredményt hirdettek elektronikus formában.

5 hónap alatt lezavartak 2 tendereljárást mintegy 225 mEUR értékrő 3 opciók. Ha panaszt tesz az Alstom group, gondolom mint augusztusban villámgyorsan dönt majd a FAS és heteken belül megkötik a szerződést. Elképesztő/nálunk szvsz elképzelhetetlen tempó!

Magyarázat lehet részben a mindenütt hangsúlyozott elektronikus forma és kezelés. Vajon nem lenne érdemes tanulmányozni az eljárást? A budapesti (és más) jármű
(és más) közbeszerzésekben nem lehetne hasznosítani mindebből egyet (és mást)?