PTinfo

85 éve tűnt el a budapesti lóvasút

Bejegyzés alcíme...

2013. április 13. - mestska

A lóvasút, mint a villamos elődje alapvetően formálta át a városnak nem csak a képét, de az emberek szokásait is, jelentősen növelve az utazási távolságokon. Nem is csoda tehát, hogy az első budapesti személyszállító (teherszállításra már 1827-ben épült Kőbányán vonal) lóvasút 1866-os megnyitását követően a hálózat hihetetlen sebességgel épült ki, megteremtve a mai budapesti villamoshálózat alapját. Az első lóvasút a Kálvin tér és Újpest között közlekedett a Pesti Közúti Vaspálya Társaság szervezésében, a menetidő 35 perc volt.

budapest_margisziget_lovasut1.jpg

Lóvasút a Margitszigeten (forrás: www.geocaching.hu)

A gyorsan bővülő, legnagyobb kiterjedése esetén 45 kilométeres, 1200 lovas hálózatnak végül a villamosközlekedés vetett véget, ami szinte pillanatok alatt eltüntette a lóvasút utolsó szakaszait is: bár az első villamost csak 1889-ben indították, nyolc év múlva az utolsó városi funkciójú lóvasút is eltűnt az akkori Budapest területéről, az utolsó járat Déli pályaudvar - János kórház közötti szakaszon 1898. június 7-én haladt végig.

Ekkor azonban nem ért még véget teljesen a lóvasutak kora Budapesten: Rákosszentmihályon a tizes évekig működött a hévre ráhordó, többször átszervezett járat, míg a Margitszigeten egészen 1928-ig húzták a lovak a kocsikat.

budapest_margitsziget_lovasut3.jpg

Kellene ma is ilyen a szigetre? (forrás: egykor.hu)

A margitszigeti lóvasút még abban az időben létesült, amikor se a Margit-híd nem épült meg, se a sziget rendezése nem történt meg. A sziget akkor még József főherceg tulajdonában volt, a nagyközönség számára csak 1869-ben nyitották meg,ekkora készült el a lóvasút is, Az egyvágányú vonal az akkori legnagyobb szigeten épült, a sziget déli végében kialakított hajóállomástól a sziget északi részében lévő másik hajóállomásig. Ne feledjük,1900-ig, a Margit-híd szigeti szárnyágának megnyitásáig csak vízi úton lehetett a szigetre eljutni. Az útvonalat az alábbi térkép jól mutatja:

budapest_margitszigetterkep.jpg

Az egyvágányú lóvasúton három forgalmi kitérő volt. A vonalat kezdetben öt kocsival szolgálták ki, a növekvő forgalom mellett azonban a XX. század elejére már tíz kocsi szolgálta ki a vonalat. Mivel a vonal soha, a híd megnyitása után sem csatlakozott a városi hálózathoz, ezért a kocsiszínt is sziget déli végén alakították ki. 

budapest_margitsziget_lovasut2.jpg

Lóvonat megálló a szigeten. (fotó: Müllner János/Kiscelli Múzeum)

A vonal végül 1928. április 10-án szűnt meg, helyét azonban nem a villamos, hanem az akkor elterjedő autóbusz-közlekedés vette át.

Az elmúlt időszakban többször is felmerült, hogy akár szezonális jelleggel jó dolog lenne visszaállítani a lóvasutat a szigeten. Valószínűleg egész sokan használnák, a sziget ma is még számtalan családi programnak ad otthont. Nem lenne unikális a lóvasút visszaállítása egyébként, a világ több pontján működnek hasonló üzemek.

Nektek mi a véleményetek, jó lenne visszaállítani a lóvasutat?

 

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközledési hírekre, érdekességekre, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr375221080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jazzcool 2013.04.13. 18:05:35

a Margitszigeten akár megfontolandó attrakció lehetne

nyelv-ész 2013.04.13. 19:41:49

Nekem egy csendes és környezetbarát troli jobban tetszene.

jack o'neill 2013.04.13. 21:41:51

@nyelv-ész: Abban egyetértek, hogy a 26-osnak már rég troliként kéne járnia. De pl ettől még attrakciónak elférne a szigeten a lóvasút. A két üzem más célból lenne, ergo nem zármá ki egymást.

Szalacsi_Dezső 2013.04.14. 10:41:51

Jó lenne egy időutazás azért. Szívesen el lóvasutazgatnék keresztbe-kasba.
BTW: azért ez manapság nem minősülne állatkínzásnak? Elnézve azokat a kocsikat, amiket egy ló vontatott. Hááát...
Négy mancsék tuti rámozdulnának unalmukban. :-)

mallac 2013.04.14. 16:23:14

@Szalacsi_Dezső: A lóvasútban éppen az a ráció, hogy a kicsi gördülőellenállás miatt, egyetlen ló megbírkózott akkora tömeggel, amihez egyébként több állat lett volna szükséges.

Mitzimackó 2013.04.14. 17:07:15

Mindig akkor van nosztalgia, amikor az aktuális helyzet kibírhatatlan és kilátástalan :-) Miért nem előre nézünk?

mestska · http://cities.blog.hu 2013.04.14. 22:38:05

@Szalacsi_Dezső: ez szerintem ma már elég könnyen megoldható kérdés, ráadásul a mallac által már említett okok miatt egyszerűbb is a kocsit vontatni.

mestska · http://cities.blog.hu 2013.04.14. 22:39:04

@Mitzimackó: most volt az évfordulója, nem tehetek róla :)

innovation 2013.04.16. 09:17:51

Tőlem mindenképpen kap egy szavazatot.
És a troli is, mert az a busz nem oda való. (Vagy ha nem troli - a felsővezetékek miatt -, elektromos busz.)

innovation 2013.04.16. 09:21:32

Halkan megjegyzem még, hogy nemcsak a Margit-szigeten lenne jó, hanem a Városligetben és a Népligetben is. (Utóbbi úgyis a senki földje jelenleg.)