PTinfo

Villamos Senjangban

2013. május 26. - mestska

Kína az elmúlt tíz évben elsősorban a metróépítésre koncentrált, rohamtempóval építette ki a nagyvárosaiban a metróvonalakat, a világ legnagyobb metróüzemeit hozva létre ezzel. Mára a nagyvárosok többsége legalább az alap metróhálózatot kiépítette és a kínai közlekedési szakemberek figyelme a villamosépítés felé fordult. Az elmúlt egy évben sorra születtek a megállapodások a nyugati nagy járműgyártó cégek, valamint kínai vasúti cégek között, licenszátadások segítik elő a piacszerzést. A piac mérete felfoghatatlan: csak Sanghaj 800 kilométer villamost tervez kiépíteni az elkövetkező évtizedben, a teljes kiépülő vonalmennyiséget pedig 2000 kilométerre teszik. Szinte bizonyos tehát, hogy a világ legnagyobb metróüzemei után a villamosok terén is Kínában fogjuk találni a legkiterjedtebb hálózatokat.

shenyang_villamos_regi.jpg

Korabeli villamos Mukdenben (fotó: Wikipedia)

Az egyik első új hálózat Senjangban, a Mandzsúriában lévő 8 milliós, a császári palotájáról, a meteorjáról, , na és persze a mukdeni incidensről híres városban fog létrejönni, az első szakaszait már az idén nyáron átadják, így érdemes foglalkozni vele egy kicsit. (Érdekes, de a senjangi metróhálózat első vonalának átadásáról is beszámolt a PTinfo)

Senjang - vagy korábbi nevén Mukden -  a XX. század 20-as éveinek közepén hatvonalas hálózatot hozott létre, amely a II. világháborút, illetve az azt követő időszakot leszámítva szinte folyamatosan működött, egészen a hetvenes évekig, amikor a korszellemnek megfelelően itt is buszok és trolibuszok váltották le a elöregedett járműparkot. 

Senjang új villamoshálózatának kiépítését 2011 decemberében jelentették be, ekkor öt vonallal és 65 kilométeres hálózattal számoltak, valamint 2013 nyári átadással, igazodva a 2013 őszén itt rendezendő 12. Kínai Nemzeti Játékokhoz. A hálózat kiépítésének költsége 4,86 milliárd jüan, 177 milliárd forint volt.

shenyang_villamos_cnr_belso.jpg

Melyik a Delfinebb, ez vagy a Stadler Flirtjei? (fotó: www.chinacnr.com)

A vonalak kiépítése 2012 februárjában elkezdődött, idén májusban pedig a CNR által a vonalakra gyártott 20 darab  teljesen alacsonypadlós kocsi tesztje is elindult. A Delfinnek becézett kocsik belépő magassága 350 mm, nem egy fake-Combinoról van szó tehát már, hanem igazi alacsonypadlós kocsiról. A kocsik hossza 34,8 méter, a szélességéről sajnos nem találtam pontos infót, de valószínűleg 2,65 méter. A járművek legfeljebb egy kilométert képesek felsővezeték nélkül is közlekedni, erre szükség is lesz, a hálózat egy részén ugyanis nem építették ki a felsővezetéket.

shenyang_villamos_cnr2.jpg

A puritán belső tér utasokkal.... (fotó: www.chinacnr.com)

shenyang_villamos_cnr_belso2.jpg

....És utasok nélkül (fotó: www.nen.com.cn)

Jelen állás szerint az utasforgalom július 1-től indul meg, ahogy az üzemeltető Transdev-RATP oldalán is olvasható. Nem egyértelmű ugyanakkor, hogy valamennyi vonal megnyílik vagy csak bizonyos vonalszakaszok idén nyáron. Végül négy vonal épült ki, a leghosszabb az ötös viszonylat, 21,3 kilométerrel és 23 állomással. (térkép)

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközledési hírekre, érdekességekre, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr885318647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2013.05.26. 15:55:18

Úgy látom, az üléseket a jól bevált Ziu-koncepció alapján tervezték :)

Izo 2013.05.27. 13:46:00

Milyen népszerű szín lett ez az "égszínkék"!