PTinfo

A legfurább villamosszínezés?

2013. július 21. - mestska

Sok érdekes, egyedi, jól átgondolt villamosszínezést láttunk már különféle villamosokon, az utóbbi időben ugyanis már nem csak a gyártó cég dizájnerei dolgoznak a járművön, hanem részt vesznek más területről érkezők is, grafikusok, divattervezők, formatervezők. Az eredmény magáért beszél: az újabb és újabb villamosok szinte már az autóipar divat- és dizájnhullámainak nagyságát (lásd még a Villamosdivat című cikket) megközelítve lesznek egyre formásabbak - egyúttal vonzóbbak az utasközönség számára. Kisebb léptékben megjelenik ez a magyar piacon is: a levélminták és a főnix az új miskolci illetve debreceni villamosokon egyaránt ezt az irányzatot követi.

A dizájnban a franciák vezetnek, Strasbourg egykori úttörő homlokfalú (és a maga idejében rendkívül népszerű megjelenésű) Eurotram-jétől Reims pezsgőspohár homlokfalú, citrom és pisztácia színű villamosain át Montpellier vonalanként egyedire színezett kocsijaiig terjed a sor. 

aubagne_citadisherve3.jpg

Fejek belül (fotó: Alstom)

A legújabb, nem rég bemutatott Alstom villamos megjelenése azonban mindenen túltesz. A Marseille melletti Aubagne-ba kerülő Citadisok megjelenésének megtervezéséhez az Alstom Hervé Di Rosát, a dél-francia származású festőt vonta be, Di Rosa pedig hozta azt, amit a korábbi képeinek is jellemzője volt: számtalan színes, egymásra halmozott, tudatosan eltorzított fej fogja borítani a villamosokat kívül belül. Szerencsére azért a fejek nem a Mészárlás c. képéből kerültek át, de az egyszemű, sokfogú, pikkelyes arcokat villamoson így is nehéz elképzelni, mint utasvonzó megjelenést. Ha valaki videót is akar az új kocsikról és az aubagne-i villamosról nézni, az itt teheti meg azt.

aubagne_citadisherve1.jpg

aubagne_citadisherve2.jpg

Fejek kívül (fotók: Alstom)

Aubagne nyolc darab villamosából az első 2014 februárjában érkezhet meg a mindössze 44 ezres kisvárosba. A tervezett villamosról korábban már írt a PTinfo, többek között arról, hogy a villamos támogatása nem egyhangú, sokan nincsenek meggyőződve arról, hogy egy Dunakeszi méretű városba szükséges villamos. (Lásd még a Bukás a kisvárosi villamos című cikket) 

A kocsik több szempontból is újak lesznek. A járművek mindössze 22 méteres hosszának köszönhetően egy új márkanév, a Citadis Compact születik meg. A 130 férőhelyes kocsik ajtajai végig duplák lesznek, Budapesten ez nem lenne újdonság, világszerte azonban még az, számtalan villamos csak egyszárnyú ajtóval rendelkezik a jármű elején és végén, ilyen volt a Citadisok többsége is. Az Alstom szerint ilyen hosszúságú villamoson először csinálnak ilyet, ami persze nem igaz, ismerve a budapesti villamosokat... 

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközledési hírekre, érdekességekre, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr425417274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kristoof 2013.07.21. 15:37:59

Fura? Dehogy fura! Iszonyatosan jó! Szép színes! Tökéletes! :-)

mestska · http://cities.blog.hu 2013.07.21. 16:52:52

@kristoof: hát, nekem egy picit fura, de ha szerinted lehet okulni belőle, akkor jó :)

Paraphone 2013.07.23. 02:23:40

"Az Alstom szerint ilyen hosszúságú villamoson először csinálnak ilyet, ami persze nem igaz, ismerve a budapesti villamosokat... " Ezt nem vágom, oké, hogy az Alstom hazudós, nyilván; de a Combino egyrészt nem ugyanolyan hosszú (nem 22, hanem ötven valahány méter), másrészt nem Alstom, hanem Siemens. Az Alstom gyártott ugyan metrószerelvényeket Budapestnek, de az nem villamos (és az is hosszabb, mint 22m). Villamost viszont nem.
Teljes a tanácstalanságom.

Paraphone 2013.07.23. 02:24:38

@Paraphone: Még egyszer elolvasva, lehet, hogy rájöttem: nem ők, hanem a világtörténelemben először csinálnak ilyet. Akkor oké. :)

padorjan 2013.07.26. 23:37:55

Miért tűnik úgy, hogy az Incentro megoldásai most kezdenek terjedni?