PTinfo

Komszomolszk na Amure villamosa nincs többé

2019. január 03. - mestska

Az orosz villamosüzemek folyamatosan halódnak. Pár nagyváros kivételével a hálózatok többségén évtizedek óta ugyanazok a magaspadlós kocsik közlekednek, az infrastruktúra felújításra, egyáltalán szintentartásra nincs forrás. Sorra tűnnek el a vonalak, és nem csak egyes vonalak, hanem egész üzemek szűnnek meg. Oroszországban 1990 óta 12 városban szűnt meg a villamosközlekedés, sokszor politikai döntés eredményeképpen. Voronyezs a legnépesebb európai város lett, ahol nincs kötöttpályás közlekedési eszköz, amikor 2009-ben megszűnt a villamos.

komszomolszk_na_amure_kocsiszin_2.jpg

Komszomolszkban is szerették beállítani a fotóhoz a járműveket (fotó: Дмитрий Николаев)

2018-ban egy újabb városban tűnt el a tömegközlekedésnek ez a formája, Komszomolszk na Amure teljes üzeme bezárásra került október 1-én. Az üzemnek több érdekessége is volt, egyrészt ez volt Oroszország legkeletibb üzeme, több, mint 6000 kilométerre Moszkvától, másrészt a város volt a legnagyobb üzemeltetője az egykori legendás RVZ-6-os villamosnak.(kis kitérő: a Rigai Vagongyár termékéből több, mint 6000-et gyártottak 1960 és 1987 között, mára azonban már csak három városban futnak)

Komszomolszk na Amure villamosüzemét 1957-ben nyitották meg, természetesen november 7-éhez igazodva a 25 évvel korábban alapított városban. A városban számos hadiipari létesítmény volt már a kezdetektől, emellett itt működött a Szovjetunió egyik legnagyobb munkatábora is. Kilencszázezerre becsülik az itt raboskodó munkaszolgálatosok számát.
A villamoshálózat 1961-ben érte el végső méretét, amely egy keresztet formázott, nagyjából középen az egyetlen villamos kocsiszínnel. Az üzem évek óta nem tudott fejlesztésre költeni, a flotta legmodernebb járművei 2 darab LM-99-es kocsi voltak, melyeket a 2000-es évek elején sikerült beszerezni.

komszomolszk_na_amure_halozat.jpg

A kereszt alakú hálózat. Először a keleti ág szűnt meg. 

komszomolszk_na_amure_rvz6_2.jpg

Egy 1982-es RVZ6-os halad el a Lenin sugárút talán leglátványosabb épülete előtt. (fotó:  Григорий Санжаровский)

komszomolszk_na_amure_rvz6.jpg

Télen nem kis havak vannak arrafelé, itt épp egy 1979-es gyártású RVZ6-os halad a kocsiszíntől északra.(fotó: Дмитрий Николаев)

komszomolszk_na_amure_lm99_2.jpg

A város legmodernebb két kocsijából (2001-es gyártású LM-99) az egyik. Csak pár évvel fiatalabb a budapesti Combinoknál. (fotó:  LVM) 

komszomolszk_na_amure_71605_2.jpg

Egy KTM-5-ös kocsi halad a lakótelepen át. (Fotó:  УКВЗ)

A hálózat leépítése két lépésben történt meg, 2018 áprilisában megszűnt a keleti, Dzjomgiba vezető vonalszakasz az érintett út átépítése miatt. A vágányokat szinte azonnal elkezdték elbontani, és a felszedett síneket eladni. Október 1-én az összes többi vonal is megszűnt, a kocsiszínbe vezető vonalszakasz egyik hídjának állapota miatt.

komszomolszk_na_amure_hid.jpg

Ez a híd van állítólag olyan rossz állapotban, hogy a teljes hálózat forgalmát meg kellett szüntetni (fotó: Алексей Савин)

komszomolszk_na_amure_lm93.jpg

Egy 1993-as gyártmányú LM-93-as kocsi halad a kocsiszíntől északra (fotó: Алексей Савин)

komszomolszk_na_amure_kocsiszin.jpg

2017-es felvétel a kocsiszínről (fotó: Дмитрий Николаев)

komszomolszk_na_amure_amur.jpg

Az Amur a Távol-Kelet egyik legnagyobb folyója, fontos szerepe van Komszomolszk életében is. (fotó: Дмитрий Николаев)

A villamosüzem várhatóan örökre bezárta kapuit, a legkeletibb orosz üzem a jövőben a habarovszki lesz, egyúttal a legnagyobb RVZ6 flottát üzemeltető város címet is megörökölték. A komszolszki kocsikat egy kivételével várhatóan szétvágják.

komszomolszk_na_amure_bucsu.jpg

 Búcsú a villamosoktól az utolsó napon. Bár a kocsi sokkal régebbinek tűnik, ezt a járművet 1990-ben gyártotta a szovjet ipar. (fotó:  www.komcity.ru)

komszomolszk_na_amure_kocsiszin_1.jpg

Végső búcsú a kocsiszínben az utolsó este (fotó: www.komcity.ru)

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr3414529994

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2019.01.04. 09:58:05

Igazában nekem csak az a kérdés, hogy-
- megvehető-e gombikért valamelyik vidéki villamoshálózat inkább fejlesztése érdekében;
- érdemes-e gazdaságilag, stb...

mestska · http://cities.blog.hu 2019.01.04. 11:45:11

@gigabursch: az itteni járművek nagyon messze vannak a ma, akár Oroszországban elvárt színvonaltól. 30-40 éves járművek közlekedtek. Lehet mondani, hogy nálunk is közlekednek ilyen régi járművek (a budapesti Tátrák a nyolcvanas évek elején érkeztek, a kiskörúton közlekedő Ganz csuklósok még régebbiek), de az igazság az, hogy ezek a járművek jelentősen meghaladják a később gyártott orosz járművek műszaki és komfort színvonalát.
Nem volt egyértelmű, hogy a magyar vagy orosz vidéki helyszínekre gondoltál, de a magyarok esetében biztos, hogy nem éri meg ezeket a járműveket átvenni (eleve 1524 mm-es nyomtávúak), hiszen az összes járművünk jobb, más orosz vidéki városban meg ezt a jármű színvonalat máshol is hozzák. A két "új" LM-99-es kerülhet át más városba, Habarovszkba, vagy máshova.

gigabursch 2019.01.04. 20:14:15

@mestska:
OK, köszönöm.
A nyomtávra nem is gondoltam.

prim 2019.01.05. 19:49:08

nekem az a fura bennük hogy kicsik...Szóval én nem értek hozzá, de azért pesten hosszabbak a villamosok...

mestska · http://cities.blog.hu 2019.01.05. 22:56:43

@prim: Oroszországban az elmúlt pár évig ez volt a jellemző, hogy rövid négytengelyes járművek közlekedtek szólóban. Csak mostanában kezdtek ott is megjelenni a csuklós, hosszabb kocsik.