PTinfo

Metró a világ legnagyobb ívhídján

2019. január 20. - mestska

A kínaiak mindig év végére időzítik az újabb és újabb metróátadásaikat. Karácsony és szilveszter között naponta több vonal hosszabbodik, mint amennyi Európában egész évben. Ilyenkor akár 100 kilométer metrót is átadhatnak egy napon egy városban. Így volt ez idén is. A buli Csungkingban (Chongqing, de ezt betűzze le, aki akarja) kezdődött 24-én, majd Csingtaoban, Xianban, Csengduban, Wuhanban, Pekingben, Sanghajban, és Kantonban folytatódott. Egy hét alatt kilenc városban nyílt három új metróvonal és hosszabbodott 11 másik.

Csungking különösen érdekes. Tudjátok ez a város az, amit külföldön a legnagyobb (a város 8 milliós, elővárosokkal együtt 17) "ismeretlen" városnak szoktak hívni, meg ami a világ legnagyobb monorail hálózatával büszkélkedhet. Ilyen  helyszínekkel:

Nem lehet annyira jó ott lakni...

A monorailen kívül ma már hagyományos, folyamatosan fejlődő metróhálózat is van a városban. December 24-én az 5-ös metróvonal hosszabbítását adták át, de ez csak 2,5 kilométer volt, kínai mércével mérve elenyésző. December 28-án aztán jöttek a nagyágyúk a városban. Megnyílt a 4-es vonal 15,6 kilométer hosszban az Északi pályaudvartól keletre 7 megállóval. (Igen, jól látod, bőven 2 kilométer felett van az átlagos állomástávolság)

Két fotó az új 4-es vonalról:

chongqing_line4.jpg

chongqing_line4_2.jpg

(fotók: Pandazx)

 

chongqing_18december_fejlesztesek.jpg

A december végi két fejlesztés térképe (forrás: yourmetro.app)

És ugyanezen a napon, 28-án megnyílt a körrel/nullával jelölt "Loop" vonal is első, északi és keleti szakasza is, 34,3 kilométeres szakasza is. A vonal egy teljes kört fog formálni 2020-at követően, teljes hossza 51 kilométer lesz. A most megnyílt szakasz kapcsolatot teremt már most is a 2-es monorail vonal kivételével (ezen a vonalon van az "átlyukasztott" ház is) valamennyi meglévő vonallal. Csak hogy érzékeljük, hogy néz ki egy 51 kilométer hosszú körmetró, Budapesten valami ilyesmi lenne:

budapest_51kmkormetro.jpg

Kellene ilyen metró Budapestre? 

Csungking két folyó, a Jangce és a Jialing összefolyásánál helyezkedik el. A Jialing a torkolatnál nagyjából Duna nagyságú folyó, a Jangce, a világ egyik legnagyobb folyója azonban már itt is óriási, szélessége 7-800 méter körüli. A most átadott körmetró első szakasza mindkét folyót keresztezi, nem is akármilyen hidakon. A Jangcén az új metró a világ legnagyobb, 552 méter nyílásközű Chaotianmen ívhíd (A világ 30 legnagyobb ívhídjából 6 Csungking térségében van!) alsó szintjén halad át. A hidat a közúti forgalom számára már 2009-ben átadták, a metró helye azóta elő van készítve. A Jialing folyó felett egy új, a metró számára épült, 600 méter nyílásközű függőhídon haladnak át a szerelvények.

chongqing_jialingmetrohid.jpg

 A Jialing-metróhíd, még építés során (fotó: kuaibao.qq.com)

chongqing_jialingmetro.jpg

 És már metróval. (fotó:Pandazx)

chongqing_chaotianmen.jpg

 A Chaotianmen-híd, a világ legnagyobb ívhídja, az alsó szintjén megy a metró. (fotó: Thomas Bächinger)

chongqing_chaotianmen_metro.jpg

És hopp, ott a metró. (fotó: Pandazx)

Ha valaki kíváncsi, milyen is  az új metró vonala, akkor a kivitelezés végén készült gyorsított vezetőállás-videót itt tudja megtekinteni.

chonqing_ringline.jpg

A körmetró egyik felszíni szakasza (fotó: Pandazx)

 Érdemes megjegyezni és kattintani, hogy ahogy korábbi posztunkban szerepelt, Csungkingban már más helyen is épült órási híd metróvonal számára.

 Az új körmetrón új, As típusú járművek közlekednek, amik nem az ahogy sikerültnek a rövidítése, hanem az A típusú kocsik hegyvidékre kifejlesztett változata, meredekebb lejtőkön és szűkebb íveken való közlekedésre. A vonalon hatkocsis, felsővezetékről (1500V DC) ellátott szerelvények futnak.

Az átadót követően nem sokkal meg is történt a vonal első súlyos balesete. Január 8-án az egyik szerelvény egyelőre nem ismert módon összeütközött az egyik alagúti szakaszban elhelyezett polgári védelmi kapuval ütközött. Ezek olyan kapuk, amik az alagúti szakasz teljes keresztmetszetét képesek lezárni, védelmet biztosítva a bennlévők számára, a budapesti metrón is vannak ilyen létesítmények.

A balesetben a járművezető életét vesztette, két másik vasúti alkalmazott és egy utas súlyos sérüléseket szenvedett.

chongqing_loopbaleset_1.jpg

 Nagyon durván néz ki (fotó: www.scmp.com)

A baleset után az érintett szakaszt kivették a forgalomból, a teljes vonalon 30-40 km/h-ra csökkentették a maximális sebességet, melyet január 18-tól 60 km/h-ra emeltek.

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr5214538178

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

seigyo_zoufukuki · densha.blog.hu 2019.01.21. 07:07:00

"Január 8-án az egyik szerelvény egyelőre nem ismert módon összeütközött az egyik alagúti szakaszban elhelyezett polgári védelmi kapuval ütközött." - Nehogy azt hidd, hogy a helyi médiából ennél sokkal több kiderül. Mikor jöttek a hírek a baleset okáról, ilyeneket kapott a közönség, hogy "a berendezés meghibásodása" és "az űrszelvénybe lógó védőkapu". Viszont arról, hogy ez miért fordulhatott elő, már nem tartom valószínűnek, hogy valaha is kapunk részletes, nyilvános vizsgálati eredményeket. A nagközönség a kapcsolódó fórumokon sem szentelt nagyobb figyelmet már az eseménynek a balesetet követő napokban...

P1sty 2019.01.21. 09:53:21

@densha.blog: Nálunk sem fog soha kiderülni, hogy mi történt az M2-n a Pillangó utcánál. Elképzelem, ahogy évek óta nézegetik ugyanazokat az adatokat, hogy bár eddig nem jöttek rá, de hátha majd most. Amíg meg ők sumákolnak, mi járjunk a csigalassú metróval.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2019.01.21. 10:17:19

@P1sty: Ez már akkor kiderült, nem? A sín taknyos volt a rátapadt levelektől, és bizonytalan lett a fékhatás. Maga a szituáció ettől még szokatlan volt, de mára igazán feldolgozhatták volna az élményt.

kvp 2019.01.21. 11:09:44

Az a Budapestre rajzolt kor egy dolog miatt erdekes, nagyjabol a korvasutnak felel meg. Na most azon mar jarnak ha nem is metrok, de elovarosi vonatok (flirt motorkocsik). Hasonlo allomasatavolsaggal es menetrenddel. Es nem 17 millios a varos, hanem 1.7, szoval tizedannyi ember kap kb. hasonlo kapacitast. Kina modern es fejlodik, de ezzel is lakossagaranyosan eppen csak kezdi utolerni a nyugatot es ebben meg Magyarorszag is a nyugat resze. Az igazi persze az lenne, ha megvalositanak, hogy az esztergomi elovarosi vonatok fele a Nyugati helyett Fehervarig menjen, a korvasuton at. (tervben van, a kisfoldalatti meghoszabbitasakor ujitanak fel hozza az osszekotesi pontot)

A kinai kapuval kapcsolatban valoszinuleg volt egy proba es elfelejtettek rendesen visszacsukni es visszanyilt a huzattol/rezgesektol. Hozzateszem, hogy ez azt is jelenti, hogy eleg massziv bunker rendszert epitettek ki az uj metrohalozatuk kore, ami eddig nem volt annyira publikus es eleg kellemetlen nekik, hogy egyaltalan kiderult.

A pillango utcai baleset oka pedig mar jo regen ismeros es le is irtak anno a varhato problemat a tipusengedely megtagadasakor. Anno a fekrendszerre mentesseget is kapott a tipus, aztan a balesetnel rajottek, hogy csak csokkentett sebesseg eseten biztonsagos. Addig amig a palyat vagy a szerelvenyeket nem epitik at teljesen ezt a korlatozast nem lehet eltorolni, mert mar az eredeti engedelyt is csak ekkora sebessegre lett volna szabad kiadni. A kocsikat atepiteni nem fogjak, mert az sokba kerulne es onnantol a gyarto nem adna alkatreszt sem, mig a palyat teljesen befedni tul draga lenne. Valoszinuleg arra jatszanak, hogy nemsokara ugyis vagy teljes nagyjavitasra kerulnek a kocsik vagy ujakat kell venni helyettuk, de lassan mar kezdik elerni az elettartalmuk veget. Addig meg ezek szerint jo lassitva is.

steery 2019.01.21. 12:10:56

Ami a leglátványosabb Kínában, az az építőipar ámokfutása. Szédítő tempóban építkeznek mindenhol, már évtizedek óta. Hidak, felüljárók, alagutak, vasútvonalak, autópályák, toronyházak, ipartelepek, erőművek, repülőterek, kikötők, komplett városok nőnek ki a földből hónapok, évek alatt. De vajon mennyire átgondoltak ezek a beruházások? Milyen hibák, káros mellékhatások jelentkeznek következményként ezek miatt? Gondolok itt a lakóházba épített alagúton átfutó magasvasútra, ami egy nyilvánvaló agyrém. Vagy a halálosan mérgező szmogra Pekingben, amin még mindig nem tudtak úrrá lenne. Vagy az északi területeket fenyegető kiszáradásra és elsivatagosodásra, ami miatt építettek egy komplett folyót, hogy délről északra vezessenek vizet ennek pótlására. Ezek a "bakik" hosszabb távon legalább annyiba kerülhetnek nekik, mint az elhibázott beruházások.
Úgy tűnik, a kínaiak a nagy rohanásban elfelejtették a "lassan járj, tovább érsz" elvet alkalmazni.

seigyo_zoufukuki · densha.blog.hu 2019.01.21. 13:41:57

Annyira nem érdekelt amúgy az eset, de most olvasgattam kicsit és a "hivatalos" jelentésekből kiderül, hogy ezúttal is tervezési hiányosságok és emberi mulasztás az ok:

- Január 6-án éjszaka a melósok dolguk végeztével nem győzödtek meg arról, hogy a kinyitott tűz- és árvízvédelmi ajtó megfelelően rögzítve van-e, sőt, mint kiderült, a karbantartásra előírt munka- és balesetvédelmi irányelvek is súlyos fogyatékosságokat mutattak.
- A CBS (China Institute of Building Standard Design and Research) által tervezett zár elhelyezkedése nem teszi lehetővé, hogy pusztán szemrevételezéssel meg lehessen állapítani, hogy az megfelelően rögzül-e nyitott pozícióban, illetve a rögzítésről (vagy annak hiányáról) a munkások semmiféle visszajelzést nem kapnak (pl. szenzorok útján).
- Az elsődleges zár meghibásodása esetén működésbe lépő másodlagos zár alulméretezett, így nem volt képes ellátni a feladatát, hiszen kisebb légmozgás, talajrezgések hatására is kioldott.
- A kapu festése és megjelölése szintén nem az előírásoknak megfelelően készült, ugyanis azt fényvisszaverő elemekkel kellett volna megjelölni.

Forrás: m.weibo.cn/status/4327404023070841

Animáció a balesetről: www.youtube.com/watch?v=pJA-9BxeECA

Szóval csak a szokásos, hanyag, nemtörődöm munkavégzés. Ott az új vonal, csinnadratta, mehet a pártlapok címoldalára az újabb "siker", a többi meg nem számít...

szbszig 2019.01.21. 14:03:14

Bocs, de borzasztó zavaró, amikor egymás után teljesen véletlenszerűen szerepelnek az egyes nevek egyszer magyar, máskor meg külföldi átírás szerint.

"Csungking"

"a Jangce és a Jialing összefolyásánál helyezkedik el"

"Csingtaoban, Xianban, Csengduban, Wuhanban, Pekingben, Sanghajban, és Kantonban folytatódott"

"Chaotianmen-híd"

Pláne ha valaki nem ismeri az adott nyelvet, vagy legalább az adott helyet, akkor tényleg végképp nem tudja, melyiket hogyan olvassa vagy mondja ki.

mestska · http://cities.blog.hu 2019.01.21. 21:36:54

@szbszig: kösz, abszolút jogos kiegészítés. Lehetett volna Hszian meg Vuhan is, stb.

mestska · http://cities.blog.hu 2019.01.21. 21:38:06

@densha.blog: igen, valami ilyesmire gondoltam én is, köszi a kiegészítést!

mestska · http://cities.blog.hu 2019.01.21. 21:40:22

@steery: mikor vagy 15 éve olvastam, hogy mennyi metró meg autópálya körgyűrű épül majd a sanghaji világkiállításra, akkor azt mondtam, hogy ok, a kínaiak beindultak, de ez talán túlzó ígéret. Aztán megcsinálták, mondjuk a környezetvédelmi, vagy városi környezeti szempontok nem annyira számítanak.

mestska · http://cities.blog.hu 2019.01.21. 21:43:00

@kvp: csak a körvasúthoz hozzászólva: az utasok most is a Nyugatit keresik, az Angyalföldig menő vonatot kevésbé szeretik. A külső körvasút nem sokat ad hozzá a dologhoz, amint a Marcheggi-hídnál is üzembe lesz helyezve a felsővezeték, nem lesz akadálya, hogy a vonatok arra menjenek, csak épp nem érdemes. Óriási kerülő, nagyon gyenge városi kapcsolatokkal.

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.01.22. 07:27:31

@Androsz: Azon a távon megállhatott volna, mégsem sikerült.

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.01.22. 07:29:09

@kvp: A Marcheggi hidat fölújították és villamosították, csak a tervezett keresztezőállomás hiányzik.

Benbe · http://www.benbe.hu 2019.01.22. 07:32:05

@mestska: Jellemzően mindenki átszáll a nyugatis vonatra, villamossal szinte senki nem utazik.