PTinfo

PTinfo

Hurokmetró a belváros körül

A szingapúri Downtown Line

2012. október 23. - mestska

Nemrég olvastam, hogy közlekedés és infrastruktúra szempontjából Szingapúr a világ legfejlettebb városa. Sok szempontból igaz ez, magas színvonalú út- metró-, és gyalogoshálózat várja a látogatókat és szolgálja ki a helyieket, a nálunk politikai vitát kavart dugódíj ott 1975 óta létezik, az aluljárókba le lehet menni vegyvédelmi felszerelés nélkül is.

Ugyanakkor a metróhálózat nagyon soványka a város méretéhez képest. Két üzemeltető kezében összesen négy metróvonal van, melyből a három átmérős, illetve félátmérős vonal a 1,5-2 perces követéshez képest is intenzíven kihasznált a nap minden szakaszában. A szingapúriak is tudják ezt, ezért folyamatos a hálózat bővítése, és több új vonalat is terveznek. 

singapore_downtown_stages.jpg

Hurokmetró (forrás: lta.gov.sg)

Az egyik új vonal a Downtown Line lesz (hivatalos projektoldal), amely a nevéhez méltóan első ütemben a belváros környékét fogja feltárni. A vonal teljes kiépítésben átmérős - azaz a város egyik végéből a belvároson áthaladva a másik végébe fut ki - jellegű lesz, érdekessége lesz azonban, hogy a belső részeken egy hurkot fog önmagára kötni (földrajzilag pontos térkép itt), feltárva a belváros számos pontját. Akik a vonal egyik végéről a másikra szeretnének eljutni, azoknak valószínűleg gyorsabb lesz átszállni a hurokrész keresztezési pontján, mint körbeutazni a teljes belváros alatt. (A PTinfo már írt egyszer a szingapúri Downtown Line-ról, akkor Möbius-metrónak lett elnevezve a vonal, épp a jellegzetes vonalvezetése miatt)

A Downtown Line-t három szakaszban fogják megépíteni, a munkálatok már mindhárom szakaszon elkezdődtek. Az első szakasz a belváros körüli hurok lesz, ami nem is csoda, hiszen a belváros különböző lépcsőfokokban beépült területei között ma még busszal is nehézkes sokszor a közlekedés. Az új vonalszakasz a kínai negyedből kiindulva keresztezi a felhőkarcolókkal zsúfolt Central Business Districtet, az ingatlanfejlesztéssel a közelmúltban beépíteni kezdett Marina Bay-t és a történelmi belváros egyes részeit is.

singapore_downtown_station.jpg

A Downtown állomás látványterve (fotó: http://www.lta.gov.sg)

A Marina Bay esetében tulajdonképp már a vonal egy szakaszának megépültéről beszélhetünk, hiszen két tervezett állomás, a Promenade és a Bayfront között idén január óta metróközlekedés van, az egyetlen harántoló vonalat, a Circle Line-t hosszabbították ebbe az irányba. A Bayfront állomás térségét sokan ismerhetik, hisz a világ egyik legismertebb hotele, a tetején hatalmas úszómedencével rendelkező Marina Bay Sands Hotel is itt található, jól mutatva az ingatlanfejlesztés mértékét a térségben.

szingapur_marinabay.jpg

Tulajdonképpen az öböl körül fog körbefutni az új vonal (fotó: www.dailymail.co.uk)

A vonal további szakaszai a belvárostól északra, illetve keletre fognak haladni, a vonal teljes összhossza 42 kilométer lesz, hosszabb, mint a teljes budapesti hálózat, ideértve a négyes metrót is. (a teljes vonalat végigutazni 65 percbe fog telni egyik végétől a másikig) Az átadás ütemezetten, 2013-15-17-re várható a három szakasz esetén, a vonal üzemeltetője a North-East Line-t is üzemeltető SBS Transit lesz.

singapore_downtown_first1.jpg

Az első, a Downtown Line-re szánt Bombardier kocsi (fotó: todayonline.com)

A vonalat háromkocsis Bombardier szerelvények fogják kiszolgálni, az első, 4,3 kilométeres, hat megálló hosszú szakaszt összesen nyolc vonat. Érdekesség, hogy bár a vonalhoz külön depó fog épülni, annak átadása csak a második ütemben történik meg, addig a szerelvények a Circle Line létesítményeit használják. A teljes vonalra 73 szerelvény kerül majd összesen.

Az első kocsik -  és ez adja a poszt aktualitását - október 12-én érkeztek meg a városba, természetesen hajón, ahogy az a város elhelyezkedéséhez illik, a vonatokat ugyanis nem a Bombardier európai gyáraiban, hanem Changchunban, Kínában gyártják.

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközledési hírekre, érdekességekre, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr434859554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.10.23. 15:10:02

Ilyen belváros körüli hurokmetró van Brüsszelben is egyébként, csak az jóval hosszabb:

cities.blog.hu/2009/04/04/eu_burokratak_vigyazzatok

dieter 2012.10.24. 20:02:02

Nápolyban is van egy minihurok

ruba 2012.10.27. 10:51:32

Bukarestben is ilyen az 1-es vonal.

seigyo_zoufukuki · densha.blog.hu 2019.03.07. 10:33:57

"Akik a vonal egyik végéről a másikra szeretnének eljutni, azoknak valószínűleg gyorsabb lesz átszállni a hurokrész keresztezési pontján, mint körbeutazni a teljes belváros alatt." - Csak a pontosság kedvéért, a metszéspontnál nincs állomás és az ekörül elhelyezkedő három állomás (Bugis / Rochor / Jalan Besar) között sokáig nem is lehetett új jegy vásárlása nélkül utazni, ha már egyszer leszálltál. Úgyhogy ha pl. Newton és Bendemeer között utaztál volna metróval, akkor kellett egy-egy jegy a Newton - Rochor és a Jalan Besar - Bendemeer közötti szakaszokra, Rochor és Jalan Besar között meg sétálhattál.

Ez így lényeges különbség az itt felsorolt, brüsszeli Simonis, a bukaresti Dristor (vagy akár a Tokyo Metro Oedo vonalán lévő Tochomae) állomásokhoz képest.

Tavaly egyébként erre az apró fogyatékosságra a helyiek is rájöttek, úgyhogy azóta ugyanúgy sétálhatsz, de legalább van 15 perced átszállni. (Kiváló élmény a 16 fokra hűtött metrókocsiból kimenni a kinti 30-ba, majd vissza a fagyasztóba.)

www.channelnewsasia.com/news/singapore/shorter-travel-times-lower-fares-with-new-transfer-rules-ptc-10066816
süti beállítások módosítása