Nemrég olvastam, hogy közlekedés és infrastruktúra szempontjából Szingapúr a világ legfejlettebb városa. Sok szempontból igaz ez, magas színvonalú út- metró-, és gyalogoshálózat várja a látogatókat és szolgálja ki a helyieket, a nálunk politikai vitát kavart dugódíj ott 1975 óta létezik, az aluljárókba le lehet menni vegyvédelmi felszerelés nélkül is.
Ugyanakkor a metróhálózat nagyon soványka a város méretéhez képest. Két üzemeltető kezében összesen négy metróvonal van, melyből a három átmérős, illetve félátmérős vonal a 1,5-2 perces követéshez képest is intenzíven kihasznált a nap minden szakaszában. A szingapúriak is tudják ezt, ezért folyamatos a hálózat bővítése, és több új vonalat is terveznek.
Hurokmetró (forrás: lta.gov.sg)
Az egyik új vonal a Downtown Line lesz (hivatalos projektoldal), amely a nevéhez méltóan első ütemben a belváros környékét fogja feltárni. A vonal teljes kiépítésben átmérős - azaz a város egyik végéből a belvároson áthaladva a másik végébe fut ki - jellegű lesz, érdekessége lesz azonban, hogy a belső részeken egy hurkot fog önmagára kötni (földrajzilag pontos térkép itt), feltárva a belváros számos pontját. Akik a vonal egyik végéről a másikra szeretnének eljutni, azoknak valószínűleg gyorsabb lesz átszállni a hurokrész keresztezési pontján, mint körbeutazni a teljes belváros alatt. (A PTinfo már írt egyszer a szingapúri Downtown Line-ról, akkor Möbius-metrónak lett elnevezve a vonal, épp a jellegzetes vonalvezetése miatt)
A Downtown Line-t három szakaszban fogják megépíteni, a munkálatok már mindhárom szakaszon elkezdődtek. Az első szakasz a belváros körüli hurok lesz, ami nem is csoda, hiszen a belváros különböző lépcsőfokokban beépült területei között ma még busszal is nehézkes sokszor a közlekedés. Az új vonalszakasz a kínai negyedből kiindulva keresztezi a felhőkarcolókkal zsúfolt Central Business Districtet, az ingatlanfejlesztéssel a közelmúltban beépíteni kezdett Marina Bay-t és a történelmi belváros egyes részeit is.
A Downtown állomás látványterve (fotó: http://www.lta.gov.sg)
A Marina Bay esetében tulajdonképp már a vonal egy szakaszának megépültéről beszélhetünk, hiszen két tervezett állomás, a Promenade és a Bayfront között idén január óta metróközlekedés van, az egyetlen harántoló vonalat, a Circle Line-t hosszabbították ebbe az irányba. A Bayfront állomás térségét sokan ismerhetik, hisz a világ egyik legismertebb hotele, a tetején hatalmas úszómedencével rendelkező Marina Bay Sands Hotel is itt található, jól mutatva az ingatlanfejlesztés mértékét a térségben.
Tulajdonképpen az öböl körül fog körbefutni az új vonal (fotó: www.dailymail.co.uk)
A vonal további szakaszai a belvárostól északra, illetve keletre fognak haladni, a vonal teljes összhossza 42 kilométer lesz, hosszabb, mint a teljes budapesti hálózat, ideértve a négyes metrót is. (a teljes vonalat végigutazni 65 percbe fog telni egyik végétől a másikig) Az átadás ütemezetten, 2013-15-17-re várható a három szakasz esetén, a vonal üzemeltetője a North-East Line-t is üzemeltető SBS Transit lesz.
Az első, a Downtown Line-re szánt Bombardier kocsi (fotó: todayonline.com)
A vonalat háromkocsis Bombardier szerelvények fogják kiszolgálni, az első, 4,3 kilométeres, hat megálló hosszú szakaszt összesen nyolc vonat. Érdekesség, hogy bár a vonalhoz külön depó fog épülni, annak átadása csak a második ütemben történik meg, addig a szerelvények a Circle Line létesítményeit használják. A teljes vonalra 73 szerelvény kerül majd összesen.
Az első kocsik - és ez adja a poszt aktualitását - október 12-én érkeztek meg a városba, természetesen hajón, ahogy az a város elhelyezkedéséhez illik, a vonatokat ugyanis nem a Bombardier európai gyáraiban, hanem Changchunban, Kínában gyártják.