A nagy, most már 100 éves múltra visszatekintő metróüzemek sajátossága, hogy a hálózat és a város fejlődése miatt egyes megállókat becsuktak, sok belőlük a mai napig megvan. Találhatunk ilyenek Párizsban, Londonban, de ilyennek számít ma már Bécsben a 2003-ban becsukott Lerchenfelder Straße is, sőt, Budapesten a Kisföldalatti Deák téri múzeuma is egy ilyen, korábban megszüntetett állomáson van! Nem csak európai sajátosság ez ugyanakkor, hiszen elveszett állomásokból (remélem Hamster nem haragszik meg, hogy kölcsönveszem az elveszett sínek mintájára a szófordulatot) találunk jópárat New Yorkban is, köztük a világ egyik legszebb metróállomását, a City Hallt.
Figyeljétek a felülvilágítókat! (fotó: www.citylab.com)
A City Hall metróállomás az első New York-i metró déli végállomása volt, 1904-ben adták át. (Igen, New Yorkban csak 8 évvel a mi kisföldalattink után épült meg az első metró) Építészetében jelentősen eltért a többi metróállomástól már akkor is, a kor legjobb anyagait használták fel az építéskor.
Az állomás első utasai 110 éve. (fotó: abandonedplaces.livejournal.com)
A bejáratnál ugyan az eredeti tölgyböl épült pénztárak ma már elvesztek, de a csillárok, a természetes bevilágítást biztosító tetőablakok és a Guastavino-rakásban kirakott falicsempék a mai napig megvannak (Rafael Guastavino volt a névadója annak a csemperakási módszernek, ami New York számos épületében megtalálható a mai napig).
Az eredeti pénztárak (fotó: abandonedplaces.livejournal.com)
Az állomás a korban megszokott módon ívben épült, a metró hurokban fordult meg, hasonlóan több magyar villamosvonalhoz vagy épp a párizsi metró bizonyos vonalaihoz, végül épp ez okozta az állomás megszüntetését. A metróhálózat forgalma ugyanis a város növekedésével együtt folyamatosan nőtt, a bővülő utasigényt pedig csak hosszabb - kialakítása folytán a City Hall állomáson nem megállítható - szerelvényekkel lehetett kiszolgálni.
Vonatforgalom annak idején (fotó: abandonedplaces.livejournal.com)
Ráadásul a vonalat már 1905-ben tovább hosszabbították Manhattan déli vége felé, így a kisforgalmú, mindössze napi 600 utast kiszolgáló megálló bezárása mellett döntöttek a költséges átépítés helyett 1945-ben. Szerepét a rövid sétatávolságra lévő Brooklyn Bridge - City Hall megálló vette át, az utasok eddig is ezt részesítették előnyben a nagyobb vonatválaszték és a jobb felszíni kapcsolatok miatt.
Jól látszik, milyen közel is volt a Brookly Bridge állomás (forrás: www.nycsubway.org)
Az állomás ma már műemlék, látogatni a New York-i közlekedési múzeum speciális túráin lehet, az utasok azonban láthatják is akár, ha a 6-os vonalon olyan szerelvényt kapnak el, amelyik a mai napig itt fordul meg - igaz megállás nélkül.
Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.