A kínaiak mindig év végére időzítik az újabb és újabb metróátadásaikat. Karácsony és szilveszter között naponta több vonal hosszabbodik, mint amennyi Európában egész évben. Ilyenkor akár 100 kilométer metrót is átadhatnak egy napon egy városban. Így volt ez idén is. A buli Csungkingban (Chongqing, de ezt betűzze le, aki akarja) kezdődött 24-én, majd Csingtaoban, Xianban, Csengduban, Wuhanban, Pekingben, Sanghajban, és Kantonban folytatódott. Egy hét alatt kilenc városban nyílt három új metróvonal és hosszabbodott 11 másik.
Csungking különösen érdekes. Tudjátok ez a város az, amit külföldön a legnagyobb (a város 8 milliós, elővárosokkal együtt 17) "ismeretlen" városnak szoktak hívni, meg ami a világ legnagyobb monorail hálózatával büszkélkedhet. Ilyen helyszínekkel:
Nem lehet annyira jó ott lakni...
A monorailen kívül ma már hagyományos, folyamatosan fejlődő metróhálózat is van a városban. December 24-én az 5-ös metróvonal hosszabbítását adták át, de ez csak 2,5 kilométer volt, kínai mércével mérve elenyésző. December 28-án aztán jöttek a nagyágyúk a városban. Megnyílt a 4-es vonal 15,6 kilométer hosszban az Északi pályaudvartól keletre 7 megállóval. (Igen, jól látod, bőven 2 kilométer felett van az átlagos állomástávolság)
Két fotó az új 4-es vonalról:
(fotók: Pandazx)
A december végi két fejlesztés térképe (forrás: yourmetro.app)
És ugyanezen a napon, 28-án megnyílt a körrel/nullával jelölt "Loop" vonal is első, északi és keleti szakasza is, 34,3 kilométeres szakasza is. A vonal egy teljes kört fog formálni 2020-at követően, teljes hossza 51 kilométer lesz. A most megnyílt szakasz kapcsolatot teremt már most is a 2-es monorail vonal kivételével (ezen a vonalon van az "átlyukasztott" ház is) valamennyi meglévő vonallal. Csak hogy érzékeljük, hogy néz ki egy 51 kilométer hosszú körmetró, Budapesten valami ilyesmi lenne:
Kellene ilyen metró Budapestre?
Csungking két folyó, a Jangce és a Jialing összefolyásánál helyezkedik el. A Jialing a torkolatnál nagyjából Duna nagyságú folyó, a Jangce, a világ egyik legnagyobb folyója azonban már itt is óriási, szélessége 7-800 méter körüli. A most átadott körmetró első szakasza mindkét folyót keresztezi, nem is akármilyen hidakon. A Jangcén az új metró a világ legnagyobb, 552 méter nyílásközű Chaotianmen ívhíd (A világ 30 legnagyobb ívhídjából 6 Csungking térségében van!) alsó szintjén halad át. A hidat a közúti forgalom számára már 2009-ben átadták, a metró helye azóta elő van készítve. A Jialing folyó felett egy új, a metró számára épült, 600 méter nyílásközű függőhídon haladnak át a szerelvények.
A Jialing-metróhíd, még építés során (fotó: kuaibao.qq.com)
És már metróval. (fotó:Pandazx)
A Chaotianmen-híd, a világ legnagyobb ívhídja, az alsó szintjén megy a metró. (fotó: Thomas Bächinger)
És hopp, ott a metró. (fotó: Pandazx)
Ha valaki kíváncsi, milyen is az új metró vonala, akkor a kivitelezés végén készült gyorsított vezetőállás-videót itt tudja megtekinteni.
A körmetró egyik felszíni szakasza (fotó: Pandazx)
Érdemes megjegyezni és kattintani, hogy ahogy korábbi posztunkban szerepelt, Csungkingban már más helyen is épült órási híd metróvonal számára.
Az új körmetrón új, As típusú járművek közlekednek, amik nem az ahogy sikerültnek a rövidítése, hanem az A típusú kocsik hegyvidékre kifejlesztett változata, meredekebb lejtőkön és szűkebb íveken való közlekedésre. A vonalon hatkocsis, felsővezetékről (1500V DC) ellátott szerelvények futnak.
Az átadót követően nem sokkal meg is történt a vonal első súlyos balesete. Január 8-án az egyik szerelvény egyelőre nem ismert módon összeütközött az egyik alagúti szakaszban elhelyezett polgári védelmi kapuval ütközött. Ezek olyan kapuk, amik az alagúti szakasz teljes keresztmetszetét képesek lezárni, védelmet biztosítva a bennlévők számára, a budapesti metrón is vannak ilyen létesítmények.
A balesetben a járművezető életét vesztette, két másik vasúti alkalmazott és egy utas súlyos sérüléseket szenvedett.
Nagyon durván néz ki (fotó: www.scmp.com)
A baleset után az érintett szakaszt kivették a forgalomból, a teljes vonalon 30-40 km/h-ra csökkentették a maximális sebességet, melyet január 18-tól 60 km/h-ra emeltek.
Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.