Volgográd fura egy hely. Azon kevés helyek egyike tőlünk keletre, ahol gyorsvillamos jellegű közlekedést sikerült megvalósítani, alagutas meg zártpályás szakaszokkal, ahogy az a német rendszereken is tapasztalható. A vonal szigetüzemként működik, a város rendes villamosvonalain közlekedő kocsik nem járnak át a gyorsvillamos vonalára (hálózattérkép), ez is kellett ahhoz, hogy a 25 km/h-s átlagsebességet el lehessen érni a vonalon.
Profszojuznaja állomás (fotó: d_oleg)
2011. december 1. fontos dátum lett a vonal életében, hiszen ekkor nyílt meg az új, Pionyerszkaja - Jelsanka közötti vonalszakasz, ami az 1984-ben átadott eredeti vonalnak nem hosszabbítása, hanem elágazása lett, egyben egy új viszonylatot is létrehozva.
Az új, négy megálló hosszú, 3,6 kilométer hosszú vonalszakasz szinte teljes hosszban - így mind a három új megálló is - alagútban fekszik. Az új szakaszt kiszolgáló, SZT2 névre hallgató viszonylat a régi vonal Sztadion Monolit állomásától indul el dél felé. A viszonylat egyelőre 10 perces követéssel közlekedik, a későbbiekben, a szükséges kocsik beszerzésével ezt később 2-3 percre szeretnék javítani, ahogy a korábban is létező vonalon is van.
Az új szárnyvonal végállomása: Jelsanka (fotó: Dvizzzok)
Tjuz állomás bejárata (fotó: Dvizzzok)
A kocsihiány elsődleges oka, hogy a vonal alagútban fekvő állomásain középperonok, míg a felszínen szélsőperonokat alakítottak ki az egyszerűbb építhetőség kedvéért. A korábbi alagutas szakaszon nem volt ezzel probléma, a két irány egyszerűen helyet cserélt az alagútban, az új megállóknál ez a kapcsolat azonban nem épült ki, ahogy a vágányhálózati rajzon is látható.
Az egyetlen (korábban prágai és moszkvai) KT8D5, természetesen az új vonalra irányítva (fotó: Сергей Максимов)
Az új megoldás természetesen kétoldali ajtós kocsikat kíván, ebből Volgográd egyelőre nem rendelkezik eléggel. Jövőre várhatóan újabb 6-7, a PTMZ által gyártott, 43%-ban alacsonypadlós LVSZ-2009-es érkezik a városba a meglévő kilenc mellé, csökkentve a terhet a meglévő egyoldali ajtós T3-as Tátrák sokaságán. Az új kocsik első példányának érkezéséről a PTinfo is beszámolt.
Egy LVSZ-2009 a végállomáson (fotó: Сергей Максимов)