Még januárban jelent meg a Mai Manó Ház remek blogján az alábbi, Maurice-Louis Branger által 1908-ban készített fotó. Bár a kép címe a Szajna, az egyik központi elem a kép közepén átfutó metróvonal, ami 1908-ban mindössze pár éves múltra tekintett vissza, ahogy lényegében az összes fontosabb elem a képen. A kép lényegében elkészíthetetlen lett volna 20 évvel korábban, a metrón kívül sem az 1889-ben átadott Eiffel-torony, sem a ma Bir-Hakeim hídnak nevezett, és a különböző filmekben meglehetősen népszerű átkelő nem volt meg, lényegében egy világváros fejlődését láthatjuk egy képbe sűrítve. Fantasztikus.
Akkor.... (fotó: maimanohaz.blog.hu)
A párizsi metró első szakasza - a mai, a Diadalívet, a Louvre-t, a Bastille-t érintő 1-es vonal - 1900-ban nyílt meg, de folyamatosan bővült. A képen látható, hídon átvezetett szakasz már 1903-tól üzemelt, lényegében az új híd építésével együtt valósult meg. Kezdetben a 2-es vonal déli szakaszaként üzemelt, egészen 1907-ig, majd a párizsi metró folyamatos fejlődésének köszönhetően az 5-ös, de az is csak 1942-ig, hogy aztán némi átszervezés után kialakuljon a ma is működő rendszer és járjon erre a 6-os vonal mind a mai napig.
(Ezekre az átszervezésekre azért volt lehetőség, mert számos vonal épült egymással párhuzamosan és az egyes vonalak között vágánykapcsolatok is létrejöttek, így egy-egy szakasz átadásával vagy az utasigények változásával lehetett az egyes szakaszokat ide-oda pakolgatni a rendkívül sűrű hálózaton).
És hogy ma hogy néz ki ez a rész? Így.
.. és most (fotó: Wikipedia)
Nektek tetszik?
Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.