Az Európai Bizottság jóváhagyta Magyarország első nagyprojektjét, a debreceni villamosprojektet, szól a hír, és örülünk neki. Örülünk neki, mert egy olyan költséghatékony nagyprojekt érdemelte ki először a támogatást, melyre valóban szükség van, ráadásként egybevág az unióban mostanában eléggé felkapott és támogatott városi közlekedési zöld témákkal.
És örülünk annak is, hogy egy vidéki projekt kapta meg először ezt a titulust, mert így rövid ideig reflektorfénybe kerül, hogy vidéki városaink mernek kisebbet, de hatékonyabbat álmodni fővárosunknál.
De mi is ez a kettes villamos? Debrecenben jelenleg egy darab villamosvonal van, mely a vasútállomást köti össze a belvároson keresztül a Nagyerdővel, és az egyetemi tömbökkel a város észak-déli tengelyén. Bár sokan elmosolyodnak, és a cívis önérzet megnyílvánulásának gondolják, hogy ez az egy szem vonal számmal van ellátva (az egyessel, mi mással), mintha lenne másik viszonylat is, ennek oka mindössze a hetvenes években megszüntetett kiterjedt debreceni villamos-hálózatban keresendő, azokban az időkben, amikor még nem egy vonal volt második legnagyobb városunkban.
Hát most ismét kettő lesz, és nagy szükség van rá. A vonal a Nagyállomástól kiindulva az egyes villamos vonalán haladna a Debrecen Plaza-ig, hogy onnan egy balkanyarral a Hunyadi útra forduljon, majd jobbra a Dózsára, hogy felfűzze a Vénkert, és Újkert lakótelepi tömbjeit, ahogy itt látható.
A két területen annak idején körülbelül 18000 panellakás épült, így van mire alapozni a forgalmat. Ezt bizonyítja a jelenleg erre közlekedő 31-es, 32-es buszok menetrendje is, a két viszonylat együtt 4 perces követést ad ki csuklósbuszokkal csúcsidőben, azaz nagyjából hasonló a budapesti piros heteséhez. (ahová egyébként szintén villamost terveznek hosszú-hosszú-hosszútávon) A járatok utasszáma naponta két irányban körülbelül 32000 fő, a csúcsórai járatszám mintegy 3800 fő.
A villamos nyomvonalának meghatározása, megtervezése évek óta folyik, természetesen nem vitamentesen. Viccelődnek azzal, hogy ez nem is kettes, pusztán másfeles vonal, hisz alsó szakaszán a jelenlegivel egy nyomvonalon közlekedik, vitatják azt, hogy ez lenne a leghatékonyabb nyomvonal, felmerült a Darabos utcai átvágás, illetve más, a Piac utcával párhuzamos, alternatív nyomvonalon való vezetés lehetősége is.
Ezeknek a vonalaknak a kiépítése szerencsére a továbbiakban is lehetséges, kár lett volna elpazarolni újabb éveket, elhalasztva a beruházást ismét, és ismét. Ha kiépül esetleg a belvárost nyugatról határoló út, lehetőség lesz megépíteni szükség esetén a kettes villamos II. ütemét akár, ha kell, és valóban igényli a város.
A villamosprojekt költsége egyébként 18 milliárd forint, ebből nagyjából 16-ot áll az Unió. Ebből épül ki a 7,8 kilométernyi új vágány, a kapcsolódó megállók, és ebből lesz beszerezve 18 új, feltehetőleg alacsonypadlós jármű is, amiken remélhetőleg már 2-3 éven belül utazhatunk.
És hogy hova lehet továbbfejleszteni a későbbiekben még a vonalat? Egyes elképzelések szeretnék Józsa - Hajdúböszörmény felé továbbvezetni a vonalat, felhasználva a nagyvasúti síneket, a karlsruhei modell rendszerén alapulva. Ebből a szempontból úttörő lehetne Debrecen hazánkban, egy ilyen beruházás azonban további új járműveket, és új települési szakaszok kiépítését jelentené, mind Debrecenben, mind Böszörményben, így a beruházás megtérülése nem feltétlen biztosított. A lehetőség azonban adott, foglalkozni kell a témával.