Még előző év december 22-én Bariban,az olasz csizma sarkának egyik legnagyobb városában új szakasszal bővült a városi-elővárosi gyorsvasúti hálózat.Ez így önmagában még talán nem lenne akkora hír,az új szakasz azonban, arrafelé még szokatlan módon részben a föld alatt lett kiépítve. Azt gondolná az ember, hogy egy ilyen földalatti szakasz a sűrűn beépített belvárosi környezet alatt épül meg, a légifotóra ránézve azonban látható, ez nem így van. Az új vonal Bari főpályaudvarát köti össze a San Paoloval, egy 36000 lakosú, városszéli lakótelepi jellegű negyeddel. A jelenlegi végállomás a városrész külső szélén található kórháznál épült ki. A légifotón tisztán látható az új vonal meglévő vasutakat keresztező nagy sugarú, viadukton kialakított íve, majd föld alá való lebukásának helye.
Az új vonal összesen 9,3 km hosszú,melyből 5,2 km új építésű. A meglévő szakaszokon a vonal a további elővárosi vonalakkal közös pályán fut. Az összesen 9 megállónyi szakaszt a szerelvények 13 perc alatt futják be egy irányban, a megállók közül az utolsó két megálló épült ki a felszín alatt.
A vonalon jelenleg 40 perces ütemben közlekednek a szerelvények, melynek elsődleges oka, hogy több helyen nincs még kész a teljes infrastruktúra. Az átadott vonal továbbépítése most is folyik, a hátralévő kettő, szintén a térszín alatt kiépülő megállót előreláthatólag 2010-ben fogják átadni. A teljes vonal kiépülésével a csúcsidőben biztosított követési idő 5 percre csökken,a lakónegyed teljes területét kiszolgálva.
Nagyon kíváncsi lettem volna a vonal 2000-ben történt kiépítése óta felmerült költségeire, de nem sikerült megtalálnom, és őszintén - ezen nem is csodálkozom. Dél-Olaszországba az elmúlt évtizedekben elég sok pénzt feccöltek be, sokszor látható eredmény nélkül, és innen messziről egy 36 ezer lakosú, viszonylag szabadon beépített területnek nem biztos, hogy egy ilyen metró-jellegű vasútvonal (mert természetesen nem igazi metróról beszélünk) a gazdaságilag leghatékonyabb kiszolgálása. Klasszul néz ki valóban, jók a hosszú viaduktok, meg, hogy alagútban fut a vonal, de miért fut alagútban a kórház mögötti üres beépítetlen területen? Ha beépül a terület, miért nem párhuzamosan történik a metró, és a városi szövet tervezése?
Fura ez na, nem tűnik valami költséghatékony megoldásnak....