A magyar villamostender sagában kevés dolog tudott volna valódi meglepetést okozni már, azt hiszem, de az aktuális miskolci járműtender esetén mégis ez történt. A negyedik tenderen (emlékezzünk: a harmadik tenderen tarolt a Közbeszerzési Döntőbizottság) a korábbi miskolci és debreceni pályázatokból kiindulva borítékolni lehetett szinte a lehetséges indulókat: Ansaldo, CAF, Skoda, és talán még a Stadler, vagy valaki a nagyok közül. Utóbbinak az előzmények alapján elég kevés esélye volt, pedig a Siemens nem állt messze a többi pályázótól az előző borsodi járműbeszerzési próbálkozáson.
Egy korábbi miskolci Ansaldo és egy szintén régebbi (debreceni) CAF látványterv
Erre most egy olyan név bukkan fel, akire nem igazán gondoltam volna. A tendert összesen hatan vették ki, a már említett Ansaldo-CAF-Skoda trojka mellett a Bombardier, a Siemens, és a ..... Solaris. Hoppá. Az a Solaris, aki eddig összesen egy sikeres pályázatot tud felmutatni, és akinek egyetlen elkészült járműve jelenleg az Innotranson látható. Az, akinek a villamosa a fotók alapján nagy népszerűségre tett szert itt a blogon a kommentelők között. Ajánlatot a hat kivevőből végül csak négyen adtak be, a Siemens és a Bombardier a távolmaradás mellett döntött, a Solaris azonban meglepetésre továbbra is versenyben.
Az új név felboríthatja a korábban megszokott rendszert.
A lengyeleknek referencia és piac kell, nem csodálkoznék, ha esetlegesen meglepetést okoznának, és felborítanák a tenderek óta egymással birkózó CAF-AnsaldoBreda kettős esélyeit. Már ha van esélyük felborítani, egyelőre ugyanis nem látom, hogy a Solaris milyen referenciával képes megfelelni a tenderkiírás műszaki alkalmasság alábbi minimumkövetelményének:akár egy, akár több szerződésből származó, legalább 15 db (amelyből legalább 8 db kétirányú, két vezetőállású és kétoldalú ajtóelrendezésű), egyterű, az utastér állóhelyi alapterületét alapul véve részben (min. 50 %-ban), vagy teljesen (100 %-ban) alacsony padlós, normál nyomtávú vagy legfeljebb a normál nyomtávú kétszeres darabszámáig egyéb nyomtávú, közúti-vasúti villamos szállítására vonatkozó referenciával,
A Solaris a poznani tenderen negyven villamos leszállítására szerződött ugyan, ebből azonban ahogy már fentebb említettem, mindössze egy érkezett meg. Ez a lényegében hátralévő szállítás referenciaként nehezen képzelhető el, így nagyon kíváncsi vagyok, melyik szállítással felelt meg a fenti pontnak a lengyel gyár. Ha megfeleltek (márpedig ha nem így gondolták volna, nem indultak volna), akkor viszont akár kerekedhet is a szemünk az eredményhirdetésnél.
Skoda 15t Rigában, Solaris Tramino Poznanban (fotó: Karlis Grambergs, transphoto.ru ; K. Lesińska, www.infotram.pl)
Négy induló van tehát, közel egyenlő esélyek, várom a tippeket és az óhajokat. :)
És egy "apróság" a végére: a CAF máris a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult, egyelőre ismeretlen okok miatt. Nem valami fényes kezdet....