PTinfo

Stadler villamosok Londonnak

2011. augusztus 22. - mestska

A London déli részén fekvő croydoni villamosüzem új, a meglévő Bombardier flottát kiegészíteni képes kocsik után nézett, írtam egy korábbi bejegyzésben. Akkor nem lehetett még tudni, vajon melyik gyártó lesz a befutó, az azonban már eldőlt, hogy az utasszám-növekedés miatt szükséges hat plusz kocsit nem a Bombardier fogja gyártani. A három, döntőbe került cég végül a Stadler, a CAF, valamint a PESA volt. 

Az új Londonba kerülő kocsi (fotó: www.transportbriefing.co.uk)

A beszerzési tervek elképzelhetőnek tartották, hogy akár már idén ősszel új villamosokon utazzanak a dél-londoniak, ami egyet jelenthetett csak: a londoniak más város számára legyártott járműre pályáznak. Ekkor legesélyesebbnek a CAF tűnt, hiszen az Edinburghba leszállított kocsijai még évekig nem fognak közlekedni a pályaépítés időbeni késedelme miatt. A befutó végül azonban nem a spanyol cég, hanem a Stadler lett. 

Az új  kocsikon biztos nem utazhatnak idén az utasok, de jövő tavasszal már forgalomba állhat az első három plusz tuja. A Stadler a CAF-hoz hasonlóan lényegében raktárból húzta elő a kocsikat: egy Bergennek szállítandó, öt villamosról szóló megrendelés első három példánya készült el hamarabb a kapacitások kihasználása miatt, ezt a hármat kapja meg London. Bergennek természetesen három új kocsit gyártanak helyette Pankowban, és London számára is készül három másik új villamos, hogy teljes a most megrendelt hatos flotta. A leszállítandó ötrészes Variobahnok 32 méter hosszúak lesznek, 2,5 métert ráverve ezzel a mostani flotta járműveire.  

A Stadlernek végül 16,3 millió fontot (5,1 milliárd forintot) fizet London, azaz a Stadler megkérte az árát az új kocsiknak. A kocsik árába a legnagyobb haszonélvező croydoni önkormányzat 3 millió fonttal szállt be.  

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr223167584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.08.22. 08:48:40

A magyar tendereken milyen árak voltak? Bár a font-frank-euró-forint árfolyamok miatt kicsit nehéz átszámolni, hogy mi mennyi, de a 850 millió/jármű nem tűnik olyan brutálisan soknak.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.08.22. 09:17:17

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

A legutóbbi debreceni tenderen 580 millió forintos ajánlattal nyert a CAF hasonló hosszúságú járműért. Ez alacsony ár volt, de az átlagár nyugat-európai városokat tekintve alacsonyabban van, mint 850 szerintem. Bár valami angol fórumon olvastam olyat, hogy csak ennyi meg ennyi font :)

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.08.22. 10:27:45

@mestska: Hmmm, lehet... Mindenesetre az szerintem sokat számít mostanában, hogy miben volt meghatározva az ár. A Stadler most némileg gondban van a sok eurós megrendelés miatt, mert a gyártás frankba kerül, gyakorlatilag csökkent a bevételük. Ez ráadásul lehet, hogy fontban van, és az egészet átszámoltad forintba. Ember legyen a talpán aki ezt tudja követni. :P

mestska · http://cities.blog.hu 2011.08.22. 10:54:42

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

ez biztos fontban volt, ugyanakkor az árban benne van a pótalaktrész, stb, így összességében a Stadler ára nem kiemelkedően magas, csak magas.

záporjózsi 2011.08.22. 11:25:07

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: "Bergennek természetesen három új kocsit gyártanak helyette Pankowban"
Szerintem az egész jó közelítéssel €-s vidék.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.08.22. 15:08:40

és bergen meg london igényei ennyire azonosak, hogy csereszabatosak a kocsik?
vagy az előregyártás csak a kasztni+hajtást jelenti, és készre szerelni csak később fogják? fasza lenne a norvég feliratokra átragasztott angol matrica, meg az öt centivel arrébb fúrt konzolok helyén folydogáló gitt :)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.08.22. 22:42:46

En mondjuk nem lattam, hogy tomegnyomor lenne rajtuk. Mondjuk az is vicces , Londonnak van osszesen ket villamosvonala.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2011.08.22. 22:44:54

@mestska: bizony: The contract is worth £16·3m to Stadler, including spare parts and related equipment. The London Borough of Croydon is contributing £3m to the purchase cost.

England win The Ashes! 2011.08.23. 02:23:53

@tildy:): Ja. Meg tizenvalahány metróvonala (nem beszélve arról, hogy szinte mindegyiknek több ága van). :)

premium salmon 2011.08.23. 05:58:28

Érdekes, mennyire uniformizálódik a tuják arca, vagy inkább pofája. Azért a legtöbb szögletességet a svájci csúcs(árú) / jármű őrzi - a véghomlokzaton az oldalfalak szigorúan párhuzamosak.

Semmi kilengés a belsőségekben, minden elvágólagos, élre hajtogatva - derékszög- vonalzókat lehet hitelesíteni a bergeni Variobahnban. Persze a hajtómű feletti domborzatot rejtegetik...Nincs croydoni enteriőr kép valahol a neten?

Csak mert a Stadler Debrecennek 2010 tavaszán a 4. menetben alig 200 utast ajánlott 4 álló személy/m2 alapon - igaz sok ülőhellyel - most meg állítólag a maximum pontszámot hozó 220-at. Ki tudja a megfejtést? Nem nehéz…:-)

mxplanet 2011.08.23. 07:59:02

@tildy:): 2??
nem csak a wimbledon-croydon letezik? melyik a masik?

záporjózsi 2011.08.23. 08:15:20

@premium salmon: Azért annyira nem lehet variálni hiszen a krumpliszsákok hasonlók, a nyomtáv, a szerkesztési szelvény, a gépészet hasonló. A Design pedig kb. követi az egyéb járművekét.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.08.23. 08:27:47

@mxplanet:

egy vonalcsoport, 3 viszonylat. Így pontos :)

mxplanet 2011.08.23. 08:50:29

@mestska: :) mindenesetre undorito azon a villamoson utazni. parszor mentem rajta mikor gatwickre mentem. ultragaz.

premium salmon 2011.08.23. 09:22:12

@záporjózsi:

Azért nem kényszerzubbony a műszaki adottság. Ha megnézed az Alstom külső formaterveket a reims-i pezsgőspohártól az asztaháni "(utó)piáig" láthatod, hogy a külsőben szárnyalhat a fantázia, igazodhat valamelyest a helyi hagyományokhoz – ld CAF Malaga és Picasso meg a főníciaiak..

Ami a belsőségeket illeti, itt nem elsősorban az esztétika diktál: a mi tendereinkben is kizárási ok, komoly versenyelőny lehet a közlekedő, padlózati topográfia alakítása, az ülések mérete, elhelyezése. Ha meg borzongani akarsz, ma megnézheted élőben vagy küldök aradi Imperio belsőt :-)

záporjózsi 2011.08.23. 11:05:55

@premium salmon: Azt már elég régóta tudjuk, hogy a "négycsavaros" homlokfal sokat tud segíteni. Ettől még van egy trend és a döntéshozók azt látják szépnek, amit a többi város sugalmaz. Talán nem meglepő, hogy a "divatos" dolgok a franciáknál meg az olaszoknál keletkeznek, a letisztult, praktikusak meg a németeknél. Most a külcsínyről van szó, nem a belbecsről.

premium salmon 2011.08.23. 12:41:02

@záporjózsi:
Egyetértek, a belső berendezésben az a szép, hogy a külcsínt a belbecs határozza meg:-).

Ami a külső formát illeti, iskolapélda az új Astra Imperio - olaszok tervezték kívülről - olyan is. De ki követte el a belsőt - olyan is:-(