2008. december 30-án ismét megjelent a debreceni villamostender. A tendert korábban már kiírták egyszer, a kiírással kapcsolatban azonban Skoda panasszal fordult a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz, annak kapcsán, hogy az eredeti kiírás referenciaként 100%-ban alacsonypadlós járműveket igényelt, a Skoda pedig akkor nem rendelkezett ilyennel. (Az első Skoda ForCity, mely megfelel ennek, a közelmúltban készült el)
Bár a Közbeszerzési Döntőbizottság a Skoda észrevételét elutasította (magunk között szólva jogosan), Debrecen végül a tender visszavonása, és új, módosított feltételekkel történő kiírása mellett döntött. Az új tender 18 darab, legalább 70%-ban alacsonypadlójú villamos szállításáról szól, referenciaként pedig 15 darab, legalább 70%-ban alacsonypadlós villamos korábbi leszállítását, és karbantartását írja elő.
Ez pedig azt jelenti, hogy szinte az összes villamosgyártó elindulhat a tenderen, a kérdés az, hogy a viszonylag alacsonyabb szállítandó darabszám melyik gyártó figyelmét kelti fel, lesz-e elegendő presztizsértéke a magyarországi piacnak, várható-e, hogy mint Varsóban, itt is az összes gyártó elindul?
S hogy kik a számba jöhető gyártók? Az Alstom erősen, kiállított villamosjárművel promotálta magát Budapesten, és vidéki városainkban is, a Siemens Budapest után vidéken is léphet a Combino rövidebb kiadásával, a Bombardier Gdansk és Krakkó után a magyar piacra is betörhet. A három nagy gyártón kívül a Stadler az elővárosi vonatok piacára történt betörése, és talán a piacvezető szerepének betöltése után a villamosok terén is próbál részesedést szerezni, esélyes lehet a magyar piacon a cseh Skoda, és a lengyel PESA valamelyike is, bár utóbbi egyenlőre csak hazai referenciákkal rendelkezik.
Kevésbé ismert villamosgyártó itthon az olasz Ansaldobreda, és a spanyol CAF, mindkettő elsősorban hazai piacra szállít. Az előbbi több török, az utóbbi edinburghi győzelme azonban azt mutatja, nálunk is esélyük lehet.
A tendereket február 24-én bontják fel, addig lehet tippelgetni, bírálgatni, értékelni. Az új járművek elsősorban a kettes villamos vonalán fognak közlekedni, de a Bengálikat kiváltva talán az egyesen is megjelennek majd.