PTinfo

PTinfo

Négy induló Oklahoma Cityben: a kínaiak nyernek?

2014. december 07. - mestska


Más amerikai nagyvároshoz hasonlóan Oklahoma City is egy új, a belvárosban körbejáró villamos építése mellett döntött. Ezeknek a villamosoknak közös jellemzőjük, hogy sokba kerülnek, viszonylag kis forgalom van rajtuk, tekintve, hogy útvonalukon jelentős hosszban az üzleti negyedet érintik, ugyanakkor az amerikaiak nagyon hisznek a vonalak lokális gazdaságélénkítő hatásában.

oklahoma_city_streetcar.jpg

A tervezett villamos Oklahoma Cityben (forrás: www.okc.gov)

Szintén közös jellemző, hogy a modern streetcar járművek jelentős része a Skoda és Inekon körülbelül 10 éves technológiáján és járművein alapul (Skoda 10T, illetve Inekon 12 Trio), ezek és az ezeken alapuló, a helyi gyártók által továbbfejlesztett kocsik szolgálják ki a forgalmat.

Az Oklahoma Cityben létesítendő vonalat 2017-ben szeretnék megnyitni, a vonal 4,5 mérföld hosszú lesz (térkép), jelenleg a járműtender zajlik.

A tenderen a résztvevők száma alacsonyabb lett a vártnál, a nagy gyártók (egyet leszámítva) nem mutattak érdeklődést a mindössze öt járműről és további nyolc opcióról szóló beszerzésre.

A négy indulóról pénteken lehetett részletesebb adatok megtudni, több lehetséges opciót is megajánlva:

1. Brookville Equipment Corp

Az amerikai cég a 2000-s évekig elsősorban nagyvasúti járműgyártással foglalkozott, akkor kezdtek el foglalkozni villamosok felújításával, gyártásával is, a munkáik között említhető több philadelphiai PCC kocsi felújítása, replikák gyártása New Orleansba. A gyár még nem szállított alacsonypadlós kocsit, az első két, ilyen típusú járművét azonban már megrendelték Dallas hasonló belvárosi villamosára.

dallas_streetcar_brookville.jpg

A dallasi kocsi látványterve (forrás: dartdallas.dart.org)

A Brookville villamosainak ára 3,4 - 3,6 millió dollár lehet darabonként, a beszerzés teljes ára (kiegészítő alkatrészekkel, képzéssel, stb.) 22,5-26,1 millió dollár között változik. Az opciós villamosok megrendelésekor a darabonkénti ár felfelé megy.

2. CAF

A Debrecenbe és Budapestre is villamosokat szállító CAF-ot nem kell bemutatni már itthon, Amerikában is több sikeres tender van a hátuk mögött, Houston, Boston és Kansas City egyaránt a spanyoloktól rendelt villamost, utóbbi igen hasonló lehet az Oklahoma Cityben elvártakhoz.

kansas_city_cafstreetcar.jpg

A CAF Kansas Citybe megajánlott járműve (forrás: Railway Gazette)

A CAF villamosainak ára 4,7 millió dollár lehet darabonként, a beszerzés teljes ára 31,3 millió dollár. Az opciós villamosok megrendelésekor az ár lefelé megy.

3. Inekon

A bevezetőben már említettük, hogy az Inekon ismert név az amerikai villamospiacon, Portlandben, Seattle-ben egyaránt járnak a cseh cég termékei, de a 2016-ban megnyíló detroiti vonal kocsijait is ők szállítják.

seattle_streetcar_1.jpg

Inekon Seattle-ben (fotó: Wikipedia)

Az Inekon villamosainak ára darabonként 3,3 millió euró, a teljes ár 21,9 millió dollár lehet. Az opciós villamosok megrendelésekor az ár felfelé megy.

4. Xiangtan Electric Manufacturing Group Corp. (XEMC)

A XEMC egy kínai cég, egyben az Inekon kínai stratégiai és licensz partnere, várhatóan Inekon-alapon nyugvó kocsikat kapnánk a kínaiak győzelmekor is. Ez utóbbira megvan az esély, mert a járművek ára mindössze 1,8 millió dollár darabonként, míg a teljes költség is csak 13 millió dollárra rúg. Az opciós villamosok megrendelésekor a darabonkénti ár ugyanannyi marad.

Az ár alapján tehát a kínaiak győzelme valószínűsíthető, ez lehet az első kínai villamos az Egyesült Államokban. Mindössze pár hónapja történt, hogy az első kínai tendergyőzelem megszületett metrók kapcsán Bostonban, az is nagy vihart kavart.

Érdekesség, de a kis példányszám és a szállítási helyszín nagyon nem tett jót az áraknak. A magyar városok a hasonló, 30 méter körüli hosszúságú villamos járműveket olcsóbban vagy hasonló áron szerezték be, mint a kínaiak ajánlata, míg a többi cég ajánlata már darabonkénti árat nézve már inkább a budapesti új, 56 méter hosszú CAF villamosok ára körül van.

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről. 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr146963837

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

buszrajongó 2014.12.07. 16:25:29

Jól látom, hogy a Seattle-i felvételen a villamos éppen kisiklott?

mestska · http://cities.blog.hu 2014.12.07. 22:13:20

@Bicepsz Elek: @buszrajongó: lecseréltem a fotót, mégse egy siklott példány legyen itt :)

gabest1 2014.12.08. 01:08:36

Szerintem mind FAKE, nézzétek az árnyékokat!
süti beállítások módosítása