Tessék?, kérdezhetnénk a poszt címét illetően első blikkre, holott a fenti cég Kína egyik legnagyobb járműgyártója. Nevének megfejtése egyszerű: a Changchun azt az észak-kínai várost jelöli, ahol az üzem van, a CNR-ből, a CN szintén, míg az R a Railwayt. A cég hivatalos angol neve tehát Changchun Railway Vehicles Co.
De mit is tud ez a kedves kínai nagyvállalat? A cég 2002 márciusában jött létre a China Northern Locomotive & Rolling Stock Industry nevű, hasonlóan kedves kínai nagyvállalat közreműködésével, az 1954-ben alapított Changchun Car Company átalakításával. Az új cég feladata az ekkor kibontakozni kezdő kínai nagysebességű vasúti, és városi kötöttpályás közlekedési projektekhez szükséges járműgyártás volt. Ezt a feladatát a cég szépen teljesíti is, számos járművet szállított az elmúlt években,a városi közlekedés részére például a Bombardierrel közösen gyártott Movia metrót Kantonba, illetve saját gyártásúakat Tianjinba, vagy például villamosokat Changchunba, a gyár székhelyére.
A CNR az elmúlt időszakban két újabb rendeléssel vetette észre magát, mindkettő érdekes bizonyos szempontból. Hongkong 142 millió dollár értékben rendelt 10 darab nyolckocsis szerelvényt, míg Xian 22 darab hatkocsis szerelvénnyel gazdagította a cég referenciagyűjteményét.
A 2011-12-ben Hongkongba szállítandó járművek lesznek az elsők, melyet a hongkongi üzemeltető, az MTR az "anyaországból" rendelt. A korábbi szerelvények gyártói között szinte az összes nagy európai és japán gyártót megtaláljuk, kínai gyártmány eddig azonban nem volt köztük.
Xian a szerelvényeit a kettes számú vonalára rendelte, mely 2011-ben fog megnyílni. A 8 millió lakosú város, mely Kína közepén helyezkedik el, jó ezer kilométerre Pekingtől 2006-ban kezdte el kiépíteni metróhálózatát, érdekes módon a kettes vonallal. Az észak-déli irányú vonal 26,5 km hosszú lesz, kiépítési költsége várhatóan 2,3 milliárd dollár. Várhatóan idén elkezdik építeni, a második, de egyes számra hallgató vonalat is, 2015-ben várható átadással, míg további négy vonal előkészítés alatt áll. ahálózat teljes kiépítését 2030-ra tervezik, a hálózat jelenleg elképzelt összhossza a teljes kiépítésben 252 kilométer lesz, azaz akkora, mint a párizsi és a budapesti hálózat együttvéve....
(Az első fotón egy changchuni villamos, a másodikon egy tianjini metró látható)