A nagysebességű vasutak egyik sajátossága, hogy egyes megállókat a városon kívül helyeznek el, a vonatok nem a városközpontban lévő, 100-150 éve kialakult állomásokat és az ahhoz vezető, jellemzően korlátozott sebességű pályákat használják. Ennek oka, hogy a vonatok egyszerre tudják biztosítani azt, hogy az adott településen csak áthaladó többségi utasok ne veszítsenek 5-15 percet, másrészt az adott város lakói is megkapják a közvetlen, igen értékes összeköttetést.
Avignon TGV állomás (fotó: http://www.frenchfriends.info)
Ez történt Avignon esetén is. Amikor 2001-ben megnyílt az LGV Méditerranée vonal, amellyel immár Párizsból egészen Marseille-ig lehetett utazni villámgyorsan, Avignon "csak" egy, a várostól több kilométerre délre fekvő állomást kapott (térkép), ahol az érkező utasoknak busszal kellett bemennie a városba. (Hogy miért örült Avignon ennek ellenére is az új állomásnak, az nem is kérdés: a közel 700 kilométerre fekvő Párizsba két és fél óra alatt megy el a TGV).
Január 27-e óta azonban nem szükséges a buszokat használni, közvetlenül a TGV állomásáról ugyanis vonat visz be Avignon Centre állomásra, azaz a város eredeti nagyállomására. Azaz mivel az újonnan épített vasút állomása messze volt a várostól, építettek még egy vasutat, hogy be lehessen jutni a régi állomásra :)
Szerencsére azért sokat nem kellett építeni: mindössze egy rövid kiágazás épült a hagyományos vasútként működő Avignon-Arles vasútból, amely a TGV állomás végében keresztezte külön szintben a nagysebességű vonalat. Az új kapcsolat kiépítése 37,5 millió euróba került, a vonatok 5 perc alatt vannak benn Centre állomáson. A két állomás között nagyjából félóránként megy el egy vonat. (menetrend)
A két állomás között járó vonatok (fotó: http://www.ledauphine.com)
(A menetrendet nem igazán értem egyébként. Azt hittem először, hogy a TGV-khez van igazítva, de nem.A 11:27-.kor Párizsból érkező vonathoz 11:27-kor van csatlakozás, a 11:51-eshez 12:13-kor, a 13:16-oshoz 13:27-kor)
Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.