PTinfo

PTinfo

Zöld és narancssárga

2009. január 16. - mestska

Amikor a 80-as évek végén, 90-es évek elején a Ewing család kalandjait néztük péntek esténként az egyesen, szó sem lehetett arról, hogy villamos, vagy hasonló legyen Dallasban. Dallas maga volt a texasi olajvidék fellegvára, autópályák, nagy olajzabáló autók, ezt sugallta a film, s ez volt a valóság is. Vagy legalábbis egy olyan valóság, amit a sorozat részeként ikonikus szerephez jutott városról képzelhetett a nép. 

Pedig Dallasban már 1983-ban elkezdődött a lobbi a villamosért,a tervek akkor 237 kilométernyi hálózatról szóltak. Végül az építkezés csak 1990-ben kezdődött meg, 96-ban pedig, az eredeti dallasi villamos megszűnése után 50 évvel megnyitották a piros és kék vonal első szakaszait, amik 2002-ig tovább bővültek. A DARTként ismert hálózat (DAllas Area Rapid Transit) két, elővárosokba messze kifutó (vigyázz, pdf!) vonala ma összesen 72 kilométer hosszú,napi utasszáma 71000.

2006-ban a hálózat 700 millió dollárnyi támogatáshoz jutott, megteremtve ezzel a lehetőségét a hálózat lényegében megduplázásának, 2012-ben előreláthatólag 145 kilométer hosszú lesz a dallasi városi kötöttpályás hálózat.

A már épülő zöld színnel jelölt vonal 44,6 kilométer hosszú lesz, megállóinak száma 24, építési költsége 1,7 milliárd dollárra rúg összesen. A vonal a meglévő kék és piros vonalakhoz csatlakozva szintén az elővárosokba fut majd ki, észak-északnyugati irányba, kötöttpályás kapcsolatot biztosítva a Love Field repülőtérnek, ami a fapados repülőtársaságok egyik úttörőjének, a Southwestnek vált első, és legfontosabb központjává. A vonalat két ütemben adják majd át,az első ütem (9 megálló) idén szeptemberben, a többi jövő év októberében nyílik meg.

A narancs vonal - s itt a hír aktualitása - nem áll ilyen előrehaladottan, a közelmúltban kezdték el a tervezését egy 430 millió dolláros szerződés keretében, mely - mielőtt felkiált valaki, hogy mekkora arrafelé a mérnökóra - a kivitelzés költségét is tartalmazza. Dallas negyedik vonala a zöld vonallal párhuzamosan fut majd egészen a már említett Love Field reptérig, hogy ott aztán elválva tőle fusson tovább északnyugat felé, hogy teljes kiépítésében elérje Dallas jelenlegi első számú repterét, a Dallas - Forth Worthot. A két új vonal tehát összeköti a várossal és egymással is a két repteret, igaz 2013-at fogunk írni, mire a narancs vonal is teljes kiépítésben megvalósul. 

S hogy mire fel építenek a dallasiak ilyen hosszú vonalakat? Elég egy pillantást vetni a Kinki Sharyo által gyárott járművek sebességi viszonyaira: az elérhető maximális sebesség 100 km/h, az átlagsebesség 45-55 km/h körül alakul. Veri a metrónkat, nem is kicsit.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr32882368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ubk 2009.01.17. 04:45:27

Szerintem tök jól néz ki ez a villamos! :-)

szegedi_kozlekedes 2009.01.17. 10:37:07

Úgy látom, olyasmi mint Pesten az UV, két kocsi van összekapcsolva (csak persze kicsit modernebb...) hiába, már az amcsik is jobban csinálják az elektromos közlekedés fejlesztését, mint mi... pedig Európában igazán nagy múltja van a villamosoknak:)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.01.17. 11:34:42

@szegedi_kozlekedes:
Azért nem kell leírni az európai villamosközlekedést. Számos értelmeteln ameriaki projektról lehet olvasni, ahol olyan helyekre építenek villamost, ahol a napi forgalom annyi, mint pl, nálunk egy óra a körúton.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.01.17. 11:50:44

@Fricy:

Egyet tudok érteni ezzel, bár nincs kétségem afelől, hogy előbb-utóbb az usában is beindulnak a villamosprojektek, és lesz még ott utasszámnövekedés. Egyszerűen ott a város szerekezete, és az eltérő életmód, na meg a tömegközlekedés elmúlt 50 évben történő mellőzése nehezebbé teszi a villamosok bejövetelét.
De attól még persze van értelmetlen projekt :( A dallas is, és a korábban említett phoenixi példa azonban talán iránymutató lehet, gyors járművek, elővárosokba kifutó vonalak.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.01.17. 12:50:23

@mestska:
Igen, ez a reptéri elérés kimondottan szimpatikus.

gramercy (törölt) 2009.01.17. 14:38:29

a kilométerekről jutott eszembe, hogy kicsit elgondolkodtató budapest helyzete

- egyrészt a városhatáron belül van kb. 200 kilométernyi nagyvasúti pálya, amit ha felújítanánk 120-140-es csúcssebességre; továbbá az elővárosi vonatokat s-bahnba szerveznénk (átmenő, számozott vonalakkal); és a mintegy 50-70 állomást a bkv-val jól megszerveznénk, akkor a budapesti vasútnak is lehetne a berlini s-bahnhoz hasonló potenciálja
- erre jön még most kb. 130 (?) kilométernyi villamoshálózat, amit röhögve 200 fölé _kellene_ fejleszteni
- és akkor még ott vannak a metróvonalak, 2-es, 3-mas, 4-es és 5-ös városon belüli szakaszai mind meghaladnák a 30 kilométert (minimum 120 kilométer városon belül)


szóval egyrészt szídjuk a budapesti tömegközlekedést másrészt viszont nem ismerjük fel a jelenlegi előnyünket (pl. dallashoz képesti modal split) sem a lehetőségeket :(

nyelv-ész 2009.02.01. 20:28:42

Nem lennék meglepve, ha ugyanolyan sebességgel épülnének ki újra az USA villamosvonalai, ahogy az ötvenes évekre szinte nyomtalanul eltűntek. Pedig a 20-as években még több, mint 20 000 km városi vasút volt arrafelé.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.02.01. 20:51:03

@nyelv-ész:

Igen, elég intenzíven épülnek ki az usa-ban az új villamosvonalak, sajnos azonban szerintem a domináns autóforgalom megtörése szinte reménytelennek látszik.
süti beállítások módosítása