A korábbi, a francia vidéki villamosfejlesztésekről szóló posztban már megemlítettem, hogy a vidéken túl Párizs közlekedésfejlesztése is szerepel a francia elnök, Sárközy által meghirdetett programban. Mégpedig nem is akárhogy: a 35 milliárd eurós büdzsé (majd 10 billió forint) keretében olyan projektek valósulnának meg Párizsban, melyekhez leginkább az RER vonalak hatvanas-hetvenes évekbeli kiépítése viszonyítható.
Párizs tehát nagyot álmodik, és a korábban meghírdetett villamosfejlesztési tervek, (4 év, 7 villamos) valamint a metróhálózat bővítgetése mellett új nagykapacitású vonalak is létrejönnének a komoly állami szerepvállalás következtében.
Az új vonalakra, ha jobban belegondolunk szükség is van, ma Nagy-Párizs 12 millió lakója közül minden hatodik lakik csak ténylegesen a főváros közigazgatási területén. Ugyanakkor a párizi metróhálózat -mely Európa és a világ egyik legkiterjdetebb hálózata - ténylegesen magára Párizsra koncentrálódik, az elővárosokat mindössze pár vonal néhány megállós szakasza éri el. Az elővárosok tehát önmagukban is működnek - gondoljunk csak a hatalmas irodakomplexumra, a La Défense-ra, vagy Saint-Denis-re, ahol a Stade de France, Franciaország nemzeti futballstadionja áll. Igen, közigazgatásilag egyik sem Párizs. És bár az utóbbi időben számos fejlesztés, villamosvonalak, buszútvonalak kialakítása kezdődött meg az elővárosok összekapcsolására, igazi gyors, nagykapacitású vonal nem kötötte össze ezeket a saját, önálló életet élő városokat.
Össze még ma sem köti, de Sarkozy igérete szerint erre mindössze 2017-ig kell várni, amikor az elképzelések szerint egy új metrókörgyűrű fogja összecsatolni az elővárosokat. Az új vonal impozáns számokkal rendelkezik: 130 kilométeres hosszával, 60 km/h átlagsebességével, a meglévő 14-es vonalhoz hasonlóan automata rendszerben történő kiépítéssel valószínűleg több dokumentumfilmet fog eredményezni a Discovery Channelen. :) A szerelvények ráadásul éjjel-nappal közlekednének a mostani elképzelések alapján.
A körgyűrű ötlete nem Sarkozy politikai lózungja amúgy, a vonal szükségességét jól jelzi, hogy több hasonló, a most bemutatott vonaltervtől némileg etérő, de funkciójában hasonló nyomvonal kering a párizsi közlekedésfejlesztési tervekben, elképzelésekben, már a 80-as évek óta. Van amelyik el is kezdett megvalósulni, igaz, nem metróként, hanem villamosként: a Párizst délről határoló új villamosvonalak eredetileg egy körmetró részeként születtek meg a tervezőasztalokon.
Az új körgyűrűt szinte kettészelné egy másik vonal, a 14-es észak-, és dél felé történő meghosszabbítása. Bár már korábban is volt szó arról, hogy a 13-as vonal egyik északi ágát az elmúlt években kiépített automata vonal, az azonban, hogy a vonal Párizs belvárosán belül összekötné a francia főváros két nagy repterét, Orlyt, és a Charles de Gaulle-t, újdonságnak számít. A most elkészült ütemezés alapján első ütemben az északi ág, valamint a déli ág Villejuifig történő meghosszabbítása készülne el, ezt követné a későbbiekben az Orly-ig tartó szakasz.
Ha még mindez nem lenne elég, meg kell említeni azt is, hogy a belső körgyűrűn kívül egy külsőt is terveznek, vagy legalábbis a kör egy cikkelyét. A vonal Orlytól indulna, s haladna tovább Massyn és Versailles-on keresztül a Défense negyedbe, közvetlen kapcsolatot teremtve ezáltal az üzeti negyed, és a repülőtér között. A külső körgyűrű építését jelenleg a 2020-as évekre teszik, de nagy valószínűséggel késni fog, ha egyáltalán megvalósul valaha is.
A fejlesztésekről a francia köztársasági elnök anyaga itt érhető el.