Magyarországon elsősorban az alföldi, síkvidéki részek dominálnak, így a hegyi közlekedést elősegítő közlekedési eszközök, a fogaskerekűk, siklók (lásd a Viktória-vízesésnél), felvonók (mint Caracasban) vagy épp a külszíni mozgólépcsők (lásd Hongkong) nem annyira jellemzőek. Természetesen azért mindegyikből találunk itthon is párat, de messze nem annyit, mint mondjuk Svájcban vagy Ausztriában. Vagy éppen Törökországban, ahol júniusban a világ leghosszabb kabinos felvonóját adták át. 19 másodperces követés, 32 perces menetidő. Ezek a fő jellemzői a másfél milliós török Bursa kabinos felvonójának a fő adat, a 8,8 kilométeres hossz mellett.
A hivatalos nevén Bursa Teleferik Hattı névre hallgató eszköz már több, mint 50 éves múltra tekint vissza. 1963-ban adták át az öt év alatt megépített első felvonót, ami Törökország egyik legnagyobb síterepét kötötte össze a hegy aljában fekvő Bursa térségével. A vonalat a svájci Von Roll Holding építette ki, akkor 4,5 kilométer hosszal.
A Von Roll ma már nem foglalkozik kötélpályákkal, 1996-ban eladta a vonatkozó részlegét az osztrák Doppelmayrnak, de amíg létezett, nagyon sok kötélpálya fűződött a nevükhöz, Chopok 1949-ben épült felvonóitól a Zürich közeli Felseneggbahnig és a filmekből bizonyára ismert Disneylandi Skyway-ig. Amerikában egyébként elég népszerűek voltak, számos vidámpark rendelt tőlük terméket, ma már ezek közül alig működik valamelyik.
A bursai vonal sem élte meg az ötvenedik életévét, a két kabinnal kiszolgált vonal 2012 őszéig működött, régóta a kapacitáshatáron mozogva, mindössze 120 utas szállítására képesen óránként.
A folyamatosan növekvő igények következtében új vonal kiépítése mellett döntöttek, amelyet az olasz Leitner Group épített és finanszírozott végül. A június 9-én megnyitott új vonal hossza több, mint négy kilométerrel, 8,8 kilométerre nőtt, a vonal elérte azokat az otelleri hoteleket és síterületeket, amelyeket korábban csak busszal lehetett megközelíteni a felvonó régi végállomásától.
Nőtt a kapacitás is. Az új technológia és az új kabinrendszer révén több, mint tízszeresére, 1500-ra nőtt az óránként elszállított utasok száma. Az új kialakítás révén az alsó végállomás 395 méteres tengerszint feletti magasságáról immár 1870-re kúsznak fel az utasok.
Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.