PTinfo

PTinfo

A világ leghosszabb kabinos felvonója

2014. július 26. - mestska

Magyarországon elsősorban az alföldi, síkvidéki részek dominálnak, így a hegyi közlekedést elősegítő közlekedési eszközök, a fogaskerekűk, siklók (lásd a Viktória-vízesésnél), felvonók (mint Caracasban) vagy épp a külszíni mozgólépcsők (lásd Hongkong) nem annyira jellemzőek. Természetesen azért mindegyikből találunk itthon is párat, de messze nem annyit, mint mondjuk Svájcban vagy Ausztriában. Vagy éppen Törökországban, ahol júniusban a világ leghosszabb kabinos felvonóját adták át. 19 másodperces követés, 32 perces menetidő. Ezek a fő jellemzői a másfél milliós török Bursa kabinos felvonójának a fő adat, a 8,8 kilométeres hossz mellett.

bursa_teleferikuj1.jpg

A hivatalos nevén Bursa Teleferik Hattı névre hallgató eszköz már több, mint 50 éves múltra tekint vissza. 1963-ban adták át az öt év alatt megépített első felvonót, ami Törökország egyik legnagyobb síterepét kötötte össze a hegy aljában fekvő Bursa térségével. A vonalat a svájci Von Roll Holding építette ki, akkor 4,5 kilométer hosszal. 

bursa_teleferikold.jpg

A Von Roll ma már nem foglalkozik kötélpályákkal, 1996-ban eladta a vonatkozó részlegét az osztrák Doppelmayrnak, de amíg létezett, nagyon sok kötélpálya fűződött a nevükhöz, Chopok 1949-ben épült felvonóitól a Zürich közeli Felseneggbahnig és a filmekből bizonyára ismert Disneylandi Skyway-ig. Amerikában egyébként elég népszerűek voltak, számos vidámpark rendelt tőlük terméket, ma már ezek közül alig működik valamelyik.

A bursai vonal sem élte meg az ötvenedik életévét, a két kabinnal kiszolgált vonal 2012 őszéig működött, régóta a kapacitáshatáron mozogva, mindössze 120 utas szállítására képesen óránként.

Bursa_teleferikepul.jpg

A folyamatosan növekvő igények következtében új vonal kiépítése mellett döntöttek, amelyet az olasz Leitner Group épített és finanszírozott végül. A június 9-én megnyitott új vonal hossza több, mint négy kilométerrel, 8,8 kilométerre nőtt, a vonal elérte azokat az otelleri hoteleket és síterületeket, amelyeket korábban csak busszal lehetett megközelíteni a felvonó régi végállomásától.

 bursa_teleferikuj2.jpg

Nőtt a kapacitás is. Az új technológia és az új kabinrendszer révén több, mint tízszeresére, 1500-ra nőtt az óránként elszállított utasok száma. Az új kialakítás révén az alsó végállomás 395 méteres tengerszint feletti magasságáról immár 1870-re kúsznak fel az utasok. 

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről. 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr576486025

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Darw 2014.07.27. 13:46:28

" 1963-ban adták át az 1958-ban építeni kezdett, öt év alatt megépített első felvonót, " Ez már magyarul van:)

2014.07.27. 14:04:57

Tényleg borzalmas ez a mondat. Dehát index-blogger anélkül is lehet valaki, hogy tudna magyarul. Sőt, néha előny.

mestska · http://cities.blog.hu 2014.07.27. 14:20:35

@Darw: köszi, így jár aki átszerkeszti a mondatot, aztán nem olvassa el.

BPO654 2014.08.29. 21:29:22

KEDVES MESTSKA!

Svájci-török együttműködésre ma is van példa.
A török Bozankaya nevű gyártóról hallottunk már?
NOS igen nem titkolják, hogy honnan merítették az ötletüket arra, hogy nagy, modern trolikat építsenek. Elsőnek meg is találták a HESS-t.
Ugyebár nemcsak Svájcnak van 25-m.-es duplacsuklós trolija, hanem az osztrákok is veszik. salzburg, Linz. Itt egy kitűnő video arra, hogy a 25 m.-es troli szűk utcákon is elfér, és arra is jó, hogy AP hoszzú járművet hogyan lehet megjárdáztatni, persze ahhoz alacsonyan épített járdák kellenek... . Íme:

www.youtube.com/watch?v=FYvKdsBM0EY

(Egyébként már van Hess Lightram 4, kb 1,62 millió CHF, ami mai árf.on 261-gyel úgy kb 424 millió Ft/db. Olcsóbb mint a Skoda, vagy a CAF villamos!!!!!!!!!!)

Nos ezt lekoppintották a törökök is és megépítették a Bozankaya Trambust, ami felúlmúlja a Hesst, ugyanis hivatalosan 222 férőhelyes, ebből 58 ülőhely. Simán kivált bmilyen villamost.....!!!

www.youtube.com/watch?v=2TYjnh19KNI

Természetesen a hajtás Vossloh-Kiepe 2x160 KW, a négytengelyes jármű két középső tengelyét hajtja, és 5 ajtaja van (1-2-2-2-2). Malataya nevű közép-Török o.-gi város vett belőle 10 db.-ot.
Hol vagyunk mi ettől öregem???
A sok nagyokos arra büszke, hogy 660 méteres szakaszt felújítottak a 42-es pályájából...:D

BPO654 2014.09.01. 23:01:07

Rövid hírek:

Ma a következő villamosok áltak le az esőzés miatt, mindet pótólni kellett persze busszal:

A szokásos 12-14:D, a frissen átadott 3-as rögtön leált, és a 28,37,24,50.
MINDENHOVÁ ÉPÍTSÜNK VILLAMOST. BUSZ NEM KELL!

sztenke 2014.09.19. 10:00:36

@BPO654: Én mondjuk a mindenhova metróépítés mellett vagyok, persze tudom, hogy kivitelezhetetlen. Aki azt mondja, hogy "jajj nem kell metró mert van ott villamos", az sztem még az életben nem utazott a tetű lassú bp-i viliken. Mennek 30 másodpercet, majd állnak 3 percet, mert piros a lámpa, torlódás van, valaki rász*rt a sínekre stb.
süti beállítások módosítása