PTinfo

PTinfo

Miskolci hallgatás

2009. szeptember 06. - mestska

Eredménytelen lett a miskolci villamostender. Azt hiszem, igazából ez a hír senkit nem lepett meg, a hallgatásból, abból, hogy már egy hónapja ismerni kellett volna az eredményt, ez várható volt. A korábbi tippünk egyébként bejött, valóban a CAF, a Stadler, és az AnsaldoBreda indult a pályázaton. 

Adatokat szokás szerint nem tudunk meg, mindössze annyit, hogy a város rendelkezésre álló forrásainál mindhárom ajánlat magasabb volt. Az, hogy a közpénzt nem költjük drága beszerzésekre feleslegesen, azt még meg tudom érteni, de azt már kevésbé, hogy titkolni kell azt, hogy mekkora is az az összeg, mivel a pályázók átlépték a keretet.  Arra is felhívnám a figyelmet, hogy a velünk párhuzamosan futó lengyel villamostenderekre beérkező ajánlatok esetén nem csak a pályázók nevét, hanem az általuk ajánlott összeget, sőt, esetenként a részletes pontozási rendszert is ismerni lehet a bontás után nem sokkal, innen, Magyarországról is.

Próbáljuk meg egy kicsit feloldani a titkokat azért.

 

Először is: mennyi a város rendelkezésre álló kerete? Az illetékesek nem árulták el ezt, az első közbeszerzési kiírás azonban egyértelműsítette: a 31 villamos vásárlására fordítható összeg 18 milliárd 600 millió forint. Ez villamosonként 600 millió forintot jelent, ami talán tényleg kevésnek tűnik kicsit. (A szegedi tenderen a PESA ugyan 462 millió forintot kér egy villamosért, ugyanakkor ez a tender a PESA számára a nemzetközi piacra való betörést jelenti, így vélhetőleg alcsonyabb árat határozott meg. Ráadásul a szegedi villamosok - szemben a Miskolc és Debrecen által vásárolni tervezettekkel szemben - egyirányúak, azaz jelentős költségcsökkenés érhető el az egy vezetőállásos, egyoldali ajtós kialakításból fakadóan)

Most nézzük a másik titkot, ki mekkora összeget ajánlhatott. A hírek szerint a három ajánlat között 30% differencia volt. Nem hiszem, hogy nagyot tévednénk, hogyha a korábbi ajánlatok alapján azt mondanám, a Stadleré a legdrágább. Hogy kié az alacsonyabb ajánlat, azt már nehezebb megmondani. A CAF, és az Ansaldo jelenleg egyaránt regionális cégnek számít, nagyszabású terjeszkedési tervekkel. A villamospiac területén különösen a CAF nyomul, az elmúlt években több helyre sikerült a termékeit eladni, CAF villamosok lesznek Edinborough-ban, és több török városban is. A lengyel piacra ajánlott áraik alapján ajánlatuk valahol 660-720 millió forint között lehet járművenként. Az Ansaldo a korábbiak alapján ennél vélhetően egy picit magasabb árat ajánlott, 700-780 millió lehet. A 30%-os, korábban említett differenciát is figyelembevéve a Stadler ára így 850-930 millió forint közé esne, ami jól passzolna a korábbi, hasonló műszaki paraméterű villamosaik árához.

Persze lehet, hogy valahol valamit nagyon elszámoltam.

Még valami. Elhangzott a miskolci tender kapcsán, hogy a jelenleg előkészítés alatt álló új tenderkiírásnál vélhetően alacsonyabb árak fognak születni, ahogy  születtek Szegeden is, a második kiírás. Nos, mint korábban volt róla szó, vidéki városainkban az új, második tenderkiírásra elsősorban azért volt szükség, mert a forint-euró magas átváltási árfolyama, és bizonytalan ingadozása miatt a gyártók a kockázatot kiküszöbölendő, jelentősen megemelték az áraikat. A tendert eredetileg Miskolc is forintban írta ki, a másik két város tapasztalatából okulva azonban visszavonta azt, és euróban írta ki újra. A most eredménytelenné vált tender tehát tulajdonképp már a második, ha úgy nézzük...

A fotókon sorrendben egy vitoriai CAF, egy nápolyi AnsaldoBreda, és egy bázeli Stadler villamos látható.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr961363421

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jazzcool 2009.09.06. 12:54:45

Miskolcon talán abban bíznak, h a 3. kiírásra jön majd cseh és lengyel ajánlat is. Azt sem tartom kizártnak, h az elmúlt egy hónapban azért voltak csöndben, mert informális tárgyalásokat folytattak a PESA-val, meg a csehekkel is.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.06. 12:58:22

@jazzcool:

valószínűleg így van egyébként, de azért ne legyen már titok olyan, ami szerepel a közbeszerzési kiírásban...

MHD 2009.09.06. 16:29:00

A szegedi első fordulóban, amikor még Ft-ban kellett megadni az árakat, az ajánlatok a következők voltak:
1. CAF: 829.921.251 HUF/villamos
2. INEKON: 709.500.000 HUF/villamos
3. PESA: 590.000.000 HUF/villamos
4. STADLER: 1.053.459.204 HUF/villamos
Ebből is látható, hogy a 600 millióba csak a PESA fér bele, és akkor még nem is elemeztük a műszaki tartalmakat és követelményeket.
Véleményem szerint a kiírás feltételei is közrejátszottak abban, hogy a miskolci tenderre csak hárman jelentkeztek. Szerintem az egyik legnagyobb "fék" lehet a kizárólag csak 100 %-os alacsonpadlós kivitel, a második, hogy csak olyan cég és alválallkozó jelentkezhet, amelynek a gazdasági eredmény mindhárom évben pozitív volt (ebben a válságos időben nem olyan egyszerű minden évet nyereséggel zárni, figyelembe véve, hogy villamost nem lehet csak úgy eladni), illetve az a feltétel (ami egyébként a Kbt. szerint nem kötelező), hogy a kizárási okokat igazoló okmányok és dokumentumok fordítását csak hiteles fordításban lehet benyújtani (erre csak Magyarországon van lehetőség!). Ez utóbbi az okmányok időigényes utaztatását és jelentős fordítási költségeket is jelent (Szeged esetében ez nem volt feltétel... Ott született is eredmény). Továbbá, ha már cseh és a lengyel nyelvnél tartunk, szerintem kevesebb azon fordítók száma, akik cseh, vagy lengyel nyelvről le tudnak úgy fordítani egy villamos ajánlatot (műszaki, gazdasági és egyéb szöveget), amellyel pályázni lehet. A spanyol, német, olasz esetleg angol nyelvű eredeti ajánlatszövegeknél ezt a kérdést egyszerűbben lehet megoldani. Biztos lehetne tovább elemezni a három villamos közbeszerzési pályázat kiírásai közti különbségeket...(illetve a háttérben álló mozgatórugókat...)
Valóban, a miskolci kiírásban szereplő 18 milliárd 600 millió Ft keretösszeg 600 milliós villamosonkénti árat jelent, de ki fér ebbe bele? A jelenleg ismert árak mellett szerintem csak a PESA. De akar PESA-t Miskolc is? Mi lesz akkor, ha a PESA nem jelentkezik a "3." fordulóra a többiek pedig nem tudnak lemenni 600 millióra? Akkor Miskolcon nem lesz új villamos a "tenderek" eredménytelensége miatt? Vagy kevesebb villamost vesznek (van erre lehetőség egy EU-s pályázat esetén)? Rendkívül kiváncsi vagyok a debreceni eredményhirdetésre!

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.06. 16:41:06

@MHD:

A számok annyiban túlzóak, hogy mindezek egy forint alapú kiírással születtek, olyan helyzetben, amikor az euróra történő átváltás 320 forintért volt lehetséges. Ez az alapvetően zlotyi elszámolású PESA-t kevésbé érintette, mert a zlotyi ugyanúgy zuhant, mint a forint. Ezekből az árakból le lehet vonni tehát egy bizonyos százalékot, amivel aztán egyes cégek 600 millió forinthoz közel kerülhetnek.

Az alacsonypadló 100%-át én egyáltalán nem látom hátránynak, ma a legtöbb gyártó cég ezt adja, regionális, és nemzetközi szinten magasan jegyzett egyaránt. Egyáltalán nem probléma a CAfnak, vagy az ansaldonak 100% alacsonypadlós járművet szállítani. Ez a kiírási pont nem csak itt létezik Miskolcon, hanem más tendereken is. (tudom, az Inekon 91%-os járművel rendelkezik..)

Az utolsó mondataiddal, kérdésfeltevéseiddel maximálisan egyetértek, és hiányolom rájuk a választ.

taksony11 2009.09.06. 17:25:18

@jazzcool: Nem lehet, hogy augusztusban még nyaraltak a bizottségi tagok és ezért késett az eredményhirdetés ???

taksony11 2009.09.06. 17:52:36

@MHD: euróban kell számolni, akkor lehet összehasonlítani az árakat....

A debreceni tender 34 112 900 euróval számol,
ami 1,895m € villamosonként.
Viszont 2,2m € alatt eddig csak az általad említett PESA villamosok vannak...
De majd szeptember 14-én kiderül.

MHD 2009.09.06. 18:07:48

@mestska: Én csak azt sajnálom, hogy itt volt a lehetőség arra, hogy a városaink "versenyeztessék" a gyártókat, de ez a "versenyeztetés" elmaradt. Nagy gyártók be sem adták ajánlataiket, a kisebbek meg eleve ki lettek zárva a pályázati feltételek túl szigorúan történt meghatározása miatt. Nem lett volna "szebb" a folyamat, ha mondjuk 11 érdeklődőből 7-8 be is adja a pályázatát, amiből a következő fordulóban a legjobb négyet továbbversenyeztetnék a megrendelők, hogy végére tényleg a legjobb maradjon, ne csak az, aki "nem félt" beadni a pálkyázatát? Én a versenyt hiányolom a "versenytárgyalásokból". 100 m-t futhat az olimpián vagy egy világkupán az is, aki csak 11 s felett teszi meg a távolságot. Mi érdekes lenne abban, ha csak a 10 s alatt futni tudók szerepelhetnének? Pedig az 1 s nem is olyan sok (elnézést kérek a sportból vett hasonlatomért).
Az idő pedig már szerintem nagyon szorítja Miskolcot (hiszen ott tervezték a legnagyobb beruházást), és valószínűleg Debrecent is. A "legkisebb" pedig "vígan" már belevágott a munkába, és kiválasztotta a villamost is, amelyből az első példány a szersződést követő 24 hónapon belül kerül leszállításra (majd elkezdődik a magyarországi jóváhagyási folyamat, ami - lásd a metrót - nem biztos, hogy a tervek szerinti ütemezésben fog zajlani). Annak ellenére, hogy (mint a hozzászólásaimból is érezhettétek) az Inekon egy kicsit közelebb állt hozzám mint a PESA, most - a sportnál maradva - Szegednek szurkolok.

MHD 2009.09.06. 18:13:54

@taksony11: euro; nem euro; Ft; nem forint; szerintem mindegy... (milyen árfolyammal számoljunk, a maival, a fél évvel ezelőttivel, vagy az egy év múlva esedékessel...?)
A városok forintban, kb 600 millió Ft-ot szántak (szánnak) a villamosok vásárlására, de ezért jelenleg csak PESA-t tudnak vásárolni...A városok nagyobb összeget (onrészt) nem képesek a jelenlegi válságos időszakban előteremteni, az EU pedig már nem ad egy centtel sem többet...A villamos meg kéne!

taksony11 2009.09.06. 19:18:23

@MHD: Nem mindegy, hogy a 18,6 md ft mennyi eurót ér...
Ha a keret 18,6 milliárd forint és nem elég a 31 villamosra, akkor lehet darabszámot csökkenteni:
2,4 millió € x 28 = 67,2 millió €
67,2 x 274 = 18,4 milliárd ft
A maradék 3 db opció, ha lesz pénz lehívhatják....

Metrós Bélabá 2009.09.06. 20:19:47

A Stadler nem is a Tangóval pályázott hanem a Variobahnnal. A Tangó ugyanis nem 100% ap.
A többi értesülés se pontos. A kiírást Deme Sanyiék cége (aki nem ismerné, a BKVnál volt villamos főmérnők évtizedekig) csinálta, azzal nincs semmi baj csak kicsit sokat akartak, jó békávés módra minden flancot beleraktak aztán úgy túl sok lett a végösszeg, nem fértek bele. De nem ez volt az eredménytelenség oka, hanem az, hogy mind a négy (mert négyen voltak) pályázót a közbesz tv. alapján ki kellett zárni.
Legközelebb akkor írj cikket ha vannak értesüléseid is, nem csak hallomásaid. Miért nem kérdezel meg olyanokat, akik értenek hozzá? Tök jó az oldalad, ne rontsd el ilyenekkel.

MHD 2009.09.06. 20:55:01

@Metrós Bélabá: Ha többet tudsz, légyszives írd ide, ne azt piszkáld, akinek a titkolózások miatt nincs elegendő információja:-(
Ki volt például a negyedik?
Ha tudod, áruld már el, kíváncsiak vagyunk!
Ezek szerint senki sem tud a Kbt. előírásainak megfelelni? Miért? Szegeden mindkét ajánlat megfelelt a Kbt.-nak, lett is eredményhirdetés és győztes is. A "keletiek" meg tudnak felelni, a "nyugatiak" nem? Akkor ezek szerint nem csak az ár a probléma? Légyszi árassz már el bennünket az információiddal!!! Most kérdezünk, mert ezek szerint Te értesz hozzá. Az oldal így jó ahogy van, ha nem teszel közzé több információt, akkor éppen Te rontod el!

Metrós Bélabá 2009.09.06. 21:16:03

MHD:
A negyedik pályázó a Skoda volt. Mind a négy pályázót formai okok, a Kbt. bizonyos paragrafusainak megsértése miatt zárták ki. Mindegyikőjüket másért. És nem tudták megmenteni egyiket sem, pedig nagyon igyekeztek. Khm.
De ezek az infók megjelentek a hivatalos közleményekben, ott meg lehet találni.
A többi kérdésedre nem válaszolhatok, mert a forrásom aláírta a titoktartást így én sem tudom.
Én metrós vagyok nem villamosos, érteni a Deme Sanyiék értenek hozzá.
Kár piszkálódásnak venni amit írok, ha ti közlekedésbarátok megtámadásnak vesztek mindent akkor ne csodálkozzatok ha nem kaptok infót és csak a hülyeségeket rágjátok körül százszor.
Még valami. Az is elkerülte a figyelmeteket, hogy ez a pályázat már euróban lett kiírva. Az ajánlati árak emiatt messze nem szórtak annyira, mint a cikkben szereplők, de így is mind kicsivel éppen limit fölött volt. Másfajta kiírással amiből kiszedik a flancokat ha szűken is de belül lehet lenni. Ezen dolgoznak, újra ki lesz írva a tender, megint euróban.

xJozsi 2009.09.06. 22:02:26

Inkább azon kéne elgondolkodni, hogy csehországban és lengyelországban miért van villamos gyártás, itt pedig miért nincs?
Anno a Ganz-Mávag gyártotta a hazai villamosok, metrók, vasúti mozdonyok nagy részét, külföldi licenceket felhasználva.
Nemzetgazdaságilag lényegesen olcsóbb lenne, ha nem egy külföldi cég gyártaná ezeket.

2009.09.06. 22:15:11

Én csak azt nem értem, hogy ha egy fővárosnak plusz X milliárd kell a Margit hídhoz, a 4-es metróhoz, a Szabadság hídhoz, meg még nem tudom mi a flanchoz, akkor 'sitty-sutty' szereznek rá lóvét, ellenben 'vidéken' ez lehetetlen, egy Miskolc méretű város így kell járjon. Nekem nagyon szembetűnő, hogy Budapesten több pénz folyik le, mint Duna víz... :(

Metrós Bélabá 2009.09.06. 22:29:08

hungeri:
Na pont erről beszélek, a hülyeségek rágásáról.
Megpróbálok diplomatikus lenni.
A miskolci villamos egy EU nagyprojekt. Vannak feltételei a pályázásnak és a támogatásról Brüsszelben döntenek. Miskolc pályázott egy összeggel és nyert. Most magasabb összegű ajánlatok jöttek, mint amivel számoltak. Ha most több pénzért folyamodnak, minden számítást (CBA pl., ha ez mond valamit) újra kell csinálni, újra beadni, biztos hogy ez nem tenne jót a megtérülési számoknak, ami miatt lehet hogy nem is járna annyi támogatás, de az biztos hogy újabb hat hónap elbírálás stb. és egyáltalán nincs garancia arra hogy meg is adják a kért összeget. Itt Brüsszel dönt.
Miskolc egyébként jelentősen túlvállalta magát ezzel a projekttel, sokan miskolci négyesmetrót emlegetnek, csak hogy maradjak a szakmámnál. A város méretéhez képest igazuk van. A miskolci projekt majdnem 2x akkora pénzben mint a debreceni, pedig az a nagyobb város és ott valóban új vonal is épül.
Tehát ha Miskolc nem tudja összekaparni a plusz pénzt a megemelkedő önrészre (nem tudja), a kormány nem ad plusz pénzt (ha adna akkor mindenki erre játszana a továbbiakban tehát nem ad), Brüsszelhez pedig nem is érdemes menni, akkor egy megoldás marad, az igényekből egy kicsit visszavenni.

A fővárosban a Margit hídhoz saját pénzt csoportosítottak át, más hidakról, felüljárókról. Nyilvános döntés, lehozta a sajtó. Tegnapi az a hír hogy lehet a pluszköltség miatt bukják az EU pénzt. Sittysutty.

Mi lenne, de tényleg, ha egy kicsit is utánanéznétek annak, amiről beszéltek? Mert ez így nem sokkal magasabb egy kocsmai vagdalkozásnál. Ez persze legyen az oldal tulajdonosának baja.

2009.09.06. 22:38:24

@Metrós Bélabá: Lehet, hogy igazad van, tájékozatlan vagyok. De hogy ezt felródd nekem, az már sok. Ez egy blog, nem pedig egy EU szakértői portál. Azt várod el, hogy az internet egy szegmensének összes látogatója 100%-osan értse az iszonyat bürokratikus támogatási rendszert... Felhívnám figyelmedet, hogy úgy kezdtem a kommentemet, hogy 'azt nem értem'. Még őszinte is voltam. A Margit hídban is van elvileg EU pénz, ahogy írtad, el is veszthetik, na én meg erről beszéltem: Budapesten semmi sem drága...

De tény, és alá is húzom: sem a miskolci project részleteivel, sem az EU nagyporjectek rendszerével nem vagyok tisztában, mert láss csodát, más a munkám, de mégis azon kívüli az érdeklődési köröm. Arra vágyom, ha cinikus akarok lenni, hogy olyan okos lehessek majd egyszer, mint Te, de nem akarok ilyen szájízzel egy jó blogot rontani, így egyből elnézést is kérek...

hatR 2009.09.07. 07:20:41

a CAF nagyon rendben van.

buksikutya 2009.09.07. 08:14:44

Edinborough => Edinburgh

MHD 2009.09.07. 08:14:54

@Metrós Bélabá: Az alábbi sorok az MVK Zrt. lapján olvashatók (dátum: 2009.09.04.): "Kilenc cég vásárolta meg a kiírást, a megadott határidőre pedig három pályázat érkezett be a következő gyártóktól: Stadler, C.A.F., AnsaldoBreda. A projektben a villamosbeszerzésre szánt összeget azonban meghaladták a beérkezett árajánlatok, ezért a közgyűlés által felhatalmazott gazdasági bizottság eredménytelennek nyilvánította a pályázatot." Nem tudom, hogy milyen hivatalos közleményről beszélsz? lehet ennél hivatalosabb? Valami nem stimmel az MVK Zrt. híre és a Te információid között!

MHD 2009.09.07. 08:24:26

A Borsod Online cikke:

Három cég a kilencből

Miért lett eredménytelen a pályázat? Kik pályáztak? Mi lesz a villamosbeszerzéssel? Mi a garancia arra, hogy a következő pályázat eredményes lesz? Mennyit csúszik a projekt? – kérdeztük dr. Varga Zoltántól, aki elmondta: hárman nyújtottak be pályázatot a 31 villamos leszállítására. A spanyol C.A.F részvénytársaság, a svájci-osztrák Stadler és az olasz AnsaldoBreda. Összesen egyébként kilenc cég vásárolta meg a kiírást A beérkezett pályázatokban szereplő ajánlatok mindegyike meghaladta azt az összeget, amelyet a projekt erre a célra biztosít. (Hogy mekkora összegről van szó, illetve mennyivel kínálták drágábban a villamosokat, azt nem mondta, nem mondhatta meg dr. Varga Zoltán, azt viszont igen, hogy egymás között is jelentős szórást mutattak az ajánlatok, mintegy 30 százaléknyit.)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.07. 08:25:16

@Metrós Bélabá:

A stadler kép illusztráció.

Az értesülésekről: hogy mennyi értesülésem van, az maradjon meg az én titkom. A poszt csak olyan információk alapján készült el - szándékosan - ami a tender eredménytelenné nyílvánítása óta bárki számára publikus.

A nyilatkozatok pedig arról szóltak, hogy három ajánlat érkezett, és a tendert a magas árak miatt fújták le. Erről nyilatkozott az illetékes bizotság vezetője, és ez jelent meg a közleményekben is. Tehát szeintem olvasd el először azokat a közleményeket.

Az, hogy a tender euróban jelent meg, nem kerülte el a figyelmünket, olvasd el az utolsó bekezdést. A tippelt árak szántszándékkal szórnak, kapcsolódva ahhoz a hírhez - lásd még szintén az illetékes bizottság vezetőjének nyilatkozatot - hogy 30% különbség van a legalacsonyabb, és legmagasabb ajánlat között.

Könnyű bennfentesként tehát írogatni, de a posztnak részben pont ez volt a célja, hogy a nyílvános - baromi kevés - információ alapján készüljön el, felhíva a figyelmet, hogy mennyire nincs rendben a dolog, és mennyire lehet érezni a problémákat.

Ha meg legközelebb _hivatalosan_ is információt tudsz nyújtani, akkor ne titkold, nyugodtan megteheted.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.07. 08:27:54

@MHD:

erről van szó. A poszt a hivatalos közlemények alapján íródott, nem pedig bennfentes információk alapján.

MHD 2009.09.07. 08:36:27

@mestska: Ez így van és így is helyes. De miért a ködösítés (ha igaz amit Metrós Bélabá ír)? Miért térnek el egymástól a hivatalos és nemhivatalos információk? Kinek az érdeke, hogy hazugságokkal tömjük meg a nagyközönség fejét? Miért nem lehet az igazat megírni? Hova jutottunk már megint? Pedig ez csak egy EU támogatású villamosprojekt!

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.07. 08:43:48

@xJozsi:

ez lehet, hogy így volt akkor, amikor még létezett a gyár, ma már ezt elég nehezen lehetne visszaépíteni.Mindesetre nézd azokat a tényeket, hogy a bkv már 80-as években is inkább tátrát vett, mint Ganzot, köszönhetően annak, hogy olcsóbban megkapta, ráadásul az igényeinek jobban megfelelőet. Ugyanez volt később, Miskolc esetén, a miskolciaknak hosszabb jármű kellett volna, a Ganz azonban olyat nem akart csinálni.
Nem volt piacképes a cég.

2009.09.07. 09:27:32

Metrós Béla bá:
dr. Deme Sándor a BKV osztályvezetője volt. Azon kevés emberek egyike aki valóban ért a villamo járművekhez. Nem volt főmérnök.

Egyébként én nagy örömmel olvasom Városka úr blogját. Persze tévedhet, meg nem tud mindent, de nem nagyon lő mégse mellé...
Jegyzem meg én nem olvashattam a miskolci kiírást, de ha olvastam volna, biztos azt mondanám, kissé valóban túlzónak érezhetőelvárásokat fogalmazott meg...

Ha már pontosság.

tárhejj · http://atarhely.hu 2009.09.07. 10:06:02

Szerintem arra van pénz, amire ők akarják.

Tíz kicsi indián 2009.09.07. 10:20:57

Miskolcon miért ne lehetne egyirányú, egyoldali villamost venni? Ha jól emlékszem, a vonalak végig szélsőperonosak, csak az 1-esen kéne visszaépíteni a diósgyőri hurkot és máris nem kéne egy végállomás miatt duplán kérni ajtót, vezetőfülkét.

jazzcool 2009.09.07. 10:33:45

"a jelenleg előkészítés alatt álló új tenderkiírásnál vélhetően alacsonyabb árak fognak születni, ahogy születtek Szegeden is, a második kiírás"

szóval megszületik az újabb, immár 3. tenderkiírás, jó lenne majd összehasonlítani az előzővel... kiváncsi lennék, gondolom mások is, hogy milyen műszaki tartalmakból engednek. szerintem az már presztízskérdés, hogy a 3.-nak eredményesnek kell lennie.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.07. 10:39:20

@jazzcool:

ha megjelenik, akkor természetesen foglalkozom majd ezzel is....

MHD 2009.09.07. 12:26:06

Az alapcikkhez kapcsolódóan megjelent a hír a "Zöld nyíl" honlapon is (de itt sem tudtam meg semmi újat):
www.zoldnyil.hu/home/

taksony11 2009.09.23. 19:29:22

A K.É 2009 / 111 szerint 4 ajánlat volt
Skoda Transportation
AnsaldoBreda SpA
Stadler Pankow GmbH
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S. A.

kozbeszerzes.hu/sid/popupFront/lid/popup/pid/0/hirdetmenyProperties?objectID=Hirdetmeny.portal_19817_2009&callback=none

MHD 2009.09.24. 08:41:37

@taksony11:
Akkor a hivatalos sajtóközleményekben miért titkolták el a Skodát?

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.24. 20:41:54

@MHD:

vélhetően nem titkolták el, csak épp a Skoda értékelhetetlen ajánlatot adott be. (tipp)

MHD 2009.09.24. 21:40:41

@mestska: Hogy lehet az, hogy a Skodánál kisebb cégek (Csehországból az Inekon, Lengyelországból a PESA) képesek voltak minden szempontnak megfelelő ajánlatot kidolgozni? Szegeden csak az ár volt a döntő...Akik dolgoznak az ajánlaton nem olvassák el a kiírási feltételeket? Ha azoknak nem tudnak megfelelni, akkor felesleges értékelhetetlen ajánlatot beadni. Igaz, hogy a három kiírás feltételeit ismerve azt kell mondanom, hogy a szegedieké volt az, amelyre a kisebb cégek is tudtak ajánlatot kidolgozni. A másik kettő bizonyos feltételekkel eleve kizárta a kisebb résztvevőket a versenyből... KÁR! ami csehül SKODA

taksony11 2009.09.24. 22:16:10

@MHD: Nem bontották az igazság minden részletét, hogy megtévesszék az ellenséget...

Aztán majd csodálkozunk, ha jövőre a Skoda nyer...?

Nem találtam meg az előző tender eredményét,
de arra tippelnék, hogy ott nem volt Skoda....

A hirdetmény szerint:

"VI.2.2.)
Ha az eljárás eredménytelen, illetve szerződéskötésre nem kerül sor, ennek indoka: Az eljárás a Kbt. 92. § b) pontja alapján eredménytelen, mivel kizárólag érvénytelen ajánlatokat nyújtottak be. "

net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0300129.TV

88. § (1) Az ajánlat érvénytelen, ha.....

v2peti 2009.11.23. 12:19:15

"Miskolcon miért ne lehetne egyirányú, egyoldali villamost venni? Ha jól emlékszem, a vonalak végig szélsőperonosak, csak az 1-esen kéne visszaépíteni a diósgyőri hurkot és máris nem kéne egy végállomás miatt duplán kérni ajtót, vezetőfülkét."

Azért, mert egy tizenvalahány km-es vonal esetén nem nyerő, ha csak egyetlenegy vonalközepi visszafordítási hely létezik. (2-es vonal)
süti beállítások módosítása