Eredménytelen lett a miskolci villamostender. Azt hiszem, igazából ez a hír senkit nem lepett meg, a hallgatásból, abból, hogy már egy hónapja ismerni kellett volna az eredményt, ez várható volt. A korábbi tippünk egyébként bejött, valóban a CAF, a Stadler, és az AnsaldoBreda indult a pályázaton.
Adatokat szokás szerint nem tudunk meg, mindössze annyit, hogy a város rendelkezésre álló forrásainál mindhárom ajánlat magasabb volt. Az, hogy a közpénzt nem költjük drága beszerzésekre feleslegesen, azt még meg tudom érteni, de azt már kevésbé, hogy titkolni kell azt, hogy mekkora is az az összeg, mivel a pályázók átlépték a keretet. Arra is felhívnám a figyelmet, hogy a velünk párhuzamosan futó lengyel villamostenderekre beérkező ajánlatok esetén nem csak a pályázók nevét, hanem az általuk ajánlott összeget, sőt, esetenként a részletes pontozási rendszert is ismerni lehet a bontás után nem sokkal, innen, Magyarországról is.
Próbáljuk meg egy kicsit feloldani a titkokat azért.
Először is: mennyi a város rendelkezésre álló kerete? Az illetékesek nem árulták el ezt, az első közbeszerzési kiírás azonban egyértelműsítette: a 31 villamos vásárlására fordítható összeg 18 milliárd 600 millió forint. Ez villamosonként 600 millió forintot jelent, ami talán tényleg kevésnek tűnik kicsit. (A szegedi tenderen a PESA ugyan 462 millió forintot kér egy villamosért, ugyanakkor ez a tender a PESA számára a nemzetközi piacra való betörést jelenti, így vélhetőleg alcsonyabb árat határozott meg. Ráadásul a szegedi villamosok - szemben a Miskolc és Debrecen által vásárolni tervezettekkel szemben - egyirányúak, azaz jelentős költségcsökkenés érhető el az egy vezetőállásos, egyoldali ajtós kialakításból fakadóan)
Most nézzük a másik titkot, ki mekkora összeget ajánlhatott. A hírek szerint a három ajánlat között 30% differencia volt. Nem hiszem, hogy nagyot tévednénk, hogyha a korábbi ajánlatok alapján azt mondanám, a Stadleré a legdrágább. Hogy kié az alacsonyabb ajánlat, azt már nehezebb megmondani. A CAF, és az Ansaldo jelenleg egyaránt regionális cégnek számít, nagyszabású terjeszkedési tervekkel. A villamospiac területén különösen a CAF nyomul, az elmúlt években több helyre sikerült a termékeit eladni, CAF villamosok lesznek Edinborough-ban, és több török városban is. A lengyel piacra ajánlott áraik alapján ajánlatuk valahol 660-720 millió forint között lehet járművenként. Az Ansaldo a korábbiak alapján ennél vélhetően egy picit magasabb árat ajánlott, 700-780 millió lehet. A 30%-os, korábban említett differenciát is figyelembevéve a Stadler ára így 850-930 millió forint közé esne, ami jól passzolna a korábbi, hasonló műszaki paraméterű villamosaik árához.
Persze lehet, hogy valahol valamit nagyon elszámoltam.
Még valami. Elhangzott a miskolci tender kapcsán, hogy a jelenleg előkészítés alatt álló új tenderkiírásnál vélhetően alacsonyabb árak fognak születni, ahogy születtek Szegeden is, a második kiírás. Nos, mint korábban volt róla szó, vidéki városainkban az új, második tenderkiírásra elsősorban azért volt szükség, mert a forint-euró magas átváltási árfolyama, és bizonytalan ingadozása miatt a gyártók a kockázatot kiküszöbölendő, jelentősen megemelték az áraikat. A tendert eredetileg Miskolc is forintban írta ki, a másik két város tapasztalatából okulva azonban visszavonta azt, és euróban írta ki újra. A most eredménytelenné vált tender tehát tulajdonképp már a második, ha úgy nézzük...
A fotókon sorrendben egy vitoriai CAF, egy nápolyi AnsaldoBreda, és egy bázeli Stadler villamos látható.