Európai mentalitással, az itteni viszonyokat jól ismerve néha nem tudom megérteni az egyes amerikai kötöttpályás fejlesztéseket. Bár láthatóan arrafelé is felismerték a kötöttpálya előnyeit, mind városi, mind elővárosi szinten, néha olyan, mintha egyszerűen nem tudnának túljutni a múlton, s nem tudnák levetközni a korábbi gondolkodás hátrányait. Mintha azt várnák, hogy bármit, és bárhova is építünk valami sinen mozgót, arra automatikusan szállnak fel az emberek. Ilyen volt például Portlandben a szintén idén megnyílt Westside Express, amiről már korábban szó volt itt.
Legújabb "kedvencemet" Minneapolisban találtam meg, ahol 320 millió dollárért egy olyan elővárosi vasutat fejlesztettek, majd adtak át november 16-án, ahova mindössze napi 4000 utast várnak, és ezt a 4000 utast mindössze napi hat szerelvényfordulóval szállítják el. Igaz, a hat forduló időbeni eloszlása egyenlőtlen: reggel öt szerelvény indul az elővárosból, és halad Minneapolis felé, s egy jön befelé, míg délután épp ellenkező a helyzet, öt szerelvény ki, egy be. A Northstar Commuter Rail névre hallgató vonal Big Lake-et köti össze a Minneapolis belvárosának szélén épülő új stadionnal, a Target Fielddel.
A 64 kilométeres vonalon jelenleg mindössze 6 állomás van, és bár további négyet terveznek, az utasszám nem fog nagyságrendekkel növekedni azok átadása után sem. További furcsaság számomra amúgy, hogy ezt a kis forgalmat nem modern elővárosi jellegű motorvonatokkal szállítják el, mint ahogy Európában mindez megszokott, hanem baszomnagy (már bocsánat) MotivePower mozdonyokkal vontatnak Bombardier emeletes kocsikat. Például erre gondoltam, mikor azt írtam, hogy nem tudnak túllépni a múlton. Miért kell ekkora, és ilyen jellegű szerelvényt vásárolni, és üzemeltetni ilyne kicsi forgalomhoz?
Pedig Minneapolisban ismerhették volna a modern európai fejlesztéseket, hiszen a városban light rail üzem is (meg peoplemover a reptéren) működik, a 2004-ben megnyílt Hiawatha Line. Ráadásul ezen még utas is van, a 70%-ban alacsonypadlós Bombardier Flexity-k napi 37 ezer utast szállítanak.
Az viszont okos dolog volt legalább, hogy igazodva a Northstar Rail nyomvonalához, a light railt is meghosszabbították az átadásra egy megállóval, immár annak is a Target Field a végállomása. A költségek jórésze egyébként erre a hosszabbításra ment el állítólag. A két kötöttpályás vonal megállója egymáshoz képest merőlegesen, szintben elválasztva helyezkedik el.
A fotókat MSPdude készítette.