A kínaiak egyre nagyobb játékosok a világpiacon a vasúti jármű eladásban is, többnyire kínai bankok által megfinanszírozva adják el termékeiket szerte a világon Argentínától Etiópián át Törökországig. A nagyvasúti járművek mellett metrók, sőt újabban villamosok is kikerülnek a két nagy gyártó, a CNR és a CSR valamelyik gyáregységéből. Vannak azonban olyan piacok, amiket eddig nem sikerült bevenni, ami a városi közlekedési kötöttpályás területet illeti, ide tartozik Európa, az Egyesült Államok vagy épp a japán/dél-koreai fejlett piacok.
Egy 01200-as sorozatú Hawker Siddeley kocsi. (fotó: www.nycsubway.org)
Pár napja ennek is vége lett, az USA-t bevették a kínaiak, Boston volt az első - de vélhetően nem utolsó - város az országban, amelyik új metrószerelvényeit kínai gyártótól, mégpedig egy állami tulajdonú kínai gyártótól vásárolja. Hogy a kínaiak hogyan fognak megfelelni a Buy America szabálynak, ami elég jelentős kötelezettségeket ír elő az amerikai gyártásról és beszállításról, azt még nem tudni, korábban beszámoltunk róla, hogy a CAF-nak pl. Houstonban volt ezzel kapcsolatosan korábban vitája.
A kínaiaknak ez az első rendelésük az országból, összesen 284 metrókocsit gyárthatnak, a szerződés ellenértéke 566,6 millió dollár. Az első kocsik 2018-ban állhatnak csak forgalomba, hátravan még ugyanis egy kínai gyártósor építése is. A 60 milliós beruházást várhatóan Springfield-ben, a Westinghouse Electric volt telephelyén fogják megvalósítani.
A kínaiakat sokan természetesen nem látják örömmel, nem csak a konkurens cégek adtak be panaszt a szerintük lehetetlenül alacsony árra hivatkozva, hanem a helyi lakosok is tiltakoztak a Kínában tapasztalható emberi jogi problémák kapcsán. A helyzet odáig fajult, hogy egy helyi lakos, aki korábban részt vett a Tienanmen téri tiltakozásokban, kérte a megrendelőt, hogy ne álljon a történelem rossz oldalára.( ‘‘Please do not stand on the wrong side of history,’’)
Az új kínai kocsik az Orange és Red Line-ra kerülnek, leváltva az ott közlekedő, hetvenes-nyolcvanas években gyártott Pullman-Standard és Hawker Siddeley kocsikat. Érdemes megjegyezni, hogy egyik cég sincs már meg. A Pullmant a Trinity vette meg, míg a Hawker Siddeley kanadai gyára Thunder Bay-ben ma a Bombardier egyik központi telephelye.
Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.