A formatervezők mindenféle témákban igyekeznek újat alkotni, gyakran azonban ezek a kisérletek olyan szinten formálódnak meg, hogy látható, hogy a tervezőnek a forma mellett a funkcionalitásra már nem jutott ideje, és olyan terméket álmod meg, amely a valós világben működésképtelen lenne. A villamosok dizájna, különösen a fejrész esetén szintén a dizájnerek kedvence, elég a Marseille-i, lyoni, vagy épp dubaji példára gondolni, és arra, hogy olyan cégek és nevek kapcsolódtak be a villamosok fejrészének kialakításába, mint a Porsche, az Airbus, vagy épp Pininfarina. Ez nem gond szerintem, ezzel a villamosok egyediek, az adott városra jellemzőek lesznek.
Vanessa Sattele, Patrik Pettersson és Fredrik Nilsson Stockholmból azonban nem csak a fejrészt, és más apróbb elemeket gondoltak újra, hanem az egész villamost, érvrendszerük azonban jól mutatja, hogy igazából valódi működő modern villamosüzemet nem sokat láttak még. A különböző oldalakon ezzel szemben a jövő villamosának aposztrofálták, bevallom, én nem örülnék, ha ilyen használhatatlannak tűnő termékkel kellene utaznom.
A jövő elképzelt villamosa emeletes. Az emeletes villamos régen - különösen az angolszász területeken elég elterjedt volt - ma már Blackpoolon, Hongkongon, és talán Alexandrián kívül máshol nem nagyon találunk menetrendszerű forgalomban közlekedő járműveket. Az evolúciós fejlődés következtében az eredetileg kis alapterületű járművek ugyanis folyamatosan hosszabbodtak, lehetővé téve a gyors utascserét, és növelve az utasok számára rendelkezésre álló felületet.
A tervezők ezzel szemben épp a kis terület miatt tértek vissza az emeletes villamoshoz: állításuk szerint ezzel a villamos kevesebb helyet foglal el a forgalomtól, ezáltal kevésbé zavarva a közúti fogalmat. Nos, a mai modern villamos onnan ismerszik meg többek között, hogy a forgalomtól elkülönülve, saját pályáján halad. Ez mind a villamosra, mind közúti forgalomra gyorsító hatással van. A villamos nem áll a dugóban, a közúti forgalmat nem zavarja az utascsere.
Az emeletes villamosban az utascsere hossza is megnövekszik, tovább lassítva ezzel a villamost. Egy hosszú, egyszintes lépcsők nélküli villamos sokkal több ember számára tesz lehetőv kényelmes utazást, mint egy meredek lépcsőkkel kialakított emeletes villamos. Bár a tervezők azt írták, hogy a villamos emeletén is ajtók nyilnak, azt az indokot, hogy ezzel a nagy bevásrlóközpontok első emelete közvetlenül megközelíthető a villamosból, nem tudom komolyan venni, elnézést.
Igazából a hagyományos villamosokon is felhasználható formai elemeken (színek, ablakfelületek aránya, elosztása, stb.) nem tudom mit lehet komolyan venni ezen az elképzelésen, még akkor se, ha az Alstom támogatta a versenyt, melyet megnyertek a fiatal formatervezők.
A pályázatot annak kapcsán írták ki, hogy Stockholm szeretné növelni, és modernizáln villamoshálózatát. A négy beérkezett pályázat közül minndössze a fent bemutatott példa alkalmazott emeletes villamost, a másik három pályázó az egyszintes megoldást választotta.
A képek a designyearbook.blogspot.comról, illetve az Alstom oldaláról származnak.